het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

scanspeakman schreef:
Komt meestal omdat particulieren standaard harddisks gebruiken die niet voor RAID bedoeld zijn. Als dan één van je schijven faalt en je gaat vervolgens rebuilden, dan klapt je andere schijf er ook uit omdat die niet gemaakt is voor voor langdurige continue belasting. Alles foetsie..... En wat ook nog wel eens voorkomt met die fijne goedkope NAS-boxjes is dat niet de schijven maar de electronica van de box zelf faalt. Heerlijke niet standaard hardware dus wederom; data foetsie. Daarom heb ik voor windows home server gekozen. Is ook niet perfect maar dataschijven kunnen dan gewoon in een willekeurige andere windows PC worden gelezen ook als je begruik maakt van duplication (soort van RAID 1 maar dan per map instelbaar).

Scanspeakman
Als je oplet en kijkt bv bij Alternate zijn er wel degelijk schijven die bedoeld zijn voor 24/7. voorbeeldhttp://www.alternate.nl/html/product/Ha ... 3%2C5+inch

Ik gebruik daarom Linux, kan ik ook alle schijven lezen, en met een ext4 journaling schijfsysteem dan ook wat veiliger. :-$
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Er staat een uitleg op de site over Raid, vraag me ook af of het zin heeft hier in de thuis situatie. Het zal puur voor muziek/video zijn, en dan de nadruk op muziek. Foutcorrectie, dataherstel is niet echt aan de orde, foto's e.d. backup ik op een andere manier. Muziek zal hoofdzakelijk eigen rips zijn, en video is bij mij toch 1 keer kijken en daarna niet weer. De muziek kan ik ook eenvoudig op een andere schijf bewaren als backup, om niet alles weer te moeten rippen als het ene keer mis gaat.

JOBD zal wel goed genoeg zijn, en wat je zegt John, kom ik te kort kan ik er 1 bijprikken.

Nog wel een vraag, op de site lees ik ook het volgende:

Is mijn NAS geschikt?
Uw NAS moet over een minimale geheugen processor combinatie beschikken. Voor Squeezebox Server is een processor van minimaal 500 Ghz en een werkgeheugen van 256 Mb noodzakelijk. Omdat bij een grotere muziekverzameling de database groeit, moet ook met de snelheid en het geheugen van het systeem rekening gehouden worden.

Richtlijn:
100-150 CD's: 500 Mhz en 256 Mb
150-250 CD's: 800 Mhz en 256 Mb
250-500 CD's: 1 Ghz en 512 Mb
> 500 CD's: 1.6 Ghz en 1 Gb

Stel ik neem een 2TB disk en ik kom op bv meer dan 1000cd's, moet ik dan inderdaad naar een 1.6GHz/1Gb machine, of valt dit in de praktijk mee? Hebben jullie daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik gebruik een 800 Mhz 128 MB NAS voor 3000 Cd's met squeezeserver en kan het zonder grote problemen gebruiken. Ik geloof dat de aanbevolen waardes erg voorzichtig zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk. Nou, ben in elk geval een stuk wijzer geworden, ik denk dat het die 1.2GHz/256MB QNAP wordt, met in eerste instantie 1 schijf, 2TB. Ben erg benieuwd hoe het in de prakijk gaat bevallen. Ik gebruik nu wel een mp3 speler in de woonkamer, maar die komt echt uit een andere eeuw... dat wordt cd's rippen.

Ik ga er een nachtje over slapen, in elk geval hartelijk dank voor de adviezen!
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

Als je oplet en kijkt bv bij Alternate zijn er wel degelijk schijven die bedoeld zijn voor 24/7.
SATA schijven zijn er in meerdere uitvoeringen. Dit komt doordat er ook heel veel toepassingsgebieden zijn. Normale schijven zijn voor 8x5, met minder dan 30% duty cycle. Dat houd in dat je niet de hele tijd (minder dan maximaal 30% van de tijd) naar de schijf aan het schrijven of lezen bent, en dan ook nog maar een klein deel van de dag de schijf aan hebt. Prima voor een gewone PC, maar niet voor een server of NAS.
AV schijven zijn voor gebruik in recorders, en zijn geoptimaliseerd voor video opname (max. 12 streams gelijktijdig). Ze kunnen 24x7 draaien, en ook al die tijd opnemen/afspelen. Waar ze echter niet voor geschikt zijn is gebruik met meerdere tegelijk in 1 chassis. In dat soort situaties ontstaan te veel trillingen, en kan de schijf in sommige gevallen niet meer zijn koppen positioneren. De schijf zal dan naar de buitenwereld toe doorgeven dat hij niet meer werkt. In feite is er met de schijf zelf niets aan de hand, maar voor de controller is de schijf dan dood.
Enterprise SATA schijven zijn er in meerdere uitvoeringen, en varieeren vooral door de toegestane duty cycle. Er zijn schijven die net als normale schijven geschikt zijn voor maximaal 30% duty cycle (zgn. near-line storage) maar ook die geschikt zijn voor 100% duty cycle. Alle uitvoeringen zijn echter uitgerust met een betere motor, betere aansturing, en daardoor hogere betrouwbaarheid bij gebruik in grotere aantallen in een chassis.
Naast de fysieke verschillen zijn er ook verschillen in de firmware, met name bij een enterprise schijf worden lees/schrijffouten veel sneller afgehandeld als zijnde een bad block. Hierdoor voorkomt de firmware dat de schijf te lang met een commando bezig is, de controller kan als er geen reactie komt namelijk denken dat de schijf dood is. In een RAID set is een bad block op een schijf een veel kleiner probleem dan een compleet dode schijf.

Door bovenstaande denk ik dat ook wel duidelijk is dat de keuze van je schijf iets meer is dan alleen gewoon of 24x7. Bij gebruik in een 1 schijf NAS kan een AV schijf een goede keus zijn, maar bij gebruik van RAID sets is dat niet het geval. En als je naast de muziek collectie ook nog bijv. een paar beveiligingscamera's op laat nemen op de NAS is een near-line schijf ook geen goede keuze.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

De AV schijven zijn vaak fluisterstil en de schijven die ik had voor de echte 24/7 waren SCSI met de een kabaal waar je irritatiegrens snel bereikt is. :mrgreen:
Het blijft vaak een compromis. :mrgreen:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

Dan moet je maar RE4-GP gebruiken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Nog een laatste vraag, voor de verbinding van NAS naar de Squeezebox toe zit ik aan Wifi, kan daar gaan kabel leggen, las een paar postst terug dat dit de voorkeur heeft. Zijn er meer mensen die dit draadloos doen, gaat dit goed? Zal om lossless formaten gaan.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Hier gaat het via wifi perfect. Met alle bestandsformaten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

zolang je wifi zelf geen problemen geeft, zal dit prima gaan. ik heb zelf wat troubles met de wifi, dan valt dus de muziek uit. maar dat ligt niety aan de SB
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Nee, dat gaat goed, voor zover ik weet. M'n vriendin kijkt nog wel eens van die uitzending gemist-achtige dingen op de iPad, zonder problemen. Ok. Dan moet ik de bestelling maar gaan doen :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Ik heb hier beide mogelijkheden, en het is natuurlijk een eindje weg om het even te beluisteren, maar ik meen met de kabel van 80 cm van de switch die hier beneden staat en het draadloos AP/router boven, toch wel verschillen te beluisteren.

Ik heb een AP met N Wifi en de Squeezebox heeft de G (54)norm.
Zoals bekend kan het ook zijn dat de zender (ik denk even aan Smilde en Lopik :lol: ) ook wel eens een slecht signaal afgeven
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Een FM omroepzender is analoog, dit is digitaal. Aan de andere kant is het zo dat WiFi de perferomance terugschroeft als er minder signaal is. Ik weet te weinig van het protocol om te kunnen zeggen of het zo zou kunnen zijn in dit geval Hans, maar het lijk me toch sterk. Aan de andere kant, als je het echt hoort?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ach FM is dan wel analoog door de lucht, het gaat wel digitaal naar de zender. En met al die wievies om je heen is er met naar FM luisteren ook geen lol meer aan :mrgreen:

WiFi is gewoon internetprotocol, het komt op tijd aan of het komt niet op tijd aan. Je WiFi verbinding moet wel heel brak zijn om dat niet goed te laten gaan met streaming MP3 audio en dan hoor je dat als hikken, geratel en/of dropouts. Niet door minder diepte, detail, hoog laag, midden of andere klankleur verzinsels.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Het wordt de volgende combi:
- Squeezebox Touch
- QNAPTS-212 NAS http://www.wifimedia.eu/catalog/qnaptur ... -1726.html
- 2TB Seagate ST2000NM0011 24/7 HD, in JBOD configuratie. http://www.wifimedia.eu/catalog/2000gbs ... 8e2d4031f0
Niet de goedkoopste, wel 1 die door QNAP op de website als compatible wordt aanbevolen. Eerst 1 schijf, als het hard gaat misschien nog eens een 2e.

let's rock'n roll...
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door blueznl »

Dat HDD's niet 24/7 kunnen draaien is een beetje overtrokken. In mijn oude server zaten twee drives, eentje 40 GB, eentje 120 GB, en dat ding heeft een jaar of drie 24/7 gedraaid, en beide HDD's werkten zonder problemen. En de HDD's waren niet eens nieuw toen ze erin kwamen.

Bovendien kun je HDD's in slaapstand zetten als je de server niet aanspreekt, en dus draaien ze dan niet continue :-)

Overigens, bovengenoemde oude server was een oude Compaq Desktpro met een P3 (slot A) en ZONDER slaapstand, dus die twee HDD's hebben dus echt 24/7 gedraaid :-)
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

2 harde schijven geeft je niet bepaald een goede statistiek. Bovendien waren bij de oude harde schijven zo wie zo minder problemen met slijtage: de datadichtheid was veel lager, waardoor problemen met de positionering van de kop zelden voorkwamen. Daarnaast vind ik 3 jaar ook een beetje kort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Leon schreef:
2 harde schijven geeft je niet bepaald een goede statistiek. Bovendien waren bij de oude harde schijven zo wie zo minder problemen met slijtage: de datadichtheid was veel lager, waardoor problemen met de positionering van de kop zelden voorkwamen. Daarnaast vind ik 3 jaar ook een beetje kort.
Jah, met weemoed denken wij terug aan die oude grote "skoezie" schijven van 20 MB :lol:

Maar niet om het een of ander, in mijn nasje draaien nu al 2 1/2 jaar twee WD RE2 1TB schijven 24/7. Wat daarbij opvalt is dat ze na die al die tijd niet meer herrie zijn gaan maken dan toen ze nieuw waren. Dat is bij veel andere schijven wel anders.

Dat schijven vroegâh beter waren en langer meegingen is flauwekul. Net als toen is het nu ook een beetje kwestie van geluk hebben en vroeger had je meer dat het ene merk vaker problemen gaf dan het andere merk. Moet zeggen dat ik de laatste 6 - 7 jaar geen problemen met schijven meer heb gehad.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Gijs »

Barry2001 schreef:
Nog een laatste vraag, voor de verbinding van NAS naar de Squeezebox toe zit ik aan Wifi, kan daar gaan kabel leggen, las een paar postst terug dat dit de voorkeur heeft. Zijn er meer mensen die dit draadloos doen, gaat dit goed? Zal om lossless formaten gaan.

Ik kan je geen statistisch verantwoorde resultaten voorschotelen, maar in mijn set was de overstap van draadloos naar bedraad netwerk duidelijk te horen, in het voordeel van de draad.
In eerste instantie vond ik t geluid erg "digitaal" klinken, pas nadat ik een draad tussen router en sb had gelegd werd t voor mij een leuk apparaat.
Nu, met een losse DAC erbij, klinkt t erg mooi, tot mn spijt zelfs beter dan mn platenspeler.

YMMV, maar ik zou t in ieder geval toch proberen met een vaste kabel.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

Dat schijven vroegâh beter waren en langer meegingen is flauwekul.
Dat is domweg niet helemaal waar. Er zijn periodes geweest met meer en minder uitval, met name bij de introductie van PMR was er veel uitval. In die periode zijn ook de RAID schijven populair geworden. En dat was om een heel simpele reden: door slijtage ontstaat speling in de lagers, en die speling zorgt voor problemen bij de positionering van de kop. Als het vlak dat gelezen of geschreven moet worden groot genoeg is is dat niet zo'n probleem. Maar in die periode werden de sectoren zo klein dat dat wel problemen ging geven. Met name Samsung had daar nogal eens problemen mee. Voor een deel heb je echter wel gelijk: bij met name veel oudere schijven gingen er heel veel kapot door slechte productiekwaliteit (o.a Kalok). Maar dat had zoals ik al zei dus niets te maken met slijtage.

N.B. ik kan terugvallen op jaren RMA statistieken, over de tienduizenden schijven die we op de zaak in de loop der jaren verkocht hebben. Ik heb thuis gewone schijven die al 6 jaar zijn en al die tijd 24x7 hebben gedraaid. Maar dat doet niets af aan de gemiddelden: als je een normale schijf in een doos stopt die je 24x7 laat draaien is de kans heel groot dat na ca. 1 jaar de schijf het begeeft of al heeft begeven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Gijs schreef:
Barry2001 schreef:
Nog een laatste vraag, voor de verbinding van NAS naar de Squeezebox toe zit ik aan Wifi, kan daar gaan kabel leggen, las een paar postst terug dat dit de voorkeur heeft. Zijn er meer mensen die dit draadloos doen, gaat dit goed? Zal om lossless formaten gaan.

Ik kan je geen statistisch verantwoorde resultaten voorschotelen, maar in mijn set was de overstap van draadloos naar bedraad netwerk duidelijk te horen, in het voordeel van de draad.
In eerste instantie vond ik t geluid erg "digitaal" klinken, pas nadat ik een draad tussen router en sb had gelegd werd t voor mij een leuk apparaat.
Nu, met een losse DAC erbij, klinkt t erg mooi, tot mn spijt zelfs beter dan mn platenspeler.

YMMV, maar ik zou t in ieder geval toch proberen met een vaste kabel.
'YMMV', die moest ik even opzoeken :mrgreen: Maar ok Gijs, duidelijk. Heb de bestelling gedaan dus, kan het relatief eenvoudig proberen; de plek waar de audio staat is maar een paar meter bij de meerkast vandaan, waar de Wifi staat, ertussen is een doorgang naar de keuken. Ik kan dus een kabel even tijdelijk leggen om te proberen, als het inderdaad uitmaakt kruip ik wel onder de vloer om een definitieve aansluiting te maken. Dat heb ik er dan zeker voor over. Het lijkt me sterk dat het uitmaakt hoor, maar als nu al 2 man zegt dat ze het horen is dat zeker het proberen waard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Kabel is sowieso altijd beter voor de betrouwbaarheid, tenminste als je geen knaagdieren vrij hebt rondlopen :mrgreen:

Hier is het meeste ook bedraad. Alleen de laptops niet en een aantal internet radiootjes niet. Vooral die internet radiootjes zijn erg gevoelig voor een goede verbinding. Als de verbinding wat minder is stoppen ze er gewoon mee, dat is alles. Waarom zou e-mail via WiFi wel foutloos aankomen en audio niet? Met die audio vergelijken vraag mij dan af of je e-mail ook niet met mooiere letters binnen komt via een kabel :roll:

Vergeet ook niet dat in alle netwerk audio/media doosjes een buffer zit van een paar seconden. Die vangt korte haperingen op. De data wordt in packets verstuurd en dat zijn er velerlei voor allerlei verschillende bestemmingen in je netwerk dwars door elkaar. Die buffer zorgt er voor dat de juiste pakketjes in de juiste volgorde weer achter elkaar komen.Zolang de data daarin goed aankomt spelen ze gewoon bit-perfect af. Of het wordt met duidelijke haperingen of helemaal niet afgepeeld.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Met die audio vergelijken vraag mij dan af of je e-mail ook niet met mooiere letters binnen komt via een kabel :roll:
:lol:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Gijs »

De verklaring die ik er voor heb gelezen is dat t niet zo zeer om de overdracht van de data gaat, maar om het extra werk wat de processor in de squeezebox er aan heeft om het draadloze signaal binnen te halen.
Dat is ook de strekking van andere tweaks voor de sbt, des te minder je t ding te doen geeft, des te beter het klinkt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Het is voor mij ook dat ik weet dat het altijd correct aankomt, verstandelijk gesproken, (voor zover dat bij mij van toepassing/of mogelijk is :oops:)
Het enige wat ik kan bedenken is dat de mogelijke energie die dat deel van het apparaat nodig heeft en of storing kan geven op de rest van het zooitje wat er omheen zit.

De TCP pakketjes komen inderdaad netjes aan en er zit een stevige buffer in als je de de server uitzet gaat hij ongeveer een 30 tot 40 sec door.

Ik kan het mogelijk alleen verklaren doordat ik wel zie in het netwerk deel van het menu dat hij maar 1 verbinding actief heeft, dus 1 IP nummer heeft, draadloos heeft dan niets te doen bij een kabelverbinding.

Ik zie dat Gijs ook al een reactie geeft. :mrgreen:
Maar ik constateer dat het mogelijk vergelijkbaar is, met mijn peinswerk :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”