[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ff tussen het frezen door een vraagje aan de houtwurmen :mrgreen: :


Als ik die schuine zijdes ga beplakken met 3mm MDF...hoe ga ik dat doen met lijmklemmen? :shock:
Met lijmklemmen is het niet mogelijk om op zo'n vorm te klemmen.

Kan ik dan beter met contactlijm aan de slag omdat ik weinig druk kan uitoefenen?
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

Ik heb het met spanbanden en een aandrukplank in de vorm van het facet gedaan, en een paar piepkleine spijkertjes om ervoor te zorgen dat het 3mm MDF niet wegzwemt.

Zie hier

De spijkertjes staken iets uit het 3mm MDF, Ik had wat gaten geboord in de aandrukplanken daar waar de spijkertjes zaten. Op die manier bleven de aandrukplanken meteen ook op hun plaats.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Dude »

Je kan evt ook nog een paar wiggen maken zodat je weer op een recht vlak uit komt om te klemmen
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Kijk, dat zijn de bruikbare tips!

Piepkleine spijkers heb ik nog wel ergens en ik heb de afgezaagde wiggen nog bewaard om de te frezen vlakken van de topkasten horizontaal te krijgen.

En nog een paar piccies dan maar:

Bergje zaagsel.....ik blijf stofferen&blikkeren hierzo :shock:
P1020834small.jpg
Met de frees en een plankje met korrel 100 en klaar voor 3mm MDF:
P1020835small.jpg
Kak, Kak, KAK!!!!! :( .........ff niet opletten en je frees kantelt.....ach.....tis fiksbaar.
P1020837small.jpg
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Boerenterprise »

Ziet er naaaais uit man, maar je kunt mij niet wijs maken dat die klus zolder stof vrij blijft. :twisted:
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

Boerenterprise schreef:
Ziet er naaaais uit man, maar je kunt mij niet wijs maken dat die klus zolder stof vrij blijft. :twisted:
Ik vind de zolder er anders wel verschrikkelijk schoon uitzien. 8)

Klasse werk!!! :kwijl:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hrscharft »

Goed kijken ;)

middelste foto boven op speakers in de hoek.

ontopic.

Mooi werk daar hoor :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Stoffig??? hier??? nou, dat klopt hoor :lol: doordat ik een plank met daaronder aangebrachte geleiders steekt de frees zo ver uit dat de stofzuiger daar echt niet tegenop gewassen is. Daar is íe ook simpelweg niet voor bedoeld en ontworpen.

Het tussentijds opruimen kost erg veel tijd, maar moet wel want er komt zoveel stof vrij dat de geleider anders opgetild wordt en het freesvlak niet meer vlak zou worden door een gekanteld freesje. En dat moeten we niet willen :wink: .
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Boerenterprise »

heerlijk, die pro werkstuk gedachte :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

MechanicalAnimal schreef:
Als ik die schuine zijdes ga beplakken met 3mm MDF...hoe ga ik dat doen met lijmklemmen? :shock:
Grote stevige plastic zak er om heen en de zaak vacuum zuigen met een sterke stofzuiger.. goed afsluiten... 1 kg/cm2 ga je niet halen maar de totale druk kan hoger zijn dan je met een lijmklem haalt..

Kees
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

audiomanics schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Als ik die schuine zijdes ga beplakken met 3mm MDF...hoe ga ik dat doen met lijmklemmen? :shock:
Grote stevige plastic zak er om heen en de zaak vacuum zuigen met een sterke stofzuiger.. goed afsluiten... 1 kg/cm2 ga je niet halen maar de totale druk kan hoger zijn dan je met een lijmklem haalt..

Kees
Da's een goede. Je moet voor de grap eens op het modelbouwforum kijken. De mensen die hun eigen ingedekte vleugels bouwen hebben bijna allemaal een vacuumpompje en vacuumzakken. Vaak wordt er een pomp van een oude koelkast of diepvriezer gebruikt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door meiborg »

Dat is een goede tip! Zo'n vacuum zak kan inderdaad heel hard drukken, zo worden ook composiet en carbon onderdelen gemaakt.

Mvg Reinder
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door k.p. »

Bij gebrek aan een grote zak zou je toch ook een dikkere plaat er boven op kunnen leggen waar je vervolgens mooi verspreid gewicht op legt? In combinatie met de spijkertjes methode lijkt me dit ook prima werken. Je moet dan wel even oppassen dat de kant die op de grond/steun ligt niet beschadigd door de hoge druk.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Mooi tips guys, thanks! Ik ga eens kijken wat voor mij bruikbaar is :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Respect!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

In de tussentijd nog niet veel meer kunnen doen maar ik ben wel al bij Tony geweest om de filtercomponenten op te halen.

Onder het genot van een kop koffie en weer een hoop leuke verhalen heeft hij mij de onderdelen laten zien en een crashcourse schema-lezen en component-herkenning gegeven. Echt heel leuk om na je bestelling te hebben geplaatst bij hem dat hij ook nog even de moeite neemt je mee te nemen langs de ins- en outs van je aanschaf, Tony bedankt weer :D .

Net een grote doos met snoepgoed :kwijl: !
P1020854small.jpg
Het eerste wat ik gedaan heb is even 2 setjes gemaakt, dat maakt het al de helft makkelijker :lol:
P1020857small.jpg
Overzichtje:
P1020865small.jpg
Het enige wat nog ontbreekt is C1 omdat ik, zoals op de voorgaande pagina's te lezen valt, nog even over twijfel wat daar moet komen. Komt tijd, komt raad :wink: .
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Respect!, netjes en gesorteerd werken is zeer overzichterlijk.

Wow!, dat zijn aardig wat componenten!

Nice!

Hoe en waar ga je de filtercomponenten op monteren?

Edit: mooi paneel hout trouwens.............. :kwijl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Beetje feeling krijgen met het onbekende is voor mij the way to go :wink:

en yep, aardig wat items zo, en ook nog eens aanzienlijk in formaat. De doos met spullen voor 2 filters weegt net zo zwaar als 1 van mijn Philips-luidsprekers waar ik nu naar luister :lol:

De filteronderdelen worden op 2 (of) afzonderlijke plankjes gemonteerd. Het filter bestaat (correct me if i'm wrong) uit een impedantie correctienetwerk wat dicht op de terminals gemonteerd kan worden en een laag en mid/hoog-sectie.
Middels tie-raps bevestig ik de compontenten. De filterplanken worden met on de kast bevestigd met 3M duallock. Dat is een soort industrieel "klitteband" maar dan met kunststof nopjes.

Ik maak allereerst op een grote plank maar eens een dummyfilter om te zien of ik geen foutjes heb gemaakt want ik vind het maar lastige materie :shock: .
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door scanspeakman »

MechanicalAnimal schreef:
Middels tie-raps bevestig ik de compontenten.
Is prima maar om vibraties tegen te gaan ook maar even vastkitten met een lijmpistool. Flinke klodder lijm op de plank, component erin duwen en tie-wrap eromheen. Voordeel van die lijm uit een lijmpistool is dat het thermoplatisch is. Dus als je iets verkeerd hebt gedaan; verwarmen die handel en je kan het er weer vanaf halen.

En op zo'n plank beginnen met een dummy-setup is prima. Zo heb ik het ook de eerste keer gedaan toen ik van toeten noch blazen wist. Je ziet dan al heel snel hoe je één en ander compacter "in elkaar kan vouwen". Let alleen wel op met hoe je de spoelen ten opzichte van elkaar positioneert, anders verandert de waarde. Zelfde geldt voor de plaatsing van die Jantzen superiors met hun alu behuizing. Kijk daarvoor op onderstaande link, die geeft een erg goed overzicht:

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Mooie componenten, die grote condensatoren zijn bruut O:)

Groetjes Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Toch zou ik persoonlijk geen lijm gebruiken.
Zou toch voor de echte goede Tie-raps gaan (van nylon met rvs lip).
Die harden nooit uit en blijven gespannen staan.
Die van de Gamma willen nog wel eens bros worden.

Maargoed, dat is puur persoonlijk.

Leuke klus trouwens, zo'n filter met veel componenten bouwen.
Daar moet je goed bij blijven.

Respect!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, tijdje even weinig kunnen doen maar we zijn weer een stukkie verder.

Vrije dag vandaag dus samen met dat luie apparaat mijn grote klusvriend naar zolder getogen :mrgreen:
P1020871small.jpg
Gister de laatste zijkant van de topkasten afgefreest en geschuurd en vandaag begonnen met het afzagen van de achterzijdes. De eerste ligt er in elk geval al af :D

Vanavond nummero 2 te grazen nemen en morgen hopelijk afvlakken met de frees.
P1020872small.jpg
P1020876small.jpg
P1020877small.jpg
P1020881small.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 21 okt 2011, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Ja! ... zo worden ze steeds lichter :lol: .

Mooi handwerk!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door jeroen_d »

Spannend deel! Mooi gedaan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

wat een werk! :shock:

maar duidelijk goed bezig! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”