Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
therunesnake
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15

Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door therunesnake »

Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?

The Runesnake
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door Leon »

therunesnake schreef:
Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?

The Runesnake
1. De impedantie is de typische weerstand van de complete luidspreker. Bij luidsprekers is er alleen niet echt 1 impedantie: er is altijd sprake van een impedantiecurve. Daar volgt ook uit voort dat een afwijking van de aangegeven impedantie meestal niet zo'n heel groot probleem is voor een versterker.
2. Wat wil je daar mee gaan bereiken?
therunesnake
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door therunesnake »

Oke , dus mijn versterker omploft dan niet ofzo?
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.

TR
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door Leon »

Normaliter niet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken: als je speakers die naar 2 ohm kunnen vallen aan gaat sluiten op een versterker die gemaakt is voor 8 of 16 ohm, en dan ook nog eens het volume op 100% zet kun je zelf denk ik ook wel bedenken dat dat niet altijd goed gaat. Het aantal amperes dat je versterker afleveren kan is nu eenmaal beperkt.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.
therunesnake
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door therunesnake »

Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker , en dan staat het volume een klein stukje open.
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?

The runesnake
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door Henkjan »

therunesnake schreef:
Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker
dat gaat altijd wel goed, omgekeerd is het voorzichtig doen
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door Leon »

En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
Gewoon parallel aansluiten. Bedenk wel dat de belasting van de versterker dan verdubbeld wordt: er moet immers stroom geleverd worden voor 2 speakers, de impedantie halveert dan ook. Dus als je 2 sets van ieder 8 ohm aansluit ga je toch weer op 4 ohm uitkomen.
De exacte manier van aansluiten is afhankelijk van de connectors op de achterkant, maar meestal is er genoeg ruimte om 2 kabels aan te sluiten. Desnoods kun je 2 kabels aan 1 stekker monteren.
therunesnake
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door therunesnake »

Oke , aangezien ik een 4 ohms versterker heb , is dat dus niet mogelijk?

TR
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door sietse »

Kom eens met de spec's van die versterker? Alle beetje moderne versterkers zijn 8 Ohm qua ls uitgangen. 4 Ohm mag er dan ook aan.
therunesnake
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Bericht door therunesnake »

Het gaat om een midi set , waarvan ik alleen de versterker gebruik.
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.

TR
Plaats reactie