hulp gevraagd voor een lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JB84

hulp gevraagd voor een lm3886

Bericht door JB84 »

Hallo,

Voor ik een "project pagina" ga aanmaken zit ik nog steeds met een paar vragen.

In de afgelopen 2 maanden heb ik alle onderdelen bij elkaar gezocht om in mijn ogen een goede EERSTE versterker te maken.

(losstaand van alle kleinere onderdelen en trafo) heb ik gekozen voor het volgende:

- http://www.ebay.com/itm/LM3886-High-End ... 1c0ccf707b
- http://www.ebay.com/itm/Input-Selector- ... 3f09509bf7

Is het mogelijk om aan de voorzijde van de behuizing een headphone ingang te maken?
Kan ik ook d.m.v een uitgang mijn sub hiermee aansturen ?

zo ja, hoe doe ik dit en wat ben ik hier e.v.t nog meer voor nodig?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

groeten Jens
Kappa7
Contacteer:

Re: hulp gevraagd voor een lm3886

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij mis je nog een voor versterker trap in je verhaal.
Na die voorversterker trap kan je dan de hoofdtelefoonaansluiting plaatsen.
Wel zal je dan een schakeling moeten maken die het signaal naar de eindversterker modules onderbreekt als je de hoofdtelefoon dan in plugt dit kan je met een simpele keuze schakelaar doen.
Je zou zo iets kunnen overwegen als voor/hoofdtelefoonversterker.
http://www.ebay.com/itm/JHL-Class-headp ... 1c17a94ecd

Groetjes George
JB84

Bericht door JB84 »

Hallo George,

Ik denk dat ik dat headphone verhaal maar even uit mijn hoofd moet zetten en me gewoon moet concentreren op de versterker zelf. Dit zal voornamelijk een leerproject voor mij zijn, en dan is het toch de beste keuze dit zo basic mogelijk te houden.

Het voorversterker verhaal heb ik al vaker voorbij zien komen en is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Jens
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met de voorgestelde componenten, een behuizing en wat transformatoren bouw je een heel leuke versterker.
Vanaf het input/volume printje maak je een verbinding naar de versterkerprintjes. Wanneer je op die verbinding een aftakking maakt naar een paar extra cinch bussen kun je daar een actieve subwoofer op aansluiten die dan mooi in volume meegeregeld wordt.
JB84

Bericht door JB84 »

bedankt voor de hulp !

De aansluiting maken voor de sub is nu helemaal duidelijk! Nu zit ik alleen met het voor versterker verhaal, is dit nodig ?
knuisje

Bericht door knuisje »

Niet nodig als je bron hebt met voldoende uitgangsniveau zoals een cd-speler.
JB84

Bericht door JB84 »

knuisje schreef:
Niet nodig als je bron hebt met voldoende uitgangsniveau zoals een cd-speler.
En daar zit ik dus mee. Het zal alleen maar gebruikt worden voor tv, htpc, en gameconsole.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ook daarvoor heb je geen voorversterker nodig.
JB84

Bericht door JB84 »

Prima!

Dan zal ik binnenkort eens gaan beginnen met bouwen, en een nieuwe pagina aanmaken met de voortgang.
markbakk

Bericht door markbakk »

RobertD schreef:
Ik vind dat wat kort door de bocht. Een voorversterker is doorgaans een verzamelbegrip voor ingangskeuze-schakelaar, volumeregeling en buffertrap. Vaak nog gecompleteerd door toonregeling en DC-ontkoppeling. En al die zaken (behalve mss. toonregeling) hebben zo hun nut.
Moeilijk is het allemaal niet. Met simpele opamps bouw je prima buffertrappen, die je naar wens nog wat signaalversterking mee kunnen geven. De ingangskeuzeschakeling zou je wellicht meer hoofdbrekens kunnen kosten, maar ook daarvoor zwerven voldoende voorbeelden (en diverse printlayouts) rond op het net. De voeding voor het geheel haal je gewoon van de voeding van de eindversterker, geregeld en verlaagd tot geschikte waarden uiteraard.
JB84

Bericht door JB84 »

markbakk schreef:
RobertD schreef:
Ik vind dat wat kort door de bocht. Een voorversterker is doorgaans een verzamelbegrip voor ingangskeuze-schakelaar, volumeregeling en buffertrap. Vaak nog gecompleteerd door toonregeling en DC-ontkoppeling. En al die zaken (behalve mss. toonregeling) hebben zo hun nut.
Moeilijk is het allemaal niet. Met simpele opamps bouw je prima buffertrappen, die je naar wens nog wat signaalversterking mee kunnen geven. De ingangskeuzeschakeling zou je wellicht meer hoofdbrekens kunnen kosten, maar ook daarvoor zwerven voldoende voorbeelden (en diverse printlayouts) rond op het net. De voeding voor het geheel haal je gewoon van de voeding van de eindversterker, geregeld en verlaagd tot geschikte waarden uiteraard.
Welke voorbeelden zouden dan van mij van toepassing zijn. Ik kan het met mijn basiskennis niet zo 1-2-3 vinden namelijk.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk dat Markbakk eerst eens moet gaan kijken wat jij allemaal hebt aangeschaft.
De ingangskeuze schakelaar en volumeregelaar heb jij al gekocht.

Wanneer jij de twee pakketjes die je hebt besteld op de juiste manier aan elkaar knoopt, heb jij echt een complete versterker gebouwd. Alle bronnen die jij opgeeft zullen voldoende uitgangssignaal hebben om de versterker aan te sturen.

Uiteraard heb je er nog wel een voedingstransformator bij nodig....
markbakk

Bericht door markbakk »

RobertD schreef:
Ik denk dat Markbakk eerst eens moet gaan kijken wat jij allemaal hebt aangeschaft.
Ik had even niet door wat de TS had besteld. Die PGA2311-volumeregelaar bevat een volumeregeling én een buffer... Bronnen tot aan een uitgangsimpedantie van 2k zouden het moeten doen en daar voldoen cd-spelers etc. wel aan.
JB84

Bericht door JB84 »

Goed om te horen dat het op deze manier kan voor mij !

Uiteraard zijn er ook de beide trafo's aanwezig om de aanwezige printjes van stroom te voorzien ;)
JB84

Bericht door JB84 »

Graag zou ik de rca ingangen van het bordje willen verwijderen en deze d.m.v kabel naar het achterpaneel brengen. Ik ben in het bezit van zilver draad en de teflon tube, en is dit de juiste manier om het aan te sluiten ? (groen is GND) en moet deze GND ook weer van rca naar de kast gebracht worden?
IMG-20110919-00396.jpg
en wat is de zin of onzin van het toevoegen van een weerstand ?
DSC_7240.jpg
DSC_7240.jpg (75.24 KiB) 357 keer bekeken
ray5150

Bericht door ray5150 »

vraag 1: In principe wel, Ja het hang er een beetje vanaf hoe de rest van de (massa) besdrading is aangelgd.
Het beste is normaal gesproken een sterpunt waar alle massa draden samenkomen.

Vraag 2 : Die weerstand vormt samen met de (gele) condensator een filter om bijvoorbeeld hoogfrequente instraling tegen te houden.
Bij fabrieks apparaten is dit meestal verplicht omdat ze aan verschillende eisen moeten voldoen.
De meeste zelfbouwer laten dat eruit.
JB84

Bericht door JB84 »

ray5150 schreef:
vraag 1: In principe wel, Ja het hang er een beetje vanaf hoe de rest van de (massa) besdrading is aangelgd.
Het beste is normaal gesproken een sterpunt waar alle massa draden samenkomen.
Ik ben al in het bezit van alle aluminium delen waar de behuizing van gemaakt gaat worden. De lay-out is op dit moment nog onbekend en kan dus nog alle kanten op. Dus mocht je de beste optie voor me weten dan hoor ik dat graag !!
JB84

Bericht door JB84 »

Vandaag weer even alles bekeken en er zijn nog steeds dingen die mij onduidelijk zijn ....

moeten ALLE GND aansluitingen ook daadwerkelijk naar een "sterpunt" toe ?

Bij het pakket kreeg ik de volgende tekening:
CCF21092011_00000.jpg
Omdat ik dus met het volume control control/input bordje werk veranderd namelijk de standaard situatie.

Na veel mailen met een Chinese verkoper word ik er niet wijzer van. Zijn er mensen met ervaringen met deze bordjes en de manier van aansluiten ? Dit lijkt mij de meest logische manier :
Hoogezand-Sappemeer-20110921-00409.jpg
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Het massa verhaal is altijd een lastige, hier zit ik zelf ook altijd mee in de knoop.

Als ik naar de rest van je schema kijk kan in verder niet echt iets ontdekken, dit lijkt mijn de meest logische manier van aansluiten.
(Maar ik zou nog even op reactie van de rest wachten, aangezien ik de bordjes ook niet ken.)
JB84

Bericht door JB84 »

cobaltjeh schreef:
Het massa verhaal is altijd een lastige, hier zit ik zelf ook altijd mee in de knoop.

Als ik naar de rest van je schema kijk kan in verder niet echt iets ontdekken, dit lijkt mijn de meest logische manier van aansluiten.
(Maar ik zou nog even op reactie van de rest wachten, aangezien ik de bordjes ook niet ken.)
Klopt, wat nou WEL en wat nou NIET?

Ik ga idd even reacties van andere forumleden afwachten en kijken wat hun mening hierover is.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat jij in de foto weergeeft is goed.

Wanneer je met losse cinch bussen gaat werken, monteer deze dan geïsoleerd van het chassis.
Je kunt dan de afscherming van de kabel van chassisdeel naar input print aan beide kanten aansluiten.

Zorg dat je de massa maar op één plaats met het (metalen) chassis verbindt.
JB84

Bericht door JB84 »

Bedankt voor de je inbreng Robert!

De cinch bussen worden bekabeld met zilverdraad en teflon tube vanaf de keuzeprint.

Kan ik ook voor de verbinding tussen keuze print en versterkerprint de zilverkabel gebruiken ? of is dat overkill en heb ik hier aan normale kabels genoeg ? Anders zou ik namelijk met 2 soorten kabels moeten werken via de kleine "out" uitgangen op de keuzeprint

Aangezien de cinch bussen voor de sub direct via de out van de keuzeprint aangesloten worden, kan ik de GND van deze bussen ook koppelen zodat er maar 1 draad vanaf GND richting deze bussen gaat ? Anders word het too much voor de aansluiting ben ik bang.
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

JB84 schreef:
Hallo George,

Ik denk dat ik dat headphone verhaal maar even uit mijn hoofd moet zetten en me gewoon moet concentreren op de versterker zelf. Dit zal voornamelijk een leerproject voor mij zijn, en dan is het toch de beste keuze dit zo basic mogelijk te houden.

Het voorversterker verhaal heb ik al vaker voorbij zien komen en is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Jens

Je kunt toch dat ook gewoon doen met weerstanden ?
200 ohm in serie en paralel van 8 ohm op de uitgang ?
Als ik het zo goed zeg weet ik niet, ben geen electronicus, maar zoiets was het.
Dan ben je wel een headphone plug nodig die automatich omschakeld op de headphone uitgang zodra je de stekker erin doet.
Dit zie je in de meeste standaard versterkers.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

tussen keuze print en versterkerprint kun je ook een stukje zilverkabel gebruiken, dat is maar een kort stukje en ook daar wil je dan dezelfde kwaliteit hebben.

Je kunt de massa van die cinchbussen wel doorverbinden. Zorg er dan wel voor dat je maar één draadje van al die cinchbussen naar je ingangsprint legt, anders maak je heel veel aardlussen.
Op de ingangsprint liggen al die massa-aansluitingen wel weer aan elkaar.
JB84

Bericht door JB84 »

Robert,

De tekening van een paar posts terug lijkt je dus geen goed idee ?

Dus van ieder kanaal 1 GND draad richting de 2 bussen en vanaf de cinch bus doorlussen naar de andere, en dit zo doen voor alle 3 de kanalen ?
Plaats reactie