CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
lekker doen!
3,1 liter GHP lijkt me wat te groot maar wellicht dat dit mee valt, moet ik even een simulatie afwachten/doen.
Bafflestep correctie zul je wel even moeten doen per filter, verder verwacht ik heerlijke klanken in die woonkamer. Het wordt vrijwel nooit genoemd maar die driver heeft ook een prima Xmax voor z'n formaat (afgezien van concurenten met verzonken spreekspoel)
3,1 liter GHP lijkt me wat te groot maar wellicht dat dit mee valt, moet ik even een simulatie afwachten/doen.
Bafflestep correctie zul je wel even moeten doen per filter, verder verwacht ik heerlijke klanken in die woonkamer. Het wordt vrijwel nooit genoemd maar die driver heeft ook een prima Xmax voor z'n formaat (afgezien van concurenten met verzonken spreekspoel)
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
prima keuze, maar niet echt als laagweergever.HVB83 schreef:Ik heb toch m'n oog laten vallen op een duurder drivertje, de ScanSpeak 10F die eerder al door Wouter wordt genoemd. Mede ook vanwege de positieve reacties op de Concaeve. De kasten zullen toch een paar jaar m'n interieur sieren, dan mag het ook wat meer kosten. Maar zijn die drivers in een gesloten kist van 3,1L ook een beetje het geld waard, al dan niet met een GHP? Of is dat echt weggegooid geld en moet ik er gewoon wat goedkopers in zetten en vooral genieten van de (naar onze smaak) mooie looks?
De 10F is eigenlijk een middentoner die achteraan nog mooi doorloopt.
Voor het laag zou ik hem niet gebruiken.
-
tjerkpolle
- Berichten: 94
- Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Ik wil nu toch maar eens beginnen aan mijn projekt met de blanda schalen (20 cm) en de CHR-70.
Was ik bij IKEA.... schalen uitverkocht en voorlopig niet leverbaar...
Even geduld hebben nog.
En ik las hier dat van de CHR-70 een nieuwe versie is uitgekomen. Ik kan 'm alleen nog nergens vinden. Is het de moeite om daarop te wachten? En de nieuwe versie is beschikbaar met verschillende impedanties?? Wat is aan te bevelen voor mijn versterker Pioneer VSX-921? Deze kan schijnbaar wel 4 ohm aan.
Waar zouden jullie de CHR-70 bestellen?
Was ik bij IKEA.... schalen uitverkocht en voorlopig niet leverbaar...
Even geduld hebben nog.
En ik las hier dat van de CHR-70 een nieuwe versie is uitgekomen. Ik kan 'm alleen nog nergens vinden. Is het de moeite om daarop te wachten? En de nieuwe versie is beschikbaar met verschillende impedanties?? Wat is aan te bevelen voor mijn versterker Pioneer VSX-921? Deze kan schijnbaar wel 4 ohm aan.
Waar zouden jullie de CHR-70 bestellen?
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
In Utrecht hebben ze hem nog

En in Groningen beperkte voorraad.
En in Groningen beperkte voorraad.
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
De CHR-70 is nu trouwens extra voordelig bij oAudio. Heb een setje CHR-70 en BB4.al besteld.
-
tjerkpolle
- Berichten: 94
- Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Hey, bedankt voor de tip, 23 euro is idd. niet duur. Ga ik toch maar voor het 'oude' type denk ik.
Wat voor filter moet ik bij kopen eigenlijk? Als ik ze in de veelgenoemde Ikea schalen inbouw, is de genoemde GHP met 593 microfarad dan ok?
En waar kan ik dit het beste bestellen?
Wat voor filter moet ik bij kopen eigenlijk? Als ik ze in de veelgenoemde Ikea schalen inbouw, is de genoemde GHP met 593 microfarad dan ok?
En waar kan ik dit het beste bestellen?
- Juoigâ
- ZA-sponsor: Juoigâ
- Berichten: 253
- Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
bij die forum sponsor bij wie Markaudio voor t eerst in Europa kwam natuurlijktjerkpolle schreef:En waar kan ik dit het beste bestellen?
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Vandaag mijn CHR-70 en BB4.AL binnen gekregen. Nu opzoek naar een mooi compact ontwerp. Misschien Till70 een optie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Black Beauty?Juicie schreef:Nu opzoek naar een mooi compact ontwerp.
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Zo mensen ik ben weer even bezig geweest met de bolletjes, maar ik zit nog met een kleine twijfel voor de condensatorkeuze..
Ik ben er al uit dat het niet veel mag kosten, dus er komt een bipolaire elco van:
* 560 micro?
* 680 micro?
Welke kan ik beter kiezen als GHP? Hierbij hoeft geen weerstand voor de condensator?
Groeten (H)
Ik ben er al uit dat het niet veel mag kosten, dus er komt een bipolaire elco van:
* 560 micro?
* 680 micro?
Welke kan ik beter kiezen als GHP? Hierbij hoeft geen weerstand voor de condensator?
Groeten (H)
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Goedendag mensen 
Vandaag even 2 stuks van 680 microfarad gehaald.. Even snel geprobeerd
Het geeft onderin inderdaad een forse boost, heerlijk 
Bedankt mensen voor deze goede tip GHP
Groeten
Vandaag even 2 stuks van 680 microfarad gehaald.. Even snel geprobeerd
Bedankt mensen voor deze goede tip GHP
Groeten
-
tjerkpolle
- Berichten: 94
- Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Hoever ben je eigenlijk met je bouw? Aangezien je 'm al getest hebt? Misschien wat foto's?
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
tuurlijk heb ik wat foto's
succes met genieten
hoop dat je er wat aan hebt ivm het nogal complexe filter
veel plezier
Ik heb er trouwens nog watten in gedaan voor een klein beetje demping, maar deze staan helaas niet op de foto!
Deze watten zitten zodanig "geperst" dat het een soort matten zijn, geen losse zooi dus
succes met genieten
hoop dat je er wat aan hebt ivm het nogal complexe filter
veel plezier
Ik heb er trouwens nog watten in gedaan voor een klein beetje demping, maar deze staan helaas niet op de foto!
Deze watten zitten zodanig "geperst" dat het een soort matten zijn, geen losse zooi dus
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Hoi.
Leuk idee !
Blanda he?
Maarre, je hebt het hele effect van een kast zonder hoeken een beetje teniet gedaan door de speakers er niet netjes in te laten vallen...
Zie de scherpe randen bij het overgaan van kast (bol) naar speaker...
De belachelijk grote plastic rand van de Alpairs maakt het er sowieso niet gemakkelijker op.
Beetje lullig ontworpen i.m.o.
Heb ook een paartje, maar dan de Alpair 6 (laatste versie volgens RumoH)
Leuk idee !
Blanda he?
Maarre, je hebt het hele effect van een kast zonder hoeken een beetje teniet gedaan door de speakers er niet netjes in te laten vallen...
Zie de scherpe randen bij het overgaan van kast (bol) naar speaker...
De belachelijk grote plastic rand van de Alpairs maakt het er sowieso niet gemakkelijker op.
Beetje lullig ontworpen i.m.o.
Heb ook een paartje, maar dan de Alpair 6 (laatste versie volgens RumoH)
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Jerommel schreef:Maarre, je hebt het hele effect van een kast zonder hoeken een beetje teniet gedaan door de speakers er niet netjes in te laten vallen...
Zie de scherpe randen bij het overgaan van kast (bol) naar speaker...
De belachelijk grote plastic rand van de Alpairs maakt het er sowieso niet gemakkelijker op.
Beetje lullig ontworpen i.m.o.
Ik heb ook een setje blandaspeakers gemaakt. ( viewtopic.php?f=3&t=13642 )
Achteraf had ik ze er ook in willen laten vallen en ik twijfel nog steeds of ik het ga doen.
Het enige probleem is de manier waar op, of je maakt de rand vlak zoals ik bij de tweeter van de centerspeaker heb gedaan (zie foto)
Een nadeel is hierbij is dat je faceplate van de chr-70 nog groter maakt en of dat dan weer opweegt tegen het effect van een kast zonder hoeken?
Of je freest de diameter uit de bol waar door je een scherpe rand overhoud die bij dit materiaal erg kwetsbaar is.
Op Diyaudio heb ik een methode gezien waar gebruik werd gemaakt van een mal. Maar het lijkt mij niet zo eenvoudig.
Ik ben het met je eens dat de rand van chr-70 erg groot is en vooral dat hij niet massief en erg dik is. Vooral luchtdicht monteren is erg lastig. De bijgeleverde rubber ring maakt nauwelijks contact met de onderkant van de Chr-70.
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Ik heb ook met die te dunne rand zitten worstelen, maar ik ga het denk ik anders doen.
Eerst gebruik ik de methode van de bovenfrees en de mal, zoals ook op DIY-audio beschreven. Daarmee frees ik gewoon een cirkel uit ongeveer zo groot als de uiteindelijke uitsparing moet zijn, op de plaats waar de driver gaat komen. Daar lijm ik een MDF-ring in, waarna ik de uitsparing op de definitieve diameter en diepte frees. Perfect vlak tussen speakerrand en de schaal, geen problemen met afdichting en wel voldoende vlees om de speaker stevig in vast te zetten.
Afhankelijk van hoe dik de rand van de speaker is waarin de ring uiteindelijk komt te zitten, vul ik het aan de achterkant wellicht nog op met epoxy, dan zit het zeker weten voor het leven.
Eerst gebruik ik de methode van de bovenfrees en de mal, zoals ook op DIY-audio beschreven. Daarmee frees ik gewoon een cirkel uit ongeveer zo groot als de uiteindelijke uitsparing moet zijn, op de plaats waar de driver gaat komen. Daar lijm ik een MDF-ring in, waarna ik de uitsparing op de definitieve diameter en diepte frees. Perfect vlak tussen speakerrand en de schaal, geen problemen met afdichting en wel voldoende vlees om de speaker stevig in vast te zetten.
Afhankelijk van hoe dik de rand van de speaker is waarin de ring uiteindelijk komt te zitten, vul ik het aan de achterkant wellicht nog op met epoxy, dan zit het zeker weten voor het leven.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
ik gebruik voor afdichten eigenlijk altijd acrylkit, dicht goed, vult oneffenheden, minimale dikte, en blijft soepel genog om t los te kunnen krijgen mocht dat nodig zijn
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Ik heb ze nu al 4 keer los gehad dus dat lijkt mij niet zo handig, zou een dun laagje kit en dan laten drogen voordat je de speakers plaatst ook kunnen?Henkjan schreef:ik gebruik voor afdichten eigenlijk altijd acrylkit, dicht goed, vult oneffenheden, minimale dikte, en blijft soepel genog om t los te kunnen krijgen mocht dat nodig zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
wat je dan kan doen is kit op t hout, dan van dat huishoudfolie daarop, dan driver vastzetten en kit hard laten worden, en dan t folie er weer af.
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Hm... Je zou bijna de rand van de speaker af willen eh... zagen?
Maar met zo een kwetsbaar conusje... Dat gaat geheid mis.
Toch denk ik er serieus over.
Lijp, die schroefgaten.
Die zitten zo dat je ze alleen 180° kan draaien (als u begrijpt wat ik bedoel).
En asjemenou, wat zijn die CHR-70's een stuk goedkoper dan de 6 versie II...
Enfin, ik bespaar dan op de blanda's, kan dan een maatje kleiner.
Binnenkort maar eens naar Ikea, es kijken met vingers.
Tochtstrip / tochtband kan heel zacht en samendrukbaar zijn, beter dan dat dunne celrubber wat je er bij krijgt.
Heb nog een beetje offtopic vraagje.
Zo'n dikke C er tussen, dat het laag opkrikt.
Belast je dan de versterker in dat gebied ook zwaarder, of gaat daar de efficiëntie van het geheel omhoog ?
Maar met zo een kwetsbaar conusje... Dat gaat geheid mis.
Toch denk ik er serieus over.
Lijp, die schroefgaten.
Die zitten zo dat je ze alleen 180° kan draaien (als u begrijpt wat ik bedoel).
En asjemenou, wat zijn die CHR-70's een stuk goedkoper dan de 6 versie II...
Enfin, ik bespaar dan op de blanda's, kan dan een maatje kleiner.
Binnenkort maar eens naar Ikea, es kijken met vingers.
Tochtstrip / tochtband kan heel zacht en samendrukbaar zijn, beter dan dat dunne celrubber wat je er bij krijgt.
Heb nog een beetje offtopic vraagje.
Zo'n dikke C er tussen, dat het laag opkrikt.
Belast je dan de versterker in dat gebied ook zwaarder, of gaat daar de efficiëntie van het geheel omhoog ?
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 10 nov 2011, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
niet doen. nog los van de kans op destructie is de rand een integraal onderdeel van het ontwerp dat mede bijdraagt in het dempen van resonantiesJerommel schreef:Hm... Je zou bijna de rand van de speaker af willen eh... zagen?
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Serieus?
Maar als je ze zou verlijmen met de kast? (wat dan wel zal moeten..)
Ik bedoel, hoe zwaar weegt het ontwerp van de korf in de klank?
(edit) De units zijn heilig "as is" ?
Maar als je ze zou verlijmen met de kast? (wat dan wel zal moeten..)
Ik bedoel, hoe zwaar weegt het ontwerp van de korf in de klank?
(edit) De units zijn heilig "as is" ?
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Nadat ik er zelf achter kwam dat er uiteindelijk helemaal geen eindresultaat gepost is......
Bij deze
Bij deze
Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)
Mooi hoor. Doet me denken aan zo'n mannetje van de kijkwijzer.


