Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Moderator: Beheerdersteam
-
therunesnake
Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?
The Runesnake
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?
The Runesnake
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
1. De impedantie is de typische weerstand van de complete luidspreker. Bij luidsprekers is er alleen niet echt 1 impedantie: er is altijd sprake van een impedantiecurve. Daar volgt ook uit voort dat een afwijking van de aangegeven impedantie meestal niet zo'n heel groot probleem is voor een versterker.therunesnake schreef:Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
The Runesnake
2. Wat wil je daar mee gaan bereiken?
-
therunesnake
Oke , dus mijn versterker omploft dan niet ofzo?
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.
TR
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.
TR
Normaliter niet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken: als je speakers die naar 2 ohm kunnen vallen aan gaat sluiten op een versterker die gemaakt is voor 8 of 16 ohm, en dan ook nog eens het volume op 100% zet kun je zelf denk ik ook wel bedenken dat dat niet altijd goed gaat. Het aantal amperes dat je versterker afleveren kan is nu eenmaal beperkt.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.
-
therunesnake
Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker , en dan staat het volume een klein stukje open.
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
The runesnake
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
The runesnake
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat gaat altijd wel goed, omgekeerd is het voorzichtig doentherunesnake schreef:Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker
Gewoon parallel aansluiten. Bedenk wel dat de belasting van de versterker dan verdubbeld wordt: er moet immers stroom geleverd worden voor 2 speakers, de impedantie halveert dan ook. Dus als je 2 sets van ieder 8 ohm aansluit ga je toch weer op 4 ohm uitkomen.En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
De exacte manier van aansluiten is afhankelijk van de connectors op de achterkant, maar meestal is er genoeg ruimte om 2 kabels aan te sluiten. Desnoods kun je 2 kabels aan 1 stekker monteren.
-
therunesnake
Oke , aangezien ik een 4 ohms versterker heb , is dat dus niet mogelijk?
TR
TR
Kom eens met de spec's van die versterker? Alle beetje moderne versterkers zijn 8 Ohm qua ls uitgangen. 4 Ohm mag er dan ook aan.
-
therunesnake
Het gaat om een midi set , waarvan ik alleen de versterker gebruik.
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.
TR
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.
TR