Subwoofer 20Hz (budget) ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Voor 'strak' is de beste optie meerdere gesloten subwoofers! Het grootste voordeel zit 'm in het verminderen van kamerresonanties. Dit zorgt voor minder pieken en dips in de frequentiesrepons, minder plaatsafhankelijkheid en minder naslingeren van het laag.
Gesloten subs zijn compact en hebben het beste impulsgedrag, maar verschillen in naslingeren tussen de diverse principes vallen in het niet bij wat je kamer normaal gesproken doet.
Gesloten subs zijn compact en hebben het beste impulsgedrag, maar verschillen in naslingeren tussen de diverse principes vallen in het niet bij wat je kamer normaal gesproken doet.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
De sub komt in een kast, maakt dat nog uit?Ronkel schreef:Gesloten subs zijn compact en hebben het beste impulsgedrag, maar verschillen in naslingeren tussen de diverse principes vallen in het niet bij wat je kamer normaal gesproken doet.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Ik heb nog even wat gesimuleerd met WinISD.
Geel: gesloten (70L)
Wit: BR (58L, tuning 23Hz)
Blauw: Bandpass 4th (volgens specs Tom)
Paars: Bandpass 6th (Door winisd laten bepalen..
)
Simulaties zonder filter van de conrad amp (lowpass en boost): Simulaties met filters Conrad amp (lowpass 75Hz, boost op 28Hz): Grappig om te zien wat die boost doet met de groupdelay van de gesloten box...
En voor de geïnteresseerden nog de WinISD project files:
Geel: gesloten (70L)
Wit: BR (58L, tuning 23Hz)
Blauw: Bandpass 4th (volgens specs Tom)
Paars: Bandpass 6th (Door winisd laten bepalen..
Simulaties zonder filter van de conrad amp (lowpass en boost): Simulaties met filters Conrad amp (lowpass 75Hz, boost op 28Hz): Grappig om te zien wat die boost doet met de groupdelay van de gesloten box...
En voor de geïnteresseerden nog de WinISD project files:
Laatst gewijzigd door Nick18 op wo 31 aug 2011, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Maar die worden dus vrij groot zag in de plaatjes van HenkJan...Chris_T schreef:Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Neem wel die lowpass en boost mee, anders krijg je namelijk een enorm vertekend beeld.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
blijft lastig op met een strak budget.
Op de website van sunfire staan wat pdf's die leuk maar ook wat ontmoedigend zijn om te lezen.
http://www.sunfire.com/technology.asp
Ik heb in het verleden wat tests gedaan met een pioneer competitie sub. Aanbevolen behuizing 42,5 ltr cc f3 ongeveer 40 hz.
Deze in een 30 ltr kist gebouwd en aangestuurd met een gebrugde hafler (360 watt rms) en bijgeregeld met een 33 bands equalizer.
Ik kwam op ongeveer 93 db bij 20 hz op 360 watt en de x max vd woofer. Bij 100 hz en 93 db zat ik op 2 a 3 watt.
Ik gok dat de 100 watt (rms of marketing watts?) monacor plate amp snel zijn grens zal bereiken met een vorm van equalizing of linkwitz transvorm.
Op zich valt er denk ik wel wat te zeggen voor het (goedkope) idee van Bart Segers en dan nog goedkoop aan wat meer versterker vermogen komen.
Op de website van sunfire staan wat pdf's die leuk maar ook wat ontmoedigend zijn om te lezen.
http://www.sunfire.com/technology.asp
Ik heb in het verleden wat tests gedaan met een pioneer competitie sub. Aanbevolen behuizing 42,5 ltr cc f3 ongeveer 40 hz.
Deze in een 30 ltr kist gebouwd en aangestuurd met een gebrugde hafler (360 watt rms) en bijgeregeld met een 33 bands equalizer.
Ik kwam op ongeveer 93 db bij 20 hz op 360 watt en de x max vd woofer. Bij 100 hz en 93 db zat ik op 2 a 3 watt.
Ik gok dat de 100 watt (rms of marketing watts?) monacor plate amp snel zijn grens zal bereiken met een vorm van equalizing of linkwitz transvorm.
Op zich valt er denk ik wel wat te zeggen voor het (goedkope) idee van Bart Segers en dan nog goedkoop aan wat meer versterker vermogen komen.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Is de Qts van de driver niet te laag (0,1917) voor een TL?Chris_T schreef:Dan kan een TL een hele mooie uitkomst zijn, die staan erom bekend om het gortdroge bass karakter.
Bovendien loopt het laag maar met 6dB/octaaf af (hangt wel een beetje af van de Qts-waarde),
in tegenstelling tot 12dB/octaaf voor gesloten en +/- 18dB/octaaf voor een bandpass/bassreflex.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
De amp is van Conrad en levert volgens de datasheet 150W RMS op 4ohm en 100W RMS op 8ohm. De woofer is 4ohm...nuttyhifi schreef:Ik gok dat de 100 watt (rms of marketing watts?) monacor plate amp snel zijn grens zal bereiken met een vorm van equalizing of linkwitz transvorm.
Op zich valt er denk ik wel wat te zeggen voor het (goedkope) idee van Bart Segers en dan nog goedkoop aan wat meer versterker vermogen komen.
Misschien is het inderdaad een goed idee, maar het lijkt me leuker om toch iets te proberen met de huidige Conrad driver, gewoon voor de lol. Overschakelen naar een andere driver kan altijd nog!
Maar misschien vinden jullie dat een slecht plan
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Met een LT ligt het er helemaal aan welke driver je gebruikt. De meeste mensen denken bij een LT dat je enorm moet boosten en daardoor enorm veel vermogen nodig hebt. Bij een geschikte woofer met lage Qts valt dat heel erg mee!
Bij een Peerless XLS-10 is de aandrijving erg sterk en dus de Qtc niet al te hoog, waardoor je aan 100 W bij ca. 20 l inhoud al voldoende hebt om Xmax te halen. Je hebt trouwens vooral een hoge spanning nodig, omdat de impedantiepiek midden in je werkingsgebied komt te liggen. Veel vermogen neemt je driver dan eigenlijk niet op!
Bij een Peerless XLS-10 is de aandrijving erg sterk en dus de Qtc niet al te hoog, waardoor je aan 100 W bij ca. 20 l inhoud al voldoende hebt om Xmax te halen. Je hebt trouwens vooral een hoge spanning nodig, omdat de impedantiepiek midden in je werkingsgebied komt te liggen. Veel vermogen neemt je driver dan eigenlijk niet op!
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Ik vraag mij toch af hoe ze de Peerless XLS-10 zo goedkoop kunnen aanbieden.
Normale prijs van zulk soort woofers zit in de 200-300 euro categorie.
Oude stock die ze weg willen doen?
Normale prijs van zulk soort woofers zit in de 200-300 euro categorie.
Oude stock die ze weg willen doen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Ik kan me herinneren dat die XLS10 een tijd rond de 150 euro heeft gezeten.
Nu zijn ze rond de 200 euro.
Gezien BK ook kant en klare subwoofers verkoopt met deze units, verwacht ik dat hij gewoon een goeie deal heeft of iets in die trend.
Nu zijn ze rond de 200 euro.
Gezien BK ook kant en klare subwoofers verkoopt met deze units, verwacht ik dat hij gewoon een goeie deal heeft of iets in die trend.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Ik heb altijd grote moeite met teksten over "snel" laag, en "snelle"woofers. Voor mij is alles wat er "snel"is aan een muzieksignaal een midden-hoog fenomeen, en dus niet het terrein van de woofer.bartsegers schreef:een bandpass kan beter, maar niet op de manier zoals Tom hem omschreef eigenlijk.
een 6e orde bandpass kastje zou ook kunnen, maar een liter of 70 zit je wel aan.
(om die 20hz te halen, en met een of andere boost)
zoals je aangeeft kan een bandpass wat wollig klinken, dit heeft te maken met de group delay die soms erg fors wordt!
Idem voor een basreflex hoor overigens.
Misschien kunnen we het erover eens worden dat de meesten hier met "snel" bedoelen dat het uitslingeren kort duurt. Daarbij moet bedacht worden dat het uitslingeren in periodes wordt geteld. Een slecht gedempte kast met een hoge afsnijfrequentie slingert vele periodes na, maar dat duurt desondanks kort in millisec gemeten.. En andersom duurt het uitslingeren van een laag afgestemd systeem dat goed gedempt is kort in periodes, maar toch lang in millisec..
De bandpass kasten zijn wat uitslingerverschijnselen en (dus) groeplooptijdsprongen betreft vergelijkbaar met een gelijkwaardige gesloten kast (bij de 4e orde bandpas) en vergelijkbaar met een basreflex (bij de 6e orde bandpass). De vermeende "wolligheid "komt volgens mij voort uit het feit dat deze kasten van nature geen midden weergeven, waardoor hun geluid donker en wollig klinkt. Filter je een basreflex met een tweede-orde filter af op b.v. 120 Hz, dan klinkt dat net zo wollig. Het laag van een 4e orde bandpass is net zo strak als dat van een gesloten kast.
Wat het rendement betreft, als je de bandpass laag afstemt, gaat de bandbreedte ver door naar het diepe laag, maar daalt het rendement. Je kan dus rendement ruilen tegen basdiepte, wat met geen enkele andere kast kan.
groet, Tom
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
hoi Tom,
De door jou voorgestelde afmetingen zijn toch echt niet bruikbaar voor de bandpass kast.
Heb je het eens in Winisd gegooid?
als je een kast neemt met voorkamer 12 liter, afgestemd op 55hz. achterkamer van 30 liter, afgestemd 22 hz, krijg je een redelijk nette curve.
met een 100 watt zit je dan aan 100db @ 20 hz. (best pittig) (met boost van 3db rond 28hz)
Althans ik begrijp dat die conrad versterker daar boost?
De door jou voorgestelde afmetingen zijn toch echt niet bruikbaar voor de bandpass kast.
Heb je het eens in Winisd gegooid?
als je een kast neemt met voorkamer 12 liter, afgestemd op 55hz. achterkamer van 30 liter, afgestemd 22 hz, krijg je een redelijk nette curve.
met een 100 watt zit je dan aan 100db @ 20 hz. (best pittig) (met boost van 3db rond 28hz)
Althans ik begrijp dat die conrad versterker daar boost?
- Bijlagen
-
- conrad alu.rar
- (501 Bytes) 35 keer gedownload
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Bedankt Bart, dit is een 6e orde kast neem ik aan?bartsegers schreef:als je een kast neemt met voorkamer 12 liter, afgestemd op 55hz. achterkamer van 30 liter, afgestemd 22 hz, krijg je een redelijk nette curve.
Ik heb nog even gesimuleerd met bandpass (4e en 6e orde). Waarom zouden de gestelde afmetingen door Tom niet kunnen werken? Ik ben gewoon nieuwsgierig en vind het resultaat met Tom zijn afmetingen best aardig
WinISD: WinISD pro:
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Misschien heb je bij de een de parameter 'Le' ingevuld? Ook zijn de vensterinstellingen niet helemaal gelijk.
Edit: oh ik lees je vraag nu pas goed, welke verschillen bedoel je? Het is moeilijk vergelijken als bij de ene WinISD de filters aan staan en bij de andere niet.
Edit: oh ik lees je vraag nu pas goed, welke verschillen bedoel je? Het is moeilijk vergelijken als bij de ene WinISD de filters aan staan en bij de andere niet.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op vr 02 sep 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Le heb ik bij beide niet ingevuld, vensterinstellingen kan ik niet helemaal gelijk krijgen...Casper schreef:Misschien heb je bij de een de parameter 'Le' ingevuld? Ook zijn de vensterinstellingen niet helemaal gelijk.
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Weet iemand trouwens of een kant en klare Morel subwoofer iets zou zijn? Zijn nu wel heel goedkoop:
http://eltim.eu/index.php?item=&action= ... 91&lang=NL
Hebben volgens de datasheet een frequency response vanaf 19Hz (zie geen grafieken overigens).
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik afstap van zelfbouw natuurlijk, maar gewoon nieuwsgierig
http://eltim.eu/index.php?item=&action= ... 91&lang=NL
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik afstap van zelfbouw natuurlijk, maar gewoon nieuwsgierig
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
het gaat om het rendement bij die lage frequenties.
19 hertz haalt mijn tweeter ook namelijk ... (bij wijze van)
een fabrikant geeft bijvoorbeeld op dat ze van 19-100 hz spelen. (maar hoeveel output??)
kan gerust -6DB punt zijn namelijk.
verschil tussen de blauw en paarse lijn zie je zelf ook denk ik. (vanaf 30Hz 3dB meer output)
Dat is vergelijkbaar met het hebben spelen van 1 of 2 subs. (3db = verdubbeling geluidsdruk)
Behoorlijk aanzienlijk dus.
MAAR, zoals ook jij aangeeft, de 6e orde kast van mij heeft geen lowboost!
19 hertz haalt mijn tweeter ook namelijk ... (bij wijze van)
een fabrikant geeft bijvoorbeeld op dat ze van 19-100 hz spelen. (maar hoeveel output??)
kan gerust -6DB punt zijn namelijk.
verschil tussen de blauw en paarse lijn zie je zelf ook denk ik. (vanaf 30Hz 3dB meer output)
Dat is vergelijkbaar met het hebben spelen van 1 of 2 subs. (3db = verdubbeling geluidsdruk)
Behoorlijk aanzienlijk dus.
MAAR, zoals ook jij aangeeft, de 6e orde kast van mij heeft geen lowboost!
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
Tja dat dacht ik al, maar probeerde het toch evenbartsegers schreef:het gaat om het rendement bij die lage frequenties.
19 hertz haalt mijn tweeter ook namelijk ... (bij wijze van)
een fabrikant geeft bijvoorbeeld op dat ze van 19-100 hz spelen. (maar hoeveel output??)
kan gerust -6DB punt zijn namelijk.
Inderdaad daar had ik even niet bij stil gestaan (3db = verdubbeling geluidsdruk).. In mijn plaatjes heb ik wel de boost meegenomen ook bij simulatie van een 6e orde bandpass met de door jouw opgegeven specs! Met WinISD (niet de pro) kan je geen filters instellen? Ik kon het tenminste niet vinden. Bij jouw simulatie ziet het er namelijk wel wat mooier uit dan die van mij in WinISD pro... Ik zou graag willen weten hoe jouw plaatje eruit ziet met de boost erin, dus in de gewone WinISD (kan me er wel een voorstelling van maken).verschil tussen de blauw en paarse lijn zie je zelf ook denk ik. (vanaf 30Hz 3dB meer output)
Dat is vergelijkbaar met het hebben spelen van 1 of 2 subs. (3db = verdubbeling geluidsdruk)
Behoorlijk aanzienlijk dus.
MAAR, zoals ook jij aangeeft, de 6e orde kast van mij heeft geen lowboost!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?
de beta, kan geen boost meesimuleren.
je kunt die 6e orde bandpass kast dus nog tunen zodat er MET boost een wat netter resultaat (vlakker) is.
Let er vooral op dat laag tunen van een compartiment met een klein volume erg lastig is. (lang BR-pijp)
je kunt die 6e orde bandpass kast dus nog tunen zodat er MET boost een wat netter resultaat (vlakker) is.
Let er vooral op dat laag tunen van een compartiment met een klein volume erg lastig is. (lang BR-pijp)
