Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton probeersel
Kleine update,
Het Accuton probeersel klonk al als een goed systeem maar vanavond heeft Jeroen d geholpen de puntjes op de ''i'' te zetten. Het notch filter is geelimineerd en het gehele mid/hoog is circa 1.5db gelift t.o.v. de Eton woofer. Nu klinkt het geheel werkelijk zeer goed! Het huidige filterschema is hier bijgevoegd.
Nu maar weer eens paar daagjes lekker luisteren, ik heb eindelijk zomervakantie dus dat komt goed uit!
Groetjes Walter
Het Accuton probeersel klonk al als een goed systeem maar vanavond heeft Jeroen d geholpen de puntjes op de ''i'' te zetten. Het notch filter is geelimineerd en het gehele mid/hoog is circa 1.5db gelift t.o.v. de Eton woofer. Nu klinkt het geheel werkelijk zeer goed! Het huidige filterschema is hier bijgevoegd.
Nu maar weer eens paar daagjes lekker luisteren, ik heb eindelijk zomervakantie dus dat komt goed uit!
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Accuton probeersel
Mooi filter, niet te gecompliceerd.
Sommige waarden zullen wel optimaal gebleken zijn en zul je samenstellen uit meerdere componenten?!
66 uF of 6,9uF en 40 Ohm bijvoorbeeld...
Veel luisterplezier toegewenst!
Sommige waarden zullen wel optimaal gebleken zijn en zul je samenstellen uit meerdere componenten?!
66 uF of 6,9uF en 40 Ohm bijvoorbeeld...
Veel luisterplezier toegewenst!
Re: Accuton probeersel
Hallo Wouter,
Deze afwijkende waarden kwamen als volgt tot stand:
Uit de simulatie kwam voor het hoog een 6.8uF rollen. Ik had reeds een fraaie Mundorf S/G/O van 2.2uF en om die te kunnen blijven gebruiken heb ik een 4.7uF Mundorf S/G parallel erbij gezet maakt dus 6.9uF.
Condensatoren in goede kwaliteit gaan doorgaans maar tot 22uF vandaar hiervan 3 stuks parallel.
De 40 ohm is simpelweg 22 ohm en 18 ohm in serie, dat was wat ik beschikbaar had. De standaard waarde 39 ohm kan natuurijk ook prima maar ik heb hier 22 ohm als grootste waarde.
Groetjes Walter
Deze afwijkende waarden kwamen als volgt tot stand:
Uit de simulatie kwam voor het hoog een 6.8uF rollen. Ik had reeds een fraaie Mundorf S/G/O van 2.2uF en om die te kunnen blijven gebruiken heb ik een 4.7uF Mundorf S/G parallel erbij gezet maakt dus 6.9uF.
Condensatoren in goede kwaliteit gaan doorgaans maar tot 22uF vandaar hiervan 3 stuks parallel.
De 40 ohm is simpelweg 22 ohm en 18 ohm in serie, dat was wat ik beschikbaar had. De standaard waarde 39 ohm kan natuurijk ook prima maar ik heb hier 22 ohm als grootste waarde.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Accuton probeersel
hm, wat een consessies weer. Zou me niet lekker zitten...
GRAPJE
Gaaf dat je hulp kreeg van Jeroen. Zouden een hoop fabrikanten ook wel willen denk ik
GRAPJE
Gaaf dat je hulp kreeg van Jeroen. Zouden een hoop fabrikanten ook wel willen denk ik
Re: Accuton probeersel
Hallo Wouter,
Ik ben Jeroen zeer dankbaar voor zijn hulp, hij weet feiloos de vinger op de zere plek te leggen en door die aan te pakken het systeem naar een hoger niveau te brengen!
Ik denk ook dat ik zo rond deze filteropzet zal blijven, wellicht nog wat finetunen en met component kwaliteiten spelen. Ik heb me bijvoorbeeld laten vertellen dat Allen Bradley en Duelund weerstanden een betere match met Accuton zou zijn dan Mundorf M-resist of MOX.
Groetjes Walter
Ik ben Jeroen zeer dankbaar voor zijn hulp, hij weet feiloos de vinger op de zere plek te leggen en door die aan te pakken het systeem naar een hoger niveau te brengen!
Ik denk ook dat ik zo rond deze filteropzet zal blijven, wellicht nog wat finetunen en met component kwaliteiten spelen. Ik heb me bijvoorbeeld laten vertellen dat Allen Bradley en Duelund weerstanden een betere match met Accuton zou zijn dan Mundorf M-resist of MOX.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Walter, probeer toch ook nog eens de optie met 2.7 voor de mid en een combi van 1.5//22 voor de tweeter. Dat brengt het midden en hoog weer een tikkie omlaag. Ik zit hier thuis te luisteren als vergelijk, wellicht toch iets teveel pit in je systeem nu. Mind you, het is wel een kwestie van smaak, zoals nu is het ook goed.
Het systeem van Walt is trouwens erg mooi, de units klinken zeer verfijnd!
Het systeem van Walt is trouwens erg mooi, de units klinken zeer verfijnd!
Re: Accuton probeersel
Hallo Jeroen,
Zojuist heb ik jouw bovenstaande voorgestelde wijziging doorgevoerd. In serie met het hoog nu een 1.5 ohm Mundorf M-resist en parallel 22 ohm MOX.
In serie met het mid staat nu een parallel schakeling van 6.8 ohm en 4.7 ohm Mundorf M-resist maakt samen 2.78 ohm. Ik heb liever geen MOX in de signaalweg vandaar deze keuze versus een standaard 2.7 ohm MOX.
Nu maar weer eens luisteren... eerste indruk is al goed!
Groetjes Walter
Zojuist heb ik jouw bovenstaande voorgestelde wijziging doorgevoerd. In serie met het hoog nu een 1.5 ohm Mundorf M-resist en parallel 22 ohm MOX.
In serie met het mid staat nu een parallel schakeling van 6.8 ohm en 4.7 ohm Mundorf M-resist maakt samen 2.78 ohm. Ik heb liever geen MOX in de signaalweg vandaar deze keuze versus een standaard 2.7 ohm MOX.
Nu maar weer eens luisteren... eerste indruk is al goed!
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
liever geen mox in de signaalweg?
heb je wel eens de deksels van je apparatuur er af gehad?
heb je wel eens de deksels van je apparatuur er af gehad?
Re: Accuton probeersel
Dus jij zet straks gerust MOX weerstanden in serie met je mooie AMT tweeter? Ik geloof er niks van...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
we zullen zien!Walt schreef:Dus jij zet straks gerust MOX weerstanden in serie met je mooie AMT tweeter? Ik geloof er niks van...
Groetjes Walter
er zijn meer en betere oplossingen!
Re: Accuton probeersel
Zoals?...
Wat ik nog wel zou willen proberen zijn:
- Duelund
- Allen Bradley
- Shinkoh
Helaas deze bovenstaande weerstanden zijn allemaal nog duurder dan Mundorf M-resist, dus eerst maar eens zeker weten welke weerstands waarden het nu uiteindelijk gaan worden...
Groetjes Walter
Wat ik nog wel zou willen proberen zijn:
- Duelund
- Allen Bradley
- Shinkoh
Helaas deze bovenstaande weerstanden zijn allemaal nog duurder dan Mundorf M-resist, dus eerst maar eens zeker weten welke weerstands waarden het nu uiteindelijk gaan worden...
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Hallo allemaal,
In het LCR correctie netwerk voor het laag zat nog steeds een ruwe Elco van 470uF, dat past natuurlijk niet echt bij de kwaliteit van de rest van de gebruikte componenten.
Via Paul van dit forum een flink stel gele 100uF MKT 160V condensatoren overgenomen. Deze meten werkelijk keurig, ze zitten bij mij allen binnen de 2% tolerantie!
Per kast zitten er nu 4 stuks van deze gele 100uF MKT parallel samen met 2 stuks 100uF MKP condensatren maakt samen 600uF, dit komt samen met de 6.8mH spoel net wat beter uit de simulatie dan de 670uF die ik eerder gebruikte (die waarde was gebaseerd op 8.2mH spoel)
Tevens als attachment de laatste filterstand:
Groetjes Walter
In het LCR correctie netwerk voor het laag zat nog steeds een ruwe Elco van 470uF, dat past natuurlijk niet echt bij de kwaliteit van de rest van de gebruikte componenten.
Via Paul van dit forum een flink stel gele 100uF MKT 160V condensatoren overgenomen. Deze meten werkelijk keurig, ze zitten bij mij allen binnen de 2% tolerantie!
Per kast zitten er nu 4 stuks van deze gele 100uF MKT parallel samen met 2 stuks 100uF MKP condensatren maakt samen 600uF, dit komt samen met de 6.8mH spoel net wat beter uit de simulatie dan de 670uF die ik eerder gebruikte (die waarde was gebaseerd op 8.2mH spoel)
Tevens als attachment de laatste filterstand:
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik zit toch nog/weer te spelen met het idee om de 1.5 ohm weerstand voor het hoog te overbruggen met een 8.2uF condensator, het echte tophoog wordt dan nog iets gelift, verder blijft alles nagenoeg gelijk, zou dit een verbetering kunnen zijn? Zie onderstaande grafiek voor het effect (curve onder 15 graden):
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Men neme per kant 2 stuks krokodil klemmen en 3 verschillende condensatoren om te testen:
6.8uF Mundorf Supreme
8.2uF Audyn Cap Plus
10 uF Mundorf Supreme
Deze om de beurt parallel aan de 1.5 ohm weerstand.
Resultaat, het voegt eigenlijk niet veel toe aan het geheel, verschillen zijn zeer klein. In het kader van minder componenten in de signaal weg is beter, voorlopig dan maar zonder condensator over die 1.5 ohm.
Groetjes Walter
6.8uF Mundorf Supreme
8.2uF Audyn Cap Plus
10 uF Mundorf Supreme
Deze om de beurt parallel aan de 1.5 ohm weerstand.
Resultaat, het voegt eigenlijk niet veel toe aan het geheel, verschillen zijn zeer klein. In het kader van minder componenten in de signaal weg is beter, voorlopig dan maar zonder condensator over die 1.5 ohm.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Accuton probeersel
gelukkig maar, ik wilde net voorstellen de topic titel aan te passen, maar zo klopt die weerWalt schreef:Men neme per kant 2 stuks krokodil klemmen ....
Re: Accuton probeersel
Vraagje:
Ik wil gaan experimenteren met Allen Bradley weerstanden voor het mid en hoog. Deze komen slechts in maximaal 2W uitvoering dus ik moet er meerdere parallel zetten om voldoende powerhandling te krijgen.
Hoeveel ''watt'' zou ik nodig hebben voor die 2.7 ohm op het mid? Ik zat erover te denken 6 stuks van 15 ohm parallel dat maakt een 2.5 ohm met 12W power handling, zou voldoende moeten zijn toch? (standaard MOX is 10W geloof ik...)
KOOPJES TIP: op internet bij Verduin kosten de 15 ohm 2W slechts 0.35 eurocent het stuk, elders zie ik die ook voor 3.50 euro het stuk voorbij komen...
Groetjes Walter
Ik wil gaan experimenteren met Allen Bradley weerstanden voor het mid en hoog. Deze komen slechts in maximaal 2W uitvoering dus ik moet er meerdere parallel zetten om voldoende powerhandling te krijgen.
Hoeveel ''watt'' zou ik nodig hebben voor die 2.7 ohm op het mid? Ik zat erover te denken 6 stuks van 15 ohm parallel dat maakt een 2.5 ohm met 12W power handling, zou voldoende moeten zijn toch? (standaard MOX is 10W geloof ik...)
KOOPJES TIP: op internet bij Verduin kosten de 15 ohm 2W slechts 0.35 eurocent het stuk, elders zie ik die ook voor 3.50 euro het stuk voorbij komen...
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Goede service van Verduin, net 100 stuks Allen Bradley van 15 ohm binnengekregen, deze ga ik samenstellen tot weerstanden van 1.5 ohm voor de C11 tweeter en 2.5 ohm voor de C77 middentoner.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Samengestelde weerstanden van 1.5 ohm en 2.5 ohm: was een aardige soldeerklus
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
En de samengestelde weerstanden gemonteerd in de kasten:
En nee Dre, ik heb nog geen luisterresultaten
Groetjes Walter
En nee Dre, ik heb nog geen luisterresultaten
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Klopt Dre, de Pass Labs Aleph versterker is inmiddels op de juiste (=zeer hoge) temperatuur en het klinkt erg goed!
Ik heb het idee dat deze Allen Bradley weerstanden net wat met rust in het geluid geven t.o.v. de Mundorf M-Resist, let wel het zijn geen grote verschillen!
Tevens is dit een zeer kosteneffectieve oplossing, per kast zitten er nu 16 stuks weerstanden van 15 ohm in van 35 eurocent per stuk. Dit maakt totaal per kast 5.60 euro, twee stuks Mundorf M-Resist komen op circa 20 euro.
Groetjes Walter
Ik heb het idee dat deze Allen Bradley weerstanden net wat met rust in het geluid geven t.o.v. de Mundorf M-Resist, let wel het zijn geen grote verschillen!
Tevens is dit een zeer kosteneffectieve oplossing, per kast zitten er nu 16 stuks weerstanden van 15 ohm in van 35 eurocent per stuk. Dit maakt totaal per kast 5.60 euro, twee stuks Mundorf M-Resist komen op circa 20 euro.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
ik had nog even naar de weerstanden gekeken,maar de kleinste zijn nu 47 ohm....
twijfelen en zo!
twijfelen en zo!
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Volgens mij zijn ze er nog hoor:
http://www.verelec.com/catalog/product_ ... ts_id=1269
Groetjes Walter
Volgens mij zijn ze er nog hoor:
http://www.verelec.com/catalog/product_ ... ts_id=1269
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
tijd voor een bril.......
zit nu even allerlei bypass condensators over de tweeter cap te testen.......
er leuk en de verschillen zijn hoorbaar.
moet je ook eens proberen!
zit nu even allerlei bypass condensators over de tweeter cap te testen.......
er leuk en de verschillen zijn hoorbaar.
moet je ook eens proberen!
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Dat soort tweaks spreken mij altijd aan. Ik gebruik standaard op het hoog die kleine blauwe Vishay caps van 0.01uF, welke andere bypass condensatoren kun jij aanbevelen om te testen?
Groetjes Walter
Dat soort tweaks spreken mij altijd aan. Ik gebruik standaard op het hoog die kleine blauwe Vishay caps van 0.01uF, welke andere bypass condensatoren kun jij aanbevelen om te testen?
Groetjes Walter
