Gainclone zonder geluid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Beste,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ook maar eens geprobeerd een gainclone te maken.
Pakketje van audio sector en een amplimo 300va trafo. Alles was al in elkaar gesoldeerd en zou moeten werken. Ik moest enkel de bekabeling solderen.
Netjes in elkaar gezet naar mijn idee, direct zekering eruit. Verkeerde gebruikt, dat opgelost. Bij aanzetten hoor ik de trafo stroom krijgen maar dan houd het op. Wat doe ik verkeerd, wat zou ik nu moeten controleren? Het lijkt alsof de elektriciteit niet verder dan de trafo komt. (graag in nijntje taal :D )
Bijlagen
x.JPG
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Rudy »

Kan gezichtbedrog zijn maar heb de indruk dat je 2 kabels mist, namelijk de gnd verbinding tussen het gelijkrichterprintje en je lm3886 print, dit zowel voor links als rechts, zonder dit werkt ie inderdaad niet.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Rudy schreef:
Kan gezichtbedrog zijn maar heb de indruk dat je 2 kabels mist, namelijk de gnd verbinding tussen het gelijkrichterprintje en je lm3886 print, dit zowel voor links als rechts, zonder dit werkt ie inderdaad niet.

mvg Rudy
Als ik de beschrijving er zo bij heb zie ik niet wat je bedoelt. Ik heb geen aarde ster aangezien de behuizing van hout is. Bovenplaat wordt 5mm aluminum en zal ik wel aarde. Nog twee foto's:
Bijlagen
L1020146.JPG
L1020147.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door RobertD »

Rudy heeft volgens mij gelijk.

De voeding moet met drie draden aangesloten worden: plus, nul en min. De nul ben je vergeten.

Daarnaast heb ik het idee dat jij twee ingangen hebt aangesloten die je middels het schakelaartje links op de foto kunt selecteren.
De draden lopen vanaf het schakelaartje naar de onderkant van de foto, daar zit waarschijnlijk een potmeter.
Je kunt daarvoor het beste afgeschermde bedrading nemen, nu heb je heel veel kans op brom. Zeker met die lange bedradingslussen.

Sluit je afschermingen altijd maar aan één kant aan om aardlussen te voorkomen (nog meer brom).
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

RobertD schreef:
Rudy heeft volgens mij gelijk.

De voeding moet met drie draden aangesloten worden: plus, nul en min. De nul ben je vergeten.

Daarnaast heb ik het idee dat jij twee ingangen hebt aangesloten die je middels het schakelaartje links op de foto kunt selecteren.
De draden lopen vanaf het schakelaartje naar de onderkant van de foto, daar zit waarschijnlijk een potmeter.
Je kunt daarvoor het beste afgeschermde bedrading nemen, nu heb je heel veel kans op brom. Zeker met die lange bedradingslussen.

Sluit je afschermingen altijd maar aan één kant aan om aardlussen te voorkomen (nog meer brom).
Waar zou de min dan op moeten (van-naar)?
En wbt potmeter heb je gelijk.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Rudy »

http://www.audiosector.com/nigc_kit-users_guide.pdf

pag 30, die koperen draad en de zwarte draden van de printen hierheen.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Waar is die koperen dikke draad op aangesloten? Verbind deze PG+ en PG- met elkaar?( De CHG op de chip zal ik daar dan op aansluiten, of moet deze op de OG van de luidspreker uitgang? ) Edit: het is dus op OG lees ik hier: http://www.diyaudio.com/forums/audio-se ... ons-8.html

En kan ik gewoon 4 draden naar sterground laten lopen, dus linker en rechter kanaal vanaf CHG en een enkele van PG+ en PG-?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door RobertD »

Op de voedingsprint PG+ en PG- doorverbinden. Vanaf deze verbinding een draad naar CHG op de versterker print (en dat voor beide kanalen dan.

De sterpunten worden gevormd op de versterkerprint, daar liggen alle ground/massa verbindingen aan elkaar.

Wanneer je de verbinding op de voedingsprint hebt gemaakt en de twee draden naar de versterkerkanalen hebt gelegd moet er geluid uitkomen. Er is dan nog wel een kans op brom, maar laten we eerst dit maar eens proberen.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Doet het geweldig! Geen ruis of brom. Lichte ruis wanneer er geen signaal in is geselecteerd.
Wordt ook niet warm, dus prima zo.

Even paar foto's van het bouw proces. Evt later nog een foto met de aluminium bovenplaat.
Bijlagen
IMAG0391.jpg
IMAG0394.jpg
IMAG0401.jpg
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Toch nog een paar foto's nu ik de bovenplaat klaar heb, was plaat lelijk 5mm aluminium van de ijzerstort.
Heb ook 2 houten cones onder de versterker zitten.
Bijlagen
L1020171.JPG
Detail van de lucht gaatjes
Detail van de lucht gaatjes
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

Ik gooi mijn eigen topic gewoon een keer omhoog.

Ik heb de versterker nu uitgebreid naar dual mono. Allemaal leuk en aardig maar nu slaat de stop zo nu en dan in de meterkast door.
Het is niet elke keer zo, laat ik zeggen 1 op de 5 keer oid.
Is er een simpele oplossing voor dit probleem?
Bijlagen
20120830-L1030893.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door ray5150 »

Ja, dat is een bekend fenomeen bij (wat zwaardere) ringkern-transformatoren.
Dat is vrij makkelijk op te lossen door een zogeheten "soft start" te gebruiken, deze beperkt de inschakelklap.
Ze zijn er van eenvoudig tot heel uitgebreid.
Ik denk dat deze voor jou een goede is :
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Zweitse »

Is zoiets voldoende om een inschakelplop te voorkomen. De softstarts die ik meestal tegen kom zijn veel uitgebreider.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Is zoiets voldoende om een inschakelplop te voorkomen.
Nee, dat is iets anders, daar heb je een inschakelvertraging voor nodig die de luisprekers via de relais op een iets later moment inschakeld.
dat komt omdat er soms tijdens het inschakelen DC op de uitgang komt, na een aantal milliseconden trekt dit weer weg.
Zweitse schreef:
De softstarts die ik meestal tegen kom zijn veel uitgebreider.
Kan, je hebt ze ook met relais en zware weerstanden, de vertraging kun je ook op verschillende manieren bereiken,
van een R-C trapje tot een timer circuit met een IC.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door RobertD »

Kun je niet iets verzinnen waarmee je de voedingstrafo's 1 voor 1 inschakelt?
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

ray5150 schreef:
Ja, dat is een bekend fenomeen bij (wat zwaardere) ringkern-transformatoren.
Dat is vrij makkelijk op te lossen door een zogeheten "soft start" te gebruiken, deze beperkt de inschakelklap.
Ze zijn er van eenvoudig tot heel uitgebreid.
Ik denk dat deze voor jou een goede is :
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html
Fijn bedankt. Hier moet ik maar voor gaan dan denk ik.
RobertD schreef:
Kun je niet iets verzinnen waarmee je de voedingstrafo's 1 voor 1 inschakelt?
Tja, twee voedingskabels zijn natuurlijk ook mogelijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door ray5150 »

Ja, en ook twee schakelaars, anders heb je er nog niks aan... :rofl:
Gewoon dat setje monteren, dan kun je af met 1 netsnoer en 1 schakelaar.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door Dracoplasm »

ray5150 schreef:
Ja, en ook twee schakelaars, anders heb je er nog niks aan... :rofl:
Gewoon dat setje monteren, dan kun je af met 1 netsnoer en 1 schakelaar.
Dat doe ik ook ;)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Gainclone zonder geluid

Bericht door SuperR »

Wel een hip kroonsteentje. Dat zou alles op moeten lossen
Plaats reactie