LM4780 Eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: LM4780 Eindversterker

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:
Is het dan een kwestie van zwart / geel samenvoegen voor de massa, en de andere op 1 en 2.
Ja :rock:
Super, ga ik weer verder met klussen. :rock:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

En eindelijk zijn alle onderdelen voor de versterkers binnen.

Inmiddels zijn de trafo's gemonteerd, het achterpaneel is gereed.
En de versterkerbordjes zijn voorzien van de speaker aansluitingen.

Ik ga morgen verder met het aansluiten van de 220v naar het softstart bord.
Daarna is het een kwestie van alle onderdelen monteren, en de signaal kabels solderen tussen versterkerbord en tulpen.
En dan natuurlijk flink testen. :)

Net als bij mijn voorgaande project heb ik gebruik gemaakt van een alu tussenplaat bij de versterkerchips, op deze manier kan ik toch de rails gebruiken.
En hoef ik geen gaten in de zijkanten van de kast te maken. Ik heb ook een extra montageplek voor de temperatuur sensor.
Als deze boven de 75 graden komt, zal het softstart bord de versterker uitschakelen. Aan beide kanten komt deze beveiliging.

De kasten heb ik deze keer ook voorzien van nette voetjes, die dingen van modushop vond ik altijd maar waardeloos.
Bijlagen
P9101607.jpg
P9141647.jpg
P9141651.jpg
P9141652.jpg
P9141653.jpg
P9141654.jpg
meiborg

Bericht door meiborg »

Waanzinnig mooi!

Mvg Reinder
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb een vraagje over de power button.

Deze heeft een 6 volt led, en ik heb op mijn softstart 12 volt tot mijn beschikking.
Dus ik gok dat er een weerstand tussen moet, weet iemand toevallig wat voor waarde ik dan moet kiezen voor de weerstand?

Het gaat om deze pushbutton: (En dan de 6v led versie)

http://www.onpow.com/en/product/product1166.html
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik zou het gewoon testen met een setje verschillende weerstanden. Beginnen met een hoge waarde en dan steeds het voltage meten.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Ik zou het gewoon testen met een setje verschillende weerstanden. Beginnen met een hoge waarde en dan steeds het voltage meten.
Ik zal het eens gaan proberen.

Inmiddels zitten beide versterkers zowat bijna in elkaar. Ze zijn ook beide getest, en werken allebij. :)
Een bordje wou niet meteen werken, omdat ik met mijn soldeerkunsten kortsluiting gemaakt had.

Tussen een van de versterkeruitgangen en een weerstand zat een kortsluiting. Gelukkig gebruikte ik de vinger op de chip test bij het aanzetten.
Binnen een paar tellen verbrande ik haast mijn vinger, dus heb toen meteen de stoom van het bord gegooit.

En na het herstellen van de kortsluiting werkt het bordje weer perfect. (Ik weet niet of het bordje nu slechter kan zijn geworden, ik hoor geen kwaliteitsverschil met de andere?)

Enige wat nu nog mist zijn de powerbuttons, en de signaalkabels naar de tulp pluggen. Ik hoop morgen deze signaalkabels te kunnen solderen.

Plaatjes:
Bijlagen
P9171672.jpg
P9171675.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Dat heb je heel netjes gedaan. :proost:
cobaltjeh schreef:
Binnen een paar tellen verbrande ik haast mijn vinger, dus heb toen meteen de stoom van het bord gegooit.

En na het herstellen van de kortsluiting werkt het bordje weer perfect. (Ik weet niet of het bordje nu slechter kan zijn geworden, ik hoor geen kwaliteitsverschil met de andere?)
Ja als je stoom op het bord zet wordt het warm. :lol:

Als de chip te heet wordt schakelt ie af, en dat is niet gebeurd begrijp ik. Dus het zal wel meevallen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Dat heb je heel netjes gedaan. :proost:
Ja als je stoom op het bord zet wordt het warm. :lol:

Als de chip te heet wordt schakelt ie af, en dat is niet gebeurd begrijp ik. Dus het zal wel meevallen.
Ik gok dat hij een graad of 75 is geworden door de kortsluiting, ik had de stroom er gelukkig snel genoeg af. :)
Deed zeer aan mijn vinger, maar verbrande nog net niet zeg maar. :lol:
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Hmm, volgens mij zou je haast mijn tweelingbroer kunnen zijn :lol: .
Alleen loop ik wat achter..
Eerst al een versterker met die tk2050 bordje die ik toen van je over had genomen. En nu deze, waarvan de lay-out exact hetzelfde is als wat ik van plan ben :lol: .
Ik had zelfs ook al bijna dezelfde softstart gekocht (had de schema's ed opgevraagd), maar ga die zelf proberen te fabrieken :P.

Ziet er verder erg netjes en strak uit!!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Strak resultaat, zelf geen vingerafdruk te zien.
Werk je met rubber handschoentjes aan? :D

Als ik kijk naar de ruimte lijkt het dat er wel een 8 kanaals in had gekunt.

1 bak per kant?? L/R.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Lieuwe schreef:
Hmm, volgens mij zou je haast mijn tweelingbroer kunnen zijn :lol: .
Alleen loop ik wat achter..
Eerst al een versterker met die tk2050 bordje die ik toen van je over had genomen. En nu deze, waarvan de lay-out exact hetzelfde is als wat ik van plan ben :lol: .
Ik had zelfs ook al bijna dezelfde softstart gekocht (had de schema's ed opgevraagd), maar ga die zelf proberen te fabrieken :P.

Ziet er verder erg netjes en strak uit!!
Ik kan het zeker aanraden, de versterkerbordjes van Knuisje klinken erg goed, het wattage is wat lager als een hypex. Maar aangezien iedere speaker zijn eigen versterker krijgt is dit meer als genoeg vermogen. Mischien dat ik alleen nog een hypex pak als versterking van de subs.

Het softstart bordje werkt goed, deze kan ik zeker aanraden. Voor het geld ga ik die moeite zelfs niet eens doen.
hannesie schreef:
Strak resultaat, zelf geen vingerafdruk te zien.
Werk je met rubber handschoentjes aan? :D

Als ik kijk naar de ruimte lijkt het dat er wel een 8 kanaals in had gekunt.

1 bak per kant?? L/R.
Haha nee geen rubberen handschoentjes, wel was ik mijn handen goed voor de werkzaamheden.
En er zitten wel zeker vinderafdrukken op, alleen omdat ik geen flits heb gebruikt met een hoge iso, zie je ze niet. :oops:

Een 8 kanaals had alleen gelukt als je de trafo's zou stapelen, en dat zou in de 2u kast niet passen.
Dus toen maar gekozen voor 2 kasten, de extra ruimte is heerlijk tijdens het werken.

De bedoeling is dat er een 3weg komt, met de volgende configuratie:

Tweeter Vifa xt-25
Mid Vifa xg-18
Woofer 2x Peerless HDS Nomex 164.

Daarnaast wil ik nog 2x 10 inch subs plaatsen, zat te twijfelen over een peerless xls10. Maar hier ben ik nog niet uit.
Voor de mids zou ik het liefste een dipolito maken, maar de xg-18 is helaas niet meer te verkrijgen.

Het kan zijn dat ik de mids nog verander door een stel scanspeak 10f.
Als het speakerproject evenveel veranderd als mijn dsp projecten, dan ben ik daar ook nog wel even bezig voordat ik tevreden ben. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb vandaag de versterkers getest, maar de minidsp wil nogal wat ploppen / storing geven wanneer deze aan / uit gezet wordt.
Zelfs als de 2x8 minidsp niet opgestart wordt, geeft het in / uitpluggen van de stroom toch een storing / plop over de luidspreker.

Er zit momenteel geen enkele condensator / weerstand tussen het lm4780 bordje en de minidsp uitgang. Zou het toevoegen van een ontkoppelcondensator hier nog verschil in kunnen brengen?
Een van mijn niet zelfbouw versterkers heeft namelijk veel minder last van de storing en plopjes.

Op de minidsp zit wel een condensator bij de uitgang, dit is alleen geen bipolair model denk ik.
Ik heb er helaas allemaal weinig verstand van. :oops:

Update:

Heb nog even zitten meten, bij het uitschakelen van de minidsp komt er ongeveer 200mV DC te staan op de uitgang. Ik heb even een MKP condensator tussen de plus gezet op dat moment is de spanning wel lager maar nog steeds hoog genoeg voor een plop vrees ik. Ik heb ook getest met een 100kohm weerstand tussen de plus en min van de uitgang dit helpt helaas niet tegen de plop.
Iemand nog ideen? Anders moet ik echt relais gaan zetten over de uitgangen van de minidsp.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het is simpel te constateren door te kijken of er een baantje op zit met nullen, dan is hij polair.
Naar ik weet is dat ook zo, en dat ze van een heel behoorlijke kwaliteit zijn is wat ze er zelf van schreven.
Bij mijn situatie schakel ik eerst de minidsp in en dan pas de versterker.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Het is simpel te constateren door te kijken of er een baantje op zit met nullen, dan is hij polair.
Naar ik weet is dat ook zo, en dat ze van een heel behoorlijke kwaliteit zijn is wat ze er zelf van schreven.
Bij mijn situatie schakel ik eerst de minidsp in en dan pas de versterker.
Klopt dat is ook de meest 'handige' oplossing. Echter zit die oplossing me ergens wel dwars, ik wil het gewoon perfect hebben. :roll:

Ik heb inmiddels een oplossing met vertraagde relais bij inschakelen, die sneller afvallen door een 60.000uf aan caps in de voeding van het minidsp bord.
Deze is compleet plop vrij, zelfs als je de stroomstekker er uit trekt. Echter moet ik voor deze oplossing 2x zoveel complexiteit inbouwen.
Wat als je ergens een foutje maakt weer voor storing kan zorgen.

Andere oplossing is het mute/remote gedeelte op de minidsp 2x8 gebruiken, echter is deze ook niet bestendig tegen een ik trek de stekker er uit.
Nadeel is dan dat je altijd stroom laat staan op het bord + voeding. Dit is minimaal maar toch niet echt ideaal.

Pff lastige keuze, ik kan natuurlijk ook niet z'on zeurpiet zijn, en gewoon de aan uit knopjes op de juiste manier aanzetten. :oops:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok ik loop tegen het volgende probleem aan.

Mijn onpow pushbutton houd het contact niet lang genoeg gesloten voor mijn softstart om te activeren.
De softstart maakt gebruik van een ne555 timer, voor het schakelen van de softstart relais.

De pushbutton wordt gebruikt voor het in / uitschakelen van het softstart bord.

Ik gok dat ik ergens iets van een condensatortje moet plaatsen ofzo.

Ik heb al geprobeerd om een bipolaire elco tussen het uitgangscontact van de pushbutton en de ingang van het softstart bord te zetten, als ik dan 2 keer de knop indruk gaat het softstart bord wel aan. Echter wil ik het liever so hebben dat ik maar 1 keer hoef te drukken.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben, ik heb geen schema van het softstart bord. En het is een donkere print waarop de banen zowat niet te zien zijn.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Deze heb je toch?
Bijlagen
Soft Start.pdf
(288.88 KiB) 81 keer gedownload
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Lieuwe schreef:
Deze heb je toch?
Klopt maar dat is een andere versie van het bord. De versie die ik heb is zonder remote, maar met 2x temperatuur bewaking.
Juist het gedeelte wat interessant is voor de werking van de knop is anders.

Ik ben nu aan het proberen om uit te vogelen hoe de banen lopen, pff niet makkelijk.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ben bezig met een poging de print op papier te zetten, maar ik kan de helft van de sporen niet volgen omdat ze onder de onderdelen zitten.

Hetgeen wat ik tot nu toe op papier heb, is niet echt zinnig te noemen. :(

Het werkt ergens met een combinatie van een 2n5551 transistor, en een EL817 Photocoupler. Helaas weet ik niet hoe die 2e werkt.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

http://search.alkon.net/cgi-bin/pdf.pl? ... escrip.pdf
Als je bovenstaande combineert met onderstaande, dan weet je hoe die werkt ;).
http://www.radiodetali.com/td/everlight/el817-2-1.gif

Een optocoupler word gebruikt om 2 circuits elektrisch van elkaar te scheiden. Zodat je knop nooit onder de 220v komt te staan, want het komt niet door de optocoupler heen. Is dus een soort beveiliging zodat het allemaal veilig is :).

(electro experts correct me if i'm wrong)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Lieuwe schreef:
http://search.alkon.net/cgi-bin/pdf.pl? ... escrip.pdf
Als je bovenstaande combineert met onderstaande, dan weet je hoe die werkt ;).
http://www.radiodetali.com/td/everlight/el817-2-1.gif

Een optocoupler word gebruikt om 2 circuits elektrisch van elkaar te scheiden. Zodat je knop nooit onder de 220v komt te staan, want het komt niet door de optocoupler heen. Is dus een soort beveiliging zodat het allemaal veilig is :).

(electro experts correct me if i'm wrong)
OK bedankt voor de info (Ik moet het eens flink gaan doorlezen, snap dit soort dingen nooit zo snel.), ik heb het schema trouwens bijna uitgewerkt. Zal hem zometeen hier plaatsen. Hopelijk kan een van de electro experts dan een oplossing voor mijn knop vinden.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik hoop dat iemand onderstaand schema snapt, ik heb mijn best gedaan om het bord te traceren en nabouwen in eagle.

Ik loop dus tegen het probleem aan dat mijn pushbutton en niet lang genoege puls geeft om het bord in te schakelen. Hoe kan ik dit oplossen?
(De temperatuur sensoren maken contact wanneer ze warmer worden als 75 graden.) Deze moeten dan het bord uitschakelen.

De pushbutton is om het geheel, in / uit te schakelen.

Het stuk met de relais / ntc / relais kan ik nog volgen, echter het inschakelgedeelte is abacadabra voor me. :oops:
Bijlagen
softstart.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er hapert wel wat in het schema.Het lijkt me dat R10 niet aan de nul maar aan de collector van Q1 moet ipv de optocoupler.
Ook Q5 zou een weerstand naar de basis moeten hebben maar het kan dat het een tranistor met ingebouwde weerstand is.
Om de inschakelpuls te verlengen kun je C4 groter nemen.
Het blijft eigenaardig.Om de voeding van de relais en 555 in te schakelen is er via de drukknop maar een heel kort pulsje nodig.Of de schakeling daarna 'n vertragingswerk doet of niet heeft op het inschakelen van het bordje geen invloed.
Anne
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ah!buis schreef:
Er hapert wel wat in het schema.Het lijkt me dat R10 niet aan de nul maar aan de collector van Q1 moet ipv de optocoupler.
Ook Q5 zou een weerstand naar de basis moeten hebben maar het kan dat het een tranistor met ingebouwde weerstand is.
Om de inschakelpuls te verlengen kun je C4 groter nemen.
Het blijft eigenaardig.Om de voeding van de relais en 555 in te schakelen is er via de drukknop maar een heel kort pulsje nodig.Of de schakeling daarna 'n vertragingswerk doet of niet heeft op het inschakelen van het bordje geen invloed.
Anne
Bedankt voor het kijken, het kan zijn dat ik wat foutjes heb gemaakt met over tekenen de zwarte print was nogal niet duidelijk na te maken.

Ik zal morgen eens proberen met een grotere c4, en kijken wat dat doet. Ook zal ik het schema even controleren op fouten.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

R10 zit inderdaad op de collector van Q1. Daarnaast mis ik een weerstand in mijn schema dus dat zal die Q5 wel zijn.

Inmiddels weet ik waar het probleem zit, 1 bordje werkt namelijk wel correct de andere niet.
Het enigste verschil tussen beiden is een extra condensator voor het timer relais op C3.

Het is een Keramische condensator met opgeschreven text: 105.
Klopt het dat ik dan een 1uF condensator moet bestellen?

Edit: ik heb even getest met een 4,7uF, gaat prima aan, echter nu gaat het geheel niet meer uit :mrgreen:.
Ik gok dus echt dat ik met een 1uF moet proberen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok er zit nu een 2.2uf in de plaats van de 1uf, en de softstart werkt nu perfect.

Een kast is al compleet klaar, bij de andere alleen nog even de signaalkabels solderen. Weer een project wat bijna klaar is. :rock:
Plaats reactie