Eenvoudig Buizen Buffertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Ik heb de meting gister in 5 minuten gedaan en voornamelijk naar de 100Hz gekeken. Vandaag geen tijd gehad (genomen) om te meten.
De ringkerntransformator heb ik inmiddels aan de buitenkant gezet. Hopelijk verbeterd dit de 50Hz.

De instelling zou nu goed moeten zijn, met 0.5Volt op de kathodes?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Met +0,5V op de kathodes is de roosterspanning dan -0,5V dat kan er mee door.
Het zal wel met een stroom van een goeie 1/2mA zijn,wel een zwak buffertje,maar het kan.
De enige buis waarvan meer te verwachten is bij zo'n lage spanning is de 6GM8/ECC86,die trekt wel 2mA bij 15V met nog meer dan 0,5V negatieve roosterspanning.Maar of die nog te vinden is (betaalbaar) :-s
En door z'n 6,3V gloei moet er dan ook nog wel wat veranderd :( .
Anne
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Lampje »

Ik moet nog nieuwe ecc86 hebben, als er behoeft aan is kan wel eens gaan zoeken :?:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Helaas nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen.

Wat mij betreft mag de spanning ook omhoog. Ik heb nog een verhuistrafo liggen waar 115V, 220V of 240V uitkomt.
Daar moet wat mee te doen zijn. Dan moet ik wel opzoek naar een andere behuizing. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn:
lijntrapje.JPG
Maar goed, eerst nog even verder met wat ik nu heb.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door sevenup »

IJsbier schreef:
Helaas nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen.

Wat mij betreft mag de spanning ook omhoog. Ik heb nog een verhuistrafo liggen waar 115V, 220V of 240V uitkomt.
Daar moet wat mee te doen zijn. Dan moet ik wel opzoek naar een andere behuizing. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn:
lijntrapje.JPG
Maar goed, eerst nog even verder met wat ik nu heb.
Kijk wel even of die scheidingstrafo een gescheiden secundaire wikkeling heeft. Sommige hebben maar 1 wikkeling met aftakkingen. Deze zijn dus niet gescheiden en ongeschikt.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Ik heb net even gekeken en gemeten, de verhuistrafo heeft gescheiden wikkelingen.
trafo.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Een 120W trafo voor een buffer die een paar watt verbruikt :shock:
Hoe had je de gloeidraden daarmee willen voeden :?
Voor een behoorlijke kathodevolger toch geen 6SN7 of ECC82/12AU7 :-s
In volgorde van voorkeur(er zijn er nog wel andere) 6N3P , ECC85 , ECC81.
Met die 6SN7 en soortgenoten valt wel wat te doen door twee triodes parallel te zetten,verdubbelt de steilheid,maar dat geeft wel elke kant een buis :o
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Die verhuistrafo was maar een voorbeeld, ik bedacht me een tijdje geleden dat ik dat ding nog had liggen. 120Watt is idd veel te veel, maar om wat verder te kunnen experimenteren leek me het wel wat. Opzich een beter passende trafo zal me de kop niet kosten.
De gloei wou ik met de 2*12Volt trafo doen, die laatst voor dit project heb aangeschaft.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Voor dat je alles omgooit,er is nog een mogelijkheid,TubeHead opperde
Je zou ook een spannings verdubbelaar kunnen maken.
Da's best te doen :o
Anne
Bijlagen
MLSB.JPG
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

De spannings verdubbelaar, helemaal niet meer aangedacht. Eens kijken of ik er van de week aan toe kom.
Eerst nog even de huidige staat meten, dan de spannings verdubbelaar.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Zo, vandaag even gemeten met de Philips ECC82 en met de trafo aan de buitenkant van de kast gemonteerd.
fft 1Vrms.JPG
Ziet er stuk beter uit volgens mij.
Nu op naar de 50Volt en wat meer stroom.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door AatV »

@IJsbier,

Het valt me op dat je een Audio Precision Analyser gebruikt. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dergelijk apparaat te gebruiken. Is deze van jezelf?

groet,
Aat
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Ik vroeg me al af wanneer er vragen over de AP zouden komen. ;)
Hij is niet van mezelf, hij staat op m'n werk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Extra-legale voordelen 8)
Wat me opvalt is de sterke 1kHz harmonischen (2k,3k enz) en alleen in 't groen :?
De twee kanten zijn toch wel hetzelfde :-s
'k Heb niks tegen groen :mrgreen: maar hier deugt het niet :shock:
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Zo, de spanninsverdubbelaar zit erin. Voor de 3k9 heb ik nu 58.9Volt.
De kathode spanningen zijn nu (waren eerst hoger): 1.8Volt en 1.9Volt.
Door de 1k weerstanden gaat nu 0.95mA en 0.94mA.
Na de 3k9 meet ik 51.6Volt, dus in totaal iets van 1.87mA.
Nu de hamvraag, is dit genoeg stroom, of moet die nog iets omhoog en dus een wat lagere kathode spanning?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Dat buisje presteert toch maar matig :( ,met nog geen 2V op de kathode had volgens de grafieken al tegen de 2mA moeten lopen bij de 50V anodespanning.
Ik zou de stroom optrekken tot je 1V op de kathode hebt.Hoe meer stroom hoe beter maar als de kathodespanning onder 0,5V komt begint er roosterstroom te lopen,weg hoge ingangsweerstand :? .
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Ik heb de kathode spanning nu op 1 Volt staan. Dan ±1.5mA per kant door de 1k weerstanden.
Zou het kunnen zijn dat het buisje 'versleten' is? Het is een oudje. Geen idee van z'n verleden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Hoewel volgens de Philips gegevens nogal laag moet het zo wel aardig werken.
Behalve de buis,heb je de gloeispanning wel 's nagekeken,als ie te weinig krijgt wil het ook niet.
Al een idee waarom die 1kHz harmonischen aan één kant zo groot waren ? die :mrgreen: -en :lol:
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Nog geen idee waarom het verschil van de harmonische zo groot was. Hij ligt klaar om gemeten te worden.
Maar helaas moet er gewerkt worden.....

Wat betreft de gloeispanning, daar heb ik recentelijk niet meer naar gekeken. Van wat ik mij ervan herinner zat die wel tegen de 12.6Volt aan.
Maar das inmiddels wel weer een tijd geleden.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Zo, weer even snel tussendoor wat metingen gedaan. 'Moest' wachten op een software update. ;)
fft 1Vrms.JPG
Dit is met de 50Volt voeding, met een kathode spanning van 1 Volt. Link en Rechts lijkt alles qua harmonische en fundamental (1kHz) mooi gelijk.
Alleen is de ruisvloer weer verschillend tussen links en rechts. Waar dit nu weer vandaan komt. Geen idee (nog).

De gloeispanning is: 12.53Volt, dit lijkt mij genoeg, de 0.07Volt die mist zou toch niet erg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Aan de gloeispanning zal het zo dan wel niet liggen :D
De rare piek bij 2kHz zit er ook nog :-s
Bij 50Hz zit het nogal hoog.Van de elko tussen anodes en -12V,van 100µF63V, zou je de min 's aan de OUT van de 7812 kunnen zetten.Als de brom te groot blijft is er nog de mogelijkheid om de 3k9 door een transitor te vervangen zodat de +voeding dezelfde behandeling krijgt als de min.
Veschil recht/links da's moeilijker,kan vanalles zijn,ingangsweerstand,de buis,fet,ligging bedrading en massa aansluitingen.
Gelukkig gaat het om maar heel weinig :wink:
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Wat bedoel je precies met "rare piek bij 2kHz"? Ik zie niks raars. Tijdens het meten heb ik nog ingezoomed, toen leek links en rechts gelijk.
Voor de 50Hz moet ik nog even wat experimenteren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

Zou het aan de bril liggen :?: ik zie toch een duidelijke piek tot -70dB bij 2kHz :?
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door IJsbier »

Het ligt niet aan je bril. ;) Die piek zit er inderdaad. Maar die is er al vanaf het begin. Het leek mij gewoon een harmonische van de 1kHz.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Ah!buis »

'tJa maar waarom zit ie er dan ook niet gewoon in het rood :o
Anne
Plaats reactie