Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Analoog actief met opamps alleen doen als je de kennis hebt om afwijkende curves te implementeren. De standaard filters voldoen bijna nooit. Als je dat niet kan, kun je beter voor groundsound of iets dergelijks gaan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ach zo, een actieve cross op 250 hz om de woofers van de rest te scheiden.
De overgang mid naar hoog passief.

Lijkt me wel te doen, alleen zoals Jeroen zegt, is een correctie niet eenvoudig door te voeren.

Welke correcties kunnen nodig zijn?

van laag naar hoog:

1. de basboost in het laag, om de woofers verder naar onder te laten doorlopen. Laag doorlaat vanaf 50hz.

2. het weghalen van de bult die ontstaat door een te hoge Q van de kast. Rond 100 hz.

3. het wegwerken van de bult of bulten als gevolg van staande golven in de luisterruimte. Smalbandig ergens tussen 50 en 100 hz.

4. bijregelen van het onregelmatigheden in het overnamegebied tussen woofer en mid. Rond 250 hz.

5. wegwerken van pieken als gevolg van staande golven binnenin de kast. Bij de Concave zie ik alleen een staande golf tussen voor- en achterkant, dat is een smalbandige piek rond 300 hz. De IHA neemt deze al grotendeels weg!.

6. volumeaanpassing van het laag als gevolg van baffle step verlies. Laagdoorlaat, bij deze Mk2 zal dat ergens tussen 600 en 800 hz beginnen.

7. uitvlakken van de dip / peak als gevolg van de mechanische backwave via de cone en de surround. Voor de Seas unit loopt die op tussen de 400 en 600 hz.

8. lichtjes uitvlakken van een eventuele kleine peak op de Fs van de tweeter. Zeer smalbandig rond 1000 hz. Niet van toepassing. Zie volgende postings

9. bijregelen van het overnamegebied tussen mid en tweeter. Dit zijn mogelijke aanpassingen tussen 1.5 en 3 kz.

10. wegwerken van de opslingering van de konus van middentoner in het hogere frekwentiegebied. Vooral bij harde konusmaterialen. De Seas heeft daar niet veel last van. Bij een onsteile filtering misschien een kleine correctie bij 6kHz. Niet meer van toepassing. Zie volgende postings


11. rechttrekken van onregelmatigheden van de tweeter volgens voorkeur on-axis of off-axis. (breedbandig tussen 3 en 10 kHz).

12. voicing filters. Dit zijn breedbandige filters die ingesteld worden volgens eigen voorkeur. Bijzonder interessant vind ik het gebied tussen 70 en 200 hz om 'drive' toe te voegen. Ook het middengebied een paar db optrekken of afzwakken geven een sterk eigen karakter aan de sound. En het al of niet ophalen van het hoog boven 10 kHz.

13. Niet te vergeten het subsonic filter onder de laagste gewenste weergavefrekwentie om onnodige uitslag te vermijden. In het geval van deze Concave zou ik rond 20hz een steil hoogdoorlaat plaatsen.

Of al deze punten werkelijk moeten gecorrigeerd worden daar zal ieder zijn eigen mening over hebben. Na maanden experimenteren gaat mijn voorkeur naar een grondige uitvlakking gevolgd door een langdurige fijntuning door middel van de voicing filters.

Deze correcties met electronica doorvoeren lijkt mij een zware ingreep. Dankzij betaalbare DSP modules is dit nu eenvoudig mogelijk geworden. Voor jouw Concaveproject zou ik deze kans dan toch zeker proberen benutten.
Het meest betaalbare systeem van behoorlijk goede kwaliteit is momenteel de DSP module van HiFiAkoestik in Duitsland. Je plaatst deze module na je bron of volumeregeling. De module heeft een actief 2-weg output en je kunt er dacht ik 14 variabele Q frekwentiebanden mee inregelen.
Op die wijze ben je ongelimiteerd in je 3-weg, 2 versterker systeem.
Ook groundsound is leuk speelgoed, maar toch iets duurder dacht ik.

In een ander topic is dit systeem met nog een paar andere systemen ter sprake gekomen en vergeleken dacht ik.

Mocht je het toch zonder DSP willen aanpakken dan is een correctiesysteem zoals Thel dat aanbiedt een mogelijkheid.

Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 30 mar 2009, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Das een mooi lijstje :D. Ed, hebben die mensen van Hifi Akoestik een website ? Zou graag wat meer lezen over die DSP module. Even googlen gaf mij niet meteen een antwoord.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ed, jouw aanpassing onder punten 8 en 10 gebeuren in de sperband van het passieve midhoog filter. Daarom moeten ze in het passieve filter worden gedaan, niet met de DSP.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
hebben die mensen van Hifi Akoestik een website ?
Sorry Philippe, ik heb je op een fout spoor gezet.
Het was HifiAkademie dat ik bedoelde.
http://hifiakademie.de/?id=6&si=MTIzODM ... Mi4yMjV8IA
jeroen_d schreef:
Ed, jouw aanpassing onder punten 8 en 10 gebeuren in de sperband van het passieve midhoog filter. Daarom moeten ze in het passieve filter worden gedaan, niet met de DSP.
Jeroen, wat punt 8 betreft, bedoel je daar de impedantieaanpassing mee?

Punt 10: Als je zo een opslingering hebt, dan ga je die door een notch filter proberen in de hand werken. Doet dat notch filter dan eigenlijk nog iets anders als smalbandig een peak weghalen. Kan die dan niet evengoed dmv de DSP aangepakt worden?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Actief gaan lijkt me prima te doen. Filteren met opamps geeft idd af en toe wat problemen, maar met een paar goeie instelpots, kom je heel erg dicht in de buurt. Een DSP is hier wel veel gemakkelijker in, maar kost toch ook gelijk weer wat centen.

Ik zou zelf actief voor laag en mid-hoog gaan. Vervolgens mid-hoog gewoon passief filteren. Dat moet prima te doen zijn.
Zo kun je een goed eerste concept opzetten, wil je meer, kun j ealtijd nog voor een DSP gaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Ed, jouw aanpassing onder punten 8 en 10 gebeuren in de sperband van het passieve midhoog filter. Daarom moeten ze in het passieve filter worden gedaan, niet met de DSP.
Jeroen, wat punt 8 betreft, bedoel je daar de impedantieaanpassing mee?

Punt 10: Als je zo een opslingering hebt, dan ga je die door een notch filter proberen in de hand werken. Doet dat notch filter dan eigenlijk nog iets anders als smalbandig een peak weghalen. Kan die dan niet evengoed dmv de DSP aangepakt worden?
Resonanties die plaatsvinden in het spergebied van je laagdoorlaatfilter voor de mid en in het spergebied van het hoogdoorlaatfilter voor de tweeter moet je in datzelfde filter aanpakken. Je moet niet slechts het kleine bultje dat ontstaat in de totaalrespons aanpakken. De totaalrespons geeft in dit geval een vertekend beeld, het steady state beeld dat verbloemt van wat er dynamisch gebeurt.

Je moet zaken bij de bron aanpakken. Als je het effect van opslingering op de totaalrespons behandelt, dan pak je het slechts lichtjes aan. Op het moment dat er stilte is, zingt de resonantie van de stijve konus door en komt boven REF. Dat geeft onrust in het geluid.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Resonanties die plaatsvinden in het spergebied van je laagdoorlaatfilter voor de mid en in het spergebied van het hoogdoorlaatfilter voor de tweeter moet je in datzelfde filter aanpakken.
ach zo, daar had ik niet bij stilgestaan.
Als ik het goed begrijp zeg jij dat een peak die ontstaat door een opslingering van het membraan, en dat op een plaats waar het signaal reeds aanzienlijk is verzwakt, moet worden aangepakt door alleen dat signaal te notchen en niet op het toaalsignaal.

Ter verificatie een praktijkvoorbeeld:
Een middentoner heeft een sterke ongewenste membraanresonantie met een peak van 5db bij 5 khz.
Er is een 12/12db LR crossover ingesteld op 2500 hz.
Bij 5000 hz zal die 5db opslingeringspeak dan 12db lager liggen en proporsioneel kleiner zijn.
Door nu deze storingsfrekwentie (via DSP) op het totaalsignaal aan te pakken ga je niet alleen de resonantie bewerken maar eigenlijk ook de tweeter, waar eigenlijk geen probleem mee is.

Is dit wat je bedoelde Jeroen? of heb ik nog wat gemist!

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies wat ik bedoelde. Op zich niet zo'n probleem dat je de tweeter dan een klein dipje geeft, maar feitelijk doe je nauwelijks wat aan de opslingering van de mid die slechts 5 dB onder het tweeterniveau ligt (tweeter zit op -2 dB op 5kHz met 12/12 op 2500Hz). Het bultje in het totaalsignaal zal slechts ca 1.8dB zijn, je correctie dus ook slechts 1.8dB. Dit terwijl de resonantie veel te scherp is om met 1.8dB demping aangepakt te kunnen worden. Geef er een zwengel aan en hij gaat zingen. Dat zie je niet terug in de steady state respons, maar wel in de waterval.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Precies wat ik bedoelde.
Bedankt Jeroen. Het is me nu volledig duidelijk.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Verplaatst wegens niet meer 100% relevant naar: viewtopic.php?p=162594#162594
Laatst gewijzigd door fluppie op di 31 mar 2009, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Philippe,

steek de vergelijkingsvraag wat DSP betreft best in een ander topic, heeft weinig met de Concave zelf te maken.
Er was hier ergens een DSP vergelijk. Doe maar eens een search op DSP of HiFiAkademie of zo.

BTW: Robert van Groundsound had graag een paar Concave's bekomen. Ik heb hem voorgesteld om het achterpaneel te vervangen door een op maat gemaakte heatsink waar zijn 'CoolBack 600 II' achter zit.Volledig actieve 3-weg dus.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door asterduc »

dit project ligt nu al geruime tijd stil omdat ikzelf ben overgestapt op een Satelietsysteem met Cornerwoofers en daardoor geen behoefte meer heb aan een floorstander.

Eigenlijk is dit best jammer.
Temeer ook omdat ik regelmatig aanvragen krijg om de Mk2 in kit te leveren.

In het voorbije jaar hebben een paar bouwers zich kandidaat gesteld om het verder af te werken, maar ook daar is weinig van in huis gekomen.

Als er leden zijn die graag een setje Concave Mk2 willen bouwen dan wil ik best overwegen om dit gezamelijk te doen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door asterduc »

een hele zondag regen en dan nog in een luie bui!
... kom ik toevallig op dit topic terecht.
Toch alweer 2 jaar geleden, sjonge wat gaat de tijd snel, het lijkt wel gisteren.

Na een paar uur gelezen te hebben begint het idee voor het bouwen van deze Mk2 toch wel sterk te kribbelen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concave Mk2

Bericht door MechanicalAnimal »

asterduc schreef:
Na een paar uur gelezen te hebben begint het idee voor het bouwen van deze Mk2 toch wel sterk te kribbelen.
GODZIJDANK!!!!!! :D Ik zeg vasthouden die gedachte!!!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door Lnsadnoh »

Join the, never ending building, club :lol: :wink: .
Ben benieuwd wat je ingedachte hebt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door hannesie »

Lijkt mij wel leuk om dat actief te doen met een 2x8 minidsp en dan wat eindversterkertjes. :rock:
rosse
Berichten: 4
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 15:42
Locatie: Kapellen

Re: Concave Mk2

Bericht door rosse »

Beste Ed,

Er komt een zeer regenachtige en koude periode aan :wink:, ik kan u alleen maar aanmoedigen om verder te gaan met de Concave.
De twee jaar extra ervaring zal het project zeker nog intresanter maken.

Ik kijk er alvast naar uit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door Wowly »

euh euh euh....YEAH GREAT!!!

Ik ben weer benieu :kwijl: wd
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door asterduc »

tja, wat moet ik nu als excuus gaan verzinnen, want WEERAL is er een jaar voorbij zonder vooruitgang in dit project.

Het zit 'em zo.
de MONiteure die ik op de DIYdag in Breda bij had begint me zodanig te bevallen dat ik daarop verder wil bouwen.
Doch, doordat de mid/hoog-sectie nu eigenlijk een full-range unit is geworden die alleen nog om ondersteuning voor de laagste octaven vraagt, is het concept van de oer-Concave of Concave Mk2 voor een groot deel niet meer van toepassing.
Om die reden ga ik die speaker in een nieuw topic starten.

Mk2: Ergens wil ik graag nog het originele idee van de Mk2 verder afwerken, maar daarbij stel ik mij dan de vraag waarom daar tijd en energie in te steken (waar ik de laatste jaren een chronisch gebrek aan heb), als ik eerder naar een ander concept neig.

Mocht iemand zich echter geroepen voelen om de Mk2 vooralsnog te bouwen, dan stel ik mijn diensten graag ter beschikking en kan dit topic verder.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Concave Mk2

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
tja, wat moet ik nu als excuus gaan verzinnen, want WEERAL is er een jaar voorbij zonder vooruitgang in dit project.

Het zit 'em zo.
de MONiteure die ik op de DIYdag in Breda bij had begint me zodanig te bevallen dat ik daarop verder wil bouwen.
Doch, doordat de mid/hoog-sectie nu eigenlijk een full-range unit is geworden die alleen nog om ondersteuning voor de laagste octaven vraagt, is het concept van de oer-Concave of Concave Mk2 voor een groot deel niet meer van toepassing.
Om die reden ga ik die speaker in een nieuw topic starten.

Mk2: Ergens wil ik graag nog het originele idee van de Mk2 verder afwerken, maar daarbij stel ik mij dan de vraag waarom daar tijd en energie in te steken (waar ik de laatste jaren een chronisch gebrek aan heb), als ik eerder naar een ander concept neig.

Mocht iemand zich echter geroepen voelen om de Mk2 vooralsnog te bouwen, dan stel ik mijn diensten graag ter beschikking en kan dit topic verder.

Groeten,
Ed.
Ed,
Hierover wil ik eens graag over verder praten in alle rust bij mij of uw thuis tenzij er zich al iemand heeft aangeboden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concave Mk2

Bericht door MechanicalAnimal »

wat er ook gebeurt ik heb wel weer zin in een Asterduc-topic :goeie:


ben wel benieuwd naar een Uber-concave :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
asterduc schreef:
Mocht iemand zich echter geroepen voelen om de Mk2 vooralsnog te bouwen, dan stel ik mijn diensten graag ter beschikking en kan dit topic verder.
Ed,
Hierover wil ik eens graag over verder praten in alle rust bij mij of uw thuis tenzij er zich al iemand heeft aangeboden.
Patrick,
dat kan, maar het zal even moeten wachten omdat oktober en november voor mij te drukke maanden zijn op werk.
Het project kan ook door meerdere mensen uitgevoerd worden. Misschien dat er tegen die tijd nog kandidaten zijn.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concave Mk2

Bericht door asterduc »

MechanicalAnimal schreef:
ben wel benieuwd naar een Uber-concave :mrgreen:
:lol: zo Über gaat ie niet zijn hoor. Gewoon een ander concept, nml 2-weg met uitschakelbare sub ondersteuning, wel met behoud van het Concaeve kastprinciepe en natuurlijk ScanSpeak drivers.

Uiteraard droom ik er regelmatig van, net zoals vele bouwers, om een een gigantische blok dynamiet neer te zetten, maar euh, wat moet ik daar dan mee in mijn kamertje van 5 op 4?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concave Mk2

Bericht door MechanicalAnimal »

Geen idee, je moet mijn bezoek eens horen als ik op zolder die Galactica's laat zien :rofl:


maar ik ga je zeker weer volgen Ed, jouw topics zijn een genot om te lezen :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”