keuze aan hoogrendements tweeters (ik heb gekozen)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

keuze aan hoogrendements tweeters (ik heb gekozen)

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb binnenkort een mooie werkruimte voor enkele maanden ter beschikking, dus voor mij is het van belang om in die periode voor enkele projecten de behuizingen vast te gaan zagen frezen en bouwen.

Eentje is nog niet compleet , de tweeter , nou ben ik best op de hoogte van diverse modellen etc maar ik kan wat over het hoofd zien.

Wat ik zoek is een tweeter die meekomt met rest van de drivers en daarom minimaal 95db moet doen .
Drivers 2x focal 8v4411 parralel doen 95db vandaar , voor de mid is er al een focal 7k audiom of een nog aan te schaffen audax HM210Z10 .

DUS GEZOCHT tweeter met minimaal 95db inzetbaar vanaf 2000-2500 hz .
Liefst geen hoorn tweeter .

De mogelijkheden

ESS AMT-1 ebay nieuw paartje voor €600 icl verzenden , met risico op duoane die de prijs omhoog stuwen .
Mooiste maar financieel niet haalbaar.
Een nieuw setje op ebay focal audiom tlr , die met de flaporen.
Ook financieel weer niet haalbaar.

Fountek NeoPro5i paartje +- €460 door een nederlandse importeur (speakerland)https://ssl.intertechnik.de/Lautspreche ... 981,123575

HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 http://www.loudmagnet.com/html/hivi.htm of http://www.rumoh.nl/nl/ribbon-tweeter/9 ... eeter.htmleen copie van de expolinear Expolinear RT-7 Pro
Maar een veel te grote faceplate , die er af moet en machienaal bewerkt moet worden tot kleiner.

Of ik houd het bij de fransen http://www.rumoh.nl/nl/audax/1143-tw025 ... 8-ohm.html , niet duur , maar vanaf 5000hz.
Werking onbekend , ik bedoel geen echte referenties gevonden over die tweeter.

Dan houd het bij mij op .

De K.O. , net niet modellen
Scan speak revelator 94 db
Audax TW034X0 93db
mundorf te €€€ duur .
Laatst gewijzigd door bas focal m180 op wo 19 okt 2011, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door anonamemouse »

Nou heb ik nog een setje SEAS tweeters in de aanbieding...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

anonamemouse schreef:
Nou heb ik nog een setje SEAS tweeters in de aanbieding...
Klopt , die zijn vanaf 2000hz probleemloos in te zetten , maar het rendement moet echt op de + 95db zitten en dat halen ze helaas niet.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door anonamemouse »

Ah... Jammer. Mocht je je nog bedenken dan geef je maar een gil. Tot nu toe helaas weinig interesse...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door markbakk »

Al gedacht aan een waveguide?
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door Tweety »

Hoi Bas,

Jouw dillema heeft wel wat weg van dit:
http://www.avforums.co.za/index.php/topic,8595.15.html

In het SBacoustics programma zou deze volgens wat kenners nog beter voldoen in een waveguide:

http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 6383,94778
(natuurlijk ook op andere locaties verkrijgbaar)

Misschien haalt ie net niet helemaal 95 dB, maar icm met een waveguide wel.

Verder een voorbeeld van een 95 dB match met de Audax tweeter:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Hoe kom je trouwens op 460,- voor de Fountek Pro5i? Ik dacht dat die 199,- per stuk waren. Zijn de verzendkosten dan zo hoog? :shock:

Enne, trouwens die Pro5i. Volgens mij heeft die eigenlijk ook een waveguide.

Zoals je ziet ben ik me ook aan het verdiepen. Heb alleen voorlopig geen tijd voor bouw. We zitten nl hier momenteel in een verbouwing..

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Al gedacht aan een waveguide?
Tweety schreef:
In het SBacoustics programma zou deze volgens wat kenners nog beter voldoen in een waveguide:
Ik zoek vanacht en morgen eens klang-ton en hobbi hifi erbij om eens te verdiepen hoe die dingen nu werkelijk werken , ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in die dingen/mogelijkeid.

Tweety schreef:
Verder een voorbeeld van een 95 dB match met de Audax tweeter:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Als dat nou eens zou kunnen , ga ik eens dat artikel doorlezen ,het stomme is ik had die 2 weken geleden nog gezien maar geheel vergeten , ik heb begrepen dat die waveguide via Jantzen Audio in een luidspreker kit is te verkrijgen , maar ook los is de vraag , denk het niet.

Tweety schreef:

Hoe kom je trouwens op 460,- voor de Fountek Pro5i? Ik dacht dat die 199,- per stuk waren. Zijn de verzendkosten dan zo hoog? :shock:


Groeten,
Wido
Het liefst bestel ik bij een Nederlandse importeur/winkel ,het is ook zo dat ik waar ik ze eventueel bestel als die units het worden ik wil gaan meten en ook ondersteuning krijg in het filteren en je dan niet moeilijk moet doen om die drivers voor iets minder te kopen bij een ander.

Wij hebben een seizoens eigenbedrijf , mocht ik zomers klussen dan is uit ervaring het risico te groot dat mensen de boel omstoten , natte doeken erop legen etc .
Nu liggen we stil en kan ik een opslag ruimte voor me eigen gaan gebruiken , en daar kan ik me uitleven en wil zoveel mogelijk projecten bouwen , meten etc komt tijdens en daarna wel.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door Ronkel »

Die 95 dB, gaat daar niet nog baffle step correctie af? Het is wel erg hoog :mrgreen:

Ik zou eens tussen het assortiment 4-ohms tweeters bij Europe Audio gaan bladeren, misschien zit er wat leuks tussen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door Ronkel »

Ik vind zelf trouwens met name stemmen meestal natuurgetrouwer klinken als de tweeter vanaf ca. 1-2 kHz iets zachter speelt (heeft te maken met HRTF-verschillen tussen 0 en 30 graden). En met een spoel (of zelfs twee als je B3 of LR4 gaat :mrgreen: ) voor je woofers gaat daar ook zo 0,5 - 1 dB af door de serieweerstand. Er zijn prima dome tweeters die 94 dB @ 2,83 V halen:

Tangband 28-1582S
SB Acoustics SB29RDNC-C000-4
Vifa BC25TG-15/04
Vifa BC25SC-55/04

Ik heb de specs van die Focals opgezocht, ze doen 90 dB @ 2,83 V. Twee stuks doen dus 96 dB @ 2,83 V maar daar zou ik dan nog ca. 4 dB baffle step correctie afhalen. Dan heb je nog maximaal 92 dB nodig voor je tweeter. Dat gaat ruimschoots met bovengenoemde tweeters. Er zijn zelfs nog wel meer opties dan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
Het liefst bestel ik bij een Nederlandse importeur/winkel ,het is ook zo dat ik waar ik ze eventueel bestel als die units het worden ik wil gaan meten en ook ondersteuning krijg in het filteren en je dan niet moeilijk moet doen om die drivers voor iets minder te kopen bij een ander.
Ze leveren allemaal wel Monacor en Visaton, en laten die nu allebei een leuke waveguide in hun programma hebben! Stonden trouwens laatst ook op ebay ook te koop...
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door vacuphile »

http://www.geluidenlichtshop.nl/product ... ts_id=1557

Of als je meer wilt uitgeven, een losse hoorn met compressiedriver.

vac
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door RumoH »

De Jantzen Audio waveguide is los verkrijgbaar......

Rudy
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

Ronkel schreef:
Die 95 dB, gaat daar niet nog baffle step correctie af? Het is wel erg hoog :mrgreen:

Ik zou eens tussen het assortiment 4-ohms tweeters bij Europe Audio gaan bladeren, misschien zit er wat leuks tussen.
Hoe ik aan 95db kom en aan houd zit namelijk zo.
Ik heb de woofers die bij deze speaker horen , dat is dus gemeten incl behuizing (bafflestep)en filter vandaar dat ik op 95db kom , dat houd ik ook aar aan omdat je een tweeter in rendement kan laten zakken maar de woofers niet , ook wordt de frequentie lager gefilterd (wordt 3-weg) dan bij dat 2-weg ontwerp dat houd in een grotere spoel die hebben een iets iets hogere weerstand dus die 95db zakt ooknog iets .
De audax Mid die ik wil gaan gebruiken vormt geen opstakel in het filter verhaal .

Natuurlijk is het niet erg als de tweeter maar 94db haalt , dat zie je vaker in ontwerpen terug dat de frequentie kurve langzaam afvalt van laag naar hoog , maar dat komt tijdens de metingen en luisteren als beste uit de bus , ik wil nog niet daar van uitgaan .

Het zou de in de keuze en kwa financien een helehoop schelen .
Ik ga die optie toch open laten.


Die SB Acoustics SB29RDNC-C0004 kwam ik vanacht ook in mijn tijdschriften tegen , SB acoustics is aziatische maar ontworpen door voormalig scanspeak mannen
vacuphile schreef:
http://www.geluidenlichtshop.nl/product ... ts_id=1557

Of als je meer wilt uitgeven, een losse hoorn met compressiedriver.
Ik heb iemand gevonden die een BMS pa-driver met een mooie waveguide te koop heeft , eens kijken hoe dat verloopt.
RumoH schreef:
De Jantzen Audio waveguide is los verkrijgbaar......

Rudy
Kijk eens aan , er komen ( betaalbaren ) mogelijkheden , zag er mooi uit met die grote waveguide en de audax dome , en wat mag ie kosten die waveguide Rudy .
Bijlagen
focal 95db.jpg
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door RumoH »

Waveguide for Audax TW034X0, €105 per paar.

Rudy
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door k.p. »

Misschien anders deze van monacor Misschien is dat ook wel te eenvoudig combineren met andere tweeters.

Edit: Zie ook deze link.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

RumoH schreef:
Waveguide for Audax TW034X0, €105 per paar.
Rudy
Oke , dank voor de snelle reaktie .
volgens mij niet de goedkoopste maar ja wat wil je, soms wil de fabriekant iets exclusief houden , zie zien er wel oerdegelijk eruit , een klomp massiev plastic , wat ik tot nu toe heb gezien veel dunner.

Ik ga een lijsje maken met kandidaten.


k.p. schreef:
Misschien anders deze van monacor Misschien is dat ook wel te eenvoudig combineren met andere tweeters.
Ik meen bij troelsgravesen gelezen te hebben hoe en wat met combineren van tweeters en waveguides , ik ben die nu aan het opzoeken/doorlezen.
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door threshold »

Als het net geen 95 mag zijn, dan is de Seas Exotic T35 wel erg interessant, zonder hoorn.
Of anders de Beyma TPL-150? De 2 Focals plus ESS AMT hebben al een ontwikkeling meegemaakt en heten nu Son (zie foto), Son-B etc. Omdat de Focals niet meer beschikbaar waren kwam er een ander (zelfs beter) alternatief voor: de PHL 2460. Later is de ESS vervangen door de Beyma. Die is goedkoper en ook zonder hoorn nog meer dan 95 dB. Zie http://lsv-achenbach.de/.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

Een lijst van mogelijkheden op alfabet .
Ik ga toch hoger filteren , er komt een audax mid en die valt erg mooi af in het hoog zonder enige resonantie.

Audax TW034X0 €160 met RumoH korting €144 eventueel met Jantzen Audio waveguide €105
BMS 4540ND in custom made houten obsolete spherical waveguides ala geddes €175 erg mooi uiterlijk maar wat moeilijker te filteren , ik heb nog een 30cm breedbander die wel wat hoog zou kunnen gebruiken .
Fountek Neo Cd 2.0 Die heb ik liggen , maar moet flink hoog gefilterd worden wil ik hem niet kapot maken.
Fountek NeoPro5i €460 top tweeter waar je alle kanten mee op kan , alleen de prijs.
HiVi RT2 Pro +-€270 a €320 kan door zijn enorme faceplate machinaal bewerk worden tot focal/audax vorm
SB29RDNC-C000-4 €100 goedkoop , voor een tijdelijke oplossing kan zeer de moeite waard zijn .

Een nachtje slapen , eens kijken wat er afvalt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: keuze aan hoogrendements tweeters

Bericht door bas focal m180 »

keuze is gemaakt en besteld , omdat er een audax mid komt ook maar een audax hoog TW034X0P47N (100820K) zoals die volledig wordt benoemd .

Blijfd alleen over de waveguide , is erg mooi om te gebruiken , heeft ook zo zijn voordelen maar of die echt nodig zijn .
Wat meer rendement onderin , beter afstraal gedrag , maar ik ben nog steeds bezig me te verdiepen in de dingen .

Wat ik wel wil gaan doen is de tweeter upgraden/tunen zoals troelsgravesen heeft gedaan http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm , met eventueel een extra compensatie magneet , evt waveguide .
Maar daar open ik wel een nieuw topic voor als ze na het weekend in mijn bezit zijn .
(moet ik fff een kolomboor regelen/kopen) :twisted:
Plaats reactie