Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Moderator: Beheerdersteam
-
therunesnake
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15
Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?
The Runesnake
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?
The Runesnake
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
1. De impedantie is de typische weerstand van de complete luidspreker. Bij luidsprekers is er alleen niet echt 1 impedantie: er is altijd sprake van een impedantiecurve. Daar volgt ook uit voort dat een afwijking van de aangegeven impedantie meestal niet zo'n heel groot probleem is voor een versterker.therunesnake schreef:Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?
The Runesnake
2. Wat wil je daar mee gaan bereiken?
-
therunesnake
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Oke , dus mijn versterker omploft dan niet ofzo?
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.
TR
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.
TR
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Normaliter niet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken: als je speakers die naar 2 ohm kunnen vallen aan gaat sluiten op een versterker die gemaakt is voor 8 of 16 ohm, en dan ook nog eens het volume op 100% zet kun je zelf denk ik ook wel bedenken dat dat niet altijd goed gaat. Het aantal amperes dat je versterker afleveren kan is nu eenmaal beperkt.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.
-
therunesnake
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker , en dan staat het volume een klein stukje open.
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
The runesnake
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
The runesnake
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
dat gaat altijd wel goed, omgekeerd is het voorzichtig doentherunesnake schreef:Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Gewoon parallel aansluiten. Bedenk wel dat de belasting van de versterker dan verdubbeld wordt: er moet immers stroom geleverd worden voor 2 speakers, de impedantie halveert dan ook. Dus als je 2 sets van ieder 8 ohm aansluit ga je toch weer op 4 ohm uitkomen.En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
De exacte manier van aansluiten is afhankelijk van de connectors op de achterkant, maar meestal is er genoeg ruimte om 2 kabels aan te sluiten. Desnoods kun je 2 kabels aan 1 stekker monteren.
-
therunesnake
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Oke , aangezien ik een 4 ohms versterker heb , is dat dus niet mogelijk?
TR
TR
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Kom eens met de spec's van die versterker? Alle beetje moderne versterkers zijn 8 Ohm qua ls uitgangen. 4 Ohm mag er dan ook aan.
-
therunesnake
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 13:15
Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?
Het gaat om een midi set , waarvan ik alleen de versterker gebruik.
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.
TR
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.
TR
