Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Sta open voor alle opties. Wat voor voordeel krijg ik met bi-wire ten opzichte van een 3 weg filter? Dan moet ik ook gaan kijken naar een 4 kanaals versterker toch?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Boppo84 »

Auxilium schreef:
Sta open voor alle opties. Wat voor voordeel krijg ik met bi-wire ten opzichte van een 3 weg filter? Dan moet ik ook gaan kijken naar een 4 kanaals versterker toch?
Ik ken geen voordelen... de vermeende perceptie van geluidskwaliteit kan er op vooruit gaan, ten koste van veel kosten. Als je ook gaat bi-ampen, dan geeft je dat de vrijheid om het hoog en laag met andere versterkers aan te turen, wat prettiger zou kunnen klinken afhankelijk van de klank van de versterkers. Mijns inziens kun je beter meer uitgeven aan 1 goede versterker dan 2 mindere.
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Voor dit project vind ik het inderdaad niet nodig om te gaan bi-ampen. Voornamelijk ook vanwege de kosten. De kosten voor één versterker vind ik al hoog genoeg. Eventueel toon regeling kan dan via een equalizer mocht het nodig zijn.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door bartsegers »

inderdaad, mijn fout,ik bedoel bi-ampen.
Als je ergens nog een versterkertje had was je klaar geweest namelijk.

200 watt rms voor je laag (of iets meer) en bv 100 watt voor het mid-hoog.
Dan hoef je alleen maar een 2-weg passief filtertje te maken voor die middentoner en tweeter.
Dat is veel makkelijker en goedkoper dan een 3-weg filter.

Want daar ga je toch echt voor in de buidel moeten tasten denk ik.

Kan iemand een grovve schatting maken voor een 3-weg filter 12db per octaaf 500-5000 hz?
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

bartsegers schreef:
inderdaad, mijn fout,ik bedoel bi-ampen.
Als je ergens nog een versterkertje had was je klaar geweest namelijk.

200 watt rms voor je laag (of iets meer) en bv 100 watt voor het mid-hoog.
Dan hoef je alleen maar een 2-weg passief filtertje te maken voor die middentoner en tweeter.
Dat is veel makkelijker en goedkoper dan een 3-weg filter.

Want daar ga je toch echt voor in de buidel moeten tasten denk ik.

Kan iemand een grovve schatting maken voor een 3-weg filter 12db per octaaf 500-5000 hz?
Heb nog wel een versterker van 5x 100 watt, maar die gebruik ik nu op mijn kamer en iedere keer loskoppelen zie ik niet zitten. Moet ik een 2e hands kopen.

Als ik voor bi-ampen ga, dan moet ik de lage tonen ook nog filteren of gescheiden aansturen. Voor gescheiden aansturen heb ik de apparatuur niet. Nog een Nadeel van bi-ampen is dat je dan 2 verschillende versterkers heb en het op elkaar moet afstemmen voor een goede verhouding tussen mi/hoog en laag.

Je gaf zelf aan dat er misschien iets meer nodig zou zijn dan 200 watt RMS, stel ik ga voor een 3-weg filter is het dan beter vanwege het vermogen om een stap hoger te nemen? De: http://www.new-line.nl/nl/versterkers/d ... _11478.htm

Een schatting voor de kosten zouden inderdaad wel fijn zijn :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door bartsegers »

begrijpelijk inderdaad.

Tja, ik zou kunnen zeggen, kijk eens naar een kant en klaar filter, maar dat druist eigenlijk tegen alle zelfbouwregels in.

(niet op klikken)

http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... r_9844.htm

Beter is zelf een filter samen te stellen, maar meten kun je niet, dus wellicht toch een kant en klaar setje kopen (en evt tweaken)
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door vacuphile »

Aux, hiermee kan je ongeveer uitrekenen welke waardes je nodig hebt:
http://www.mh-audio.nl/CrossoverNetwork ... kwitzRiley

En dan zal je zien dat vooral het laag op 500 Hz je een hoop aan koper en condensatoren gaat kosten. Voor het hoog ben je voor een paar tientjes wel klaar, maar voor het laag gaat je dat niet lukken. Denk aan iets van 100 Euro. http://shop.speakerenco.nl/index.php?cP ... =5a&page=2
Bovendien: je kunt een xover wel berekenen, maar dan moet je redelijk precies weten hoe de drivers zich meettechnisch gedragen. Anders ben je ook nog wel een tijdje aan het experimenteren, en dat kost ook het nodige.

Het is al snel voordeliger - en veel flexibeler - om met een MiniDSP te werken voor laag/ midden en dan midden/hoog met een passief scheidingsfilter. Je hebt dan wel twee extra versterkerkanalen nodig, maar die kunnen een stuk kleiner zijn dan wanneer je alles passief wilt gaan filteren.

vac
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door bartsegers »

nadelen zijn wel dat die minidsp mee moet naar een klus, een extra versterker evt ook...

Dat gaat wellicht ook vervelen. (niet meer plug en pleej)

Heb je een simpele EQualiser toevallig?
Daarmee kun je een standaard filter wellicht een beetje bijsturen.
http://link.marktplaats.nl/480211395
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Het filter kan ik zelf niet berekenen, maar heb gelukkig wel het aanbod gehad van iemand die dit voor mij kan doen dus het meten is niet echt een probleem.
Het zou nu zonde zijn om met standaard gefabriceerde producten te gaan werken, moet goed op elkaar passen! Alleen 100 euro voor de spoelen had ik echt niet verwacht! :shock:

Zoals bartsegers al zegt, wil het zoveel mogelijk plug en play (pleej) houden. Als je dan met verschillende versterker/equalizers/miniDSP bezig bent dan is dat het allang niet meer.

Als het speaker gedrag dus gemeten is, dan neem ik aan dat je de exacte componenten kan bepalen en ik niet meer hoef te finetunen. Zijn de kosten daardoor dan ook niet iets lager?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door bas focal m180 »

Auxilium schreef:


Als het speaker gedrag dus gemeten is, dan neem ik aan dat je de exacte componenten kan bepalen en ik niet meer hoef te finetunen. Zijn de kosten daardoor dan ook niet iets lager?
Wat je hoopt is niet zo , zeg maar finetunen is de puntjes op de i zetten .
De componenten worden berekend en met wat expirimenteren wordt het geheel er beter van , soms zelfs stukken beter .
Ik zeg niet dat het moet want natuurlijk leg je de basis al goed met meten en componenten berekenen , je zou het een ook tijdje later kunnen doen het finetunen.
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

bas focal m180 schreef:
Wat je hoopt is niet zo , zeg maar finetunen is de puntjes op de i zetten .
De componenten worden berekend en met wat expirimenteren wordt het geheel er beter van , soms zelfs stukken beter .
Ik zeg niet dat het moet want natuurlijk leg je de basis al goed met meten en componenten berekenen , je zou het een ook tijdje later kunnen doen het finetunen.
Het finetunen wil ik dan wel direct al doen, het geld is het probleem niet. Hou gelukkig ook niet bij wat ik nu al heb uitgegeven :-&
Kan dan beginnen met 1 filter en die zo goed mogelijk tunen en dan luisteren hoe die het doet op de andere speaker.
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Na 3 maanden stilte, eindelijk weer een update!

Na veel bellen, wachten, bellen en weer wachten heb ik mijn filter in elkaar (laten zetten). Eerste indruk van de eerste speaker: :( Speakers moet je inspelen, maar had heel erg het vermoeden dat er toch iets niet klopte. Toen het 2e filter in de andere speaker gezet, aangesloten en eerste indruk: Top! :D Klonk op het eerste gehoor al erg goed, maar moet het nog wat uitgebreider testen of ik iets ga aanpassen. Momenteel betwijfel ik het.

Maar goed, een erg groot verschil tussen de 2 speakers. Bekijk ik de filters, zitten er gewoon verschillende onderdelen op, gaat om de midden maat spoel.

Het foute filter
Foute filter
Foute filter
Het goede filter:
goede filter
goede filter
Mijn quiz vraag aan jullie: Welke verschil hoor je bij het gebruik van deze filters op exact dezelfde speakers? Degene met het juiste antwoord ontvangt de eer prijs :lol:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door bartsegers »

6db filters gebruikt dus?

spoelen zien er goed uit hoor!

hoe bevalt het laag nu? (is toch weer eens wat anders he...)
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Het laag klinkt goed, niet te overheersend of te afwezig. Heb nog geen uitgebreide test gedaan met beide speakers op goed volume in een vrije ruimte, maar geloof wel dat er voldoende uit komt. Anders komt er misschien nog een sub bij :lol:

Mocht niemand het juiste antwoord weten op de quiz vraag, morgen zal ik het antwoord geven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”