Subwoofer 20Hz (budget) ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Chris_T »

Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

Voor 'strak' is de beste optie meerdere gesloten subwoofers! Het grootste voordeel zit 'm in het verminderen van kamerresonanties. Dit zorgt voor minder pieken en dips in de frequentiesrepons, minder plaatsafhankelijkheid en minder naslingeren van het laag.

Gesloten subs zijn compact en hebben het beste impulsgedrag, maar verschillen in naslingeren tussen de diverse principes vallen in het niet bij wat je kamer normaal gesproken doet.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Ronkel schreef:
Gesloten subs zijn compact en hebben het beste impulsgedrag, maar verschillen in naslingeren tussen de diverse principes vallen in het niet bij wat je kamer normaal gesproken doet.
De sub komt in een kast, maakt dat nog uit?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Ik heb nog even wat gesimuleerd met WinISD.

Geel: gesloten (70L)
Wit: BR (58L, tuning 23Hz)
Blauw: Bandpass 4th (volgens specs Tom)
Paars: Bandpass 6th (Door winisd laten bepalen.. :oops:)

Simulaties zonder filter van de conrad amp (lowpass en boost):
TFM_no_filter.png
SPL_no_filter.png
Groupdelay_no_filter.png
Simulaties met filters Conrad amp (lowpass 75Hz, boost op 28Hz):
TFM_conrad_amp.png
SPL_conrad_amp.png
Groupdelay_conrad_amp.png
Grappig om te zien wat die boost doet met de groupdelay van de gesloten box...

En voor de geïnteresseerden nog de WinISD project files:
DS100i.zip
(4.22 KiB) 38 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Nick18 op wo 31 aug 2011, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Chris_T schreef:
Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Maar die worden dus vrij groot zag in de plaatjes van HenkJan...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door b_force »

Neem wel die lowpass en boost mee, anders krijg je namelijk een enorm vertekend beeld.
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door nuttyhifi »

blijft lastig op met een strak budget.
Op de website van sunfire staan wat pdf's die leuk maar ook wat ontmoedigend zijn om te lezen.
http://www.sunfire.com/technology.asp

Ik heb in het verleden wat tests gedaan met een pioneer competitie sub. Aanbevolen behuizing 42,5 ltr cc f3 ongeveer 40 hz.
Deze in een 30 ltr kist gebouwd en aangestuurd met een gebrugde hafler (360 watt rms) en bijgeregeld met een 33 bands equalizer.
Ik kwam op ongeveer 93 db bij 20 hz op 360 watt en de x max vd woofer. Bij 100 hz en 93 db zat ik op 2 a 3 watt.
Ik gok dat de 100 watt (rms of marketing watts?) monacor plate amp snel zijn grens zal bereiken met een vorm van equalizing of linkwitz transvorm.

Op zich valt er denk ik wel wat te zeggen voor het (goedkope) idee van Bart Segers en dan nog goedkoop aan wat meer versterker vermogen komen.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Chris_T schreef:
Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Is de Qts van de driver niet te laag (0,1917) voor een TL?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

nuttyhifi schreef:
Ik gok dat de 100 watt (rms of marketing watts?) monacor plate amp snel zijn grens zal bereiken met een vorm van equalizing of linkwitz transvorm.

Op zich valt er denk ik wel wat te zeggen voor het (goedkope) idee van Bart Segers en dan nog goedkoop aan wat meer versterker vermogen komen.
De amp is van Conrad en levert volgens de datasheet 150W RMS op 4ohm en 100W RMS op 8ohm. De woofer is 4ohm...

Misschien is het inderdaad een goed idee, maar het lijkt me leuker om toch iets te proberen met de huidige Conrad driver, gewoon voor de lol. Overschakelen naar een andere driver kan altijd nog! :wink:
Maar misschien vinden jullie dat een slecht plan :oops:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

Met een LT ligt het er helemaal aan welke driver je gebruikt. De meeste mensen denken bij een LT dat je enorm moet boosten en daardoor enorm veel vermogen nodig hebt. Bij een geschikte woofer met lage Qts valt dat heel erg mee!

Bij een Peerless XLS-10 is de aandrijving erg sterk en dus de Qtc niet al te hoog, waardoor je aan 100 W bij ca. 20 l inhoud al voldoende hebt om Xmax te halen. Je hebt trouwens vooral een hoge spanning nodig, omdat de impedantiepiek midden in je werkingsgebied komt te liggen. Veel vermogen neemt je driver dan eigenlijk niet op! :wink:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Chris_T »

Ik vraag mij toch af hoe ze de Peerless XLS-10 zo goedkoop kunnen aanbieden.
Normale prijs van zulk soort woofers zit in de 200-300 euro categorie.
Oude stock die ze weg willen doen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door b_force »

Ik kan me herinneren dat die XLS10 een tijd rond de 150 euro heeft gezeten.
Nu zijn ze rond de 200 euro.

Gezien BK ook kant en klare subwoofers verkoopt met deze units, verwacht ik dat hij gewoon een goeie deal heeft of iets in die trend.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Tom Magchielse »

bartsegers schreef:
een bandpass kan beter, maar niet op de manier zoals Tom hem omschreef eigenlijk.

een 6e orde bandpass kastje zou ook kunnen, maar een liter of 70 zit je wel aan.
(om die 20hz te halen, en met een of andere boost)

zoals je aangeeft kan een bandpass wat wollig klinken, dit heeft te maken met de group delay die soms erg fors wordt!
Idem voor een basreflex hoor overigens.
Ik heb altijd grote moeite met teksten over "snel" laag, en "snelle"woofers. Voor mij is alles wat er "snel"is aan een muzieksignaal een midden-hoog fenomeen, en dus niet het terrein van de woofer.
Misschien kunnen we het erover eens worden dat de meesten hier met "snel" bedoelen dat het uitslingeren kort duurt. Daarbij moet bedacht worden dat het uitslingeren in periodes wordt geteld. Een slecht gedempte kast met een hoge afsnijfrequentie slingert vele periodes na, maar dat duurt desondanks kort in millisec gemeten.. En andersom duurt het uitslingeren van een laag afgestemd systeem dat goed gedempt is kort in periodes, maar toch lang in millisec..
De bandpass kasten zijn wat uitslingerverschijnselen en (dus) groeplooptijdsprongen betreft vergelijkbaar met een gelijkwaardige gesloten kast (bij de 4e orde bandpas) en vergelijkbaar met een basreflex (bij de 6e orde bandpass). De vermeende "wolligheid "komt volgens mij voort uit het feit dat deze kasten van nature geen midden weergeven, waardoor hun geluid donker en wollig klinkt. Filter je een basreflex met een tweede-orde filter af op b.v. 120 Hz, dan klinkt dat net zo wollig. Het laag van een 4e orde bandpass is net zo strak als dat van een gesloten kast.
Wat het rendement betreft, als je de bandpass laag afstemt, gaat de bandbreedte ver door naar het diepe laag, maar daalt het rendement. Je kan dus rendement ruilen tegen basdiepte, wat met geen enkele andere kast kan.
groet, Tom
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

hoi Tom,

De door jou voorgestelde afmetingen zijn toch echt niet bruikbaar voor de bandpass kast.
Heb je het eens in Winisd gegooid?

als je een kast neemt met voorkamer 12 liter, afgestemd op 55hz. achterkamer van 30 liter, afgestemd 22 hz, krijg je een redelijk nette curve.

met een 100 watt zit je dan aan 100db @ 20 hz. (best pittig) (met boost van 3db rond 28hz)
Althans ik begrijp dat die conrad versterker daar boost?
Bijlagen
conrad alu.rar
(501 Bytes) 35 keer gedownload
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

bartsegers schreef:
als je een kast neemt met voorkamer 12 liter, afgestemd op 55hz. achterkamer van 30 liter, afgestemd 22 hz, krijg je een redelijk nette curve.
Bedankt Bart, dit is een 6e orde kast neem ik aan?

Ik heb nog even gesimuleerd met bandpass (4e en 6e orde). Waarom zouden de gestelde afmetingen door Tom niet kunnen werken? Ik ben gewoon nieuwsgierig en vind het resultaat met Tom zijn afmetingen best aardig :wink: (zie plotjes). Waarom zijn het trouwens zulke verschillende plots tussen WinISD en WinISD pro, afgezien van filters Conrad amp? Blauw is 4e orde (Tom) paars is 6e orde (Bart). De WinISD pro plots hebben de filters van de conrad amp erin zitten. (boost op 28Hz en Lowpass 75hz).

WinISD:
4th_6th_winisd.PNG
WinISD pro:
4th_6th_WinISDpro_conradamp.PNG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Vuurkat »

Misschien heb je bij de een de parameter 'Le' ingevuld? Ook zijn de vensterinstellingen niet helemaal gelijk.

Edit: oh ik lees je vraag nu pas goed, welke verschillen bedoel je? Het is moeilijk vergelijken als bij de ene WinISD de filters aan staan en bij de andere niet.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op vr 02 sep 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Casper schreef:
Misschien heb je bij de een de parameter 'Le' ingevuld? Ook zijn de vensterinstellingen niet helemaal gelijk.
Le heb ik bij beide niet ingevuld, vensterinstellingen kan ik niet helemaal gelijk krijgen...
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Weet iemand trouwens of een kant en klare Morel subwoofer iets zou zijn? Zijn nu wel heel goedkoop:
http://eltim.eu/index.php?item=&action= ... 91&lang=NL :shock: Hebben volgens de datasheet een frequency response vanaf 19Hz (zie geen grafieken overigens).
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik afstap van zelfbouw natuurlijk, maar gewoon nieuwsgierig :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

het gaat om het rendement bij die lage frequenties.

19 hertz haalt mijn tweeter ook namelijk ... (bij wijze van)

een fabrikant geeft bijvoorbeeld op dat ze van 19-100 hz spelen. (maar hoeveel output??)

kan gerust -6DB punt zijn namelijk.

verschil tussen de blauw en paarse lijn zie je zelf ook denk ik. (vanaf 30Hz 3dB meer output)

Dat is vergelijkbaar met het hebben spelen van 1 of 2 subs. (3db = verdubbeling geluidsdruk)
Behoorlijk aanzienlijk dus.

MAAR, zoals ook jij aangeeft, de 6e orde kast van mij heeft geen lowboost!
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

bartsegers schreef:
het gaat om het rendement bij die lage frequenties.

19 hertz haalt mijn tweeter ook namelijk ... (bij wijze van)

een fabrikant geeft bijvoorbeeld op dat ze van 19-100 hz spelen. (maar hoeveel output??)

kan gerust -6DB punt zijn namelijk.
Tja dat dacht ik al, maar probeerde het toch even :wink:
verschil tussen de blauw en paarse lijn zie je zelf ook denk ik. (vanaf 30Hz 3dB meer output)

Dat is vergelijkbaar met het hebben spelen van 1 of 2 subs. (3db = verdubbeling geluidsdruk)
Behoorlijk aanzienlijk dus.

MAAR, zoals ook jij aangeeft, de 6e orde kast van mij heeft geen lowboost!
Inderdaad daar had ik even niet bij stil gestaan (3db = verdubbeling geluidsdruk).. In mijn plaatjes heb ik wel de boost meegenomen ook bij simulatie van een 6e orde bandpass met de door jouw opgegeven specs! Met WinISD (niet de pro) kan je geen filters instellen? Ik kon het tenminste niet vinden. Bij jouw simulatie ziet het er namelijk wel wat mooier uit dan die van mij in WinISD pro... Ik zou graag willen weten hoe jouw plaatje eruit ziet met de boost erin, dus in de gewone WinISD (kan me er wel een voorstelling van maken).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

de beta, kan geen boost meesimuleren.

je kunt die 6e orde bandpass kast dus nog tunen zodat er MET boost een wat netter resultaat (vlakker) is.

Let er vooral op dat laag tunen van een compartiment met een klein volume erg lastig is. (lang BR-pijp)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”