Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Moderator: Beheerdersteam
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Zo, 't is een lang traject geweest, maar ze zijn zo goed als af. De afwerking moet nog komen, maar nu eerst het geluid.
De kastjes zijn gebouwd en afgelopen weekend ook een filter samen met pa opgebouwd. Dit resulteerde niet naar tevredenheid. Het geheel leek nogal wat hoog te missen.
Dus deze week maar eens een meetopstelling gemaakt. Als we dan toch alles voor het eerst doen, dan ook maar leren meten.
Met Holmimpulse en een Behringer ECM8000 hier een paar metingen. Ik heb als referentie hoe het er ongeveer zou moeten zien ook even mijn Dynaudio Nuance gemeten. Die is ooit door Titus van Speaker En Co gemeten en die heeft het filter goed opgebouwd. Dat moet toch ongeveer goed zijn. Wel verbaasd de dip op 50Hz me, maar dat zal wellicht de meting zijn. Er zit ook zo'n dip in de meting van de Hatt, maar dan bij 90Hz. Die vind ik ook raar.
Verder lijkt het hoog raar te verlopen. Hebben jullie enig idee wat dat zou kunnen zijn?
PS: mijn vriendin vroeg zich af of ze wel zo blij moest zijn met deze hobby erbij...
De kastjes zijn gebouwd en afgelopen weekend ook een filter samen met pa opgebouwd. Dit resulteerde niet naar tevredenheid. Het geheel leek nogal wat hoog te missen.
Dus deze week maar eens een meetopstelling gemaakt. Als we dan toch alles voor het eerst doen, dan ook maar leren meten.
Met Holmimpulse en een Behringer ECM8000 hier een paar metingen. Ik heb als referentie hoe het er ongeveer zou moeten zien ook even mijn Dynaudio Nuance gemeten. Die is ooit door Titus van Speaker En Co gemeten en die heeft het filter goed opgebouwd. Dat moet toch ongeveer goed zijn. Wel verbaasd de dip op 50Hz me, maar dat zal wellicht de meting zijn. Er zit ook zo'n dip in de meting van de Hatt, maar dan bij 90Hz. Die vind ik ook raar.
Verder lijkt het hoog raar te verlopen. Hebben jullie enig idee wat dat zou kunnen zijn?
PS: mijn vriendin vroeg zich af of ze wel zo blij moest zijn met deze hobby erbij...
Laatst gewijzigd door Jappierocks op vr 30 sep 2011, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Tjemig, dat is inderdaad een vreemd verloop. Heb aleven naar het plaatje van je filter gekeken of ik zo iets geks zag maar ahum, nogal lastig na te lopen
. Zulke mooie filterelementjes en dan zo op een plankje gekwakt!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Gekwakt, gekwakt.... Ja dat klopt wel, maar da's ook maar tijdelijk. Uiteindelijk maak ik van hetzelfde essenhout nog een voetje eronder waar het filter in past. Ik denk met een plexiglazen of open bovenkant, dan kun je het filter nog eens 'showen', als je het luidsprekertje optilt.
En achteraf had ik misschien met een iets eenvoudiger ontwerp moeten beginnen. *off-topic* Bestaat er niet een soort cursus/workshop? Gewoon een paar weekenden met ieder weekend een eigen thema ofzo?
En achteraf had ik misschien met een iets eenvoudiger ontwerp moeten beginnen. *off-topic* Bestaat er niet een soort cursus/workshop? Gewoon een paar weekenden met ieder weekend een eigen thema ofzo?
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Nou, de Hatt is niet moeilijker dan een andere twee weg hoor, maar er kan natuurlijk altijd ergens een foutje insluipen! Verder zal enige ruis in je metingen ook verbeteren door je luidsprekers in te frezen en de zijkanten van je behuizing af te schuinen/ronden, deze harde randen hebben hun uitwerking op de uitwaaiering van de geluidsgolven (diffractie).
Ik zou het filter nog eens goed nalopen, zit er echt niks verkeerd aangesloten? Die dips zijn namelijk behoorlijk diep. Verder moet je luidspreker ook eerst inspelen, ik weet niet hoeveel uur ze gespeeld hebben voordat je ging meten.
Mvg Reinder
Ik zou het filter nog eens goed nalopen, zit er echt niks verkeerd aangesloten? Die dips zijn namelijk behoorlijk diep. Verder moet je luidspreker ook eerst inspelen, ik weet niet hoeveel uur ze gespeeld hebben voordat je ging meten.
Mvg Reinder
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Volgens mij zie ik op de foto dat je de units niet ingefreesd hebt. Dit zou ik heel sterk aanraden om toch te doen. Heb je de binnenkant van de gaten ook afgeschuind? Dit zijn beide toch vrij kritieke zaken, zeker bij een dergelijk haai-end monitortje. Oh en even mooie zwarte schroefjes er in he!
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Dank voor alle tips! Wat geweldig toch zo'n forum! Hoe deed men dat vroeger?
@piet1955; ik kon het me al niet voorstellen, maar ik heb de tweeter eruitgeschroefd en gecontroleerd... Die zat goed.
@bas focal m180; Dat gevoel heb ik ook, maar waarom is me nog niet duidelijk. Overigens is die dip op 90Hz ook nog raar.
@meiborg; de afwerking komt later (zoals atijd met dit soort dingen) luidsprekers hebben al een paar weken staan inspelen.
@Vinculum; De schroefjes liggen klaar! (inbus zelfs). De units worden later nog ingefreesd.
Afwerking komt dus nog.
Ik denk dat ik een beetje gek ga worden...
Dus om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik het filter nog een keer helemaal opnieuw opgebouwd. Zie foto! Toen weer gemeten...... Bijna zelfde uitslag. Schiet mij maar lek. Zou er een onderdeel van het filter defect kunnen zijn? Hoewel ik eigenlijk hoop dat er iemand zegt; sukkel, dat zit daar en daar verkeerd!
Nog ff voor de volledigheid:
@piet1955; ik kon het me al niet voorstellen, maar ik heb de tweeter eruitgeschroefd en gecontroleerd... Die zat goed.
@bas focal m180; Dat gevoel heb ik ook, maar waarom is me nog niet duidelijk. Overigens is die dip op 90Hz ook nog raar.
@meiborg; de afwerking komt later (zoals atijd met dit soort dingen) luidsprekers hebben al een paar weken staan inspelen.
@Vinculum; De schroefjes liggen klaar! (inbus zelfs). De units worden later nog ingefreesd.
Ik denk dat ik een beetje gek ga worden...
Nog ff voor de volledigheid:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
doe eens een foto van de meetopstelling.
btw: die dips in t laag zou ik me geen zorgen over maken, dat is vrijwel zeker ruimte-invloed
btw: die dips in t laag zou ik me geen zorgen over maken, dat is vrijwel zeker ruimte-invloed
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Het is waarschijnlijk niet de meest optimale opstelling zijn, maar met mijn Dynaudio Nuances kon ik al een aardig vergelijk maken met dit project.
Hier een foto van de ruimte, dat is in onze nok, dus dat zou wel eens aparte reflecties kunnen geven...
En hier een detailoverzicht van de opstelling:
Blauw = Macbook Pro met Boor Camp Windows 7 en HOLMImpulse
Geel = Microfoon USB versterker Miditech Audiolink II
Rood = Versterker Perreaux SX25i
Groen = Het 'project'
Wit = Behringer ecm-8000 met calibratiefile in HOLMImpulse geladen.
De afstand tussen de mic en Hatt is 1 meter.
Hier een foto van de ruimte, dat is in onze nok, dus dat zou wel eens aparte reflecties kunnen geven...
En hier een detailoverzicht van de opstelling:
Blauw = Macbook Pro met Boor Camp Windows 7 en HOLMImpulse
Geel = Microfoon USB versterker Miditech Audiolink II
Rood = Versterker Perreaux SX25i
Groen = Het 'project'
Wit = Behringer ecm-8000 met calibratiefile in HOLMImpulse geladen.
De afstand tussen de mic en Hatt is 1 meter.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Probeer de speaker nog iets verder naar voren te zetten en zet de microfoon wat dichterbij. Je moet proberen reflecterende oppervlakken te mijden. zorg dat de microfoon tussen de mid en tweeter staat.
Verder zou je ook een close range meting van beide drivers kunnen maken om de individuele respons in kaart brengen.
Verder zou je ook een close range meting van beide drivers kunnen maken om de individuele respons in kaart brengen.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Hoe staat het er nu mee? Ik dacht erover om deze speaker (ooit) eens zelf te bouwen, dus ik ben wel nieuwsgierig ...
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Tijd is heel even een belemmerende factor. Daarom even geen (priori)tijd. Ik denk volgend weekend weer verder te gaan, dan ook eens in een grotere ruimte meten.
Is er ooit wel eens een "meten voor dummies" geschreven door iemand?
Is er ooit wel eens een "meten voor dummies" geschreven door iemand?
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Als de letters bij deze aansluitingen B- =bas min is dan zit de basspeaker op de verkeerde aansluiting en dus de tweeter ook.
Volgens mij van links naar rechts Tweeter + dan tweeter - en bas + helemaal rechts dan bas-.
Dat is dan als de belettering op de plaat MDF is zoals de speakers zijn aangesloten.
Volgens mij van links naar rechts Tweeter + dan tweeter - en bas + helemaal rechts dan bas-.
Dat is dan als de belettering op de plaat MDF is zoals de speakers zijn aangesloten.
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Dank voor je reactie.
ff het filter erbij gepakt. De letters op het mdf waren nog van toen ik hem voor het eerst heel netjes had opgebouwd, maar toen wat het dus niet goed. Daarom nu overzichtelijker ingedeeld. De letters zeggen dus niets. En het is inderdaad aangesloten zoals je aangeeft, dus dat is goed.
Volgende week weer eens meten... Het klinkt nog voor geen meter...
ff het filter erbij gepakt. De letters op het mdf waren nog van toen ik hem voor het eerst heel netjes had opgebouwd, maar toen wat het dus niet goed. Daarom nu overzichtelijker ingedeeld. De letters zeggen dus niets. En het is inderdaad aangesloten zoals je aangeeft, dus dat is goed.
Volgende week weer eens meten... Het klinkt nog voor geen meter...
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Toch nog maar ff een foto ervan gemaakt waarin je de onderdelen goed kunt zien.
Wie wil hem voor me nalopen of ik geen fouten heb gemaakt? Ik heb het nu al 100x gedaan en hem zelfs helemaal een keertje opnieuw opgebouwd.
Zoals hij nu is:
En voor bij de hand het schema:
Wie wil hem voor me nalopen of ik geen fouten heb gemaakt? Ik heb het nu al 100x gedaan en hem zelfs helemaal een keertje opnieuw opgebouwd.
Zoals hij nu is:
En voor bij de hand het schema:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Klopt precies. Gek dat het niet klinkt, de speakers van Tony hebben hun eigen karakter maar klinken wel altijd gewoon lekker.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Je zou bijna gaan denken dat de tweeter stuk is, het begint al 5dB beneden het gewenste niveau op 2kHz. Er gaat iets grondig fout.
Edit - die gekke dip in het hoog komt hoogstwaarschijnlijk doordat je tweeter niet verzonken ligt. Maar het grootste probleem is dat het hele hoog te laag in niveau ligt.
Laat de impulsrespons van je meting eens zien. Daaraan kunnen we zien of de units goed in fase zijn aangesloten.
Edit - die gekke dip in het hoog komt hoogstwaarschijnlijk doordat je tweeter niet verzonken ligt. Maar het grootste probleem is dat het hele hoog te laag in niveau ligt.
Laat de impulsrespons van je meting eens zien. Daaraan kunnen we zien of de units goed in fase zijn aangesloten.
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Gelukkig ga ik zo naar het bokbierfestival; "er gaat iets grondig fout" & "tweeter stuk is"
)
Ik heb beide speakers getest, dat zou dan betekenen dat beide tweeters defect zijn. Zou er ook nog een component in het filter defect kunnen zijn?
Zondagochtend misschien nog tijd om even een meetopstelling in de woonkamer te maken. (ik hoop dat het mag,
) Dan kan ik ook eens uitgebreid met ARTA spelen, want dat kreeg ik vorige keer zo 1,2,3 niet onder de knie. Heeft iemand daar de "dummies" handleiding en uitleg voor?
Jasper
Ik heb beide speakers getest, dat zou dan betekenen dat beide tweeters defect zijn. Zou er ook nog een component in het filter defect kunnen zijn?
Zondagochtend misschien nog tijd om even een meetopstelling in de woonkamer te maken. (ik hoop dat het mag,
Jasper
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Beide tweeters defect is erg onwaarschijnlijk. Het is heel moeilijk zoiets. Je filter zit goed in elkaar, daar zou het niet aan mogen liggen. Filtercomponent kan stuk zijn, is onwaarschijnlijk, maar als er wat stuk gaat met deze componenten dan zouden het de weerstanden kunnen zijn.
Het zou zelfs nog kunnen zijn dat er helemaal niets mis is. Dat als je ter hoogte van de tweeter meet dat het niveau wel correct blijkt. En dat jij gewoon gehoormatig meer hoog wilt omdat je dat gewend bent van de dynaudio.
Het zou zelfs nog kunnen zijn dat er helemaal niets mis is. Dat als je ter hoogte van de tweeter meet dat het niveau wel correct blijkt. En dat jij gewoon gehoormatig meer hoog wilt omdat je dat gewend bent van de dynaudio.
- Surpass
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
- Locatie: Eindhoven
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Een vraagje aan de experts, aangezien ik zelf bezig ben met de bouw van 10 HATTs. De manier van het aansluiten van de knooppunten zoals dat hier gedaan is ziet er praktisch uit, maar heeft dat geen nadelige gevolgen voor het filter? Ik kan me zo voorstellen dat zo'n knooppunt een weerstand zou kunnen hebben.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Persoonlijk zou ik alles gewoon solderen, is een betere verbinding.
Deze opbouw is handig als je het weer makkelijk los wilt halen, maar zal doorgaans niet nodig zijn.
Groetjes Walter
Deze opbouw is handig als je het weer makkelijk los wilt halen, maar zal doorgaans niet nodig zijn.
Groetjes Walter
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Bij een tweede-orde seriefilter wordt de tweeter vaker omgepoold aangesloten.markbakk schreef:Pool om het zeker te weten de HT of de LT om en meet dan eens?
Bij de andere Hatt's is de tweeter ook omgepoold. Het kan zijn dat er een foutje in de het schema van het filter zit.
