Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Kleine update,

Het Accuton probeersel klonk al als een goed systeem maar vanavond heeft Jeroen d geholpen de puntjes op de ''i'' te zetten. Het notch filter is geelimineerd en het gehele mid/hoog is circa 1.5db gelift t.o.v. de Eton woofer. Nu klinkt het geheel werkelijk zeer goed! Het huidige filterschema is hier bijgevoegd.

Nu maar weer eens paar daagjes lekker luisteren, ik heb eindelijk zomervakantie dus dat komt goed uit!

Groetjes Walter
Bijlagen
filter_aug_2011.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton probeersel

Bericht door wouter »

Mooi filter, niet te gecompliceerd.

Sommige waarden zullen wel optimaal gebleken zijn en zul je samenstellen uit meerdere componenten?!
66 uF of 6,9uF en 40 Ohm bijvoorbeeld...

Veel luisterplezier toegewenst!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Deze afwijkende waarden kwamen als volgt tot stand:

Uit de simulatie kwam voor het hoog een 6.8uF rollen. Ik had reeds een fraaie Mundorf S/G/O van 2.2uF en om die te kunnen blijven gebruiken heb ik een 4.7uF Mundorf S/G parallel erbij gezet maakt dus 6.9uF.

Condensatoren in goede kwaliteit gaan doorgaans maar tot 22uF vandaar hiervan 3 stuks parallel.

De 40 ohm is simpelweg 22 ohm en 18 ohm in serie, dat was wat ik beschikbaar had. De standaard waarde 39 ohm kan natuurijk ook prima maar ik heb hier 22 ohm als grootste waarde.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton probeersel

Bericht door wouter »

hm, wat een consessies weer. Zou me niet lekker zitten...

GRAPJE :lol:

Gaaf dat je hulp kreeg van Jeroen. Zouden een hoop fabrikanten ook wel willen denk ik :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Ik ben Jeroen zeer dankbaar voor zijn hulp, hij weet feiloos de vinger op de zere plek te leggen en door die aan te pakken het systeem naar een hoger niveau te brengen!

Ik denk ook dat ik zo rond deze filteropzet zal blijven, wellicht nog wat finetunen en met component kwaliteiten spelen. Ik heb me bijvoorbeeld laten vertellen dat Allen Bradley en Duelund weerstanden een betere match met Accuton zou zijn dan Mundorf M-resist of MOX.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walter, probeer toch ook nog eens de optie met 2.7 voor de mid en een combi van 1.5//22 voor de tweeter. Dat brengt het midden en hoog weer een tikkie omlaag. Ik zit hier thuis te luisteren als vergelijk, wellicht toch iets teveel pit in je systeem nu. Mind you, het is wel een kwestie van smaak, zoals nu is het ook goed.

Het systeem van Walt is trouwens erg mooi, de units klinken zeer verfijnd!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Zojuist heb ik jouw bovenstaande voorgestelde wijziging doorgevoerd. In serie met het hoog nu een 1.5 ohm Mundorf M-resist en parallel 22 ohm MOX.

In serie met het mid staat nu een parallel schakeling van 6.8 ohm en 4.7 ohm Mundorf M-resist maakt samen 2.78 ohm. Ik heb liever geen MOX in de signaalweg vandaar deze keuze versus een standaard 2.7 ohm MOX.

Nu maar weer eens luisteren... eerste indruk is al goed!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

liever geen mox in de signaalweg? :mrgreen:

heb je wel eens de deksels van je apparatuur er af gehad? :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Dus jij zet straks gerust MOX weerstanden in serie met je mooie AMT tweeter? Ik geloof er niks van...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

Walt schreef:
Dus jij zet straks gerust MOX weerstanden in serie met je mooie AMT tweeter? Ik geloof er niks van...

Groetjes Walter
we zullen zien!

er zijn meer en betere oplossingen! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Zoals?...

Wat ik nog wel zou willen proberen zijn:

- Duelund
- Allen Bradley
- Shinkoh

Helaas deze bovenstaande weerstanden zijn allemaal nog duurder dan Mundorf M-resist, dus eerst maar eens zeker weten welke weerstands waarden het nu uiteindelijk gaan worden...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

In het LCR correctie netwerk voor het laag zat nog steeds een ruwe Elco van 470uF, dat past natuurlijk niet echt bij de kwaliteit van de rest van de gebruikte componenten.

Via Paul van dit forum een flink stel gele 100uF MKT 160V condensatoren overgenomen. Deze meten werkelijk keurig, ze zitten bij mij allen binnen de 2% tolerantie!

Per kast zitten er nu 4 stuks van deze gele 100uF MKT parallel samen met 2 stuks 100uF MKP condensatren maakt samen 600uF, dit komt samen met de 6.8mH spoel net wat beter uit de simulatie dan de 670uF die ik eerder gebruikte (die waarde was gebaseerd op 8.2mH spoel)

Tevens als attachment de laatste filterstand:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0547.JPG
filter_aug_2011_rev1.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ik zit toch nog/weer te spelen met het idee om de 1.5 ohm weerstand voor het hoog te overbruggen met een 8.2uF condensator, het echte tophoog wordt dan nog iets gelift, verder blijft alles nagenoeg gelijk, zou dit een verbetering kunnen zijn? Zie onderstaande grafiek voor het effect (curve onder 15 graden):

Groetjes Walter
Bijlagen
bypass_8.2uf.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Men neme per kant 2 stuks krokodil klemmen en 3 verschillende condensatoren om te testen:

6.8uF Mundorf Supreme
8.2uF Audyn Cap Plus
10 uF Mundorf Supreme

Deze om de beurt parallel aan de 1.5 ohm weerstand.

Resultaat, het voegt eigenlijk niet veel toe aan het geheel, verschillen zijn zeer klein. In het kader van minder componenten in de signaal weg is beter, voorlopig dan maar zonder condensator over die 1.5 ohm.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0552.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Men neme per kant 2 stuks krokodil klemmen ....
gelukkig maar, ik wilde net voorstellen de topic titel aan te passen, maar zo klopt die weer :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Vraagje:

Ik wil gaan experimenteren met Allen Bradley weerstanden voor het mid en hoog. Deze komen slechts in maximaal 2W uitvoering dus ik moet er meerdere parallel zetten om voldoende powerhandling te krijgen.

Hoeveel ''watt'' zou ik nodig hebben voor die 2.7 ohm op het mid? Ik zat erover te denken 6 stuks van 15 ohm parallel dat maakt een 2.5 ohm met 12W power handling, zou voldoende moeten zijn toch? (standaard MOX is 10W geloof ik...)

KOOPJES TIP: op internet bij Verduin kosten de 15 ohm 2W slechts 0.35 eurocent het stuk, elders zie ik die ook voor 3.50 euro het stuk voorbij komen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Goede service van Verduin, net 100 stuks Allen Bradley van 15 ohm binnengekregen, deze ga ik samenstellen tot weerstanden van 1.5 ohm voor de C11 tweeter en 2.5 ohm voor de C77 middentoner.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0554.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Samengestelde weerstanden van 1.5 ohm en 2.5 ohm: was een aardige soldeerklus :)

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0556.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

En de samengestelde weerstanden gemonteerd in de kasten:

En nee Dre, ik heb nog geen luisterresultaten :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0559.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

geloof er geen reet van! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Klopt Dre, de Pass Labs Aleph versterker is inmiddels op de juiste (=zeer hoge) temperatuur en het klinkt erg goed!

Ik heb het idee dat deze Allen Bradley weerstanden net wat met rust in het geluid geven t.o.v. de Mundorf M-Resist, let wel het zijn geen grote verschillen!

Tevens is dit een zeer kosteneffectieve oplossing, per kast zitten er nu 16 stuks weerstanden van 15 ohm in van 35 eurocent per stuk. Dit maakt totaal per kast 5.60 euro, twee stuks Mundorf M-Resist komen op circa 20 euro.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

ik had nog even naar de weerstanden gekeken,maar de kleinste zijn nu 47 ohm....

twijfelen en zo! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Volgens mij zijn ze er nog hoor:

http://www.verelec.com/catalog/product_ ... ts_id=1269

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

tijd voor een bril....... :roll:

zit nu even allerlei bypass condensators over de tweeter cap te testen.......
er leuk en de verschillen zijn hoorbaar.
moet je ook eens proberen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Dat soort tweaks spreken mij altijd aan. Ik gebruik standaard op het hoog die kleine blauwe Vishay caps van 0.01uF, welke andere bypass condensatoren kun jij aanbevelen om te testen?

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”