Eenvoudig Buizen Buffertje
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik heb de meting gister in 5 minuten gedaan en voornamelijk naar de 100Hz gekeken. Vandaag geen tijd gehad (genomen) om te meten.
De ringkerntransformator heb ik inmiddels aan de buitenkant gezet. Hopelijk verbeterd dit de 50Hz.
De instelling zou nu goed moeten zijn, met 0.5Volt op de kathodes?
De ringkerntransformator heb ik inmiddels aan de buitenkant gezet. Hopelijk verbeterd dit de 50Hz.
De instelling zou nu goed moeten zijn, met 0.5Volt op de kathodes?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Met +0,5V op de kathodes is de roosterspanning dan -0,5V dat kan er mee door.
Het zal wel met een stroom van een goeie 1/2mA zijn,wel een zwak buffertje,maar het kan.
De enige buis waarvan meer te verwachten is bij zo'n lage spanning is de 6GM8/ECC86,die trekt wel 2mA bij 15V met nog meer dan 0,5V negatieve roosterspanning.Maar of die nog te vinden is (betaalbaar)
En door z'n 6,3V gloei moet er dan ook nog wel wat veranderd
.
Anne
Het zal wel met een stroom van een goeie 1/2mA zijn,wel een zwak buffertje,maar het kan.
De enige buis waarvan meer te verwachten is bij zo'n lage spanning is de 6GM8/ECC86,die trekt wel 2mA bij 15V met nog meer dan 0,5V negatieve roosterspanning.Maar of die nog te vinden is (betaalbaar)
En door z'n 6,3V gloei moet er dan ook nog wel wat veranderd
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik moet nog nieuwe ecc86 hebben, als er behoeft aan is kan wel eens gaan zoeken 
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Helaas nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen.
Wat mij betreft mag de spanning ook omhoog. Ik heb nog een verhuistrafo liggen waar 115V, 220V of 240V uitkomt.
Daar moet wat mee te doen zijn. Dan moet ik wel opzoek naar een andere behuizing. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn: Maar goed, eerst nog even verder met wat ik nu heb.
Wat mij betreft mag de spanning ook omhoog. Ik heb nog een verhuistrafo liggen waar 115V, 220V of 240V uitkomt.
Daar moet wat mee te doen zijn. Dan moet ik wel opzoek naar een andere behuizing. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn: Maar goed, eerst nog even verder met wat ik nu heb.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Kijk wel even of die scheidingstrafo een gescheiden secundaire wikkeling heeft. Sommige hebben maar 1 wikkeling met aftakkingen. Deze zijn dus niet gescheiden en ongeschikt.IJsbier schreef:Helaas nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen.
Wat mij betreft mag de spanning ook omhoog. Ik heb nog een verhuistrafo liggen waar 115V, 220V of 240V uitkomt.
Daar moet wat mee te doen zijn. Dan moet ik wel opzoek naar een andere behuizing. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn: Maar goed, eerst nog even verder met wat ik nu heb.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik heb net even gekeken en gemeten, de verhuistrafo heeft gescheiden wikkelingen.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Een 120W trafo voor een buffer die een paar watt verbruikt
Hoe had je de gloeidraden daarmee willen voeden
Voor een behoorlijke kathodevolger toch geen 6SN7 of ECC82/12AU7
In volgorde van voorkeur(er zijn er nog wel andere) 6N3P , ECC85 , ECC81.
Met die 6SN7 en soortgenoten valt wel wat te doen door twee triodes parallel te zetten,verdubbelt de steilheid,maar dat geeft wel elke kant een buis
Anne
Hoe had je de gloeidraden daarmee willen voeden
Voor een behoorlijke kathodevolger toch geen 6SN7 of ECC82/12AU7
In volgorde van voorkeur(er zijn er nog wel andere) 6N3P , ECC85 , ECC81.
Met die 6SN7 en soortgenoten valt wel wat te doen door twee triodes parallel te zetten,verdubbelt de steilheid,maar dat geeft wel elke kant een buis
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Die verhuistrafo was maar een voorbeeld, ik bedacht me een tijdje geleden dat ik dat ding nog had liggen. 120Watt is idd veel te veel, maar om wat verder te kunnen experimenteren leek me het wel wat. Opzich een beter passende trafo zal me de kop niet kosten.
De gloei wou ik met de 2*12Volt trafo doen, die laatst voor dit project heb aangeschaft.
De gloei wou ik met de 2*12Volt trafo doen, die laatst voor dit project heb aangeschaft.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Voor dat je alles omgooit,er is nog een mogelijkheid,TubeHead opperde
Anne
Da's best te doenJe zou ook een spannings verdubbelaar kunnen maken.
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
De spannings verdubbelaar, helemaal niet meer aangedacht. Eens kijken of ik er van de week aan toe kom.
Eerst nog even de huidige staat meten, dan de spannings verdubbelaar.
Eerst nog even de huidige staat meten, dan de spannings verdubbelaar.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Zo, vandaag even gemeten met de Philips ECC82 en met de trafo aan de buitenkant van de kast gemonteerd.Ziet er stuk beter uit volgens mij.
Nu op naar de 50Volt en wat meer stroom.
Nu op naar de 50Volt en wat meer stroom.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
@IJsbier,
Het valt me op dat je een Audio Precision Analyser gebruikt. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dergelijk apparaat te gebruiken. Is deze van jezelf?
groet,
Aat
Het valt me op dat je een Audio Precision Analyser gebruikt. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dergelijk apparaat te gebruiken. Is deze van jezelf?
groet,
Aat
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik vroeg me al af wanneer er vragen over de AP zouden komen. 
Hij is niet van mezelf, hij staat op m'n werk.
Hij is niet van mezelf, hij staat op m'n werk.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Extra-legale voordelen
Wat me opvalt is de sterke 1kHz harmonischen (2k,3k enz) en alleen in 't groen
De twee kanten zijn toch wel hetzelfde
'k Heb niks tegen groen
maar hier deugt het niet
Anne
Wat me opvalt is de sterke 1kHz harmonischen (2k,3k enz) en alleen in 't groen
De twee kanten zijn toch wel hetzelfde
'k Heb niks tegen groen
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Zo, de spanninsverdubbelaar zit erin. Voor de 3k9 heb ik nu 58.9Volt.
De kathode spanningen zijn nu (waren eerst hoger): 1.8Volt en 1.9Volt.
Door de 1k weerstanden gaat nu 0.95mA en 0.94mA.
Na de 3k9 meet ik 51.6Volt, dus in totaal iets van 1.87mA.
Nu de hamvraag, is dit genoeg stroom, of moet die nog iets omhoog en dus een wat lagere kathode spanning?
De kathode spanningen zijn nu (waren eerst hoger): 1.8Volt en 1.9Volt.
Door de 1k weerstanden gaat nu 0.95mA en 0.94mA.
Na de 3k9 meet ik 51.6Volt, dus in totaal iets van 1.87mA.
Nu de hamvraag, is dit genoeg stroom, of moet die nog iets omhoog en dus een wat lagere kathode spanning?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Dat buisje presteert toch maar matig
,met nog geen 2V op de kathode had volgens de grafieken al tegen de 2mA moeten lopen bij de 50V anodespanning.
Ik zou de stroom optrekken tot je 1V op de kathode hebt.Hoe meer stroom hoe beter maar als de kathodespanning onder 0,5V komt begint er roosterstroom te lopen,weg hoge ingangsweerstand
.
Anne
Ik zou de stroom optrekken tot je 1V op de kathode hebt.Hoe meer stroom hoe beter maar als de kathodespanning onder 0,5V komt begint er roosterstroom te lopen,weg hoge ingangsweerstand
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik heb de kathode spanning nu op 1 Volt staan. Dan ±1.5mA per kant door de 1k weerstanden.
Zou het kunnen zijn dat het buisje 'versleten' is? Het is een oudje. Geen idee van z'n verleden.
Zou het kunnen zijn dat het buisje 'versleten' is? Het is een oudje. Geen idee van z'n verleden.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Hoewel volgens de Philips gegevens nogal laag moet het zo wel aardig werken.
Behalve de buis,heb je de gloeispanning wel 's nagekeken,als ie te weinig krijgt wil het ook niet.
Al een idee waarom die 1kHz harmonischen aan één kant zo groot waren ? die
-en
Anne
Behalve de buis,heb je de gloeispanning wel 's nagekeken,als ie te weinig krijgt wil het ook niet.
Al een idee waarom die 1kHz harmonischen aan één kant zo groot waren ? die
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Nog geen idee waarom het verschil van de harmonische zo groot was. Hij ligt klaar om gemeten te worden.
Maar helaas moet er gewerkt worden.....
Wat betreft de gloeispanning, daar heb ik recentelijk niet meer naar gekeken. Van wat ik mij ervan herinner zat die wel tegen de 12.6Volt aan.
Maar das inmiddels wel weer een tijd geleden.
Maar helaas moet er gewerkt worden.....
Wat betreft de gloeispanning, daar heb ik recentelijk niet meer naar gekeken. Van wat ik mij ervan herinner zat die wel tegen de 12.6Volt aan.
Maar das inmiddels wel weer een tijd geleden.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Zo, weer even snel tussendoor wat metingen gedaan. 'Moest' wachten op een software update.
Dit is met de 50Volt voeding, met een kathode spanning van 1 Volt. Link en Rechts lijkt alles qua harmonische en fundamental (1kHz) mooi gelijk.
Alleen is de ruisvloer weer verschillend tussen links en rechts. Waar dit nu weer vandaan komt. Geen idee (nog).
De gloeispanning is: 12.53Volt, dit lijkt mij genoeg, de 0.07Volt die mist zou toch niet erg moeten zijn.
Alleen is de ruisvloer weer verschillend tussen links en rechts. Waar dit nu weer vandaan komt. Geen idee (nog).
De gloeispanning is: 12.53Volt, dit lijkt mij genoeg, de 0.07Volt die mist zou toch niet erg moeten zijn.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Aan de gloeispanning zal het zo dan wel niet liggen
De rare piek bij 2kHz zit er ook nog
Bij 50Hz zit het nogal hoog.Van de elko tussen anodes en -12V,van 100µF63V, zou je de min 's aan de OUT van de 7812 kunnen zetten.Als de brom te groot blijft is er nog de mogelijkheid om de 3k9 door een transitor te vervangen zodat de +voeding dezelfde behandeling krijgt als de min.
Veschil recht/links da's moeilijker,kan vanalles zijn,ingangsweerstand,de buis,fet,ligging bedrading en massa aansluitingen.
Gelukkig gaat het om maar heel weinig
Anne
De rare piek bij 2kHz zit er ook nog
Bij 50Hz zit het nogal hoog.Van de elko tussen anodes en -12V,van 100µF63V, zou je de min 's aan de OUT van de 7812 kunnen zetten.Als de brom te groot blijft is er nog de mogelijkheid om de 3k9 door een transitor te vervangen zodat de +voeding dezelfde behandeling krijgt als de min.
Veschil recht/links da's moeilijker,kan vanalles zijn,ingangsweerstand,de buis,fet,ligging bedrading en massa aansluitingen.
Gelukkig gaat het om maar heel weinig
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Wat bedoel je precies met "rare piek bij 2kHz"? Ik zie niks raars. Tijdens het meten heb ik nog ingezoomed, toen leek links en rechts gelijk.
Voor de 50Hz moet ik nog even wat experimenteren.
Voor de 50Hz moet ik nog even wat experimenteren.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Zou het aan de bril liggen
ik zie toch een duidelijke piek tot -70dB bij 2kHz
Anne
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Het ligt niet aan je bril.
Die piek zit er inderdaad. Maar die is er al vanaf het begin. Het leek mij gewoon een harmonische van de 1kHz.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
'tJa maar waarom zit ie er dan ook niet gewoon in het rood
Anne
Anne
