B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Zo dames en heren, daar ben ik weer. Tijdje weg geweest wegens omstandigheden zoals velen weten, helaas! Ik ben ondanks dat blij dat ik weer op dit forum mag spieken en om advies kan vragen.

Onlangs heb ik 2 B&W DM320 luidsprekers gekocht ter vervanging van me Mission 732's. Beiden erg leuke luidsprekers, met name de Mission's was ik echt verliefd op. Totdat ik de B&W"s aansloot. Wereld van verschil in het voordeel van b&w! Ik ga geen rare termen gebruiken om deze schatjes de hemel in te prijzen, maar ze klinken "voor mij" gewoon super. Akoestiek/match/persoonlijke voorkeur meegenomen uiteraard.

Nu heb ik, zoals ik eigenlijk vrijwel altijd doe, de b&w's even open geschroefd en een korte blik laten vallen op de kasten/drivers en filters. Het eerste wat me opviel was de leuke drivers welke gebruikt zijn ( voor deze prijsklasse dan he ), heb namelijk maar 70 euro betaald voor het paar. De componenten mogen er best zijn, het is natuurlijk niet de klasse die hier vaak gebruikt wordt, maar het is te overzien. De kast is verder nogal matig, 0,0 bracing en de wanden zijn niet echt dik, zover ik kan zien volgens mij van multiplex. Verder wel voldoende demping. Het filter, tja. Een verhaal apart, daar heb ik gewoon weinig verstand van, ik zie een wat grotere spoel en 2 kleinere, en wat elco's ( dus geen condensatoren ), wat bij mij een dubbelzinnig gevoel geeft. Het ziet er leuk uit, maar volgens mij moet dat met weinig geld veel beter kunnen.

Nu was ik aan het denken, even heel kort gezegd. Om de kasten wat bracing te geven in de vorm van bijvoorbeeld 3 balken, ( heel simpel dus ) en de filters eventueel te upgraden met betere componenten. Dat laatste vind ik alleen erg moeilijk te bepalen, betere componenten staat niet altijd garant aan een beter geluidsbeeld. Grote kans dat B&W bepaalde invloeden van de kast mee heeft genomen hierin. Een verbeterd filter zou dus kunnen leiden naar een "te" transparant geluidsbeeld, waardoor het eigenlijk uit elkaar getrokken wordt. Hier laat ik mij echter niet teveel over uit, en zie graag de meningen van andere mensen omtrent deze modificatie. Is het verstand ze te laten zoals het is, of raad men hier aan om het toch onder handen te nemen voor een nog beter resultaat? Metingen en dergelijke ben ik echt niet in thuis, dus het zal voornamelijk vervangen worden van, met dezelfde waardes. Of eventueel het hoog iets temmen met een weerstandje, dat lukt me nog wel

Hieronder wat foto's van de DM320's om een idee te krijgen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het idee over de bracing ( excuses voor de zeer matige presentatie! :lol: ):

Afbeelding

Groetjes Sjors
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door meiborg »

Hallo en welkom terug ;)

Zonder meten heeft het weinig zin om aan je filter te sleutelen, ik zou ook geen investeringen doen wat betreft het vervangen van onderdelen aangezien meten etc. niet tot de mogelijkheden behoort. In dat geval zou ik gewoon sparen om een mooie speaker kit om te bouwen waar deze componenten ook op hun plaats zijn.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Ik ben juist aan het proberen om voor zo min mogelijk geld een zeer goede set neer te zetten. Dat het altijd beter kan is mij inmiddels wel duidelijk. Heb zelf ook luidsprekers gehad van duizenden euro's, alsmede apparatuur. Maar ik heb er gewoon niet meer zoveel geld voor over. Als je ziet wat je afschrijft in korte tijd, gaat echt nergens over. Plus dat ik nu echt niet minder geniet van nieuwe cd's dan met een peperdure set. Heb door de jaren heen wel geleerd dat alles met match/akoestiek/eigen gehoor te maken heeft, dus veel geld hoeft het zeker niet te kosten. Vandaar de uitdaging.

Het filter vind ik wel een beetje riskant, daar heb ik net te weinig kaas van gegeten om dat even aan te pakken, de bracing daarentegen zou wel hoorbare verschillen kunnen leveren voor een paar euro. Lijkt me?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door meiborg »

Dat is ook wat ik bedoel, ik denk dat de kosten hoger zullen zijn dan de prestatie winsst wanneer je niet de mogelijkheid hebt om te meten etc. De bracing kan natuurlijk altijd, kan iig geen kwaad toch?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Lijkt mij ook niet, maar misschien werd het toch afgeraden. Ik heb geen idee hoeveel impact het heeft qua volume, als je er 3 balkjes in lijmt? Aangezien het een gesloten behuizing is, die is er volgens mij gevoeliger voor dan een reflex kast? Heb het zelf nog nooit gedaan namelijk. Het geluid is echt perfect, heb niet echt last van resonanties, maar misschien heeft het wel voordeel.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Arno »

Dat moet toch echt veel beter kunnen met wat bracing, zou je zeggen. Het lijkt me maar een slap kastje. 16mm spaanplaat?
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Nee, het plaatje tekent een beetje, is 2cm volgens mij. Gezien de drivers mag het kastje wel zeker steviger, want ze kunnen echt hard en zuiver spelen. Geeft mij in ieder geval een lekker live gevoel.

Misschien een idee hoor.

Voornamelijk aan de zijkanten tikken klinkt een beetje hol, die hebben gewoon versteviging nodig. De front en rear is wel te overzien. Dus ter hoogte van centrum van beiden woofers een dwarsbalk om de zijkanten wat steviger te maken. En rond het midden van de kast een balk van front naar rear. Wat loodbitumen aan de lange wanden ( achterkant en zijkanten ) voornamelijk. Dat zou al een hoop moeten doen lijkt me?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door meiborg »

Of bitumen een goed idee is weet ik niet, dat verlaagt de kast frequentie waardoor je juist meer kans op resonatie krijgt van de woofers.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Daar heb je het al. :lol:

Gewoon die 3 balkjes doen en kijken wat het doet? Nog een bepaalde voorkeur van hout, dikte/breedte en type? Gewoon ook spaanplaat gebruiken, of gewoon MDF? Welke lijm is verder aan te raden, gewoon houtlijm?
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door nuttyhifi »

De kasten zijn van 18 mm spaanplaat.
Wat het filter aangaat daar zitten elco's in en die lopen terug in waarde. De b&w's zijn dik 20 jaar oud dus de filter waardes zullen best afwijken door de veroudering van deze elco's. Deze zijn voor een paar euro te vervangen. Het kan ook de moeite lonen de elco van de tweeter te vervangen door een beter type (mkt.mkp).
De bedrading zou ook wat beter of dikker mogen.
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

Bedankt! Hier kan ik iets mee. Is het dan wel raadzaam om verder alles te vervangen voor bipolaire elco's? Zodat het filter wel origineel blijft? Wat zou een betere MKP voor de tweeter voor veranderingen met zich mee brengen volgens jullie?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door markbakk »

Filteronderdelen vervangen kan, en geheid dat het anders gaat klinken. Elco's waren ook 20 jaar geleden al voorverouderd (maar ze zullen allicht wat verder teruglopen), maar ook conus en ophanging van speakerunits verouderen. Ferrofluid van tweeters degenereert/droogt uit. De moraal van dit verhaal: weet wat je gaat vervangen en zorg dat je zaken kunt nameten.
V.w.b. bracings: ik zou willen pleiten voor verstevigingsmaatregelen ook juist van baffle en achterwand naar zijwanden/boven- en onderwand. Met name de baffle zal op de plek tussen de twee basspeakers behoorlijk meetrillen agv. de reactiekrachten die de units ook ergens op kwijt moeten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Henkjan »

bracings van een zo stevig mogelijk hout of plaatmateriaal, dus geen MDF...
Gebruikersavatar
Vinks
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 21:28

Re: B&W DM320 modificatie, raadzaam of niet?

Bericht door Vinks »

b&w's gister wat bracing geven.

Voorbereidingen:

Afbeelding

Afbeelding

Front/rear laten drogen:

Afbeelding

Zijkanten laten drogen:

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Conclusie: kleine moeite en veel vooruitgang. De sub/bass is veel rustiger geworden, bijna schrikbarend gewoon ( grootste verschil ). Het zingt minder, en de kasten resoneren ook absoluut hoorbaar minder. De kleine ingreep resulteert dus in een goede vooruitgang. Rustigere sub/bass, waardoor het mid/hoog wat meer naar voren komt, en de totale luidspreker meer "open" klinkt.

Ondanks dat ik het erg simpel gehouden heb ben ik zeer tevreden.

Volgende projectje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=14465
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”