Onlangs heb ik 2 B&W DM320 luidsprekers gekocht ter vervanging van me Mission 732's. Beiden erg leuke luidsprekers, met name de Mission's was ik echt verliefd op. Totdat ik de B&W"s aansloot. Wereld van verschil in het voordeel van b&w! Ik ga geen rare termen gebruiken om deze schatjes de hemel in te prijzen, maar ze klinken "voor mij" gewoon super. Akoestiek/match/persoonlijke voorkeur meegenomen uiteraard.
Nu heb ik, zoals ik eigenlijk vrijwel altijd doe, de b&w's even open geschroefd en een korte blik laten vallen op de kasten/drivers en filters. Het eerste wat me opviel was de leuke drivers welke gebruikt zijn ( voor deze prijsklasse dan he ), heb namelijk maar 70 euro betaald voor het paar. De componenten mogen er best zijn, het is natuurlijk niet de klasse die hier vaak gebruikt wordt, maar het is te overzien. De kast is verder nogal matig, 0,0 bracing en de wanden zijn niet echt dik, zover ik kan zien volgens mij van multiplex. Verder wel voldoende demping. Het filter, tja. Een verhaal apart, daar heb ik gewoon weinig verstand van, ik zie een wat grotere spoel en 2 kleinere, en wat elco's ( dus geen condensatoren ), wat bij mij een dubbelzinnig gevoel geeft. Het ziet er leuk uit, maar volgens mij moet dat met weinig geld veel beter kunnen.
Nu was ik aan het denken, even heel kort gezegd. Om de kasten wat bracing te geven in de vorm van bijvoorbeeld 3 balken, ( heel simpel dus ) en de filters eventueel te upgraden met betere componenten. Dat laatste vind ik alleen erg moeilijk te bepalen, betere componenten staat niet altijd garant aan een beter geluidsbeeld. Grote kans dat B&W bepaalde invloeden van de kast mee heeft genomen hierin. Een verbeterd filter zou dus kunnen leiden naar een "te" transparant geluidsbeeld, waardoor het eigenlijk uit elkaar getrokken wordt. Hier laat ik mij echter niet teveel over uit, en zie graag de meningen van andere mensen omtrent deze modificatie. Is het verstand ze te laten zoals het is, of raad men hier aan om het toch onder handen te nemen voor een nog beter resultaat? Metingen en dergelijke ben ik echt niet in thuis, dus het zal voornamelijk vervangen worden van, met dezelfde waardes. Of eventueel het hoog iets temmen met een weerstandje, dat lukt me nog wel
Hieronder wat foto's van de DM320's om een idee te krijgen:

En het idee over de bracing ( excuses voor de zeer matige presentatie!

Groetjes Sjors