balanced or not
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
balanced or not
Men neme een schema van een AB amp,kan je de input zomaar veranderen in een gebalanceerde input(+ , - , ground) ?
- Bijlagen
-
- Dx Blame MKIII-Hx updated July, 28th - 2011.pdf
- (109.34 KiB) 126 keer gedownload
Re: balanced or not
Nee, lukt niet. Je kunt er wel zonder probleem een gebalanceerde bufferversterker voorzetten natuurlijk.
Re: balanced or not
Dan moet je de versterker compleet gaan ombouwen. De ingangstrap is weliswaar een verschilversterker, maar een van de ingangen daarvan is gebruikt om de tegenkoppellus te verzorgen. Er is dus nog een extra verschilversterker aan de ingang nodig om de ingang gebalanceerd te kunnen uitvoeren.
extra weetje: in het schema kun je zien dat de tegenkoppeling is uitgevoerd met 47k en 390 ohm. Daaruit is af te leiden dat deze versterker een versterkingsfactor van (47000+390)/390=122=42dB. Dat is best een gevoelige versterker!
extra weetje: in het schema kun je zien dat de tegenkoppeling is uitgevoerd met 47k en 390 ohm. Daaruit is af te leiden dat deze versterker een versterkingsfactor van (47000+390)/390=122=42dB. Dat is best een gevoelige versterker!
Re: balanced or not
Je zou natuurlijk een balanstrafotje op de ingang kunnen zetten
Er is wel iets raars met dat schema
Middenboven zit een transistor met 22ohm aan de emitter.Bij sterke signalen gaat de collector/basis diode in geleiding.Die stroom gaat ook door de weerstand die de hulpstroom voor de stroombron van de ingangstrap levert.Gevolg de stroom door die ingangstrap neemt af.Vraag me af wat voor raar soort vervorming dat geeft
,in ieder geval nog geen clipping,die komt pas bij nog grotere uitsturing
.
Anne
Er is wel iets raars met dat schema
Middenboven zit een transistor met 22ohm aan de emitter.Bij sterke signalen gaat de collector/basis diode in geleiding.Die stroom gaat ook door de weerstand die de hulpstroom voor de stroombron van de ingangstrap levert.Gevolg de stroom door die ingangstrap neemt af.Vraag me af wat voor raar soort vervorming dat geeft
Anne
Re: balanced or not
Inderdaad een merkwaardige schakeling. Maar als je die tegenkoppeling er uit haalt (en wat meer lokale tegenkoppeling toepast) heb je al een gebalanceerde ingang.
Maar waarom zou je dat doen? Je krijgt er alleen maar wat meer (hogere) harmonische vervorming mee!
Die printplaten zien er imho "matig" uit. Waarvoor is die versterker eigenlijk bedoeld?
John
Maar waarom zou je dat doen? Je krijgt er alleen maar wat meer (hogere) harmonische vervorming mee!
Die printplaten zien er imho "matig" uit. Waarvoor is die versterker eigenlijk bedoeld?
John
Re: balanced or not
Wat bedoel je met matig?Hier een link van de amp http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... hread.html
Re: balanced or not
Nee dat werkt niet zo. De transistor wordt afgeknepen door de bootstrap condensator van 47u die aan de uitgang vast zit. Dan gaat er een stroom lopen door de be overgang die begrensd wordt door 2K2 weerstand in de basis van die transistor: De transistor gaat a.h.w. in de verzadiging. Zolang deze overmaat aan stroom door de basis, door de twee 8K2 weerstanden geleverd kan worden, en dat is zo, is er geen enkel probleemAh!buis schreef:Je zou natuurlijk een balanstrafotje op de ingang kunnen zetten![]()
Er is wel iets raars met dat schema![]()
Middenboven zit een transistor met 22ohm aan de emitter.Bij sterke signalen gaat de collector/basis diode in geleiding. Die stroom gaat ook door de weerstand die de hulpstroom voor de stroombron van de ingangstrap levert.Gevolg de stroom door die ingangstrap neemt af.Vraag me af wat voor raar soort vervorming dat geeft,in ieder geval nog geen clipping,die komt pas bij nog grotere uitsturing
.
Anne
Op zich is dit een vrij standaard bootstrap schakeling. Alleen zou ik zelf de 47u die tussen V+ zit en de twee 8K2 weerstanden, tussen de V+ en de collector van de 2N5401 zetten om overspraak naar de stroombron van de ingangstrap te voorkomen. Die overspraak is maar heel klein omdat die stroombon op zich een tegengeoppeld schakelingetje is.
Het is geen high-end manier maar het werkt wel.
Re: balanced or not
Verklaar je eens nader ?johnrtd2 schreef:Die printplaten zien er imho "matig" uit.
Re: balanced or not
Heb het verkeerde schema gebruikt bij de volgende word mijn het waarom van mijn vraag wel duidelijk namelijk de weerstand van 10 OHM aan de ingang dient om een lifted ground te crëeren volgen de ontwerper van de layout
- Bijlagen
-
- Dx Blame MKIII-HX lifted ground.pdf
- (109.33 KiB) 901 keer gedownload
