Een slanke dipool
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een slanke dipool
Ik zou eerder knutselen aan de SDX7, die mandarijn in het midden bijvoorbeeld
Re: Een slanke dipool
wouter schreef:Ik zou eerder knutselen aan de SDX7, die mandarijn in het midden bijvoorbeeld![]()
Re: Een slanke dipool
Bij mijn luidspreker heb ik ook gepoogd het verticale afstraalgedrag geprobeerd te controleren door amper baffle toe te voegen onder de midhoog drivers. Misschien kun je daar wat mee qua vormgeving.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een slanke dipool
toe nou...
Ja, ik neem quick and dirty altijd vrij letterlijk. Ben bewust digibeet. O nee, had daar eigenlijk een hekel aan maar omdat te veranderen moet ik me verdiepen in computers... en daar heb ik nog een net iets grotere hekel aan.
Het idee was in ieder geval duidelijk hoop ik
Het idee was in ieder geval duidelijk hoop ik
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Daarin dacht ik ook .Ronkel schreef:Misschien is een afwijkende mid-driver juist mooi. Geeft een visueel aandachtspunt aan je speaker. Zo'n W15 lijkt me daar juist prachtig voor.
Zo'een mid met een ander kleurtje ziet er zeer zeker vet eruit.
Re: Een slanke dipool
Jazeker! Ik zal wat schetsen posten binnenkort zodat anderen er hun visie over kunnen geven..
Re: Een slanke dipool
paint is for quiters..
Hier wat ruwe schetsen! 19cm breed, +/- 110cm hoog, 5,5 cm diep tpv U frame en 0,8cm tpv mid. Ronde voet, waarmee de baffle te draaien is en dan alles in staal uitgevoerd. Alle kritiek en eigen schetsen zijn welkom! De verhoudingen van de gaten zijn nog niet echt goed bijv.
speakerdoek sluit ik niet uit
Hier wat ruwe schetsen! 19cm breed, +/- 110cm hoog, 5,5 cm diep tpv U frame en 0,8cm tpv mid. Ronde voet, waarmee de baffle te draaien is en dan alles in staal uitgevoerd. Alle kritiek en eigen schetsen zijn welkom! De verhoudingen van de gaten zijn nog niet echt goed bijv.
speakerdoek sluit ik niet uit
Re: Een slanke dipool
Het heeft wel wat, maar ik vind 't wel een beetje een moeilijk design. Wat ik mooi vind, is het taps toelopen naar de voet (à la B&O?). Het hoekige vind ik minder, evenals de overgang tussen mid en woofers. Al met al oogt het mij wat te druk. Ik zou gaan voor vloeiender lijnen. Ik neem aan dat hij enkel mét frontje gebruikt zal worden?
Ik ben helaas niet zo'n begenadigd tekenaar, maar ik zal 's proberen wat op papier te zetten.
Ik ben helaas niet zo'n begenadigd tekenaar, maar ik zal 's proberen wat op papier te zetten.
Re: Een slanke dipool
Ik zou die uitsparingen een wat organischer vorm geven, een beetje zoals dit:


Re: Een slanke dipool
Inderdaad ik denk ook dat zoiets beter over komt(alhoewel smaak is persoonlijk natuurlijk). Een van de eerste schetsjes die ik maakte voor mijn dipole toekomst plannen was om verschillende baffle delen organisch op elkaar aan te laten sluiten, misschien ook een idee om dat soort vloeiende lijnen toe te passen in je ontwerp. Heb er hier geen goed plaatje van behalve wat ik op mijn stick heb staan (draai een waakdienst) maar onderstaande is ongeveer het idee, zal thuis even een beter voorbeeld zoeken.
Mvg reinder
Mvg reinder
Re: Een slanke dipool
Het is een kwestie van smaak ja. Ik vind het best mooi wat Martijn H heeft ontworpen.
Re: Een slanke dipool
Ik vind het ontwerp van Martijn ook best mooi.
Probleem van de uitsparingen is dat het geheel wat onrustig wordt. Toch heb je ze functioneel nodig. Helemaal weglaten kan ook, maar dan ben je de rust van een rechthoekige baffle kwijt.
Misschien kun je de uitsparingen opvullen met speakerdoek en wellicht wat organischer maken zoals Ronkel voorstelt?
Probleem van de uitsparingen is dat het geheel wat onrustig wordt. Toch heb je ze functioneel nodig. Helemaal weglaten kan ook, maar dan ben je de rust van een rechthoekige baffle kwijt.
Misschien kun je de uitsparingen opvullen met speakerdoek en wellicht wat organischer maken zoals Ronkel voorstelt?
Re: Een slanke dipool
Voor de rust en om het bling gehalte van de drivers wat te maskeren wilde ik in elk geval een speakerdoek gebruiken die de hele baffle bedekt.
Het geheel moet zo tijdloos mogelijk worden, maar nog wel goed uit te werken. Het moet in een strak interieur passen. Hoe organischer de vormen worden hoe moelijker het bouwen: cnc'en en lassen. Ik zal nog eens een poging wagen binnenkort!
Waarschijnlijk moet een en ander ook aangeleverd worden in autocad en daar heb ik ook geen kaas van gegeten.
Het geheel moet zo tijdloos mogelijk worden, maar nog wel goed uit te werken. Het moet in een strak interieur passen. Hoe organischer de vormen worden hoe moelijker het bouwen: cnc'en en lassen. Ik zal nog eens een poging wagen binnenkort!
Waarschijnlijk moet een en ander ook aangeleverd worden in autocad en daar heb ik ook geen kaas van gegeten.
Re: Een slanke dipool
zoiets dus?
Nog niet echt netjes uitgewerkt en mist nog wat gaten, maar moet niet te veel werk meer zijn. Pauze is over
Nog niet echt netjes uitgewerkt en mist nog wat gaten, maar moet niet te veel werk meer zijn. Pauze is over
Re: Een slanke dipool
Wat meer organische vormen hoeft niet perse te zorgen voor complexiteit. Ik denk dat een wat meer organische insteek het ontwerp goed zou kunnen doen. Zoals je bij het stoeltje van Lovegrove ziet kan een organische vorm wel in een strak interieur passen. Lovegrove houdt er echter wel van om de van nieuwe en complexe technieken gebruik te maken. Zoiets als dit:Martijn H schreef:Voor de rust en om het bling gehalte van de drivers wat te maskeren wilde ik in elk geval een speakerdoek gebruiken die de hele baffle bedekt.
Het geheel moet zo tijdloos mogelijk worden, maar nog wel goed uit te werken. Het moet in een strak interieur passen. Hoe organischer de vormen worden hoe moelijker het bouwen: cnc'en en lassen. Ik zal nog eens een poging wagen binnenkort!
Waarschijnlijk moet een en ander ook aangeleverd worden in autocad en daar heb ik ook geen kaas van gegeten.

is vast niet haalbaar om te maken.
Wat je zou kunnen doen is om de baffle wat organischer vorm te geven. Aan de bovenkant ziet het er wat "constructief" uit. Als je het voorste deel van staal (gespoten/RVS of eventueel allu) maakt dan zou je er achter met MDF de verdikking kunnen maken. Met het gebruik van deze materialen kun je een form (/material) follows function (en een beetje esthetics) ontwerp maken.
Als je wilt lassen dan gaat er waarschijnlijk ook veel tijd zitten in het netjes maken van alle naden. Je bent dus niet alleen veel tijd kwijt bij het maken van meer organische vormen.
Als je sketchup gebruikt kun je bestanden produceren waarmee veelal direct 2(.5)D apparatuur kan worden aangestuurd. Dit las ik hier ergens op het forum
Re: Een slanke dipool
Het interieur wat ik nu heb zal ik over 2 jaar waarschijnlijk niet meer hebben. Dan zit ik in een ander huis met nieuw interieur. Ik hou van een strak, tijdloos, maar toch warm interieur.Ronkel schreef:Martijn, heb je een foto van je interieur?
Ja zoiets, maar de tweeter is in het echt 5 bij 8 cm. De mid 15 en de woofers 18cm breed. Baffle moet rond de 19cm breed uitkomen. Ik gebruik overigens 4 woofers per kant! Ook wil ik dus een ronde voet met een diameter van ongeveer 5 cm tussen de baffle en de (ronde?) voetplaat, welke ongeveer over een lengte van 2a3 cm zichtbaar is. Op mijn schets is hij moeilijk zichtbaar. Hierdoor zal het verloop van de driehoek onderin dus ook eindigen in een vlak van 6cm breed en 6 cm diep. Binnenin de driehoek zit dan een constructie waardoor de baffle te draaien is om de ronde voet. Zoals een parasol in zijn voet kan draaien bijv.Boppo84 schreef:zoiets dus?
Nog niet echt netjes uitgewerkt en mist nog wat gaten, maar moet niet te veel werk meer zijn. Pauze is over
De gaten zouden wat ronder kunnen worden en aan de achterkant zou ik bij de tweeter en de bovenkant van het U frame wat met MDF kunnen beeldhouwen.k.p. schreef:Wat meer organische vormen hoeft niet perse te zorgen voor complexiteit. Ik denk dat een wat meer organische insteek het ontwerp goed zou kunnen doen. Zoals je bij het stoeltje van Lovegrove ziet kan een organische vorm wel in een strak interieur passen. Lovegrove houdt er echter wel van om de van nieuwe en complexe technieken gebruik te maken.
Wat je zou kunnen doen is om de baffle wat organischer vorm te geven. Aan de bovenkant ziet het er wat "constructief" uit. Als je het voorste deel van staal (gespoten/RVS of eventueel allu) maakt dan zou je er achter met MDF de verdikking kunnen maken. Met het gebruik van deze materialen kun je een form (/material) follows function (en een beetje esthetics) ontwerp maken.
Als je wilt lassen dan gaat er waarschijnlijk ook veel tijd zitten in het netjes maken van alle naden. Je bent dus niet alleen veel tijd kwijt bij het maken van meer organische vormen.
Als je sketchup gebruikt kun je bestanden produceren waarmee veelal direct 2(.5)D apparatuur kan worden aangestuurd. Dit las ik hier ergens op het forumEerder dacht ik ook dat je autocad of een soortgelijk programma nodig had. Als je complexere vormen wilt maken dan heb je het laatste waarschijnlijk wel nodig. Echter zal het produceren van een complexe vorm op een dergelijke manier extreem duur zijn. Die Kef is om te produceren vast ook de duurste kast is het assortiment.
Als ik echter met speakerdoek ga werken blijft van de achterkant weinig zichtbaars over. Ik moet ook opletten dat leuke vormen geen obstakel worden voor het afstraalgedrag. Wellicht dat met het frame voor het speakerdoek/ of de snaren ala http://www.emotionalaudio.nl/wp-content ... turen1.JPG wat organisch te bereiken is. In ieder geval: I like the idea!
Re: Een slanke dipool
Wordt nog een beste speaker zo. Als je wilt kan ik dit nog wel wat verder uitwerken.
Re: Een slanke dipool
wauw! Dat geeft wel een goede indruk zo zeg! bedankt!
Het helpt zeker om op deze manier te bekijken hoe het ontwerp een beetje oogt!
Denk dat het mooier is als de onderste woofer een paar cm hoger begint. De constructie voor het draaien is dan ook wat sterker te maken. De tweeter zit nu wel rond de ideale hoogte. Er is ook weinig speelruimte om onder de mid nog gaten te maken, maar schuin onder de mid is nog wel ruimte voor "organische openingen". Als de baffle minder hoekig moet worden en juist wat ronder is het diehoekige uiteinde van de baffle wellicht ook niet passend.
Eens even nadenken!
Denk dat het mooier is als de onderste woofer een paar cm hoger begint. De constructie voor het draaien is dan ook wat sterker te maken. De tweeter zit nu wel rond de ideale hoogte. Er is ook weinig speelruimte om onder de mid nog gaten te maken, maar schuin onder de mid is nog wel ruimte voor "organische openingen". Als de baffle minder hoekig moet worden en juist wat ronder is het diehoekige uiteinde van de baffle wellicht ook niet passend.
Eens even nadenken!
Re: Een slanke dipool
Blijft toch nog iets van 2.5 mm vlees: staal over als de korfrand 5.5mm dik is. Kan ook zijn dat er 9 mm dik staal nodig is.
Re: Een slanke dipool
1mm is denk ik wel genoeg als het om de driver bevestiging gaat. Waarom gebruik je niet 2mm staal met een laag mdf er achter? 8mm op een dergelijke manier verspanen gaat een vermogen kosten vermoed ik. Als er alleen een contour hoeft te worden gemaakt is het veel makkelijker te realiseren. Heb je al geïnformeerd naar de prijzen van het frezen/snijden, staal en het eventuele laswerk?
Zou je misschien wat voorbeelden kunnen geven van interieurs waar jij jezelf over een paar jaar in ziet leven?
Zou je misschien wat voorbeelden kunnen geven van interieurs waar jij jezelf over een paar jaar in ziet leven?
Re: Een slanke dipool
misschien een sandwich van 2mm staal, 4mm mdf en 2mm staal, dan kan t bv lasergesneden worden en is het bijna net zo stijf als massief staal.
Hier nog een impressie met de juiste diameter gaten. Voorgaande waren de gaten de korfdiameter, nu verzinking + cutout.
Hier nog een impressie met de juiste diameter gaten. Voorgaande waren de gaten de korfdiameter, nu verzinking + cutout.

