Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

Ik ben al weer een poosje bezig met mijn eerste zelfbouwproject waarbij ik niet ben uitgegaan van een bestaande configuratie. Althans, niet voorzover mij bekend.
Ik heb de volgende componenten aangeschaft.


4 stuks Scan Speak 15w8530k00
2 stuks Scan Speak R3004/6020104
Het gaat om een D’Appolito opstelling (of poging daartoe).

Ik wil actief gaan filteren omdat ik wel een meetset heb aangeschaft maar geen ervaring heb met het bouwen van een passief filter. Ik wil de boel gaan (voor)versterken met een nog aan te schaffen Rotel RSX-1560.

Aangezien mijn vriendin in onze huiskamer geen vierkante dozen wil ben ik uitgegaan van slanke behuizing met ronde vormen. Het basismateriaal wordt vezelversterkt epoxy waarbij de buitenkant in carbon uitgevoerd wordt en de binnenkant 4mm Vibradamp ontdreuning en Kevlar met Twaron tegen staande golven en andere ellende. Een vriend van mij vroeg of hij al eierdozen moet sparen voor me :p

Eigenlijk wordt het een spannend project omdat het niet echt goedkoop gaat worden en het verhaal met carbon enz. is qua afwerking niet eenvoudig denk ik. Ik ga in ieder geval een moedermodel maken waarvan ik contramallen maak die ik ga lamineren of zelfs vacuumlamineren. Dat laatste is nog een losse flodder omdat het toch weer een investering is in een vacuumpomp. Hoewel je die ook zelf kunt bouwen :)

Ik wil eigenlijk een gesloten behuizing maken maar ik twijfel nog een beetje, met een bassreflex kan het nog wat lager maar ik weet niet of dat nodig is met een actieve sub. Maar dat geeft niks want we kunnen nu nog alle kanten op.

Ik heb ook maar een naam bedacht voor dit alles.
Project Bartone.
En dan eerst maar een paar foto’s plaatsen.
Laatst gewijzigd door Dan op za 16 aug 2014, 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

2011-08-05 13.25.55.jpg
2011-08-07 12.08.38.jpg
2011-08-07 13.45.18.jpg
2011-08-07 21.00.06.jpg
2011-09-06 17.36.26.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

2011-09-11 11.10.21.jpg
2011-09-11 20.43.10.jpg
2011-09-11 20.45.07.jpg
2011-09-17 20.40.45.jpg
2011-09-17 20.41.13.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Henkjan »

zo, dat ziet er goed uit zeg :!:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Paul »

mooi gekozen verhoudingen van alle afmetingen zo op t oog!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door meiborg »

Tjonge ambitieus! Het lijkt wel een onderdeel van een vliegtuig ;) Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door S3R »

Heel netjes gedaan!
Ben al begonnen met de mallen?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Thanks all
S3R schreef:
Heel netjes gedaan!
Ben al begonnen met de mallen?
Ik moet nog beginnen met de mallen. Er zit nog veel schuurwerk aan en de tweeter lijkt niet exact in het midden te zitten. (het blijft allemaal handwerk he?)
Wat ik wel gedaan heb is een bouwverslag van 174 pagina's over het bouwen van een carbon tank (motorfiets) bestuderen.
Ondertussen heb ik de houders van de drivers gemaakt. Daar zit ook nog wat werk aan.

Ik schat dat het hele project eind december afgebouwd kan worden. Ik kan er geen 8 uur per dag mee bezig zijn he?
Maar dat geeft niet. Eigenlijk moet het in je hoofd al helemaal klaar zijn voordat je er aan begint. Ik wil geen stomme fouten maken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Wowly »

Ik vind het indrukwekkend mooi!!!

Hoe heb je het verticale deel gemaakt?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door bartsegers »

allemamachies!

Zeer mooi werk zeg!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Wowly schreef:
Ik vind het indrukwekkend mooi!!!

Hoe heb je het verticale deel gemaakt?
Het vertikale deel bestaat uit een paar plaatjes MDF waarvan ik een doosje van twee lagen op elkaar heb gelijmd. Vervolgens heb ik die met de bandschuurmachine rond geslepen. Omdat er vanzelf vertikale lijnen tevoorschijn komen bij het slijpen weet je of de vorm goed is.
Ik heb alle doorsneden in Acad getekend en 1:1 uitgeprint en uitgeknipt om een beetje houvast te hebben.
Hoe de tweeter er tussen geplaatst moest worden wist ik in het begin nog niet. Vandaar de wat vreemde werkvolgorde.

Voor een volgend project ga ik trouwens anders te werk. Ik wil dan met hardschuim gaan werken. Daarmee werk je sneller en met minder rommel. Misschien kan het zelfs in de draaibank. Hardschuim heeft natuurlijk beroerde akoestische eigenschappen maar da's niet belangrijk omdat het slechts om een model gaat.

Maar ik ga nu nog even niet aan een volgend project denken (nou, misschien stiekum af en toe) Eerst maar eens dit project afronden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Nog een paar foto's:
2011-09-25 13.31.21.jpg
2011-09-25 13.26.55.jpg
2011-09-26 17.22.19.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door bartsegers »

oei oei, om van te smullen!
Erg netjes.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Vinculum »

Erg mooi! Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de units gemonteerd.

Het valt me op dat het niveau van bouwsels op dit forum enorme hoogtes aan het bereiken is. We doen dingen met een kwaliteit die commerciële merken regelmatig niet halen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Vinculum schreef:
Erg mooi! Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de units gemonteerd.

Het valt me op dat het niveau van bouwsels op dit forum enorme hoogtes aan het bereiken is. We doen dingen met een kwaliteit die commerciële merken regelmatig niet halen.
Wat mij opvalt aan commerciele ontwerpen is dat iets moois exhorbitant duur is. Zodra het woord carbon gebruikt wordt gaan de kosten voor een paar luidprekers in de ettelijke tienduizenden euro's lopen.
De B&W Nautilus bijvoorbeeld kost 32000 €/stuk. Dan heb je uiteraard wel iets moois maar er is niet iets vergelijkbaars te vinden op een normaal (of bereikbaar) prijsniveau.
En dat terwijl een mooie handgebouwde racefiets onder de 10k makkelijk te vinden is.
Het zal ook wel met productievolumes te maken hebben denk ik.

Het zal overigens wel weer een paar weken duren voordat er echt progressie komt. Nu moet de baffle (of moet ik zeggen driverbehuizing) van voornamelijk de tweeter uitgewerkt worden. Die past namelijk niet zondermeer tussen de basmiddrivers in en moet op maat geslepen worden. Aangezien deze van hout is en ik een malletje aan het maken ben van siliconenkit schiet het niet op. Dat spul moet dagen uitharden.
Verder ben ik een bestelling kunstharsen, losmiddelen, gietrubber en vezels aan het uitwerken.

Het wordt in ieder geval niet echt heel goedkoop :mrgreen:
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door firsttimer »

Via een omweg kwam ik door Google weer ineens op dit topic terecht, hoe staat het nu met dit prachtige bouwsel?
Te laat voor de 2011 speakerverkiezing maar ongetwijfeld een goeie kandidaat voor 2012?!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door architect »

ben ook benieuwd :-$
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door r.ladage »

Dat is geen halfwerk :shock:
Echt enorme prachtige speakers.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Even een kleine update:

Het project heeft in de wintermaanden vrijwel stil gelegen. In de kou werken vind ik een ramp en de hoeveelheden stof die ik produceer willen ik en mijn vriendin echt niet in huis hebben. Ondertussen ben ik weer begonnen met bouwen en wat "kleine" problemen aan het oplossen. Je moet je voorstellen; alles is rond en probeer dan alles maar perfect symmetrisch te krijgen. Ook de voet is nog een punt. Ik heb al diverse voeten gemaakt maar ik vind het nog steeds niet bij het geheel passen. Mijn verwachting is dat ik aan het einde van de zomer alles wel klaar heb. Binnenkort als ik gereed ben om de mallen te maken zal ik weer foto's plaatsen van het geheel.

Wel leuk trouwens. Ik heb de drivers en de modules in twee simpele bassreflex kastjes gebouwd en meegenomen naar de plaatselijke hifi zaak. Men was zeer enthousiast over het geluid. Het laag past helemaal niet bij de kleine kastjes :) Ook de dynamiek is enorm.

Ik hoop echt dat als het geheel klaar is dat er dan ook een passief gefilterde versie gebouwd kan worden. Maar zover is het nog lang niet. Nog even geduld hebben dus.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Vinculum »

Goed om te horen dat dit mooie project geen stille dood is gestorven.
Mallen? Betekend dit dat je meerdere van deze kasten kan produceren? ;) Klinkt interessant!
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door A3Baak »

Ziet er al mooi uit.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Vinculum schreef:
Goed om te horen dat dit mooie project geen stille dood is gestorven.
Mallen? Betekend dit dat je meerdere van deze kasten kan produceren? ;) Klinkt interessant!
Ik ga er inderdaad mallen van maken. Ik wil voor mezelf een soort van ultieme 5.1 set maken. Hierna moet er nog een center en een sub gebouwd worden. Buiten dat lijkt het me leuk om er een aantal te verkopen. Hetzij als bouwpakket, hetzij volledig afgebouwd. Mits het allemaal klinkt zoals ik dat in mijn hoofd heb haha.
Voor de actieve versie ben ik dan ook erg benieuwd naar de nieuwe dsp van Hypex. En ondertussen droom ik lekker verder natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Vinculum »

Nou als de prijs niet te hoog is dan zou ik miss wel een stereo paartje kale kasten willen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Vinculum schreef:
Nou als de prijs niet te hoog is dan zou ik miss wel een stereo paartje kale kasten willen.
Over prijzen durf ik helemaal niks te zeggen. Ik heb net voor 750 € aan epoxy/glasvezel en carbon binnen gekregen. Ik heb nog geen idee hoever ik daarmee kom.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Ik heb vandaag weer even wat foto's gemaakt. Het "front" is nu vrijwel klaar en het lichaam ook. Ik moet nu nog wel de voet maken. Ik heb al wat pogingen gedaan maar op de één of andere manier werd het geheel er niet mooier op. Ik ben ondertussen aan het uitzoeken of ik het front niet van aluminium kan laten gieten :kwijl:. Maar dat is van latere zorg hehe. Eerst eens wat karton uitknippen om te kijken wat ik nou precies mooi vindt. Oh ja, en de kleuren is ook nog een puntje. Antraciet met een bepaalde soort oranje/oker/bruin zoals in het laatste plaatje? :mrgreen:
20120513_120841.jpg
20120513_131445.jpg
20120513_131525.jpg
20120513_131504.jpg
Oranje/oker/bruin?
Oranje/oker/bruin?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”