CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door wouter »

lekker doen!

3,1 liter GHP lijkt me wat te groot maar wellicht dat dit mee valt, moet ik even een simulatie afwachten/doen.

Bafflestep correctie zul je wel even moeten doen per filter, verder verwacht ik heerlijke klanken in die woonkamer. Het wordt vrijwel nooit genoemd maar die driver heeft ook een prima Xmax voor z'n formaat (afgezien van concurenten met verzonken spreekspoel)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door asterduc »

HVB83 schreef:
Ik heb toch m'n oog laten vallen op een duurder drivertje, de ScanSpeak 10F die eerder al door Wouter wordt genoemd. Mede ook vanwege de positieve reacties op de Concaeve. De kasten zullen toch een paar jaar m'n interieur sieren, dan mag het ook wat meer kosten. Maar zijn die drivers in een gesloten kist van 3,1L ook een beetje het geld waard, al dan niet met een GHP? Of is dat echt weggegooid geld en moet ik er gewoon wat goedkopers in zetten en vooral genieten van de (naar onze smaak :mrgreen: ) mooie looks?
prima keuze, maar niet echt als laagweergever.
De 10F is eigenlijk een middentoner die achteraan nog mooi doorloopt.
Voor het laag zou ik hem niet gebruiken.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

Ik wil nu toch maar eens beginnen aan mijn projekt met de blanda schalen (20 cm) en de CHR-70.

Was ik bij IKEA.... schalen uitverkocht en voorlopig niet leverbaar... :-(
Even geduld hebben nog.

En ik las hier dat van de CHR-70 een nieuwe versie is uitgekomen. Ik kan 'm alleen nog nergens vinden. Is het de moeite om daarop te wachten? En de nieuwe versie is beschikbaar met verschillende impedanties?? Wat is aan te bevelen voor mijn versterker Pioneer VSX-921? Deze kan schijnbaar wel 4 ohm aan.

Waar zouden jullie de CHR-70 bestellen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door hannesie »

In Utrecht hebben ze hem nog :mrgreen: :mrgreen: :lol:

En in Groningen beperkte voorraad.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Juicie »

De CHR-70 is nu trouwens extra voordelig bij oAudio. Heb een setje CHR-70 en BB4.al besteld.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

Hey, bedankt voor de tip, 23 euro is idd. niet duur. Ga ik toch maar voor het 'oude' type denk ik.

Wat voor filter moet ik bij kopen eigenlijk? Als ik ze in de veelgenoemde Ikea schalen inbouw, is de genoemde GHP met 593 microfarad dan ok?
En waar kan ik dit het beste bestellen?
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Juoigâ »

tjerkpolle schreef:
En waar kan ik dit het beste bestellen?
bij die forum sponsor bij wie Markaudio voor t eerst in Europa kwam natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Juicie »

Vandaag mijn CHR-70 en BB4.AL binnen gekregen. Nu opzoek naar een mooi compact ontwerp. Misschien Till70 een optie.
Bijlagen
tn_DSC_6779.JPG
tn_DSC_6780.JPG
tn_DSC_6782.JPG
till70.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

Juicie schreef:
Nu opzoek naar een mooi compact ontwerp.
Black Beauty?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Thomox »

Zo mensen ik ben weer even bezig geweest met de bolletjes, maar ik zit nog met een kleine twijfel voor de condensatorkeuze..
Ik ben er al uit dat het niet veel mag kosten, dus er komt een bipolaire elco van:

* 560 micro?
* 680 micro?

Welke kan ik beter kiezen als GHP? Hierbij hoeft geen weerstand voor de condensator?

Groeten (H)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Thomox »

Goedendag mensen :)

Vandaag even 2 stuks van 680 microfarad gehaald.. Even snel geprobeerd :) Het geeft onderin inderdaad een forse boost, heerlijk :)

Bedankt mensen voor deze goede tip GHP :)

Groeten
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

Hoever ben je eigenlijk met je bouw? Aangezien je 'm al getest hebt? Misschien wat foto's?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Thomox »

tuurlijk heb ik wat foto's :oops:

succes met genieten :lol:

hoop dat je er wat aan hebt ivm het nogal complexe filter :mrgreen:

veel plezier :)

Ik heb er trouwens nog watten in gedaan voor een klein beetje demping, maar deze staan helaas niet op de foto!
Deze watten zitten zodanig "geperst" dat het een soort matten zijn, geen losse zooi dus :)
Bijlagen
2011-10-03 23.27.33.jpg
2011-10-03 23.26.48.jpg
2011-10-03 23.26.41.jpg
2011-10-01 21.20.11.jpg
2011-10-01 21.19.53.jpg
2011-10-01 21.19.42.jpg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Jerommel »

Hoi.
Leuk idee !
Blanda he?

Maarre, je hebt het hele effect van een kast zonder hoeken een beetje teniet gedaan door de speakers er niet netjes in te laten vallen...
Zie de scherpe randen bij het overgaan van kast (bol) naar speaker...

De belachelijk grote plastic rand van de Alpairs maakt het er sowieso niet gemakkelijker op.
Beetje lullig ontworpen i.m.o.
Heb ook een paartje, maar dan de Alpair 6 (laatste versie volgens RumoH)
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door ritger »

Jerommel schreef:
Maarre, je hebt het hele effect van een kast zonder hoeken een beetje teniet gedaan door de speakers er niet netjes in te laten vallen...
Zie de scherpe randen bij het overgaan van kast (bol) naar speaker...

De belachelijk grote plastic rand van de Alpairs maakt het er sowieso niet gemakkelijker op.
Beetje lullig ontworpen i.m.o.

Ik heb ook een setje blandaspeakers gemaakt. ( viewtopic.php?f=3&t=13642 )
Achteraf had ik ze er ook in willen laten vallen en ik twijfel nog steeds of ik het ga doen.
Het enige probleem is de manier waar op, of je maakt de rand vlak zoals ik bij de tweeter van de centerspeaker heb gedaan (zie foto)
Een nadeel is hierbij is dat je faceplate van de chr-70 nog groter maakt en of dat dan weer opweegt tegen het effect van een kast zonder hoeken?

Of je freest de diameter uit de bol waar door je een scherpe rand overhoud die bij dit materiaal erg kwetsbaar is.
Op Diyaudio heb ik een methode gezien waar gebruik werd gemaakt van een mal. Maar het lijkt mij niet zo eenvoudig.

Ik ben het met je eens dat de rand van chr-70 erg groot is en vooral dat hij niet massief en erg dik is. Vooral luchtdicht monteren is erg lastig. De bijgeleverde rubber ring maakt nauwelijks contact met de onderkant van de Chr-70.
Bijlagen
tweeter_blanda.jpg
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door HVB83 »

Ik heb ook met die te dunne rand zitten worstelen, maar ik ga het denk ik anders doen.

Eerst gebruik ik de methode van de bovenfrees en de mal, zoals ook op DIY-audio beschreven. Daarmee frees ik gewoon een cirkel uit ongeveer zo groot als de uiteindelijke uitsparing moet zijn, op de plaats waar de driver gaat komen. Daar lijm ik een MDF-ring in, waarna ik de uitsparing op de definitieve diameter en diepte frees. Perfect vlak tussen speakerrand en de schaal, geen problemen met afdichting en wel voldoende vlees om de speaker stevig in vast te zetten.

Afhankelijk van hoe dik de rand van de speaker is waarin de ring uiteindelijk komt te zitten, vul ik het aan de achterkant wellicht nog op met epoxy, dan zit het zeker weten voor het leven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

ik gebruik voor afdichten eigenlijk altijd acrylkit, dicht goed, vult oneffenheden, minimale dikte, en blijft soepel genog om t los te kunnen krijgen mocht dat nodig zijn
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door ritger »

Henkjan schreef:
ik gebruik voor afdichten eigenlijk altijd acrylkit, dicht goed, vult oneffenheden, minimale dikte, en blijft soepel genog om t los te kunnen krijgen mocht dat nodig zijn
Ik heb ze nu al 4 keer los gehad dus dat lijkt mij niet zo handig, zou een dun laagje kit en dan laten drogen voordat je de speakers plaatst ook kunnen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

wat je dan kan doen is kit op t hout, dan van dat huishoudfolie daarop, dan driver vastzetten en kit hard laten worden, en dan t folie er weer af.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Jerommel »

Hm... Je zou bijna de rand van de speaker af willen eh... zagen?
Maar met zo een kwetsbaar conusje... Dat gaat geheid mis.
Toch denk ik er serieus over.

Lijp, die schroefgaten.
Die zitten zo dat je ze alleen 180° kan draaien (als u begrijpt wat ik bedoel).

En asjemenou, wat zijn die CHR-70's een stuk goedkoper dan de 6 versie II...
Enfin, ik bespaar dan op de blanda's, kan dan een maatje kleiner. :?
Binnenkort maar eens naar Ikea, es kijken met vingers.

Tochtstrip / tochtband kan heel zacht en samendrukbaar zijn, beter dan dat dunne celrubber wat je er bij krijgt.

Heb nog een beetje offtopic vraagje.
Zo'n dikke C er tussen, dat het laag opkrikt.
Belast je dan de versterker in dat gebied ook zwaarder, of gaat daar de efficiëntie van het geheel omhoog ?
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 10 nov 2011, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

Jerommel schreef:
Hm... Je zou bijna de rand van de speaker af willen eh... zagen?
niet doen. nog los van de kans op destructie is de rand een integraal onderdeel van het ontwerp dat mede bijdraagt in het dempen van resonanties
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Jerommel »

Serieus?
Maar als je ze zou verlijmen met de kast? (wat dan wel zal moeten..)
Ik bedoel, hoe zwaar weegt het ontwerp van de korf in de klank?

(edit) De units zijn heilig "as is" ?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Thomox »

Nadat ik er zelf achter kwam dat er uiteindelijk helemaal geen eindresultaat gepost is......
Bij deze :)
Bijlagen
IMG_20151026_194652.jpg
IMG_20151026_194720.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door richard »

Mooi hoor. Doet me denken aan zo'n mannetje van de kijkwijzer.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”