Siliconeblokjes als onderzetters voor je luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

nu word ik ook nieuwsgierig!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dit zijn toch wel erg leuke dingen om eens te proberen. Makkelijk te maken en is goedkoop.
Leuk...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

GerardJ schreef:

Het zijn standaard overdrachtsmetingen met een ruissignaal als input: Output(f) = Overdracht(f)*Input_ruis(f) => Overdracht(f) = Output(f)/Input_ruis(f).
Dan zou je misschien een sinussweep kunnen doen, als je het inputsignaal kan veranderen.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Grappig jaren geleden al gemaakt werkt erg goed, maak er paar extra voor cd-speler, versterker of dergelijke altijd handig.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Audioslave schreef:
Grappig jaren geleden al gemaakt werkt erg goed, maak er paar extra voor cd-speler, versterker of dergelijke altijd handig.
Ik eind jaren '90 ook! Misschien zijn het van die rages die om de zoveel tijd weer opleven... :D
Heb ze nog wel ergens geloof ik.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

GeertM2 schreef:
Misschien zijn het van die rages die om de zoveel tijd weer opleven... :D
Volgens mij zijn dat gewoon voor de hand liggende oplossingen waarvan je kan verwachten dat meer mensen er ooit op uit komen. O:)
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Misschien nog een aanvulling op het gehoormatige verhaal.

- bas is ronder
- voller in het laag/midden
- zaalgeluid beter hoorbaar
- strijkers klinken softer
- pauken knallen meer
- als het zeer complex wordt kan het harder zonder dat er onrust komt

Kortom: meer alsof je in de zaal zit en erbij bent
Dit komt heel goed overeen met wat ik thuis waarneem t.o.v. de situatie zonder silicone voetjes.

Doordat de dissonanten in de hoge bas (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.

PS. Dank voor het verplaatsen van deze discussie over siliconedempers naar een nieuw draadje.
Laatst gewijzigd door GerardJ op di 30 dec 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

bertor schreef:
GerardJ schreef:

Het zijn standaard overdrachtsmetingen met een ruissignaal als input: Output(f) = Overdracht(f)*Input_ruis(f) => Overdracht(f) = Output(f)/Input_ruis(f).
Dan zou je misschien een sinussweep kunnen doen, als je het inputsignaal kan veranderen.
Een sinussweep verandert op zich niets aan het principe van de overdrachtsmeting, maar kan wel nuttig zijn om een poging te doen om de doorkoppeling naar de vloer te meten. Met een sinus pomp je namelijk veel meet vermogen in een enkele frequentie waardoor de SNR van de meting flink verhoogd wordt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eigenlijk idioot dat ik dit nooit eerder heb geprobeerd, maar je moet natuurlijk ook op het idee komen van de siliconenkit en de ijsblokjeshouder. Al lang geleden had ik dit gelezen: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html via de website van Arthur Ludwig. De metingen die zij tonen zijn met een enkele sinus, waarschijnlijk op de resonantiefrequentie om een zo groot mogelijk verschil te tonen.

Probleem was blijkbaar dat ik niet zo snel wat wil uitgeven aan een commercieel product waarvan je moet afvragen of de claims waargemaakt worden. In ieder geval voldoet de zelfbouw demper uitstekend!
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Probleem was blijkbaar dat ik niet zo snel wat wil uitgeven aan een commercieel product waarvan je moet afvragen of de claims waargemaakt worden. In ieder geval voldoet de zelfbouw demper uitstekend!
Ik denk niet dat commerciele dempers zoveel toevoegen aan de silicone dempers. Het enige verschil dat ik zie is dat je misschien wat zou kunnen spelen met de variabelen veerconstante en dempingsfactor van het materiaal. Echter gezien de zeer lage eigenfrequentie van de luidspreker op siliconeblokjes met bijbehorende Q-factor rond 1, lijkt me hier niet veel mee te winnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
jeroen_d schreef:
Misschien nog een aanvulling op het gehoormatige verhaal.

- bas is ronder
- voller in het laag/midden
- zaalgeluid beter hoorbaar
- strijkers klinken softer
- pauken knallen meer
- als het zeer complex wordt kan het harder zonder dat er onrust komt

Kortom: meer alsof je in de zaal zit en erbij bent
Dit komt heel goed overeen met wat ik thuis waarneem t.o.v. de situatie zonder silicone voetjes.

Doordat de dissonanten in het hoog midden (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.

PS. Dank voor het verplaatsen van deze discussie over siliconedempers naar een nieuw draadje.
Dit ervaar ik bij mij niet zo, dat ik de bas harder kan zetten. Hij is nu juist veel steviger, de baslijnen zijn veel gemakkelijker te volgen, als ik het harder zet wordt het teveel. Ik heb wat met het niveau zitten spelen, zachter en harder, maar kom toch gewoon uit op het niveau dat ik had zonder de blokjes. Het is alleen veel beter geworden, het knalt meer.

Ik weet nog dat asterduc over mijn systeem opmerkte (toen ik de notches ook nog niet had), dat hij de bas van Markus Miller in een solo niet genoeg naar voren vond komen. Dat is nu wél zo, het klinkt veel vetter en energieker (zoals het moet volgens mij) zonder dat het gaat gonzen (wat je vaak krijgt als je de bas harder zet, dat er toch weer wat storende resonanties gaan opvallen).

Ik vraag me af of het bij box luidsprekers ook zo duidelijk verschil maakt, ik zal het straks bij de rondstralers eens proberen. Maar misschien is die ook weer te afwijkend, omdat alle actie/reactiekracht naar beneden is gericht en niet naar voren zoals bij een gewone box.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeetje wat positief allemaal! :lol:
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

GerardJ schreef:
Doordat de dissonanten in het hoog midden (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.
Ik zie dat hier iets verkeerd is terecht gekomen: dissonanten in het hoog midden moet zijn in de hoge bas (dipoolbas).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eindelijk zijn ze min of meer uitgedroogd. Nog steeds zijn ze wat week in het midden. Na een weekje had ik geprobeerd om ze uit het ijsblokjeshoudertje te halen, maar toen scheurde er eentje zomaar door midden. Na nu twee dagen op de verwarming te hebben gelegen, dacht ik dat 't tijd was om ze onder de speakers te leggen.
Over klankveranderingen laat ik me nog niet uit. Daar moet ik binnenkort even de tijd voor nemen om te testen. Ik heb het idee dat het baffle minder trilt bij basfrequenties.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mijn luisterruimte heeft een houten vloer die bij bepaalde frequenties nog wel eens lekker wilde meeresoneren. Met de siliconendempers onder de speakers is dat flink verminderd! Dat maakt dat de set schoner klinkt!
Gerard, wat voor ondergrond heb jij (EDIT: kurklaminaat dus)? Ik heb namelijk het idee dat het bovengenoemde effect een minder grote rol zal spelen bij betonnen vloeren.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 05 jan 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Ik heb verder geen data van siliconenblokjes maar ik denk dat je erg rekening moet houden met de "afveerfrequentie" van het systeem.

Dit principe lijkt erg op het ontkoppelen van een vloer in een doos in doos constructie en hier wordt altijd geprobeerd om die frequentie zo laag mogelijk te leggen om zoveel mogelijk breedbandig geluid te dempen tot in de lage frequenties.

Als die frequentie hoger ligt dan krijg de een massa-veer-massa systeem met een voorkeur voor bepaalde frequentie in het hoorbare domein. Dat is denk ik niet wenselijk.

http://www.wnpri.nl/pub/normen.pdf
Een interesante presentatie over het onderwerp.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als ik een drukje tegen de speaker geef, wiebelt hij langzaam heen en weer. Ik gok met een frequentie van niet meer dan een paar hertz.
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Ja, dit is heel leuk. Ik heb ze ook eens gemaakt met een eierkoffertje. Dit was een koffertje waar eitjes in bewaard kunnen worden. Vond het drogen lang duren, en mijn studentenkamer kreeg er een chemisch luchtje van.

Heeft een van jullie al eens het akoustische effect gemeten?
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Martijn M schreef:
Ik heb namelijk het idee dat het bovengenoemde effect een minder grote rol zal spelen bij betonnen vloeren.
Dat vermoeden heb ik ook. Daarom ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van anderen in combinatie met de soort vloer waarop de luidsprekers staan. Als er met harde vloeren (beton, leisteen ed.) ook hoorbare veranderingen/verbeteringen worden waargenomen, dan is blijkbaar het effect van de dempers op kastvibraties en de hoorbaarheid hiervan ook van invloed.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

arjenh schreef:
Heeft een van jullie al eens het akoustische effect gemeten?
Tot nu toe heb ik alleen de invloed van de dempers op de kasttrillingen gemeten met een versnellingsopnemer (zie post van 28 december). Akoestische heb ik er nog niet aan gemeten. Gaat in de toekomst nog wel gebeuren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen hoort ook grote verschillen en hij heeft als ik me niet vergis tegels op beton.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff voor de zekerheid: met wat vergelijken jullie open baffelaars nu die siliconen blokjes? met plat op de grond of met stevige blokjes? want anders zit je mss het verschil tussen plat op de grond en een beetje van de grond (met opening onderaan die er eerst niet was) te luisteren...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Deze openbaffelaar vergelijkt het met zomaar direct op de vloer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou... grijp je kans.. maak een stel hardhouten blokjes en regel een vrijwilliger en ga een dubbel blind vergelijken 8)
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Martijn M schreef:
Jeroen hoort ook grote verschillen en hij heeft als ik me niet vergis tegels op beton.
Jeroen heeft:
jeroen_d schreef:
... Met het vilt op de laminaat vloer en de silicone naar boven heb ik ze onder MOB3W gezet. ...
Henkjan schreef:
ff voor de zekerheid: met wat vergelijken jullie open baffelaars nu die siliconen blokjes? met plat op de grond of met stevige blokjes? want anders zit je mss het verschil tussen plat op de grond en een beetje van de grond (met opening onderaan die er eerst niet was) te luisteren...
Voorheen stonden de luidsprekers op dunne viltplaatjes (2-3 mm). Nu met siliconeblokjes staan ze ongeveer 1-1.5 cm van de grond. Ik verwacht eigenlijk geen invloed door deze kleine opening.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”