Buizenversterker klinkt schel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

remi

Buizenversterker klinkt schel

Bericht door remi »

Hallo

Ik ben nieuw in de wereld van buizen versterkers sinds een week heb ik een relyon d422 single ended versterker classe a

Tot op heden ben ik er best tevreden over alleen hij klinkt wat schel, laag klinkt goed hoog ook alleen het stemgebied klinkt wat schel

Heeft iemand tips?

alvast bedankt
Mr Tube

Re: Buizenversterker klinkt schel

Bericht door Mr Tube »

Het probleem hoeft niet buizen gerelateerd te zijn, betere koppelcondensatoren kunnen het leven een stuk veraangenamen. Verder is het nuttig om eens heel goed en kritisch naar de bekabeling te kijken en aarding, mijn ervaring is dat een schel geluid vaak wordt veroorzaakt door lekstromen tussen de apparaten onderling. Ik ken een geval dat een zeer zacht brommetje (alleen hoorbaar met oor tegen speaker aan) al leidt tot klankverandering, het opheffen van deze verder niet hinderlijke brom leidde tot een groot verschil in klank dat toevallige bezoekers dachten dat een mid speaker was uitgevallen of zo.
We hebben het over EMC gedrag in dit geval, iets dat zeer grote invloed op de prestaties van audioapparatuur heeft.
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

Op DIYaudio is er ook een topic over een Relyon :
Klik hier
Misschien helpt het je een beetje verder...

Jim
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat voor luidsprekers gebruik je?
Hoe klinken die met een andere versterker?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Om de draad van dit draadje maar eens op te pakken: Remi heeft de versterker inmiddels verkocht nadat er 'iets' opgevallen was. Een bod op Marktplaats leverde mij een SE versterker op die van binnen heel netjes hard-wired is opgebouwd, er aan de buitenkant redelijk uitziet (afgezien van het lelijke chroom) maar waarvan op internet gewoon helemaal niks te vinden is.Er staat Relyon op, als fabrikantennaam Zhuhai China en er zouden D422 buizen met topcap hebben opgezeten. Verder een aantal 6J4P en 6P6P buisjes. Op de UGT en voedingstrafo staat dat de trafo's ook geschikt zijn voor 2A3 buizen. Waarschijnlijk heeft de voedingstrafo een dreun gehad want met spanning er op komt er een verschrikkelijke brom uit de trafo zelf. Wie weet er meer van dit apparaat en wie kent de D422 buis?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Staat deze Chinees nu bij jou Rein?
Waar blijven de foto's dan?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Brommende trafo :( zou er iets in kortsluiting kunnen zijn :o
Kan het deze buis zijn :?: de versterker zegt me niks :-s
Anne
Bijlagen
FD422.pdf
(199.83 KiB) 162 keer gedownload
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die Chinees staat nu inderdaad bij mij Robert, ik kon het niet laten. Er is best wat van te maken denk ik. Alweer een toekomstprojektje :lol: . De foto's heb ik net even gemaakt omdat ik straks weg moest voor een vergadering, kijk maar.
@ Anne, dat zou hem zomaar kunnen zijn. De topanode moet enorm zijn gezien de grootte van de topcap, ik heb dit nog nooit gezien. Van de buizen was niets over na de 'deep impact' bij Remi thuis, de voorversterkerbuizen zijn trouwens nog wel heel. Misschien dat er een leuke 2A3 versterker van gemaakt kan worden of zo. Remi had in ieder geval geen documentatie of een schema zodat dat een flinke uitzoekerij gaat worden.
Bijlagen
IMGP1095.JPG
IMGP1096.JPG
IMGP1098.JPG
IMGP1101.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat ziet eruit als een kant en klaar chassis voor een 807 single ended !

Voedingstransformator even losmaken en dan nog eens op spanning zetten en je oor te luisteren leggen...

Zit er een smoorspoeltje aan de onderzijde, of is dat een extra voedingstrafootje?

Leuk kastje.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat lijkt me een smoorspoeltje Robert, ik wil in ieder geval kijken wat de voedingstrafo mankeert en hoop dat de UGT's nog goed zijn. Eerlijk gezegd heb ik hem gekocht voor de trafokappen die er zo mooi glanzend uitzagen. Maar die pasten dus niet op mijn andere project. Oh ja, want dat loopt ook nog :-& . Die FD-422 waar Anne gelukkig weer mee aan kwam zetten is ongeveer hetzelfde als een 2E22 zie ik nu op internet en is nog goed verkrijgbaar. Maar eens even verder speuren!

Edit: Er hoort ook nog een 5Z3PA gelijkrichterbuis bij!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,die gelijkrichter middenin hadden we wel gezien :sure:
Elke eindbuis heeft blijkbaar z'n eigen gelijkrichter+elko voor de gloeidraad=kathode en een dikke weerstand naar de nul :D
Raar maar waar :?: het lijkt wel of g1 en g2 samen voor stuurrooster moeten dienen :? .
Nog heel wat om uit te zoeken :D
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja,die gelijkrichter middenin hadden we wel gezien
Dat was even een test of jullie bij de les waren :sure:

Die 5Z3PA is toch ongeveer gelijk aan een 5U4 Anne?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Meester,meester,ik heb een antwoord :D
De 5Z3 heeft een voetje met 4 pennen,zoals de 80
Met een achtervoegsel wordt het 5Z4Pa en krijgt een octal voet :o
Die is praktisch hetzelfde,ook de aansluitingen,als de 5U4G.
Dan is er nog de 5X4G ook octal maar anders aangesloten :? .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zeg het maar jongen, de meester is één en al oor. Juist ja, dat probleem is dus opgelost, er kan zo een 5U4 in. Nu die eindbuizen nog, maar eens even rondgoegelen.
Elke eindbuis heeft blijkbaar z'n eigen gelijkrichter+elko voor de gloeidraad=kathode en een dikke weerstand naar de nul. Raar maar waar het lijkt wel of g1 en g2 samen voor stuurrooster moeten dienen.
En wat betekent dat in Jip-en-Janneke-taal Anne? :?:
Die FD-422 schijnt ook bekend te staan als arme lui's eindbuis...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat met die gloeidraden is maar om te zeggen dat er heel wat mogelijkheden zijn voor een kortsluiting.Als de trafo daardoor zo bromt tenminste.
Er zijn dus vermoedelijk vier gloeiwikkelingen,voor de kleine buizen,de gelijkrichter en elke eindbuis eentje.Een diode of een elko in het gloeicircuit van de eindbuizen kan in sluiting zijn of pinnen tegen elkaar bij de voorversterker.
Voor zover ik uit dat chinees gedoe wijsraak is die 422 bedoeld om ook positieve spanning op het stuurrooster te krijgen.
Dat maakt het aaneen zitten van g1 en g2 niet zo onwaarschijnlijk,niet aan te raden bij anderde buizen.
Het gevolg is wel dat de voorversterker zowel spanning als stroom moet leveren dat is dus vermogen.Komt er op neer dat dan de voorversterker zelf een kleine eindversterker moet zijn.
Voordeel van zo'n schakeling is wel dat het lostrekken van de topaansluiting niet het overlijden van de buis betekend.
Als je dat doet met g2 aan de positief dan verbrand die zonder anodespanning(alle stroom naar g2).
Moraal van het hele verhaal,voordat je kosten maakt,uitzoeken hoe de boel in elkaar zit en vooral is de voedingstrafo nog bruikbaar.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dan is dat het eerste wat ik uit ga vogelen Anne. Het is trouwens niet zo dat ik het ding gekocht heb om hem uiteindelijk weer aan de praat te krijgen, maar meer als donor voor mijn Straight ont(k)leed-project. Mocht de voedingstrafo inderdaad kaduuk zijn, houdt ik het voor gezien en wordt ie definitief gekanibaliseerd :twisted:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Maandagavond half tien: De versterker nog eens goed bekeken en daarna de stekker in het kontakt. Bròòòòm, en niet zo'n beetje ook. Toch gaan meten op diverse plaatsen waar spanning op zou moeten staan. Wat denken jullie? Niets, helemaal niets. Ondertussen werd ik een onaangename, branderige geur gewaar terwijl de trafokap langzaam warm begon te worden. Ik denk zomaar dat dit experiment als geslaagd beschouwd kan worden. Geslaagd in zoverre dat we er zeker van kunnen zijn dat de voedingstrafo naar z'n mallemoer is :( Remi had me bij de aankoop al verteld dat er een trafo kapot was, dus ben ik opgelucht dat het niet één van de beide UGT's is.
Plan van aanpak: de UGT's gaan er af voor een toekomstig project of voor een liefhebber die op zoek is naar een paar SE trafo's. De rest gaat dienen als kannibaliseringsdonor. Er zitten toch nog vrij veel onderdelen in die nog goed gebruikt kunnen worden (tenminste, als die nog heel zijn!), plus dat ik beschik over de voorversterker- en fasebuisjes 6P6P en 6J4P. Daar is ook wel wat mee te beginnen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de voedingstrafo eruit ligt (wel aansluitingen noteren) zou je 's 6V wisselspanning op een gloeiwikkeling kunnen zetten.Dan zien wat er uit de rest komt,wie weet is er toch een andere oorzaak.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Waarom niet Anne? Er kan toch weinig meer mis gaan :lol: Mocht de trafo dan toch nog goed blijken te zijn, zou ik er iets 807- of 2A3-achtigs van kunnen maken. Maar dat zien we wel.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tIs maar dat als de trafo blijkt heel te zijn dat er zeker iets in de versterker zit waar de vuilnisbak vol ongeduld op wacht :kwijl:
En als ie stuk is dan kan de oorzaak nog steeds in de versterker zitten :cry:
Zodat,zolang je niet weet wat er aan de hand is(was),de onderdelen verdacht blijven.
Te beginnen bij de gelijkstroom voor de eindbuis gloeidraden,diodes - elkos ...
Zonder enige kijk op wat de trafo moest doen weet je niet wat ie aan kan.Spanningen meten geeft wat "licht" =P~
De 6V wisselspanning op de LS-wikkeling geeft ook een idee over de bruikbaarheid voor een evt andere buis/voeding door de spanning die dan op de primaire komt :idea: .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb de voedingstrafo zover los dat ik de draden een beetje kan volgen Anne. Wat ik zie zijn twee draden die naar een gelijkrichtblokje gaan van het type D25XB60, dat is een gelijkrichter die 600 volt bij 25 ampère aan zou moeten kunnen volgens de database. De gelijkgerichte spanning gaat daarna naar pootje vier van de buizengelijkrichter. Ligt dat aan mij of is dat vreemd? Een gelijkgerichtte spanning die naar een gelijkrichter gaat? De meeste andere draden heb ik ook gelokaliseerd, maar morgen verder. Eerst slapen, want 'de rust doet alles af', zo zegt de Prediker :sure:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het is misschien verstandig om hetgeen je hebt uitgevogeld meteen even op te tekenen zo dat je het schema van het ding krijgt.
Weet je meteen ook waar het een en ander gezeten heeft als je het weer in elkaar wil zetten.

Groetjes George
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de tip George, maar dat heb ik inderdaad meteen gedaan, draadje voor draadje aangegeven op papier. In de loop van het weekend denk ik - hoop ik - er spanning op te zetten. Wat me overigens opviel was dat de beide ingegoten UGT's goed vast in de kappen zitten, de voedingstrafo had echter losgelaten van de kap, waarschijnlijk door de ontwikkelde hitte. Toch is er aan de buitenkant verder weinig wat op hitteschade wijst.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik denk dat het gelijkrichterblokje dient als gelijkrichter(tja waarom anders) en de buis als inschakelvertraging en om de schakelpulsen van de diodes weg te werken
ik zou in jouw geval de trafo volledig losmaken en dan eens proberen dan ben je pas zeker dat er niks anders bezig de trafo op te blazen
mvg
audioot
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,dat met een buis voor de vertraging halen de chinezen meer uit,zie hieronder :o
Maar 25A om de anodevoeding gelijk te richten :o wel wat erg veel,terwijl 600V zuist weer wat weinig is :(
Misschien dan toch iets anders :roll:
Anne
Bijlagen
Chi.JPG
Plaats reactie