sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door JBHC »

Begin jij nou ook al met beton :D
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door ritger »

Is dat nou een europallet? :lol: Dan blijft hij zeker wel staan!

Ik heb trouwens de BAF weer achter de tussenschijf terug geplaatst, dat klonk naar mijn mening toch beter.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Nieuwe foto's volgen nog.

Het idee was inderdaad een betonnen voet. Ik heb bij de action plastic bakken gehaald, die in doorsnee ongeveer 25 cm zijn dus dat valt best mee toch? Moet alleen nog eens proberen of het geheel mooi rechtop blijft staan. Misschien moet ik de voet nog iets dikker maken.
Verder heb ik helaas toch nog wat belletjes in de beton, ondanks kloppen met een hamer en het langs de bak gaan met een schuurmachine. Dit smeer ik gewoon aan met een cementpapje.

@Ritger: even voor mij, dus alleen achter de tussenschijf... en flink vol gepropt en dus niet ervoor?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door EppeRRR »

Bolletjes zien er heel goed uit zo op foto, de voet zal ook goed staan :D

suc6
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door ritger »

tjerkpolle schreef:

@Ritger: even voor mij, dus alleen achter de tussenschijf... en flink vol gepropt en dus niet ervoor?
Voor de schijf een plak Baf 5cm dik, en achter net zo veel in stukjes.

Misschien dat een ander kan vertellen wat ongeveer standaard is bij BAf, hoeveel gram per liter?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Thomox »

Hee man, ik ben ook bezig met deze dingen (wie op dit moment niet :P)
Heb jij nog een filter toegepast in de zin van een GHP? Dus een grote condensator?

Groeten (H)
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

@Thomox

Ik heb ze nog niet definitief aangesloten, alleen even zo geprobeerd en ik zie nog niet in waarom ik een filter moet gebruiken?
Dus op dit moment nog ongefilterd. Waarom zou ik die GHP moeten gebruiken volgens jou?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Lieuwe »

tjerkpolle schreef:
@Thomox

Ik heb ze nog niet definitief aangesloten, alleen even zo geprobeerd en ik zie nog niet in waarom ik een filter moet gebruiken?
Dus op dit moment nog ongefilterd. Waarom zou ik die GHP moeten gebruiken volgens jou?
Zodat er wat meer laag uit komt ;).
Zie bijvoorbeeld de Black Beauty's: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Eerlijk gezegd vond ik het geluid al best goed (op het gehoor vond ik ze al best laag gaan!).
Nu ga ik ze gebruiken als satelietspeakers en heb ik een aparte sub... dus ik denk dat ik het niet mis.
Maar zoals gezegd, dat ga ik pas bekijken als ik het geheel definitief heb aangesloten.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

@lieuwe

als ik die grafiek bekijk lijkt het verschil me bij 2 liter of 2 liter GHP erg minimaal of ligt dat aan mij?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

tussen de 50 en 90 hz heb je een winst van wel bijna 2dB.
Dat is erg netjes als je 1 condensator over hebt :D
Het is een best gevoelig stukje bandbreedte namelijk. Zeker voor de laagbeleving.

Een eenvoudige test kun je zelf doen, en luisteren uiteraard.
(2x solderen en je weet het)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Lieuwe »

bartsegers schreef:
tussen de 50 en 90 hz heb je een winst van wel bijna 2dB.
Dat is erg netjes als je 1 condensator over hebt :D
Het is een best gevoelig stukje bandbreedte namelijk. Zeker voor de laagbeleving.

Een eenvoudige test kun je zelf doen, en luisteren uiteraard.
(2x solderen en je weet het)
Goed verwoord, ik wist namelijk niet precies hoe ik het het beste kon verwoorden :lol: .

Sterker nog, om te testen hoef je niet eens te solderen, hang hem gewoon tussen je aansluitterminal en de kabel (heel makkelijk met banaanpluggen).
Makkelijker kan het niet!
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

ok, dan moet ik nog eens kijken hoe ik op een goedkope manier aan zo'n GHP kom?

Dit is wat ik had uitgerekend een poosje geleden:
blanda1 Qtc0,85.jpg
Klopt dat een beetje? En de Qtc?
En hoe waar kan ik het beste zo'n GHP bestellen met zo'n waarde?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Walt »

Het gesloten kastje (G) heb je al, je hoeft dus alleen een forse condensator (HP) te kopen die je in serie zet tussen versterker en kastje.

Aangezien MKP condensatoren in die waarde niet te betalen zijn kun je de condensator opbouwen uit bijv. 80-90% ruwe/gladde elko en 10-20% MKP.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

welke Markaudio CHR-70 heb jij precies?

op de datasheet die ik vind staan andere gegevens namelijk dan die jij invoert bij 12vhifi ?
(kan ernaast zitten overigens...)
ik denk dat je de gen2 hebt, maar ik vond de specs van gen3.


uhm, wat goed werkt is het programma boxsim. hiermee simuleer je goed een GHP behuizing.
Ik zal eens kijken voor je.

je box is dus 3 liter?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

de GHP (met 650uF) kan best oke uitpakken voor wat meer laag.
Gaat ten koste van je allerlaagste laag, en wat midlaag.
Bijlagen
markaudio ghp.JPG
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Ik heb inderdaad de generatie 2. Dat met die ruwe / gladde elko's gaat mij een stap te ver. Misschien kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan samenstellen?
En hoe komt het dat jij op 650 komt terwijl ik bij ca. 595 blijf steken?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Walt »

600uF of 650uF maakt maar een zeer klein verschil! Bipolaire elko's hebben al snel 10% tolerantie...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

ik gebruik boxsim voor een echte simulatie. (niet een tabel simulatie zoals 12vhifi)

verschil in 600 en 65ouF is minimaal.

aangezien mkp condensatoren in die waarden héél duur zijn, moet je eenvoudigere condensatoren kopen.
bv deze van 680uF
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8104

Afbeelding

Of je neemt er eentje van 560uF en zet hier betere MKP condensatoren bij.
(factor 4 duurder, factor 4 hoorbaar beter?)
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door ritger »

Als alternatief kwam ik op deze combinaties, (webshop speaker en co):


MKP + ruwe folie
33.0 µF MKP-kond. 400-V 5% [1341410] €10,39
560 µF bipolair 100V= ruw [1341124] €5,30
=593 µF Eur 31.38

Of

33.0 µF MKT-kond. 160-V 5% ax [1341451] €6,09
560 µF bipolair 100V= ruw [1341124] €5,30
=593 µF Eur 22.78

Beter alternatief voor deze meerprijs?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Henkjan »

of 6 stuks elko glad van 100µF en dan wat kleins in MKT er bij
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

voor het testwerk zou ik het zowieso bij ruwe laten.
Wellicht wordt het niet beter, en dan zit je met die 30€ aan condensatortjes...

misschien kun je zelfs iets lenen om 't een en 't ander te testen
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bert stoltenborg »

Kom maar een keer met die schaal, ik heb wel een paar elco's in de la liggen en wil wel eens meten wat voor spookachtige effecten dit heeft. :mrgreen:
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Ha Bert, bedankt voor het aanbod! Daar ga ik op in! Zodra ik wat verder ben neem ik wel even contact met je op!
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door HVB83 »

Ziet er leuk uit je projectje, ben benieuwd hoe het eindresultaat straks is!

Hier ook gister 6 28cm blanda's gekocht. Best groot, in het echt, maar de 20cm's zijn te klein om mooi te worden (wil gewoon een kopie van de Studio Au-setup maken). Uiteindelijk moeten het 5 setjes worden, maar uit de 30+ exemplaren die ze hadden liggen, voldeden de meeste niet aan m'n criteria. 30% is uit stukjes resthout opgebouwd, weer eens 20% is opgebouwd uit segmenten die kwa breedte niet op een andere schaal aansluiten en 20% is vervolgens wel mooi, maar verschilt in afmetingen en is daardoor niet bruikbaar.

Kortom, best nog een uitzoekwerkje als je uiteindelijk 10 schalen nodig hebt. :lol:

Nu eerst maar eens hiermee aan de slag om een constructie te maken waarmee ik goed kan frezen, hopen dat daarna de 1611's weer leverbaar zijn. En ondertussen loopt project-babykamer ook door, dus hopen dat project-Blanda dan niet door de directie in de ijskast wordt gezet. :-#
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”