Siliconeblokjes als onderzetters voor je luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Dit komt heel goed overeen met wat ik thuis waarneem t.o.v. de situatie zonder silicone voetjes.jeroen_d schreef:Misschien nog een aanvulling op het gehoormatige verhaal.
- bas is ronder
- voller in het laag/midden
- zaalgeluid beter hoorbaar
- strijkers klinken softer
- pauken knallen meer
- als het zeer complex wordt kan het harder zonder dat er onrust komt
Kortom: meer alsof je in de zaal zit en erbij bent
Doordat de dissonanten in de hoge bas (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.
PS. Dank voor het verplaatsen van deze discussie over siliconedempers naar een nieuw draadje.
Laatst gewijzigd door GerardJ op di 30 dec 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een sinussweep verandert op zich niets aan het principe van de overdrachtsmeting, maar kan wel nuttig zijn om een poging te doen om de doorkoppeling naar de vloer te meten. Met een sinus pomp je namelijk veel meet vermogen in een enkele frequentie waardoor de SNR van de meting flink verhoogd wordt.bertor schreef:Dan zou je misschien een sinussweep kunnen doen, als je het inputsignaal kan veranderen.GerardJ schreef:
Het zijn standaard overdrachtsmetingen met een ruissignaal als input: Output(f) = Overdracht(f)*Input_ruis(f) => Overdracht(f) = Output(f)/Input_ruis(f).
Eigenlijk idioot dat ik dit nooit eerder heb geprobeerd, maar je moet natuurlijk ook op het idee komen van de siliconenkit en de ijsblokjeshouder. Al lang geleden had ik dit gelezen: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html via de website van Arthur Ludwig. De metingen die zij tonen zijn met een enkele sinus, waarschijnlijk op de resonantiefrequentie om een zo groot mogelijk verschil te tonen.
Probleem was blijkbaar dat ik niet zo snel wat wil uitgeven aan een commercieel product waarvan je moet afvragen of de claims waargemaakt worden. In ieder geval voldoet de zelfbouw demper uitstekend!
Probleem was blijkbaar dat ik niet zo snel wat wil uitgeven aan een commercieel product waarvan je moet afvragen of de claims waargemaakt worden. In ieder geval voldoet de zelfbouw demper uitstekend!
Ik denk niet dat commerciele dempers zoveel toevoegen aan de silicone dempers. Het enige verschil dat ik zie is dat je misschien wat zou kunnen spelen met de variabelen veerconstante en dempingsfactor van het materiaal. Echter gezien de zeer lage eigenfrequentie van de luidspreker op siliconeblokjes met bijbehorende Q-factor rond 1, lijkt me hier niet veel mee te winnen.jeroen_d schreef:Probleem was blijkbaar dat ik niet zo snel wat wil uitgeven aan een commercieel product waarvan je moet afvragen of de claims waargemaakt worden. In ieder geval voldoet de zelfbouw demper uitstekend!
Dit ervaar ik bij mij niet zo, dat ik de bas harder kan zetten. Hij is nu juist veel steviger, de baslijnen zijn veel gemakkelijker te volgen, als ik het harder zet wordt het teveel. Ik heb wat met het niveau zitten spelen, zachter en harder, maar kom toch gewoon uit op het niveau dat ik had zonder de blokjes. Het is alleen veel beter geworden, het knalt meer.GerardJ schreef:Dit komt heel goed overeen met wat ik thuis waarneem t.o.v. de situatie zonder silicone voetjes.jeroen_d schreef:Misschien nog een aanvulling op het gehoormatige verhaal.
- bas is ronder
- voller in het laag/midden
- zaalgeluid beter hoorbaar
- strijkers klinken softer
- pauken knallen meer
- als het zeer complex wordt kan het harder zonder dat er onrust komt
Kortom: meer alsof je in de zaal zit en erbij bent
Doordat de dissonanten in het hoog midden (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.
PS. Dank voor het verplaatsen van deze discussie over siliconedempers naar een nieuw draadje.
Ik weet nog dat asterduc over mijn systeem opmerkte (toen ik de notches ook nog niet had), dat hij de bas van Markus Miller in een solo niet genoeg naar voren vond komen. Dat is nu wél zo, het klinkt veel vetter en energieker (zoals het moet volgens mij) zonder dat het gaat gonzen (wat je vaak krijgt als je de bas harder zet, dat er toch weer wat storende resonanties gaan opvallen).
Ik vraag me af of het bij box luidsprekers ook zo duidelijk verschil maakt, ik zal het straks bij de rondstralers eens proberen. Maar misschien is die ook weer te afwijkend, omdat alle actie/reactiekracht naar beneden is gericht en niet naar voren zoals bij een gewone box.
Ik zie dat hier iets verkeerd is terecht gekomen: dissonanten in het hoog midden moet zijn in de hoge bas (dipoolbas).GerardJ schreef:Doordat de dissonanten in het hoog midden (die ik voorheen had) verdwenen zijn, heb ik de dipoolbas harder kunnen zetten. Voorheen vond ik dit niet klinken terwijl ik wist dat dit toongebied harder zou moeten. Echter ik ervaar nog steeds een gemis tussen de dipoolbas en het mid.
Eindelijk zijn ze min of meer uitgedroogd. Nog steeds zijn ze wat week in het midden. Na een weekje had ik geprobeerd om ze uit het ijsblokjeshoudertje te halen, maar toen scheurde er eentje zomaar door midden. Na nu twee dagen op de verwarming te hebben gelegen, dacht ik dat 't tijd was om ze onder de speakers te leggen.
Over klankveranderingen laat ik me nog niet uit. Daar moet ik binnenkort even de tijd voor nemen om te testen. Ik heb het idee dat het baffle minder trilt bij basfrequenties.
Over klankveranderingen laat ik me nog niet uit. Daar moet ik binnenkort even de tijd voor nemen om te testen. Ik heb het idee dat het baffle minder trilt bij basfrequenties.
Mijn luisterruimte heeft een houten vloer die bij bepaalde frequenties nog wel eens lekker wilde meeresoneren. Met de siliconendempers onder de speakers is dat flink verminderd! Dat maakt dat de set schoner klinkt!
Gerard, wat voor ondergrond heb jij (EDIT: kurklaminaat dus)? Ik heb namelijk het idee dat het bovengenoemde effect een minder grote rol zal spelen bij betonnen vloeren.
Gerard, wat voor ondergrond heb jij (EDIT: kurklaminaat dus)? Ik heb namelijk het idee dat het bovengenoemde effect een minder grote rol zal spelen bij betonnen vloeren.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 05 jan 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Ik heb verder geen data van siliconenblokjes maar ik denk dat je erg rekening moet houden met de "afveerfrequentie" van het systeem.
Dit principe lijkt erg op het ontkoppelen van een vloer in een doos in doos constructie en hier wordt altijd geprobeerd om die frequentie zo laag mogelijk te leggen om zoveel mogelijk breedbandig geluid te dempen tot in de lage frequenties.
Als die frequentie hoger ligt dan krijg de een massa-veer-massa systeem met een voorkeur voor bepaalde frequentie in het hoorbare domein. Dat is denk ik niet wenselijk.
http://www.wnpri.nl/pub/normen.pdf
Een interesante presentatie over het onderwerp.
Dit principe lijkt erg op het ontkoppelen van een vloer in een doos in doos constructie en hier wordt altijd geprobeerd om die frequentie zo laag mogelijk te leggen om zoveel mogelijk breedbandig geluid te dempen tot in de lage frequenties.
Als die frequentie hoger ligt dan krijg de een massa-veer-massa systeem met een voorkeur voor bepaalde frequentie in het hoorbare domein. Dat is denk ik niet wenselijk.
http://www.wnpri.nl/pub/normen.pdf
Een interesante presentatie over het onderwerp.
Dat vermoeden heb ik ook. Daarom ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van anderen in combinatie met de soort vloer waarop de luidsprekers staan. Als er met harde vloeren (beton, leisteen ed.) ook hoorbare veranderingen/verbeteringen worden waargenomen, dan is blijkbaar het effect van de dempers op kastvibraties en de hoorbaarheid hiervan ook van invloed.Martijn M schreef:Ik heb namelijk het idee dat het bovengenoemde effect een minder grote rol zal spelen bij betonnen vloeren.
Jeroen heeft:Martijn M schreef:Jeroen hoort ook grote verschillen en hij heeft als ik me niet vergis tegels op beton.
jeroen_d schreef:... Met het vilt op de laminaat vloer en de silicone naar boven heb ik ze onder MOB3W gezet. ...
Voorheen stonden de luidsprekers op dunne viltplaatjes (2-3 mm). Nu met siliconeblokjes staan ze ongeveer 1-1.5 cm van de grond. Ik verwacht eigenlijk geen invloed door deze kleine opening.Henkjan schreef:ff voor de zekerheid: met wat vergelijken jullie open baffelaars nu die siliconen blokjes? met plat op de grond of met stevige blokjes? want anders zit je mss het verschil tussen plat op de grond en een beetje van de grond (met opening onderaan die er eerst niet was) te luisteren...
