keuze aan hoogrendements tweeters (ik heb gekozen)
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
keuze aan hoogrendements tweeters (ik heb gekozen)
Ik heb binnenkort een mooie werkruimte voor enkele maanden ter beschikking, dus voor mij is het van belang om in die periode voor enkele projecten de behuizingen vast te gaan zagen frezen en bouwen.
Eentje is nog niet compleet , de tweeter , nou ben ik best op de hoogte van diverse modellen etc maar ik kan wat over het hoofd zien.
Wat ik zoek is een tweeter die meekomt met rest van de drivers en daarom minimaal 95db moet doen .
Drivers 2x focal 8v4411 parralel doen 95db vandaar , voor de mid is er al een focal 7k audiom of een nog aan te schaffen audax HM210Z10 .
DUS GEZOCHT tweeter met minimaal 95db inzetbaar vanaf 2000-2500 hz .
Liefst geen hoorn tweeter .
De mogelijkheden
ESS AMT-1 ebay nieuw paartje voor €600 icl verzenden , met risico op duoane die de prijs omhoog stuwen .
Mooiste maar financieel niet haalbaar.
Een nieuw setje op ebay focal audiom tlr , die met de flaporen.
Ook financieel weer niet haalbaar.
Fountek NeoPro5i paartje +- €460 door een nederlandse importeur (speakerland)https://ssl.intertechnik.de/Lautspreche ... 981,123575
HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 http://www.loudmagnet.com/html/hivi.htm of http://www.rumoh.nl/nl/ribbon-tweeter/9 ... eeter.htmleen copie van de expolinear Expolinear RT-7 Pro
Maar een veel te grote faceplate , die er af moet en machienaal bewerkt moet worden tot kleiner.
Of ik houd het bij de fransen http://www.rumoh.nl/nl/audax/1143-tw025 ... 8-ohm.html , niet duur , maar vanaf 5000hz.
Werking onbekend , ik bedoel geen echte referenties gevonden over die tweeter.
Dan houd het bij mij op .
De K.O. , net niet modellen
Scan speak revelator 94 db
Audax TW034X0 93db
mundorf te €€€ duur .
Eentje is nog niet compleet , de tweeter , nou ben ik best op de hoogte van diverse modellen etc maar ik kan wat over het hoofd zien.
Wat ik zoek is een tweeter die meekomt met rest van de drivers en daarom minimaal 95db moet doen .
Drivers 2x focal 8v4411 parralel doen 95db vandaar , voor de mid is er al een focal 7k audiom of een nog aan te schaffen audax HM210Z10 .
DUS GEZOCHT tweeter met minimaal 95db inzetbaar vanaf 2000-2500 hz .
Liefst geen hoorn tweeter .
De mogelijkheden
ESS AMT-1 ebay nieuw paartje voor €600 icl verzenden , met risico op duoane die de prijs omhoog stuwen .
Mooiste maar financieel niet haalbaar.
Een nieuw setje op ebay focal audiom tlr , die met de flaporen.
Ook financieel weer niet haalbaar.
Fountek NeoPro5i paartje +- €460 door een nederlandse importeur (speakerland)https://ssl.intertechnik.de/Lautspreche ... 981,123575
HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 http://www.loudmagnet.com/html/hivi.htm of http://www.rumoh.nl/nl/ribbon-tweeter/9 ... eeter.htmleen copie van de expolinear Expolinear RT-7 Pro
Maar een veel te grote faceplate , die er af moet en machienaal bewerkt moet worden tot kleiner.
Of ik houd het bij de fransen http://www.rumoh.nl/nl/audax/1143-tw025 ... 8-ohm.html , niet duur , maar vanaf 5000hz.
Werking onbekend , ik bedoel geen echte referenties gevonden over die tweeter.
Dan houd het bij mij op .
De K.O. , net niet modellen
Scan speak revelator 94 db
Audax TW034X0 93db
mundorf te €€€ duur .
Laatst gewijzigd door bas focal m180 op wo 19 okt 2011, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Nou heb ik nog een setje SEAS tweeters in de aanbieding...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Klopt , die zijn vanaf 2000hz probleemloos in te zetten , maar het rendement moet echt op de + 95db zitten en dat halen ze helaas niet.anonamemouse schreef:Nou heb ik nog een setje SEAS tweeters in de aanbieding...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Ah... Jammer. Mocht je je nog bedenken dan geef je maar een gil. Tot nu toe helaas weinig interesse...
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Hoi Bas,
Jouw dillema heeft wel wat weg van dit:
http://www.avforums.co.za/index.php/topic,8595.15.html
In het SBacoustics programma zou deze volgens wat kenners nog beter voldoen in een waveguide:
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 6383,94778
(natuurlijk ook op andere locaties verkrijgbaar)
Misschien haalt ie net niet helemaal 95 dB, maar icm met een waveguide wel.
Verder een voorbeeld van een 95 dB match met de Audax tweeter:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Hoe kom je trouwens op 460,- voor de Fountek Pro5i? Ik dacht dat die 199,- per stuk waren. Zijn de verzendkosten dan zo hoog?
Enne, trouwens die Pro5i. Volgens mij heeft die eigenlijk ook een waveguide.
Zoals je ziet ben ik me ook aan het verdiepen. Heb alleen voorlopig geen tijd voor bouw. We zitten nl hier momenteel in een verbouwing..
Groeten,
Wido
Jouw dillema heeft wel wat weg van dit:
http://www.avforums.co.za/index.php/topic,8595.15.html
In het SBacoustics programma zou deze volgens wat kenners nog beter voldoen in een waveguide:
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 6383,94778
(natuurlijk ook op andere locaties verkrijgbaar)
Misschien haalt ie net niet helemaal 95 dB, maar icm met een waveguide wel.
Verder een voorbeeld van een 95 dB match met de Audax tweeter:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Hoe kom je trouwens op 460,- voor de Fountek Pro5i? Ik dacht dat die 199,- per stuk waren. Zijn de verzendkosten dan zo hoog?
Enne, trouwens die Pro5i. Volgens mij heeft die eigenlijk ook een waveguide.
Zoals je ziet ben ik me ook aan het verdiepen. Heb alleen voorlopig geen tijd voor bouw. We zitten nl hier momenteel in een verbouwing..
Groeten,
Wido
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
markbakk schreef:Al gedacht aan een waveguide?
Ik zoek vanacht en morgen eens klang-ton en hobbi hifi erbij om eens te verdiepen hoe die dingen nu werkelijk werken , ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in die dingen/mogelijkeid.Tweety schreef:In het SBacoustics programma zou deze volgens wat kenners nog beter voldoen in een waveguide:
Als dat nou eens zou kunnen , ga ik eens dat artikel doorlezen ,het stomme is ik had die 2 weken geleden nog gezien maar geheel vergeten , ik heb begrepen dat die waveguide via Jantzen Audio in een luidspreker kit is te verkrijgen , maar ook los is de vraag , denk het niet.Tweety schreef:Verder een voorbeeld van een 95 dB match met de Audax tweeter:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Het liefst bestel ik bij een Nederlandse importeur/winkel ,het is ook zo dat ik waar ik ze eventueel bestel als die units het worden ik wil gaan meten en ook ondersteuning krijg in het filteren en je dan niet moeilijk moet doen om die drivers voor iets minder te kopen bij een ander.Tweety schreef:
Hoe kom je trouwens op 460,- voor de Fountek Pro5i? Ik dacht dat die 199,- per stuk waren. Zijn de verzendkosten dan zo hoog?![]()
Groeten,
Wido
Wij hebben een seizoens eigenbedrijf , mocht ik zomers klussen dan is uit ervaring het risico te groot dat mensen de boel omstoten , natte doeken erop legen etc .
Nu liggen we stil en kan ik een opslag ruimte voor me eigen gaan gebruiken , en daar kan ik me uitleven en wil zoveel mogelijk projecten bouwen , meten etc komt tijdens en daarna wel.
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Die 95 dB, gaat daar niet nog baffle step correctie af? Het is wel erg hoog
Ik zou eens tussen het assortiment 4-ohms tweeters bij Europe Audio gaan bladeren, misschien zit er wat leuks tussen.
Ik zou eens tussen het assortiment 4-ohms tweeters bij Europe Audio gaan bladeren, misschien zit er wat leuks tussen.
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Ik vind zelf trouwens met name stemmen meestal natuurgetrouwer klinken als de tweeter vanaf ca. 1-2 kHz iets zachter speelt (heeft te maken met HRTF-verschillen tussen 0 en 30 graden). En met een spoel (of zelfs twee als je B3 of LR4 gaat
) voor je woofers gaat daar ook zo 0,5 - 1 dB af door de serieweerstand. Er zijn prima dome tweeters die 94 dB @ 2,83 V halen:
Tangband 28-1582S
SB Acoustics SB29RDNC-C000-4
Vifa BC25TG-15/04
Vifa BC25SC-55/04
Ik heb de specs van die Focals opgezocht, ze doen 90 dB @ 2,83 V. Twee stuks doen dus 96 dB @ 2,83 V maar daar zou ik dan nog ca. 4 dB baffle step correctie afhalen. Dan heb je nog maximaal 92 dB nodig voor je tweeter. Dat gaat ruimschoots met bovengenoemde tweeters. Er zijn zelfs nog wel meer opties dan.
Tangband 28-1582S
SB Acoustics SB29RDNC-C000-4
Vifa BC25TG-15/04
Vifa BC25SC-55/04
Ik heb de specs van die Focals opgezocht, ze doen 90 dB @ 2,83 V. Twee stuks doen dus 96 dB @ 2,83 V maar daar zou ik dan nog ca. 4 dB baffle step correctie afhalen. Dan heb je nog maximaal 92 dB nodig voor je tweeter. Dat gaat ruimschoots met bovengenoemde tweeters. Er zijn zelfs nog wel meer opties dan.
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Ze leveren allemaal wel Monacor en Visaton, en laten die nu allebei een leuke waveguide in hun programma hebben! Stonden trouwens laatst ook op ebay ook te koop...bas focal m180 schreef:Het liefst bestel ik bij een Nederlandse importeur/winkel ,het is ook zo dat ik waar ik ze eventueel bestel als die units het worden ik wil gaan meten en ook ondersteuning krijg in het filteren en je dan niet moeilijk moet doen om die drivers voor iets minder te kopen bij een ander.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
http://www.geluidenlichtshop.nl/product ... ts_id=1557
Of als je meer wilt uitgeven, een losse hoorn met compressiedriver.
vac
Of als je meer wilt uitgeven, een losse hoorn met compressiedriver.
vac
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
De Jantzen Audio waveguide is los verkrijgbaar......
Rudy
Rudy
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Hoe ik aan 95db kom en aan houd zit namelijk zo.Ronkel schreef:Die 95 dB, gaat daar niet nog baffle step correctie af? Het is wel erg hoog![]()
Ik zou eens tussen het assortiment 4-ohms tweeters bij Europe Audio gaan bladeren, misschien zit er wat leuks tussen.
Ik heb de woofers die bij deze speaker horen , dat is dus gemeten incl behuizing (bafflestep)en filter vandaar dat ik op 95db kom , dat houd ik ook aar aan omdat je een tweeter in rendement kan laten zakken maar de woofers niet , ook wordt de frequentie lager gefilterd (wordt 3-weg) dan bij dat 2-weg ontwerp dat houd in een grotere spoel die hebben een iets iets hogere weerstand dus die 95db zakt ooknog iets .
De audax Mid die ik wil gaan gebruiken vormt geen opstakel in het filter verhaal .
Natuurlijk is het niet erg als de tweeter maar 94db haalt , dat zie je vaker in ontwerpen terug dat de frequentie kurve langzaam afvalt van laag naar hoog , maar dat komt tijdens de metingen en luisteren als beste uit de bus , ik wil nog niet daar van uitgaan .
Het zou de in de keuze en kwa financien een helehoop schelen .
Ik ga die optie toch open laten.
Die SB Acoustics SB29RDNC-C0004 kwam ik vanacht ook in mijn tijdschriften tegen , SB acoustics is aziatische maar ontworpen door voormalig scanspeak mannen
Ik heb iemand gevonden die een BMS pa-driver met een mooie waveguide te koop heeft , eens kijken hoe dat verloopt.vacuphile schreef:http://www.geluidenlichtshop.nl/product ... ts_id=1557
Of als je meer wilt uitgeven, een losse hoorn met compressiedriver.
Kijk eens aan , er komen ( betaalbaren ) mogelijkheden , zag er mooi uit met die grote waveguide en de audax dome , en wat mag ie kosten die waveguide Rudy .RumoH schreef:De Jantzen Audio waveguide is los verkrijgbaar......
Rudy
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Misschien anders deze van monacor Misschien is dat ook wel te eenvoudig combineren met andere tweeters.
Edit: Zie ook deze link.
Edit: Zie ook deze link.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Oke , dank voor de snelle reaktie .RumoH schreef:Waveguide for Audax TW034X0, €105 per paar.
Rudy
volgens mij niet de goedkoopste maar ja wat wil je, soms wil de fabriekant iets exclusief houden , zie zien er wel oerdegelijk eruit , een klomp massiev plastic , wat ik tot nu toe heb gezien veel dunner.
Ik ga een lijsje maken met kandidaten.
Ik meen bij troelsgravesen gelezen te hebben hoe en wat met combineren van tweeters en waveguides , ik ben die nu aan het opzoeken/doorlezen.k.p. schreef:Misschien anders deze van monacor Misschien is dat ook wel te eenvoudig combineren met andere tweeters.
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Als het net geen 95 mag zijn, dan is de Seas Exotic T35 wel erg interessant, zonder hoorn.
Of anders de Beyma TPL-150? De 2 Focals plus ESS AMT hebben al een ontwikkeling meegemaakt en heten nu Son (zie foto), Son-B etc. Omdat de Focals niet meer beschikbaar waren kwam er een ander (zelfs beter) alternatief voor: de PHL 2460. Later is de ESS vervangen door de Beyma. Die is goedkoper en ook zonder hoorn nog meer dan 95 dB. Zie http://lsv-achenbach.de/.

Of anders de Beyma TPL-150? De 2 Focals plus ESS AMT hebben al een ontwikkeling meegemaakt en heten nu Son (zie foto), Son-B etc. Omdat de Focals niet meer beschikbaar waren kwam er een ander (zelfs beter) alternatief voor: de PHL 2460. Later is de ESS vervangen door de Beyma. Die is goedkoper en ook zonder hoorn nog meer dan 95 dB. Zie http://lsv-achenbach.de/.

- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
Een lijst van mogelijkheden op alfabet .
Ik ga toch hoger filteren , er komt een audax mid en die valt erg mooi af in het hoog zonder enige resonantie.
Audax TW034X0 €160 met RumoH korting €144 eventueel met Jantzen Audio waveguide €105
BMS 4540ND in custom made houten obsolete spherical waveguides ala geddes €175 erg mooi uiterlijk maar wat moeilijker te filteren , ik heb nog een 30cm breedbander die wel wat hoog zou kunnen gebruiken .
Fountek Neo Cd 2.0 Die heb ik liggen , maar moet flink hoog gefilterd worden wil ik hem niet kapot maken.
Fountek NeoPro5i €460 top tweeter waar je alle kanten mee op kan , alleen de prijs.
HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 kan door zijn enorme faceplate machinaal bewerk worden tot focal/audax vorm
SB29RDNC-C000-4 €100 goedkoop , voor een tijdelijke oplossing kan zeer de moeite waard zijn .
Een nachtje slapen , eens kijken wat er afvalt.
Ik ga toch hoger filteren , er komt een audax mid en die valt erg mooi af in het hoog zonder enige resonantie.
Audax TW034X0 €160 met RumoH korting €144 eventueel met Jantzen Audio waveguide €105
BMS 4540ND in custom made houten obsolete spherical waveguides ala geddes €175 erg mooi uiterlijk maar wat moeilijker te filteren , ik heb nog een 30cm breedbander die wel wat hoog zou kunnen gebruiken .
Fountek Neo Cd 2.0 Die heb ik liggen , maar moet flink hoog gefilterd worden wil ik hem niet kapot maken.
Fountek NeoPro5i €460 top tweeter waar je alle kanten mee op kan , alleen de prijs.
HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 kan door zijn enorme faceplate machinaal bewerk worden tot focal/audax vorm
SB29RDNC-C000-4 €100 goedkoop , voor een tijdelijke oplossing kan zeer de moeite waard zijn .
Een nachtje slapen , eens kijken wat er afvalt.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: keuze aan hoogrendements tweeters
keuze is gemaakt en besteld , omdat er een audax mid komt ook maar een audax hoog TW034X0P47N (100820K) zoals die volledig wordt benoemd .
Blijfd alleen over de waveguide , is erg mooi om te gebruiken , heeft ook zo zijn voordelen maar of die echt nodig zijn .
Wat meer rendement onderin , beter afstraal gedrag , maar ik ben nog steeds bezig me te verdiepen in de dingen .
Wat ik wel wil gaan doen is de tweeter upgraden/tunen zoals troelsgravesen heeft gedaan http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm , met eventueel een extra compensatie magneet , evt waveguide .
Maar daar open ik wel een nieuw topic voor als ze na het weekend in mijn bezit zijn .
(moet ik fff een kolomboor regelen/kopen)
Blijfd alleen over de waveguide , is erg mooi om te gebruiken , heeft ook zo zijn voordelen maar of die echt nodig zijn .
Wat meer rendement onderin , beter afstraal gedrag , maar ik ben nog steeds bezig me te verdiepen in de dingen .
Wat ik wel wil gaan doen is de tweeter upgraden/tunen zoals troelsgravesen heeft gedaan http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm , met eventueel een extra compensatie magneet , evt waveguide .
Maar daar open ik wel een nieuw topic voor als ze na het weekend in mijn bezit zijn .
(moet ik fff een kolomboor regelen/kopen)
