Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Auxilium

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Dat het een 3-weg is geworden ben ik alleen maar positiever over, maar ben zelf vrij bang dat als het vermogen wat omhoog gaat dat de midden units het dan begeven. Dat is meer mijn angst.

Een forumlid heeft een complete meet opstelling om te kijken wat het beste gaat klinken en ga het 500 en 7000Hz punt als richtlijn gebruiken.

Heb geen L-pads. Wist niet eens dat die bestonden! Wel goed om te weten, maar vertrouw erop dat alles straks goed klinkt. En anders gaan we het aanpassen :wink:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

maak je niet druk om die middentoner.

je crossed hoog, dus de middentoner krijgt helemaal niet veel vermogen te verwerken.
Sterker nog, die zal het het langste uithouden!
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Haha, klinkt alsof de speakers een kort leven gaan leiden.. Hoop het toch echt niet! Zit evengoed veel werk in het maken hiervan. En de kosten zijn onderhand ook niet mis. Maar heb er wel veel van geleerd en was leuk om te maken.

Het leukste komt natuurlijk nog als ze staan te spelen :D
bartsegers

ben maar niet bang hoor, die gaan echt niet 1 2 3 stuk.

ben héél benieuwd hoe ze gaan klinken.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

pvanlingen schreef:
Zie ik boutjes en moertjes voor de bevestiging van de units?
Hoe moet dat nou als er iets defect raakt.
Of kan je nog een paneel van de box losschroeven.

Paul.
Hoi Paul, had over je bericht heen gelezen en zag het nu net.
De bevestiging heb ik niet met gewone moeren gedaan, maar met inslag moeren. Dus kan alles er zo uit halen en weer vast zetten.

Heb net ook gekeken naar de tweeter en de kap is vast gelijmd. Kan het enkel met brute kracht los krijgen. Aan te raden of toch niet?
bartsegers

nee joh, laten zitten!

kun jij zelf een probeer filtertje maken die vanafk 7khz alles doorlaat? (1 condensatortje bv ervoor)

Luister dan eens naar de tweeters, kijk eens of ze nog fris zijn ?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb het originele filter nog van Ohio die ik erbij kreeg. Heb ze daar al op aangesloten en geluisterd, maar is moeilijk te bepalen vind ik. Weet ook niet vanaf welke frequentie deze alles doorlaat. Ga het nog een keer aansluiten en goed luisteren of het nog bruikbaar is.
bartsegers

het originele filter van ohio kun je hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken.

Probeer gewoon eens naar de tweeters te luisteren met 1 condensator in serie.
Begin eens met een 2,2uF condensatortje, en dit kun je opvoeren tot bijvoorbeeld 3uF (2,2 2,7 3,0)
je filtert dan op 7,5khz en wat lager.

die testjes kun je gewoon doen met eenvoudige condensatoren.
Wat heb je op het ohio filter zitten?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb het de laatste tijd wat druk, dus het gaat gestaag verder. Toch nog even wat kunnen verven voor de 2e keer, dus bijna kan alles in elkaar.

Het Ohio filter is een zeer eenvoudig filter. Zit een spoel op en 2 x 2,2uF condensatortjes. Heb verder geen andere condensatoren om te testen. Kan het enkel met de 2,2uF om een goed geluidsbeeld te krijgen?
CIMG8809.jpg
Misschien dat ik nog een 3e laag doe :) Verf was nog nat bij het nemen van de foto, dus de sinaasappel structuur zal uiteindelijk wat minder zijn!
Speakers met grond en 2 lagen mat zwarte verf
Speakers met grond en 2 lagen mat zwarte verf
bartsegers

Dat wordt al inderdaad serieus :)

jammer dat je de fronten nog zo goed ziet na je verfwerk.
(krijg je alleen weg met verstekzagen en monteren of heel goed schuur/plamuurwerk.

die 2,2uf kun je makkelijk gebruiken hoor!
De spoel is onbekend?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Nu ziet het er wel echt zelfbouw uit :wink: Mijn eerste plan was zoals je zelf al noemt alles verstek zagen, maar dat kon de bouwmarkt niet zeiden ze. Volgens mij moet het echt wel kunnen (Hubo) dus in de toekomst zal ik het dubbel controleren. Heb ook mooie aluminium L profielen gekocht die langs elke rand gaan. Dan zie je niets meer van de schroeven of de panelen. Het zijn tenslotte speakers om te gebruiken op meerdere plaatsen, dus bescherming langs de randen van het MDF is wel nodig.

Nog even over de tweeter, wat een ellende.. :-# Aangesloten met de 2,2uF van de andere filter en vond het al heel moeilijk om te bepalen of het nou goed was of niet. Heb toen een tweeter gepakt uit mijn Magnat all ribbon (aluminium dome tweeter) en dat klonk veel en veel beter.
Magnat all ribbon 6P tweeter
Magnat all ribbon 6P tweeter
De tweeters die ik wilde gebruiken hebben een rare toon/suis erdoor. Geen idee hoe ik het moet omschrijven, maar voelde vervelend en drukkend op de oren. Komt er waarschijnlijk op neer dat ik nieuwe tweeters moet die goed bij het setje passen.

Nu heb ik er een aantal op het oog, maar welke er het beste bij past weet ik zo niet. Ben eerlijk gezegd niet een erge fan van piezo's en zoals al eerder genoemd, ze moeten lekker lang mee gaan, dus niet snel slijten of onderhouden.

Heb de volgende 4 opties

1.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=328928

2.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333077

3.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=300289

4.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333328
bartsegers

ik zou alle 4 de opties laten varen, en meteen voor een echte compressiedriver gaan met een hoorn.
Die hebben genoeg reserves, en gaan zeker niet stuk als er eens mee wordt gegooid of slecht aangestuurd.

kijk eens naar deze:

http://www.levelelectronica.nl/geluid-t ... zwart.html

of als je in hetzelfde profiel wilt blijven, is dit ook een best prettige tweeter: (verkrijgbaar bij veel merken, zelfde beestje)

http://www.grootaers.nl/index.htm?http: ... 5456&hoofd
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Op dit moment wil ik voor de beste optie gaan, doe het liever meteen goed. Neem ik die van levelelectronica.

Dat wordt weer zagen in mijn kast om het passend te maken :D

*Edit
Bij levelelectonica komt er 10 euro verzendkosten bij.. Misschien nog een ander goed alternatief? Heb zelf al meerdere sites bekeken, maar lijkt alsof ze geen hoorns hebben of de prijs is een stuk hoger. Als er een website is die gratis verzending heeft bij een bedrag van 30 euro spendeer ik liever die 50% extra aan betere drivers.

*Nog een edit
Ga ze maar bestellen, zaterdag wil ik ze erin hebben. Foto's volgen als ik ze binnen heb!
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Vanavond kwam ik thuis na een lange dag van school en bij de vraag of er voor mij een pakket was binnengekomen kreeg ik het antwoord: Je had geluk dat ik thuis was, er staat een pakketje bij de deur voor je. Mijn eerste gedachte was, is dit een conrad pakket of toch een andere leverancier? Deze vraag kon niet beantwoord worden, dus moest ik zelf kijken vanuit welke leverancier mijn pakket was verzonden. Levelelectronica stond er op de doos. De tweeters zijn binnen! Zoals belooft een 3-tal foto's en direct een vraag.

Wat is in godsnaam de + en de - van de tweeters.. Er is geen verschil in aansluitingen dikte, geen + of - aangegeven en ook geen aanwijzing waaruit ik het kan opmaken.

Hoe kom ik erachter? :-s
Bijlagen
Tweeter
Tweeter
Tweeter
Tweeter
Wat is de + en wat is de -
Wat is de + en wat is de -
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik zou zeggen rechts is de min , maar dat is maar een gok en ik zou het echt niet weten , wat ik wel zeker weet is dat ik %50 kans heb dat ik gelijk heb maar daar heb je totaal niets aan.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

bas focal m180 schreef:
Ik zou zeggen rechts is de min , maar dat is maar een gok en ik zou het echt niet weten , wat ik wel zeker weet is dat ik %50 kans heb dat ik gelijk heb maar daar heb je totaal niets aan.
Haha, nee daar heb ik niet echt veel aan. Met 2 aansluitingen is het altijd 50% :lol: Morgen ga ik kijken wat bij de alle andere tweeters die ik kan vinden de + is en wat de - is. Hopelijk kan ik daar een conclusie uit halen.

Bedankt voor het mee denken!
bartsegers

uhm...

de hoorn van de driver halen, en dan het diafragma los in de spoelspleet leggen.
9volt blokje ertegen houden, en kijken of hij eruit springt :lol:

maar wellicht is er een iets minder destructieve methode...
(weet niet of de hoorn uberhaupt van de driver los kan)
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Auxilium schreef:
Vanavond kwam ik thuis na een lange dag van school en bij de vraag of er voor mij een pakket was binnengekomen kreeg ik het antwoord: Je had geluk dat ik thuis was, er staat een pakketje bij de deur voor je. Mijn eerste gedachte was, is dit een conrad pakket of toch een andere leverancier? Deze vraag kon niet beantwoord worden, dus moest ik zelf kijken vanuit welke leverancier mijn pakket was verzonden. Levelelectronica stond er op de doos. De tweeters zijn binnen! Zoals belooft een 3-tal foto's en direct een vraag.

Wat is in godsnaam de + en de - van de tweeters.. Er is geen verschil in aansluitingen dikte, geen + of - aangegeven en ook geen aanwijzing waaruit ik het kan opmaken.

Hoe kom ik erachter? :-s

Daar is wel een truukje voor om het zonder meetapparatuur te doen.

1) Je maakt draadjes zodat je de hoorn en een middentonertje waarvan je wel weet wat + en - is tegelijkertijd kunt aansluiten op dezelfde bron.

2) Je sluit ze tegelijkertijd aan op het middengedeelte van je xover.

3) Je wisselt de draadjes van een van de drivers om. Je houdt de twee drivers face to face.

4) Als de beide speakers in fase zijn versterkt dat het geluid; als ze in tegenfase zijn wordt het geluid minder sterk.

5) Je weet nu wat de plus is van je hoorn (dat is de plus van de bekende speaker als je hebt gehoord dat ze in fase zijn).

vac
bartsegers

inderdaad!
werkt ook prima.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb vergeleken met 4 andere speakers en bij allemaal waren de zelfde aansluitingen de + en de -. Heb dit ook via bovenstaande manier getest en klopte ook. Bedankt voor de tip! Staat er nu met stift op :)
Auxilium

Bericht door Auxilium »

De tweeters zitten erin en vind het er erg mooi uit zien :D Het enige wat nu nog rest zijn de bescherm roosters ervoor plaatsen, aluminium randen, beschermhoeken en het filter. Hoop dat het mede forumlid mij hier volgende week mee kan helpen. Dan gaan ze uitvoerig beluisterd worden.
Speaker duo
Speaker duo
Speaker alleen
Speaker alleen
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Dat ziet er serieus uit!
bartsegers

Ik denk inderdaad dat je een stevig versterkertje eraan kunt hangen!

uit ervaring weet ik dat die hoorntweeters een goed filter nodig hebben.
Neem zeker een paar weerstandjes mee om één en ander te dempen!
Gevoeligheid is erg hoog van deze units.

Heel veel succes!
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb al even rond gekeken welke versterker ik hiervoor wil gebruiken, gaat waarschijnlijk een DAP Palladium P-500 worden. http://www.new-line.nl/nl/versterkers/d ... _11477.htm

Naar mijn idee voldoende vermogen :rock:

Zal even vragen of de filter bouwer wat weerstanden heeft, maar daar ga ik wel van uit.
bartsegers

vooral die spoel voor het laag zal een belangrijk onderdeel zijn.

Als je eens rond 350 hz naar het mid gaat heb je een best spoeltje nodig.

(Bi-wire met een echt crossover geen optie ??)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”