MUSE M15 portable

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Na een mislukte poging een topic te kapen begin ik er (zoals het hoort) zelf maar een.

Ik heb een Li-Ion accu in de M15 gebouwd.
Daar moeten wel wat onderdelen voor plat liggen en 2 C-tjes naar de onderkant verhuizen

Ook heb ik de relaisjes er uit gehaald, zijn niet echt nodig en staan altijd maar aan, leek me verspilling.
Zelfs de LEDs verwijderd (dat was misschien wat overdreven...)
Maar nu staan er dus 1N4148's over de relais-magneetspoeltjes.
Zie de foto in de bijlage.
Hebben die nu nog enig nut?
Misschien dat iemand dat weet.
De witgelakte print maakt het ook niet duidelijker natuurlijk, en ik heb niet eens een multimeter voor handen... :oops:
Ook zitten er in de buurt van de ingang 2 potmetertjes, zie foto.
Wie weet wat die doen? Ik ga er maar niet zomaar aan draaien, maar als je er de gain wat mee zou kunnen opschroeven zou dat welkom zijn.
Mijn mp3 spelertje gaat soms niet hard genoeg (oftewel, sommige mp3tjes zijn wat zacht gemoduleerd...)

Ik hoop dat jullie me wat licht in deze Chinese electroduisternis kunnen geven.

Fotootjes van resultaat volgen nog.
Bijlagen
PCB + hi lites.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Barry2001 »

Die diodes staan (stonden) over de spoel van het relais om de rest vd electronica te behoeden voor een dikke spanningspiek uit de spoel veroorzaakt door inductie. Nu het relais eruit is hebben ze geen functie meer, kunnen eruit. Maar waarom heb je de relais eruit gehaald, wat doen of deden die eigenlijk?

Die potmeters geen idee, is zo ook niet te zien, heb je een schema?

Een mp3 wordt niet gemoduleerd hoor. Om een psychedelisch geluidseffect te krijgen zou je het eens kunnen proberen, pakt misschien wel geinig uit.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Hm, de ene mp3 moduleert harder dan de andere dan? enfin, sommige zijn gewoon -6 dB of zachter.

De relaisjes koppelen de speakeruitgangen aan (af wanneer uit).
Maar zonder is er nauwelijks een plop of klik te horen, dus ik dacht: Die gebruiken energie, weg er mee !
Ik begrijp dus dat de diodes er ook uit kunnen, maar kunnen ook blijven, want ze hebben dus niks te doen.

Ik heb vooralsnog geen schema kunnen vinden om te kijken wat die trimpotjes doen.
Misschien geef ik er eens een zwengeltje aan, dan zien we het wel. :-$

Nog wat ploatjes als bijlage.
Bijlagen
open1.JPG
DSC00760.JPG
DSC00761.JPG
DSC00762.JPG
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Laden gaat natuurlijk gewoon via de DC in.
Laadspanning 12,6 Volt. (meegeleverde lader)
Schakelende voeding levert 12 Volt.
Dan kan je toch gewoon ongestraft van de voeding draaien met de accu parallel?
Dan houdt ie 'm enigszins geladen.


Tja, volgens mij is ie nu dus klaar voor de strijd.
Ik zal 'm eens goed opladen, hij speelt nu al uuuuren op de lading waarmee ik 'm binnen kreeg.
Echt leuk speelgoed !

Maar als iemand weet wat die trimpotjes doen, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Ah!buis »

Trek met een viltstift een streep over de trimpots.Als dan het (ont)regelen niet het gewenste gevolg heeft kun je ze weer netjes terugzetten.
Anne
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Dun viltstiftje dan.
Maar ik kan ook op de foto kijken hoe het staat (stond).
Komt goed.

Nog wat humor, zie foto.
In China betekent 'alps' gewoon 'potmeter' ?
Bijlagen
DSC00759.JPG
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

:rock: :mrgreen:
Bijlagen
En die boxjes (Technics SB 30) zien er niet alleen scheetig uit, ze klinken (met een beetje extra laag en top-hoog) ook lief.
En die boxjes (Technics SB 30) zien er niet alleen scheetig uit, ze klinken (met een beetje extra laag en top-hoog) ook lief.
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door vacuphile »

Ik ken deze specifieke versterker niet, maar lijkt me vermoedelijk zo dat je met die trimpotjes de DC-offset kunt afregelen. Je kunt dat doen door een voltmeter op de uitgang te zetten, standje DC, en dan aan de trimpotjes te draaien zodat je zo dicht mogelijk bij de 0 komt.

vac
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Vuurkat »

Je kan de welbekende weerstandsmod doen om de gain te vergroten. Daarvoor moet je wel eerst de weerstanden vinden die de gain bepalen.

Als je met de datasheet van de TA2024 erbij de spoortjes volgt vind je die weerstanden waarschijnlijk wel. Bij de TA2024-bordjes die ik heb zijn het weerstanden van 20k.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

tja, de print is witgelakt aan beide zijden.... Beetje onduidelijk dus...
Gelukkig geen SMD 8-[
Maar een beetje extra gain zou wel fijn zijn ja.
Maar vergeleken met een "standaard volgens Tripath printje" van een vriend van me, zijn er wel verschillen.

Late reaktie, want ik heb net pas weer een multimeter in huis gehaald, en de trimpots regelen inderdaad de DC-offset, of de poging die niet te hebben dus.
Ik mat gek genoeg op allebei de uitgangen ongeveer -73 mV, heb ik maar 0 van proberen te maken, is nu praktisch 0.
Draait op de accu, die meet nu 11,04 Volt. O:)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Aaaanywayzzz,

Nee, nog niet goed zo, die accu moet toch gebalanceerd geladen worden, dus het moet opnieuw...
Hopen dat ik die accu nog netjes in 3 delen kan eh.. delen.
Lijmpistool gebruikt, en niet zuinig...

Heb op Deal Extreme een balancer gezien voor weinig, schijnt evengoed toch goed te werken, amigo van me heeft er ook zo een, bevalt goed.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Voor wie het nog boeit:

Nieuwe accu besteld, samen met een nieuwe Muse met de 2020 2021B, want die willen dus echt niet meer dan 14 Volts hebben, opeens deed ie ut nie meer, ...op 16 Volts... :roll:

Erkomt ook een balancer / charger aan, dan kunnen we het doen zoals het hoort.

Ik zal al jullie nieuwsgierige aagjes op de hoogte houden... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

een nieuwe muse met de 2021B binnen, 3 cel LiPo 3600mAh accu binnen, ladertje komt nog (nageleverd), balancer wordt in china ingepakt.

Overigens blijkt de potmeter dus tóch een ALPS !
...dat wil zeggen, die op de foto en de opgerookte...
in de nieuwe zit een lookalike / wannabee.
Overigens meer onderdelen die er wat goedkoper uit zien, en de uitgangsspoeltjes zijn verdubbeld in waarde.
Enfin, dat gaat over het 'zwaardere' model, hier hebben we de 2024.
Die doet het gewoon nog. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Hi all,

Een hele late update...

Enfin, aan de ingebouwde accu een S-video connector gemonteerd, in plaats van de tulp-ingang links (de bovenste dus) en een 3,5 mm walkman stereo gaatje in plaats van de tulp-ingang rechts (de onderste dus) gefabriekt.
Zo kan ik met een balance charger het opladen doen.
Maar mijn balancertje werkte blijkbaar niet, want grote verschillen tussen de cellen...
Misschien raakt de balance charger in de war van de over-laad-beveiliging die elke cel heeft? (?)
Maargoed, toch veel plezier van met vakantie.
Het laden doe ik hoe het me uitkomt.
Het beste gaat het nog als je elke cel individueel oplaadt tot ie vol is, dan is alles vrijwel gelijk.

Misschien nog de beste optie om bij het laden de cellen parallel te verbinden en in één keer opladen?
Maar dat wordt een knutsel-trip natuurlijk...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Mjêh, nog maar een plaatje dan..
Project is sowieso alweer achterhaald, wat mij betreft, want de Yamaha YDA148 chip doet het zuiniger.
Die trekt in rust 30mA en de 2024 trekt dan 50mA. (of zou dat door het "aan-ledje" komen?)
DSC00881.JPG
Enfin, we zien links boven 2 aansluitingen op de accu waaronder het Video-S chassisdeeltje voor het balanceer-gebeuren.
Helemaal rechts ziet u een schroef-zekeringhoudertje. Daar in zit een 3A zekering.
Geen schoonheidsprijs... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 30 aug 2012, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MUSE M15 portable

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
Overigens blijkt de potmeter dus tóch een ALPS !
ALPS maakt ook "gewone" standaard potmeters, niet alleen Blue Velvet en dergelijke...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

Weet ik wel.
Heb een ruime ervaring aan leegslopen van apparaten...
Maar vaak zie (zag) je ook "Alpha" pots. Maar die zijn ook niet slecht hoor.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: MUSE M15 portable

Bericht door Jerommel »

vakantiefoto:
DSC00880.JPG
(Frankrijk)
Plaats reactie