Harman Kardon HD 970 Mute transistors verwijderen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Harman Kardon HD 970 Mute transistors verwijderen

Bericht door Genedefect »

Hallo,

Ik zou de mute transistors in mijn speler willen losmaken, alleen weet ik niet welk pootje los moet.

Met mijn gebrekkige electronica kennis heb ik ze wel gevonden in mijn speler, ik heb een plaatje van t schema en foto van de speler toegevoegd.

Zou iemand me kunnen zeggen welke pootjes los moeten, en hoe ik dat t makkelijkste kan doen.

Thanks !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje van speler in bitumen met power connecter modje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Waarom wil je die losmaken? Gehoormatig geeft het geen verbetering.

Groet,
Jacco
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Omdat ik overal t tegenovergestelde lees op internet :?:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

dit geeft absoluut een verbetering.
Het is bovendien één van de goedkoopste mods met een vaak onverwacht verbluffend resultaat !

Het enige nadelige effect hiervan is dat als je je speler pauzeert/doorspoelt/van track verandert/.. je wel eens rare geluiden kan horen ;)

Muzikaal ga je er mijlen op vooruit. Ook in mijn geval liggen die dingen er al lang uit, al heb ik ze wel nog bewaard :oops: :P

Hoe dan ook, als je deze transistoren verwijdert, raad ik je aan om ze toch ergens te bewaren. Je weet maar nooit dat je ze later om eender welke reden wil terugplaatsen.
Het zijn zo te zien smd transistoren. Je hebt 3 pootjes, één apart en 2 naast elkaar. Het pootje apart (de collector) is verbonden met je signaalweg. Verwarm de collectorpin en probeer met een fijn mesje de transistor aan één enkele zijde een zeer klein beetje op te heffen (de verwarmde kant zou moeten loskomen van de print) zodat dit pootje geen contact meer heeft met de print. Nu kan je met een fijne tang dit pootje of nog beter de transistor beetnemen en de 2 andere pootjes verwarmen zodat de transistor loskomt.

Je kan ook de transistor laten zitten op zijn plaats en enkel het collectorpinnetje losmaken van de print. Zo kan je hem later nog makkelijker terugzetten door enkel dit ene pootje terug vast te solderen, en toch zit de transistor dan niet meer verbonden aan je signaalweg.

hopend je hiermee wat geholpen te hebben :D
Laatst gewijzigd door BertDB op vr 02 jan 2009, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

En daar staan dan ook de testuitslagen bij van de (dubbel)blinde testen?

Mijn advies is om het lekker te laten zitten. Maar als je het echt wilt, kun je de hele tor verwijderen of alleen de collector los maken. Kan denk ik geen kwaad.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

het even testen kan zeker geen kwaad en is wel de moeite waard! het kost je namelijk niets :twisted:
Als het niet bevalt kunnen ze nog altijd makkelijk terug.

mvg, bert
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Ik zal proberen de collector los te maken :P

Bedankt voor de input.

Post morgen wel t vervolg.
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Nou, heb die collecter pinnetjes los gemaakt, ging makkelijk na het uitbouwen van de print en de stift van de bout wat te slijpen.

Nu geeft dat ding helemaal geen geluid meer :P

Transistor weg halen kan ik beter niet doen denk ik, ik zal m niet terug kunnen zetten.

Nu snap ik t echt niet meer, kan de collector wel terug zetten, maar zou graag weten waarom ik de mute dinges niet kan weghalen zonder de speler geen geluid meer geeft.

iemand een id?

plaatje dr bij

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Vreemd, als ik naar het schema kijk dan zit het component niet in serie maar trekt het signaal naar de GND ... maw. het zou gewoon moeten werken :!:
Als je nu eens voorzichtig een draadje van de collector pin naar de print soldeert ... werkt het dan weer :?: (even een draadje omdat je anders de boel weer moet uitbouwen en misschien heb je al de twee andere pootjes moeten verbuigen, teveel stress op de koperbaantjes en pootjes is niet goed lijkt mij :wink: )
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

:shock:

Me eindversterker stond niet aan :oops:

Mute transistors vast gemaakt, en nog geen geluid?

Versterker aan, mute dinges los en klaar.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

post ook even je bevindingen :D
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Haha, dat hebben we allemaal een keer meegemaakt. Er is trouwens een apart topic voor hè? (Weet effe niet meer waar, grand café?)

xbake schreef:
post ook even je bevindingen :D
Met een dubbel blind test voor Jacco ;)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Miniwatt schreef:
Haha, dat hebben we allemaal een keer meegemaakt. Er is trouwens een apart topic voor hè? (Weet effe niet meer waar, grand café?)
WIE DURFT?
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Beetje late response, maar heb het een paar dagen aangehoord.

Eigenlijk merk ik geen drol verschil :P

Heel misschien hoor ik de ruis wat beter als ik digitale radio laat lopen over de dac, maar kan echt niet zeggen dat het geluid beter of anders is geworden.

Die mute dingen zitten er ook voor de grap ik ofzo, nu ze los zijn is niks te horen met spoelen, skippen, pauze, power on/off.

Iig laat ik ze los, dr zijn nog geen nadelen, maar ook weinig voordelen.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Een van de weinige mensen waarbij de fantasie niet op hol is geslagen. Goed bezig, man!

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

Ik ben het niet met je eens als je insinueert dat iedereen die een verschil hoort fantaseert ..
Er zijn weldegelijk configuraties, zoals m'n oude marantz cd63mkII, waar je het verschil duidelijk hoort...
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Was maar een grapje... 8)

Maar dan zit er een ontwerpfout in je Marantz, want die mute torren op zichzelf zijn onhoorbaar.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

op zich lijkt het erg onlogisch, daar volg ik je in.
ze zitten niet tussen de signaalweg, maar leggen het signaal enkel aan massa als de torren geleiden ..
Ik ga ook niet beweren dat het in mijn geval een wereld van verschil is.. maar ik merk een lichte toename in detail en ruimtelijkheid..

Ik ben ook zeker niet in al dat voodoo gedoe. maar ik test graag dingen uit, zolang ze niet veel geld kosten :P
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik wil ook verder niemand de kast opjagen oid, maar ik stip het even bondig aan. En je zou het kunnen bekijken met een goede geluidskaart door 1 kanaal gelijk te houden en tweemaal een meting te doen op het andere kanaal. Met en zonder mute-tor en dan later die twee stereo bestanden vergelijken. Althans, zo doe ik het :wink:

Groet,
Jacco
Plaats reactie