TA3020 versterkertje voor laag dipole?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

TA3020 versterkertje voor laag dipole?

Bericht door meiborg »

Beste versterker kenners,

Ik heb al heel lang (héééél lang bedoel ik dan hè ;)), een project voor dipole's op stapel staan. Ik wil het graag zo betaalbaar mogelijk houden en heb om die reden twee keer lm4780 in stereo voor het hoog (ipv bijvoobeeld ucd) en zocht naar een betaalbare oplossing voor het laag. De LM4780 zijn overigens al klaar, moeten alleen nog in een mooie behuizing gebouwd worden samen met de versterker voor het laag.

Kwam nu op de 41hz pagina de truepath tegen met ta3020, niet zo duur met een prijs van (incl voeding) ongeveer 150 euro. Op ebay zag ik echter nog veel betaalbaardere setjes staan met deze chip, kant en klaar inlc. voeding zoals deze http://cgi.ebay.nl/TA3020-Class-T-Power ... 3a68ca22a7 De recenties over deze chip zijn echter wisselend, van heel goed tot niet zo denderend. Daarnaast weet je natuurlijk niet hoe de implementatie op zo'n bordje uit Hongkong uitpakt.

Ze moeten per kanaal twee Visaton WHC 30 X in serie aangesloten aansturen (in serie omdat het helaas 4ohm speakers zijn en een 2ohm belasting voor zo'n chipje lijkt mij niet zo'n best idee). Deze 12" drivers zijn 100 watt rms met 180 watt piekbelasting, dat zou moeten lukken lijkt mij.

Volgens mij kan ik voor de prijs van zo'n bordje mij geen buil vallen? Of sla ik hier de plank volledig mis, qua topics op dit forum lees ik veel verschillende meningen, ik vraag mij af of er een sluitend antwoord is. Ik begrijp dat het geen UCD zal evenaren, dat neem ik voor lief. De WHC zelf zijn ook maar budget speakers, je kan geen wonderen verwachten natuurlijk. Maar zou dit samen een beetje klinken, heeft iemand hier ervaring mee of raden jullie mij aan toch iets meer te investeren?

Mvg Reinder
SuperR

Re: TA3020 versterkertje voor laag dipole?

Bericht door SuperR »

Waarom neem je niet gewoon nog meer van die LM4780 kits? Of ben je bang dat die IC's het niet aankunnen? Je kan dan een dikke +/- 25 V voeding gebruiken en een stereokit per luidspreker voor de woofers. Dus de woofers niet in serie. Dan lever je per woofer max rond de 50 Watt.

In totaal heb je dan dus;
1 stereo-kit voor het hoog (L+R)
1 stereo-kit voor twee woofers (L)
1 stereo-kit voor twee woofers (R)

1 +/- 25 VDC voeding voor de LM4780 kits 300 VA oid

Dat maakt het voeden in ieder geval wel makkelijker omdat je dan met 1 voeding kan werken.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hallo SuperR,

Ik neem aan dat je dan bijv. een print van Knuisje, gebrugd geschakeld per setje paralel geschakelde woofers bedoelt? Paralel zitten de woofers op 2 ohm, is dat aan te sturen met een gebrugde lm4780? Ik heb daar niet veel kijk op, mijn impressie was dat dit niet haalbaar is. Lees het net nog eens, je bedoeld een 4 ohm woofer per kanaal geloof ik. Zou 50 watt per woofer wel genoeg zijn om ze onder controle te houden?

Wbt de setjes die ik al heb, het zijn twee kant en klare HLLY stereo bordjes met de lm4780. Ik heb ze van marktplaats geplukt voor 50 euro incl. verzendkosten, geen geld vond ik zelf. Ze zaten nog in de originele verpakking waarin de ontvanger ze had gekregen (inclusief chinese kranten als verpakkingsmateriaal), nog nooit gebruikt dus, helaas weet ik daardoor ook nog niet hoe ze klinken. Hiervoor heb ik al wel een bruikbare transformator van een vorige versterker, 400Va met twee x 18v, ik meen dat ik deze wel kon gebruiken om twee bordjes aan te sluiten. 18v is wat aan de lage kant natuurlijk maar ik denk dat ik daarmee op ongeveer 22v / 23v DC kom, verlies van de diodes etc. meegenomen. De neo 3 PDR zijn 4ohm de stuk en de mids ( 4 x Tangband w6-623c, twee per kant paralel geschakeld) komen samen ook op 4 ohm. Volgens mij zijn ze dan met 18v goed bediend, tot zover ik het met mijn beperkte inzicht op dit gebied kan inschatten ;).

Heb even de plaatjes van de lm4780 bordjes opgezocht op internet, ziet er wel goed uit vond ik zelf. Ook prima componenten voor het geld, Nichicon, mkp etc.

Mvg Reinder
Bijlagen
HLLY.jpg
HLLY2.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

meiborg schreef:
Ik neem aan dat je dan bijv. een print van Knuisje, gebrugd geschakeld per setje paralel geschakelde woofers bedoelt? Paralel zitten de woofers op 2 ohm, is dat aan te sturen met een gebrugde lm4780? Ik heb daar niet veel kijk op, mijn impressie was dat dit niet haalbaar is. Lees het net nog eens, je bedoeld een 4 ohm woofer per kanaal geloof ik. Zou 50 watt per woofer wel genoeg zijn om ze onder controle te houden?
Je kunt het printje parallel schakelen zodat je ca. 120W in 2 ohm kunt leveren. Elk van de 2 versterkers in de LM4780 ziet dan een impedantie van 4 ohm. Zie hier hoe je dit kunt doen. Het voltage van de trafo's (1 per print) mag dan niet hoger zijn dan 18V.
SuperR

Bericht door SuperR »

meiborg schreef:
Klopt idd, de LM4780 kun je beschouwen als een package van 2 keer een LM3886. Iedere LM3886 kun je dan gebruiken om 1 woofer aan te sturen. De belasting is dus 4 ohm per versterker-kanaal. Je hoeft dan dus niets in serie te zetten, in parallel of bridgen.
Wat wel belangrijk is, is dat je voedingspanning niet te hoog mag zijn. Hoe hoger de spanning en hoe lager de impedantie van je belasting, hoe meer warmte er verstookt moet worden in de versterker. Die 2*18V trafo die je hebt is dus prima voor je doeleinde. Onbelast en gelijkgericht zal het inderdaad 24-28 V DC opleveren.

Optisch zou het fraai zijn als je nog twee van die versterkerbordjes kan vinden. Op ebay staan ze nog voor ongeveer 35 euro per stuk. Dan kun je een behuizing kopen met koellichamen en dan plaats je aan iedere kant twee van die bordjes.
Zoiets bijvoorbeeld; http://www.modushop.biz/ecommerce/cat077_l2.php?n=1

Hoe wil je trouwens gaan filteren? Met een DSP, passief of met opampjes?
SuperR

Bericht door SuperR »

knuisje schreef:
meiborg schreef:
Je kunt het printje parallel schakelen zodat je ca. 120W in 2 ohm kunt leveren. Elk van de 2 versterkers in de LM4780 ziet dan een impedantie van 4 ohm. Zie hier hoe je dit kunt doen. Het voltage van de trafo's (1 per print) mag dan niet hoger zijn dan 18V.
Ja dat kan, maar dat is exact hetzelfde als de twee losse 'versterker-kanalen' ieder een woofer aan laten sturen. Het enige wat er anders is, is dat je een "koppelweerstand" moet gebruiken ter beveiliging. (die R1 3Watt weerstanden) Wat betreft geleverd vermogen is het daarmee identiek.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik vind het idee van Knuisje ook wel mooi. Ik zie dat je adviseerd per print een transformator te nemen. Is dat ten behoeve van de uiteindelijke geluidskwaliteit of is één transformator niet genoeg voor twee printjes?

Mocht ik de weg van SuperR bewandelen en nog twee printjes er bij halen, zou ik dan bijvoorbeeld twee bordjes per transformator kunnen aansluiten?

Op zich is de print van Knuisje wel een veiliger idee, daarvan is op de luisterdag al bewezen dat hij prachtig klinkt en ik kan altijd rekenen op goed advies! De HLLY bordjes zijn erg netjes om te zien maar hoe het klinkt moet ik nog maar afwachten natuurlijk (alhoewel op DIYaudio is men er positief over).

Edit: Ik ga trouwens mijn Behringer DCX2496 gebruiken voor het filter werk.

Mvg Reinder
SuperR

Bericht door SuperR »

meiborg schreef:
Ik vind het idee van Knuisje ook wel mooi. Ik zie dat je adviseert per print een transformator te nemen. Is dat ten behoeve van de uiteindelijke geluidskwaliteit of is één transformator niet genoeg voor twee printjes? Mocht ik de weg van SuperR bewandelen en nog twee printjes er bij halen, zou ik dan bijvoorbeeld twee bordjes per transformator kunnen aansluiten? Op zich is de print van Knuisje wel een veiliger idee, daarvan is op de luisterdag al bewezen dat hij prachtig klinkt en ik kan altijd rekenen op goed advies! De HLLY bordjes zijn erg netjes om te zien maar hoe het klinkt moet ik nog maar afwachten natuurlijk (alhoewel op DIYaudio is men er positief over).
Het voordeel van die van Knuisje is dat je hem binnen een paar dagen in huis kan hebben en (meer) support hebt. Wat betreft je trafo zou ik in eerste instantie je eigen gebruiken voor alle kanalen. Probeer dan wel een steraarde te maken. Dat is een centraal aardepunt. Mocht je dat niet doen kun je last krijgen van "groundloops"
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat is goed advies, zo'n steraarde heb ik al eens voorbij zien komen ergens op het forum. Ik neem aan dat het idee van zo'n goedkoop TA3020 bordje niet zo goed ligt dan?

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Heren,

Ik heb inmiddels zo'n lm4780 bordje aangesloten in een tijdelijke test opstelling (lees schoendoos, á la Harman Karton). Tot nog toe moet ik zeggen, klinkt niet zo bijzonder. Begrijp me niet verkeerd, het geluid is "schoon" in de zin van geen brom of ruis wanneer ik geen signaal toevoer. Alles best aardig maar mijn Denon klinkt gewoon een stuk beter (en das niet zo'n hele dure ook nog, daar ligt het niet aan ;)). Geluid lijkt nog wat aan de luidspreker te plakken, ik mis sprankelend hoog, laag is op zich gewoon prima.

Uiteraard heb ik het slechts over een half uurtje luisteren maar. Ik begrijp dat er toch enig inspelen vereist is dus laat ik hem dit weekend lekker doorspelen met mijn mp3 speler op repeat. Dan kan ik maandag een meer realistisch oordeel geven over hoe zo'n HLLY bordje nu klinkt.

Hij hangt overigens aan mijn gisteren gebouwde Pensil speakers http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=14366

Mvg Reinder
Plaats reactie