Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

De voedingstrafo :)
Bij Tube Town vond ik de T-135 voor rond 50€.
Er zit geen wikkeling voor de negatieve roosterspanning op.Volgens de gegevens van Genalex hoeft dat niet,ze stellen kathodeweerstanden voor (met elkos erover :( ).
Voor de gelijkrichter wordt het dan wel dubbelfasig met diodes.
Die 485V is ook wel -Vg1 erbij,zodat het met een vaste instelling ipv kathodeweerstand weer een andere trafo wordt.
Kijk nog even verder :o
Anne
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Euh, dit is even Chinees voor mij en talen zijn niet mijn sterke punt :oops:

Edit: Je bedoelt deze: http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... Style.html ??
Ik zie dat deze 345V-0-345V levert (dit is correct om een stel KT88's in PP op te laten draaien?), en verder 3,15V-0-3,15V. Ik veronderstel dat we dan aan de 6xxx buisjes in plaats van 12xxx buisjes moeten voor driver/phasedraaier?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

Euh, dit is even Chinees voor mij en talen zijn niet mijn sterke punt :oops:
Zal wel meevallen in Ieper,Westvlaams,Nederlands en Frans :lol:
Die trafo,dat klopt.De 12xx7 buizen zijn eigenlijk 2x6V dus 6 of 12V ,kwestie van juist aansluiten (serie of parallel).
Zoals belooft,nog even verder gekeken :-s
Om het zo te doen als in het schema van de chinezen,met regelbare ruststroom,moet het met een andere trafo.
Daarvoor kan (weer TubeTown :shock: ) een ringkerntrafo T-185 voor 51€ dienen.Die zou,kantje/boord,zelfs twee versterkers aankunnen.
Even een,niet verder uitgewerkt,voorbeeld hoe die te gebruiken (heb toch niet veel te doen :sure: )
Anne
Bijlagen
IsaVoe.JPG
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Het spijt me te zeggen dat het voor mij toch nog altijd niet erg duidelijk is, maar ik ben er zeker van dat dit geheel aan mij ligt. Waarschijnlijk dat een en ander al een heel stuk duidelijker wordt eens het "bouwpakketje" hier effectief voor mijn neus ligt.

Hoe kostenbesparend het ook zou zijn, 1 voedingstrafo voor de 2 monoblocks zal het niet worden om het geheel achteraf zo plug-and-play mogelijk te houden. Met voedingstrafo's van amper een 50-tal €uro zou het ook wat gek zijn om hier te gaan besparen.
Het idee dat de voedingstrafo reserve heeft lijkt me een stuk interessanter dan een beparing van €50,-

Tot nu toe kom ik dus uit op een budget van €200,- per monoblock voor voedingstrafo, uitgangstrafo, buizen en buisvoeten.
Er rest dus nog enkel de condensatoren, weerstanden en diode's/diodeblok. Ik zie verder ook geen potmeter's voor de bias-regeling, of horen die in een ander deel-schema thuis?

Zou het trouwens mogelijk zijn om met diezelfde trafo ook nog een actief crossover-netwerkje op basis van buizen te voeden? Dit zou namelijk ook al een besparing zijn.

Mijn excuses voor de vele, waarschijnlijk érg noobish vragen, maar ik heb dan ook geen enkele ervaring met buizenversterkers, laat staan met de bouw er van...

Isabelle
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

De regeling voor de ruststroom komt aan de -80V.Bij de chinees (nee,niet om te eten) is er maar één regeling voor de twee eindbuizen :( .Verondersteld wel dat ze gelijk zijn.Beter gescheiden regelingen.Ook gebruiken ze nog een smoorspoel,hoeft niet echt (zie de HF10 elders op dit forum) :D
Gezien die trafo (on)behoorlijk overbemeten is,kan er nog vanalles bij.Ook wel een crossover :o .
Zoiets als dit :?: :?: ,vraagt vermoedelijk twee dubbeltriodes.
Anne
Bijlagen
CO.JPG
CO.JPG (20.71 KiB) 446 keer bekeken
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Het wordt me al ietsje duidelijker.
Een smoorspoel hoeft dus niet per sé, wat zijn dan de voor- en nadelen van zo een smoorspoel?

Hoe dat crossover er juist zal komen uit te zien weet ik nog niet precies, ook hier weer een kwestie van nog flink wat inlezen en informeren wegens volledig gebrek aan ervaring hiermee...

Isabelle
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

De smoorspoel :)
Tegen,groot zwaar duur en kans op resonantie (100Hz bijv.)
Voor,veel bromverminderen met weinig spanningsverlies
De weerstand :-s
Tegen,wordt warm(heet),spanningsverlies evenredig met bromvermindering of anders dikkere elko
Voor,goedkoop ,klein (wel ruimte laten voor warmte),geen kans op resonantie

In de hoop u hiermee van dienst te zijn geweest verblijven wij hoogachtend,
Anne :lol:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Ok, die smoorspoel dient dus om brom te verminderen en wanneer deze weggelaten wordt, wordt een heet wordende weerstand gebruikt in de plaats...

Kan die brom niet op andere manier gereduceerd worden? Bijvoorbeeld voedingstrafo netjes ingieten en enkele dikke elco's, met evt enkel lekker snelle kleinere parallel achter de gelijkrichting?

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

Ingieten :? help hoogstens tegen het mechanisch brommen van het blik :o
Het gaat om de brom,ook rimpel genoemd,op de gelijkspanning uit de gelijkrichter.
Na de diodes krijgen we 50 of 100x per seconde(één of twee fasen gebruiken) een opkomende en weer verdwijnende spanning.Om de gaten te vullen,we willen per slot gelijkspanning,zetten we een (dikke) condensator in.Maar ja,tijdens de "daluren" :lol: ontlaad de condensator zich.Hoever hangt af van de grootte van de C en het verbruik.
Het op en neer gaan van de spanning levert de zogenaamde rimpelspanning op,een wisselspanning bovenop de gelijkspanning.Hoe raak je die kwijt(ja,want dat dringt door tot in het signaal)? Niet dus,wel terugbrengen tot een aanvaardbare rest.Kan met een hoog-doorlaat filter, RC of LC evt.meerdere achter elkaar,of met een stabilisatieschakeling.
LC geeft het kleinste spanningsverlies.
Er was er eens,ik meen ene Porcino,die een dik boek(200blz.)ging bestuderen.Horen we niks meer van.Misschien over te nemen :?: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Kijk, nu wordt het me al helemaal duidelijk, oude leerstof begint zich langzaam en pijnlijk krakend te verplaatsen vanuit het achterhoofd naar de parate kennis.

Ik zou in ieder geval een complete gelijkrichter-brug toepassen met 4 diodes, zodat de afstand tussen de amplitudes zo klein mogelijk wordt om mee te beginnen.
Als je dan vervolgens enkele flink dikke condensatoren en enkele lekker snelle kleinere condensatoren parallel over de DC-kant van deze brug zet, dan moet het toch mogelijk zijn om die rimpel zéér sterk te reduceren?

Isabelle
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

Blij om het te horen oma,dat de ouwe tijd terug boven komt :lol:
Als je het schema hierboven bekijkt kun je zien dat er een diodebrug in zit,gevolgd door elkos waarvan ik de waarde(voorlopig) in het midden heb gelaten.Je kunt die elkos niet eindeloos groter maken,wordt dik en duur,en ook bij het opstarten krijgen de diodes het zwaar te verduren.Je zult toch verder moeten afvlakken voor de voorversterker.De voeding voor de eindbuizen mag wel (wat) brommen.In een ideale balans-opstelling valt de brom weg :sure: .
Wat een snelle kleine condensator is ? Een hele mooie misschien :lol: (voor de buitenlanders,snel is voor de west-vlaming mooi)
Anne
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door XC-C30 »

Ik vermoed dat Isabelle bedoelt, dat een kleinere condensator sneller is volgeladen en volledig ontladen omdat de capaciteit kleiner is... Zoiets :-s
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Candisa »

Ik bedoel inderdaad snel in de algemeen beschaafd nederlandse betekenis. Een kleine condensator qua capaciteit is ook vaak laag qua interne weerstand en dus beter om de rimpel nog net wat vlakker te strijken?

Om de diodes te ontzien is het misschien een idee om de gelijkgerichte en gladgestreken stroom te schakelen, zodat de elco's gewoon geladen blijven?
Een soft-start die een deel van de elco's pas enkele seconden na het inschakelen bijschakelt is misschien een andere oplossing?

Isabelle
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door johnrtd2 »

C-R-C is de simpelste oplossing en onderdrukt bovendien de silicium eigenschappen van de gelijkrichters.
John
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Music Angel XDSE (KT88) bruikbare basis voor 2 monoblokk

Bericht door Ah!buis »

Op naar de 200 blz. :lol: hoewel,nog niet erg ver gekomen :(
Een kleine condensator qua capaciteit is ook vaak laag qua interne weerstand en dus beter om de rimpel nog net wat vlakker te strijken?
Een kleinere serieweerstand helpt wel iets maar de grootte van de voorraad is het belangrijkst.
Een kleine C parallel helpt wel om nare bijverschijnselen van de gelijkrichter tegen te houden,dikke elkos doen het minder goed op hoge frequenties.Diodes sperren nml.niet onmiddelijk bij tegenspanning,er loopt even een stroom in de verkeerde richting.Veroorzaakt,samen met de zelfinduktie van de trafo en verschllende capaciteiten,gedempte HF-trillingen.Ook een reden om snelle (nl.)diodes te gebruiken.
Verder zitten de elkos ook in serie met de signaalweg,een anodeweerstand moet naar massa door de elko,als die niet goed is telt ie bij bij de weerstand.
zodat de elco's gewoon geladen blijven?
:o geladen blijven=geen stroom leveren .Een voeding die geen stroom levert heeft geen rimpel 8)
Een soft-start die een deel van de elco's pas enkele seconden na het inschakelen bijschakelt is misschien een andere oplossing?
Ja,als je last van muggen hebt kun je ook de aanschaf van een kanon overwegen :^o
Wat wel gedaan wordt is een NTC-weerstand in serie met de trafo.Begint met een grote weerstand die,door de warmte wegens de stroom,klein wordt.
Maar het loopt allemaal zo'n vaart niet,bij een balansversterker kan de C gemakkelijk beperkt blijven.
Pas nog een ouwe 6L6 PP van Wurlitzer onderhanden gehad,nou ja een ander z'n handen :( ,daar was de eerste elko,waaraan ook de UGT zat,slechts 30µF/500V.Zie het lieft wat groter,blijft zo toch een lichte brom.
Ome D heeft 330µF voor een leuk prijsje,twee in serie geeft ruim 150µF = zat :sure:
Daarachter serieweerstand +C naar de voorversterker,waardes afhankelijk van verbruik/nodige spanning.
Anne
Plaats reactie