balanced or not

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

balanced or not

Bericht door meanman64 »

Men neme een schema van een AB amp,kan je de input zomaar veranderen in een gebalanceerde input(+ , - , ground) ?
Bijlagen
Dx Blame MKIII-Hx updated July, 28th - 2011.pdf
(109.34 KiB) 126 keer gedownload
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: balanced or not

Bericht door jeroen_d »

Nee, lukt niet. Je kunt er wel zonder probleem een gebalanceerde bufferversterker voorzetten natuurlijk.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: balanced or not

Bericht door meanman64 »

Mss domme vraag waarom niet?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: balanced or not

Bericht door jeroen_d »

Dan moet je de versterker compleet gaan ombouwen. De ingangstrap is weliswaar een verschilversterker, maar een van de ingangen daarvan is gebruikt om de tegenkoppellus te verzorgen. Er is dus nog een extra verschilversterker aan de ingang nodig om de ingang gebalanceerd te kunnen uitvoeren.

extra weetje: in het schema kun je zien dat de tegenkoppeling is uitgevoerd met 47k en 390 ohm. Daaruit is af te leiden dat deze versterker een versterkingsfactor van (47000+390)/390=122=42dB. Dat is best een gevoelige versterker!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: balanced or not

Bericht door Ah!buis »

Je zou natuurlijk een balanstrafotje op de ingang kunnen zetten :)
Er is wel iets raars met dat schema :o
Middenboven zit een transistor met 22ohm aan de emitter.Bij sterke signalen gaat de collector/basis diode in geleiding.Die stroom gaat ook door de weerstand die de hulpstroom voor de stroombron van de ingangstrap levert.Gevolg de stroom door die ingangstrap neemt af.Vraag me af wat voor raar soort vervorming dat geeft :roll: ,in ieder geval nog geen clipping,die komt pas bij nog grotere uitsturing :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: balanced or not

Bericht door meanman64 »

Hier zijn de bordjes
Bijlagen
DSCN4778.JPG
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: balanced or not

Bericht door johnrtd2 »

Inderdaad een merkwaardige schakeling. Maar als je die tegenkoppeling er uit haalt (en wat meer lokale tegenkoppeling toepast) heb je al een gebalanceerde ingang.
Maar waarom zou je dat doen? Je krijgt er alleen maar wat meer (hogere) harmonische vervorming mee!

Die printplaten zien er imho "matig" uit. Waarvoor is die versterker eigenlijk bedoeld?

John
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: balanced or not

Bericht door meanman64 »

Wat bedoel je met matig?Hier een link van de amp http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... hread.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: balanced or not

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Je zou natuurlijk een balanstrafotje op de ingang kunnen zetten :)
Er is wel iets raars met dat schema :o
Middenboven zit een transistor met 22ohm aan de emitter.Bij sterke signalen gaat de collector/basis diode in geleiding. Die stroom gaat ook door de weerstand die de hulpstroom voor de stroombron van de ingangstrap levert.Gevolg de stroom door die ingangstrap neemt af.Vraag me af wat voor raar soort vervorming dat geeft :roll: ,in ieder geval nog geen clipping,die komt pas bij nog grotere uitsturing :shock: .
Anne
Nee dat werkt niet zo. De transistor wordt afgeknepen door de bootstrap condensator van 47u die aan de uitgang vast zit. Dan gaat er een stroom lopen door de be overgang die begrensd wordt door 2K2 weerstand in de basis van die transistor: De transistor gaat a.h.w. in de verzadiging. Zolang deze overmaat aan stroom door de basis, door de twee 8K2 weerstanden geleverd kan worden, en dat is zo, is er geen enkel probleem

Op zich is dit een vrij standaard bootstrap schakeling. Alleen zou ik zelf de 47u die tussen V+ zit en de twee 8K2 weerstanden, tussen de V+ en de collector van de 2N5401 zetten om overspraak naar de stroombron van de ingangstrap te voorkomen. Die overspraak is maar heel klein omdat die stroombon op zich een tegengeoppeld schakelingetje is.

Het is geen high-end manier maar het werkt wel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: balanced or not

Bericht door ray5150 »

johnrtd2 schreef:
Die printplaten zien er imho "matig" uit.
Verklaar je eens nader ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: balanced or not

Bericht door meanman64 »

Heb het verkeerde schema gebruikt bij de volgende word mijn het waarom van mijn vraag wel duidelijk namelijk de weerstand van 10 OHM aan de ingang dient om een lifted ground te crëeren volgen de ontwerper van de layout
Bijlagen
Dx Blame MKIII-HX lifted ground.pdf
(109.33 KiB) 901 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”