Moest denk ik bron staan, daar word het al een stukje duidelijker vanRobertD schreef:Bij zo'n Roger's Monitor is het vaak heel goed mogelijk om het laag gescheiden aan te sturen met een dikke transistor versterker en met een buizenbak alles boven de 100Hz aan te sturen.
Het rendement is niet zo hoog, maar de impedantie is heel vriendelijk voor jouw versterker.
Wat bedoel je nou precies met : De kleine ruis die ik hoorde kwam door mijn bron, gezien het feit dat hij net weg was.
Bedoel dat je de ruis nu niet meer hoort?
De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)
Moderator: Beheerdersteam
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Haha. Ja dat moest idd broN zijn.
Het bas geluid uit de rogers monitors is natuurlijk redelijk strak. Maar ik zie geen enkele reden om het te scheiden hoor. Hij is echt heel strak met het laag!
Nu komt de volgende uitdaging! Behuizingen bouwen...
Gelukkig hebben we nog 10m2 eiken parketvloer liggen die we niet gebruiken. Wel al in losse plankjes natuurlijk! Dus maar eens kijken wat ik daarmee kan.
Fotos volgen!
Het bas geluid uit de rogers monitors is natuurlijk redelijk strak. Maar ik zie geen enkele reden om het te scheiden hoor. Hij is echt heel strak met het laag!
Nu komt de volgende uitdaging! Behuizingen bouwen...
Gelukkig hebben we nog 10m2 eiken parketvloer liggen die we niet gebruiken. Wel al in losse plankjes natuurlijk! Dus maar eens kijken wat ik daarmee kan.
Fotos volgen!
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Zooooo de kistjes zijn gezaagd! En goed gereedschap is het halve werk! Nog even de gaatjes boren voor de aan uit schakelaar. En dan lijmen.
Ik zat te denken, kan ik mijn versterker laten wisselen tussen pentode en ultra lineair dmv een schakelaar? Dan kan ik normaal in ultra lineair luisteren, en mocht ik een keer iets meer power nodig hebben kan ik hem naar penthode zetten... Of is dit waanzin?
Ik zat te denken, kan ik mijn versterker laten wisselen tussen pentode en ultra lineair dmv een schakelaar? Dan kan ik normaal in ultra lineair luisteren, en mocht ik een keer iets meer power nodig hebben kan ik hem naar penthode zetten... Of is dit waanzin?
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Moet wel kunnen.Bij triode hoort meestal wel een iets andere ruststroom maar zo'n vaart loopt dat niet.
Moet wel een schakelaar zijn die tussen de twee delen minstens 600V kan hebben,of anders twee schakelaars.Zolang ze een paar honderd mA aankunnen zijn ze sterk genoeg.
Anne
Moet wel een schakelaar zijn die tussen de twee delen minstens 600V kan hebben,of anders twee schakelaars.Zolang ze een paar honderd mA aankunnen zijn ze sterk genoeg.
Anne
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Hier dan weer even een update over hoe het er op het moment voor staat.
De kastjes zijn gezaagd, en hebben net hun 3e laag beits gehad. Zodra de beits droog is komen ook daar foto's van natuurlijk!
Verder heb ik de aansluitplaatjes gemaakt die achter op elke versterker komen.
Was nog even zoeken naar een mooie oplossing waarbij ik voorkom dat alle aansluitingen via de aluminium plaat aan elkaar hangen. Deze heb ik gevonden in een setje rubberen doorvoer tulles.
Vanavond breng ik beide bovenplaten naar mijn oom die ze gaat stralen en dan poedercoaten.
Het hout is erg donker van kleur op die moment, en de platen worden hoogstwaarschijnlijk zwart hoogglans. Maar misschien bedenk ik me nog wel vandaag.
Zodra dat allemaal terug is komen er weer vollop foto's!!
Dan heb ik nog een vraagje, waar bestellen jullie de knoppen die op een volumeknop komen? Ik heb nu alleen nog maar een stalen pin natuurlijk. En hoeveel verschil in geluidskwaliteit maakt het als ik er een keuze schakelaar tussen zet om uit 3 ingangssignalen te kiezen? Ik zit namelijk nog een beetje te dubben of ik de keuzeschakelaar wel zal gebruiken. Het brengt een hoop gemak met zich mee, maar de praktijk zal zijn dat er straks een goede cd speler aan komt die 95% van de keren gebruikt zal worden. Er is dus altijd de mogelijkheid om in die 5% van de andere gevallen even snel een signaalkabel om te prikken...
De kastjes zijn gezaagd, en hebben net hun 3e laag beits gehad. Zodra de beits droog is komen ook daar foto's van natuurlijk!
Verder heb ik de aansluitplaatjes gemaakt die achter op elke versterker komen.
Was nog even zoeken naar een mooie oplossing waarbij ik voorkom dat alle aansluitingen via de aluminium plaat aan elkaar hangen. Deze heb ik gevonden in een setje rubberen doorvoer tulles.
Vanavond breng ik beide bovenplaten naar mijn oom die ze gaat stralen en dan poedercoaten.
Het hout is erg donker van kleur op die moment, en de platen worden hoogstwaarschijnlijk zwart hoogglans. Maar misschien bedenk ik me nog wel vandaag.
Zodra dat allemaal terug is komen er weer vollop foto's!!
Dan heb ik nog een vraagje, waar bestellen jullie de knoppen die op een volumeknop komen? Ik heb nu alleen nog maar een stalen pin natuurlijk. En hoeveel verschil in geluidskwaliteit maakt het als ik er een keuze schakelaar tussen zet om uit 3 ingangssignalen te kiezen? Ik zit namelijk nog een beetje te dubben of ik de keuzeschakelaar wel zal gebruiken. Het brengt een hoop gemak met zich mee, maar de praktijk zal zijn dat er straks een goede cd speler aan komt die 95% van de keren gebruikt zal worden. Er is dus altijd de mogelijkheid om in die 5% van de andere gevallen even snel een signaalkabel om te prikken...
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Op Ebay heb je echt onwijs veel keuze voor een (volume) knop
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Hoeveel het uitmaakt of je inganskeuze maakt of niet hangt er vanaf hoe je dit doet, en dan nog kom je in de discussie wellus nietus, maw typisch iets waar iedereen z'n eigen mening over heeft. Ik zou zeggen als je toch bijna altijd dezelfde bron hebt, gewoon weglaten.
Volumeknop, je kunt beter een onderdelenzaak proberen te vinden die ze niet verkoopt inderdaad. Misschien zelf maken, of laten maken, een idee? heb je wat unieks.
Volumeknop, je kunt beter een onderdelenzaak proberen te vinden die ze niet verkoopt inderdaad. Misschien zelf maken, of laten maken, een idee? heb je wat unieks.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Zo, de plaatjes zijn terug met een mooi laagje poeder erover.
Poedercoaten FTW
Alleen nu passen ze niet meer in mijn kast
Dus even de zijkanten bijgeschuurd.
Ik heb momenteel beetje ruzie met mn fototoestel, vooral omdat hij zonder enig overleg heeft besloten ermee op te houden. Dus ik maak vanmiddag even wat foto's met mn telefoon.
Het ziet er mooi uit, het hout met de boven plaat!!
Ben alweer aan het solderen aan 1 van de monoblokken, kan ik ze volgende week in stereo beluisteren!
Bart
Poedercoaten FTW
Alleen nu passen ze niet meer in mijn kast
Ik heb momenteel beetje ruzie met mn fototoestel, vooral omdat hij zonder enig overleg heeft besloten ermee op te houden. Dus ik maak vanmiddag even wat foto's met mn telefoon.
Het ziet er mooi uit, het hout met de boven plaat!!
Ben alweer aan het solderen aan 1 van de monoblokken, kan ik ze volgende week in stereo beluisteren!
Bart
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Hallo allemaal,
Zooo, dat is snel gegaan, het eerste monobakje speelt alweer
Nu baart mij iets zorgen... Ik heb hem nu spelen over de zelfde set als waar ik de proefversie op had spelen, en nu is het geluid een stukje scherper zeg maar. Er zit een klein slisje op de zang enzo. En dat had mijn proefconcept niet... dat gezegd had mijn proefconcept al 2-3 uurtjes staan spelen voordat ik hem kritisch ging beluisteren...
Kan het verschil in geluid komen omdat alles nog moet inspelen? Verder is er niets anders, op 1 ding na.
Bij mijn proefopstelling had ik een 18K of 20 K weerstandje in serie met het ingangssignaal zitten om het iets te dempen voordat het in het circuit ging...
Tevens hoor ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel in de verte, als ik mijn oor TEGEN de basspeaker houd een miniscuul brommetje, dat je al niet meer hoort zodra je oor 30 cm uit de buurt is... Is dat een aandachtspuntje, of is dat haast onoverkomelijk... de versterker heeft nu dus geen enkele demping... het ingangssignaal wordt rechtstreeks zo hard als het kan uitversterkt, en dat was niet bij de proefopstelling...
IK hoor het graag...
Mvg Bart
Zooo, dat is snel gegaan, het eerste monobakje speelt alweer
Nu baart mij iets zorgen... Ik heb hem nu spelen over de zelfde set als waar ik de proefversie op had spelen, en nu is het geluid een stukje scherper zeg maar. Er zit een klein slisje op de zang enzo. En dat had mijn proefconcept niet... dat gezegd had mijn proefconcept al 2-3 uurtjes staan spelen voordat ik hem kritisch ging beluisteren...
Kan het verschil in geluid komen omdat alles nog moet inspelen? Verder is er niets anders, op 1 ding na.
Bij mijn proefopstelling had ik een 18K of 20 K weerstandje in serie met het ingangssignaal zitten om het iets te dempen voordat het in het circuit ging...
Tevens hoor ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel in de verte, als ik mijn oor TEGEN de basspeaker houd een miniscuul brommetje, dat je al niet meer hoort zodra je oor 30 cm uit de buurt is... Is dat een aandachtspuntje, of is dat haast onoverkomelijk... de versterker heeft nu dus geen enkele demping... het ingangssignaal wordt rechtstreeks zo hard als het kan uitversterkt, en dat was niet bij de proefopstelling...
IK hoor het graag...
Mvg Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Wel even benieuwd naar de beloofde foto's! Zit je ooit te luisteren op 30cm van de speaker? Denk het niet, no worry dus.
En dat geslis, kom je alleen maar achter met meten, denk niet dat het met inspelen te maken heeft. Heb je een scoop?
En dat geslis, kom je alleen maar achter met meten, denk niet dat het met inspelen te maken heeft. Heb je een scoop?
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Nee heb thuis geen scoop helaas. Kan hem misschien een keer meenemen naar de school waar ik werk, we hebben in ons lokaal meerderen scoops staan (elektrolokaal)
Het scherpe randje is er nu al aardig vanaf. Maar ik vind het wel interessant om te weten wat ik met een scoop zou moeten/kunnen meten. Want ik wil het altijd proberen natuurlijk. Ik kan wel eens kijken of ik er volgende week 1 kan lenen anders en even mee naar huis nemen (ik verander ook gewoon van gedachte tijdens het typen
lijk mn vriendin wel
)
Komt die scoop dan aan de uitgang ofzo?
Anyway.... picturetime!!!! Ze zijn helaas van mn cry-phone. En die camera is om te huilen... Daarvoor ecusses, maar die 2 foto's buiten geven een goede indruk hoe de kleur is enzo.
En let even op die verscillende trespa schroeven
Ze worden allemaal bruin uiteindelijk. Zit te wachten tot ze binnen zijn. Had er 2 voor de proef, krengen kosten 50 cent ps
Bart
Het scherpe randje is er nu al aardig vanaf. Maar ik vind het wel interessant om te weten wat ik met een scoop zou moeten/kunnen meten. Want ik wil het altijd proberen natuurlijk. Ik kan wel eens kijken of ik er volgende week 1 kan lenen anders en even mee naar huis nemen (ik verander ook gewoon van gedachte tijdens het typen
Komt die scoop dan aan de uitgang ofzo?
Anyway.... picturetime!!!! Ze zijn helaas van mn cry-phone. En die camera is om te huilen... Daarvoor ecusses, maar die 2 foto's buiten geven een goede indruk hoe de kleur is enzo.
En let even op die verscillende trespa schroeven
Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Het ziet er veelbelovend uit, inderdaad niet heel goed te zien door de resolutie van de foto's, maar er komen vast betere.
Met een scoop kun je zien of je op de uitgang versterkt ziet wat je op de ingang aanbiedt. Als je niks aanbiedt zul je ook op de uitgang niks moeten zien. Dat lijkt logisch, maar buizen zijn vaak erg breedbandig en kunnen buiten het audiogebied iets ongewenst doen (oscilleren) dat je tijdens muziek luisteren ervaart als geslis. Als je bv een mooie sinus aanbiedt op de ingang zul je dit ook als een mooie sinus versterkt op de uitgang moeten zien.. een sinus kun je maken met een functiegenerator, die is ook vast wel aanwezig in het elektrolokaal.
Met een scoop kun je zien of je op de uitgang versterkt ziet wat je op de ingang aanbiedt. Als je niks aanbiedt zul je ook op de uitgang niks moeten zien. Dat lijkt logisch, maar buizen zijn vaak erg breedbandig en kunnen buiten het audiogebied iets ongewenst doen (oscilleren) dat je tijdens muziek luisteren ervaart als geslis. Als je bv een mooie sinus aanbiedt op de ingang zul je dit ook als een mooie sinus versterkt op de uitgang moeten zien.. een sinus kun je maken met een functiegenerator, die is ook vast wel aanwezig in het elektrolokaal.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Net zoals wannneer je een rammel in je auto hoort: naar de oorzaak zoeken, daar is zo geen pasklaar antwoord op. Maar dat oscilleren is bedoelt als voorbeeld hoor, hoeft uiteraard niet zo te zijn. Je kunt met een scoop oa je voedingspanningen bekijken, maar kijk daar mee uit als je niet zeker weet wat je doet, zoals je wellicht weet zijn de hoge gelijksspanningen levensgevaarlijk.
Is het erg, dat geslis? Heb zelf ook wel met een net gebouwde versterker dat je van alles denkt te horen dat niet goed zou zijn ipv wel, misschien moet je er eens een tijdje naar luisteren. Of is het echt niet om aan te horen? Dan zou je eens wat kunen proberen te gaan meten, dat wilde ik eigenlijk zeggen.
Is het erg, dat geslis? Heb zelf ook wel met een net gebouwde versterker dat je van alles denkt te horen dat niet goed zou zijn ipv wel, misschien moet je er eens een tijdje naar luisteren. Of is het echt niet om aan te horen? Dan zou je eens wat kunen proberen te gaan meten, dat wilde ik eigenlijk zeggen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Fraaie kasten hoor, lekker ruim opgezet.
Had je in je proefopstelling dezelfde luidsprekers gebruikt als nu?
Dat kan natuurlijk ook nog uitmaken.
Anders gewoon dat weerstandje weer aan de ingang zetten. Veel gain zal je dat niet kosten.
Wanneer het slissen echt de spuigaten uitloopt kun je een beetje tegenkoppeling proberen. (Of zit dat er al in? Ik heb het schema er niet bijgepakt.) Soms zie je kleine correctie netwerkjes in buizenversterkerschema's die de versterking in het hoge gebied een beetje terugdringen. (Bijvoorbeeld een kleine condensator parallel aan de tegenkoppelweerstand of een weerstand en condensator in serie die samen parallel staan aan de anodeweerstand van de ingangsbuis.)
Had je in je proefopstelling dezelfde luidsprekers gebruikt als nu?
Dat kan natuurlijk ook nog uitmaken.
Anders gewoon dat weerstandje weer aan de ingang zetten. Veel gain zal je dat niet kosten.
Wanneer het slissen echt de spuigaten uitloopt kun je een beetje tegenkoppeling proberen. (Of zit dat er al in? Ik heb het schema er niet bijgepakt.) Soms zie je kleine correctie netwerkjes in buizenversterkerschema's die de versterking in het hoge gebied een beetje terugdringen. (Bijvoorbeeld een kleine condensator parallel aan de tegenkoppelweerstand of een weerstand en condensator in serie die samen parallel staan aan de anodeweerstand van de ingangsbuis.)
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Netjes gebouwd Bart. Gefeliciteerd.
Heb je ook nog een plaatje van de binnenkant?
Altijd leuk om te zien.
Heb je ook nog een plaatje van de binnenkant?
Altijd leuk om te zien.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Nouja, ruim opgezet... Dat lijkt aan de buitenkant. De binnenkant zit propvol met de smoorspoel en de PIO condensator
Heb mn fototoestel weer aan de praat, dus zodra ik weer thuis ben zal ik eens ff wat mooie fotos maken. En dan ook ff van de binnenkant enzo. Met wat detailfoto's.
Denk dat ik na het weekend een scoop heb dus dan zal ik eens wat meten enzo. Ik begreep dat je altijd een buizenversterker moet laten draaien met belasting? Dat wordt een irritante meetsessie dan:p. Tenzij ik op mn school nog de componenten heb om een dummie speaker te maken...
Voor het testen gebruikte ik exact de dezelfde set als met mn proefversie. En het slisje valt wel mee hoor, alleen he viel me vorige keer op hoe kraakhelder de stem was, dus daar lette ik extra op. Wat me na wat meer cdtje te hebben geluister opviel was dat ook de bas minder strak is dan bij de vorige... Maar misshien zijn dat allemaal hersenspinsels idd door het overkritisch luisteren...
Woensdag zijn ze beide klaar en dan ga ik ze eens in stereo beluisteren. Want mono klonk al goed, ben zoooooo benieuwd naar de plaatsing en het dieptebeeld.
Groetjes Bart
Heb mn fototoestel weer aan de praat, dus zodra ik weer thuis ben zal ik eens ff wat mooie fotos maken. En dan ook ff van de binnenkant enzo. Met wat detailfoto's.
Denk dat ik na het weekend een scoop heb dus dan zal ik eens wat meten enzo. Ik begreep dat je altijd een buizenversterker moet laten draaien met belasting? Dat wordt een irritante meetsessie dan:p. Tenzij ik op mn school nog de componenten heb om een dummie speaker te maken...
Voor het testen gebruikte ik exact de dezelfde set als met mn proefversie. En het slisje valt wel mee hoor, alleen he viel me vorige keer op hoe kraakhelder de stem was, dus daar lette ik extra op. Wat me na wat meer cdtje te hebben geluister opviel was dat ook de bas minder strak is dan bij de vorige... Maar misshien zijn dat allemaal hersenspinsels idd door het overkritisch luisteren...
Woensdag zijn ze beide klaar en dan ga ik ze eens in stereo beluisteren. Want mono klonk al goed, ben zoooooo benieuwd naar de plaatsing en het dieptebeeld.
Groetjes Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Inderdaad nooit zonder belasting aanzetten. Het mooiste is een dummyluidspreker (heb zelf deze http://www.circuitsonline.net/schakelin ... yload.html gebouwd die heel goed bevalt) maar een dikke 8 Ohm weerstand kan ook voor dit doel. Op je luidspekers meten kan natuurlijk wel, maar je weet nooit wat er op de uitgang gebeurd als je aan het meten bent, niet aan te bevelen, zeker niet op je goede speakers doen. En van 1 kHz sinus voluit versterkt op je speakers word je ook niet vrolijk
Ben benieuwd naar de picjes.
Ben benieuwd naar de picjes.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ik heb een 10 watt weestand gemaakt van 8,7 ohm. Ik neem aan dat dat gewoon goed genoeg is voor een meting van soort. (10 weestanden parallel, 5 x van 80 Ohm/1W en 5 x een setje van 2 weerstanden van 42 Ohm/0,5 W in serie)
Ik heb de scoop nu thuis. Ik ga dus het ingangssignaal op de scoop zetten, met daarbij het uitgangsignaal.
Foto's volgen...
En waarschijnlijk ook veel vragen
Gezien ik nog nooit zoiets heb gemeten.
Er stond ook iets over de voedingsspanning meten? Ik weet hoe ik die op de scoop moet krijgen... maar niet wat ik precies moet zien...
Bart
Ik heb de scoop nu thuis. Ik ga dus het ingangssignaal op de scoop zetten, met daarbij het uitgangsignaal.
Foto's volgen...
En waarschijnlijk ook veel vragen
Er stond ook iets over de voedingsspanning meten? Ik weet hoe ik die op de scoop moet krijgen... maar niet wat ik precies moet zien...
Bart
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Oke, Heb de eerste test gedaan.
Heb verschillende ingangssignalen uitgezet op de scoop tegen de uitgangssignalen.
Hierin was NIETS raars te zien. Het was telkens bij elke sinus een exacte replica, maar dan versterkt.
Het rare is alleen dat als ik de amplitude op mijn toongenerator opschroef, ontstaat er een piep, en ik denk in de UGT.
dit ontstaat wel pas op het moment dat de uitgangssinus af gaat vlakken omdat de versterker het niet meer aan kan.
Wat mij ook opviel is dat als ik de versterker niet aanzet. Ik het inganssignaal WEL meet op de uitgangen. Maar dan gewoon niet versterkt. Is dat altijd zo?
Bart
Heb verschillende ingangssignalen uitgezet op de scoop tegen de uitgangssignalen.
Hierin was NIETS raars te zien. Het was telkens bij elke sinus een exacte replica, maar dan versterkt.
Het rare is alleen dat als ik de amplitude op mijn toongenerator opschroef, ontstaat er een piep, en ik denk in de UGT.
dit ontstaat wel pas op het moment dat de uitgangssinus af gaat vlakken omdat de versterker het niet meer aan kan.
Wat mij ook opviel is dat als ik de versterker niet aanzet. Ik het inganssignaal WEL meet op de uitgangen. Maar dan gewoon niet versterkt. Is dat altijd zo?
Bart
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
oke, bij nader inzien toch iets (misschien) raar.
Ook als ik de amplitude van de generator minimaal laat staan hoor ik de piep uit mijn ugt. De f van de piep veranderd mee met het ingangssignaal. Dit is overigens wel gemeten zonder ingangspotmeter... Dus het signaal wordt MAXIMAAL versterkt, rechtstreeks op pinnetje 7 (dacht ik) van de ECC83
als ik de ingang aan de massa hang... dat zie ik een sinus met spitse punten... zoals in de foto's hieronder te zien
Verder zie ik niets raars toch?
Bij verschillende frequenties blijft de sinus mooi gelijk aan de ingang.
Ook als ik de amplitude van de generator minimaal laat staan hoor ik de piep uit mijn ugt. De f van de piep veranderd mee met het ingangssignaal. Dit is overigens wel gemeten zonder ingangspotmeter... Dus het signaal wordt MAXIMAAL versterkt, rechtstreeks op pinnetje 7 (dacht ik) van de ECC83
als ik de ingang aan de massa hang... dat zie ik een sinus met spitse punten... zoals in de foto's hieronder te zien
Verder zie ik niets raars toch?
Bij verschillende frequenties blijft de sinus mooi gelijk aan de ingang.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Oke, ik denk dat ik een aardlus had gecreeerd met mn scoop en generator. Nu is de puntige sinus er helemaal uit. ALs ik de ingang aan de massa hang, meet ik helemaal NIETS... Dat is altijd mooi.
Ik denk dat dit betekend dat mijn versterker gewoon naar behoren functioneert toch? Of kan ik iets doen aan die piep uit mijn UGT? de minimale amplitude van de generator is 0,2V
Versterking is overigens ongeveer bijna 100 X ipv 10
Ik zag alleen dat het signaal een klein beetje in fase is verschoven
Bart
Ik denk dat dit betekend dat mijn versterker gewoon naar behoren functioneert toch? Of kan ik iets doen aan die piep uit mijn UGT? de minimale amplitude van de generator is 0,2V
Versterking is overigens ongeveer bijna 100 X ipv 10
Ik zag alleen dat het signaal een klein beetje in fase is verschoven
Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Lijkt me allemaal volkomen normaal Bart, no worries. Dat je een factor 10 verkeerd meet in de versterking, wat voor probes gebruik je, 10:1 probes? je kunt vaak op de ingang (soms automatisch) instellen wat voor probes je gebuikt, staat die van de uitgang niet op 1:1?
Dan, over wel frequentiebereik meet je? Als er wat oscilleert (wat zeker niet het geval hoeft te zijn) kan dit best een eind buiten het audiospectrum zijn, buizen kunnen vaak breedbandig versterken. Een schoolvoorbeeld heb ik gehad met mijn KT88PP versterker, ontwerp 'Bill' van Triode Dick. Heb de plaatjes bewaard, zie foto's.
Dit is gemeten op de anode/kathode van de KT88 met kortgesloten ingang. Je ziet dat de tijdbasis ingesteld staat op 2us, een volledige sinus is dus 4us, 250kHz. Ik hoorde dit op de uitgang in de vorm van brom, pieptoon, interferentie met de audio. Wat je kunt doen is dus ook een keer meten met de tijdbasis op 2us als je dit al niet gedaan hebt. Nogmaals, als je met voedingsspanningen gaat meten let dan op wat je doet, 400V gelijkspanning is geen katte(n)pis. Kijk goed welk type probe je gebruikt (10:1 waarschijnlijk) en waar de amplitude van je scoop op staat. Wat moet je zien bij de voedingsspanning? Bij voorkeur zo weinig mogelijk! een mooie vlakke lijn met een zo klein mogelijke rimpel.
Dat je fluittoon ook hoort op de UGT's is geen probleem.
Volgens mij heb je het allemaal wel aardig aan de praat zo. Echt je vervorming meten, je THD e.d. is weer een ander verhaal... maar zeker ook het feit dat je met kortgesloten ingangen helemaal niks ziet op de uitgang is een goed teken, denk niet dat je dat lukt met een oscillerende versterker.
Het geslis, hoor je dat nog steeds? Misschien kun je de tip van Robert proberen en een klein beetje tegenkoppeling plaatsen.
Dan, over wel frequentiebereik meet je? Als er wat oscilleert (wat zeker niet het geval hoeft te zijn) kan dit best een eind buiten het audiospectrum zijn, buizen kunnen vaak breedbandig versterken. Een schoolvoorbeeld heb ik gehad met mijn KT88PP versterker, ontwerp 'Bill' van Triode Dick. Heb de plaatjes bewaard, zie foto's.
Dit is gemeten op de anode/kathode van de KT88 met kortgesloten ingang. Je ziet dat de tijdbasis ingesteld staat op 2us, een volledige sinus is dus 4us, 250kHz. Ik hoorde dit op de uitgang in de vorm van brom, pieptoon, interferentie met de audio. Wat je kunt doen is dus ook een keer meten met de tijdbasis op 2us als je dit al niet gedaan hebt. Nogmaals, als je met voedingsspanningen gaat meten let dan op wat je doet, 400V gelijkspanning is geen katte(n)pis. Kijk goed welk type probe je gebruikt (10:1 waarschijnlijk) en waar de amplitude van je scoop op staat. Wat moet je zien bij de voedingsspanning? Bij voorkeur zo weinig mogelijk! een mooie vlakke lijn met een zo klein mogelijke rimpel.
Dat je fluittoon ook hoort op de UGT's is geen probleem.
Volgens mij heb je het allemaal wel aardig aan de praat zo. Echt je vervorming meten, je THD e.d. is weer een ander verhaal... maar zeker ook het feit dat je met kortgesloten ingangen helemaal niks ziet op de uitgang is een goed teken, denk niet dat je dat lukt met een oscillerende versterker.
Het geslis, hoor je dat nog steeds? Misschien kun je de tip van Robert proberen en een klein beetje tegenkoppeling plaatsen.
- Bijlagen
-
- anode KT88.jpg (18.34 KiB) 145 keer bekeken
-
- kathode KT88.jpg (18.29 KiB) 145 keer bekeken
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Als ik dat allemaal zo bekijk moet ik aan een liedje denken "er gebeuren rare dingen rondom mij"
,eerder iets van 30x
10W uit in 8ohm geeft 9V en de eindbuis moet daarvoor ong 12Vt krijgen (=8,5Veff).De voorversterker doet zo'n 30x wat aan de ingang 8,5/30 geeft.Dus voor 9V heb je 8,5/30 nodig dat is 9x30/8,5 ofwel goed 30x.
Met een generator van 0,2V aan de ingang krijg je iets van 6V over de 8ohm.
Verder leuke sinusjes zonder een spoor van een of andere vreemde piep.Zou toch te zien moeten zijn,hoorbaar dus niet een te hoge frequentie.
Speel's iets af waar je het bijgeluid hoort en hou de ECC83 dan vast om 'm wat te dempen.Wie weet trilt ie mee met sommige frquenties die de UGT doen piepen (resonantie van het blikpakket,doorgegeven via chassis naar die buis).Nooit meegemaakt,wel brom langs daar,maar wie weet
Anne
Hoezo 10xVersterking is overigens ongeveer bijna 100 X ipv 10
10W uit in 8ohm geeft 9V en de eindbuis moet daarvoor ong 12Vt krijgen (=8,5Veff).De voorversterker doet zo'n 30x wat aan de ingang 8,5/30 geeft.Dus voor 9V heb je 8,5/30 nodig dat is 9x30/8,5 ofwel goed 30x.
Met een generator van 0,2V aan de ingang krijg je iets van 6V over de 8ohm.
Verder leuke sinusjes zonder een spoor van een of andere vreemde piep.Zou toch te zien moeten zijn,hoorbaar dus niet een te hoge frequentie.
Speel's iets af waar je het bijgeluid hoort en hou de ECC83 dan vast om 'm wat te dempen.Wie weet trilt ie mee met sommige frquenties die de UGT doen piepen (resonantie van het blikpakket,doorgegeven via chassis naar die buis).Nooit meegemaakt,wel brom langs daar,maar wie weet
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ik zou eens lekker een speaker en een cd speler proberen. Dit ziet er prima uit.
Als je brom hebt (zo te zien niet) dan hoor je die vanzelf.
Dat je aan de uitgang het onversterkte ingangssignaal meet wanneer de versterker uit is, komt waarschijnlijk door de tegenkoppeling. Maar is die dan wel goed aangesloten? Ik heb het schema van deze versterker -gelukkig- niet in mijn hoofd. Of is het weg nu het aardlusprobleem met de puntige sinussen ook weg is?
Echt, gewoon een oude speaker en een cd-speler of mp3 speler en je weet waarschijnlijk niet wat je hoort.
Leuk gedaan hoor en heel verstandig dat je eerst meet met een weerstand als belasting.
Als je brom hebt (zo te zien niet) dan hoor je die vanzelf.
Dat je aan de uitgang het onversterkte ingangssignaal meet wanneer de versterker uit is, komt waarschijnlijk door de tegenkoppeling. Maar is die dan wel goed aangesloten? Ik heb het schema van deze versterker -gelukkig- niet in mijn hoofd. Of is het weg nu het aardlusprobleem met de puntige sinussen ook weg is?
Echt, gewoon een oude speaker en een cd-speler of mp3 speler en je weet waarschijnlijk niet wat je hoort.
Leuk gedaan hoor en heel verstandig dat je eerst meet met een weerstand als belasting.
