Subwoofer 20Hz (budget) ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

In mijn andere zelfbouwtopic had ik het al over een zelfbouw subwoofer die ik van een ander heb gehad (viewtopic.php?f=3&t=13970).
Meer heb ik er niet over verteld, er viel ook niet veel over te vertellen :wink:
Het ding is lelijk (komt in een kast dus dat geeft niet echt) en klinkt ook vrij slecht (poortruis, boemerig)!
Dat willen we dus graag anders...

Maar goed je mag een gekregen paard niet in de bek kijken, heb ik toch even gedaan :wink:
Er zit een goedkope driver in van Conrad, de DS-100i. Volgens de weinige posts op het forum over deze driver is het ook niet zo'n beste (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 64&start=0). Conrad verkoopt hem ook niet meer, bijgevoegd dus even de specs.

Ik ben zelf wat aan het spelen geweest met WinISD maar de groupdelay (bij vented) is heel piekerig en hoog, krijg ik ook niet beter. Kan ik iets met deze driver of kan ik beter voor iets anders gaan?
Ik wil de sub gebruiken voor een virtueel pijporgel (software met samples) waarbij een 32 voets register tot 16Hz kan gaan, dit komt niet veel voor maar een 20-25 Hz wil ik toch wel halen, en dat graag zonder boemerige bas omdat het hele lage veel wordt aangesproken (strak?)...
De amp die ik heb is de bekende Conrad 100W plate amp.

Heeft iemand een tip voor me welke (budget) kant ik op moet gaan, zoals gezegd kom ik met simuleren met deze driver niet verder. Het gaat dus niet om heel hard maar om strak en plezierig :D
Bijlagen
369063-da-01-en-Alu_Cone_Subwoofer_DS_100.pdf
(352.3 KiB) 119 keer gedownload
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Chris_T »

Met welk kastvolume en afstemming heb je gesimuleerd?
Een grote piek in de groupdelay wijst er doorgaans op dat het kastvolume te groot is i.c.m. de afstemming.

Even aangenomen dat de TS-parameter's kloppen dan zou dit woofertje het goed doen in ca. 15l, afgestemd op 47Hz.
Het -3dB punt ligt dan op ca. 54 Hz.
Veel lager zal je er helaas niet mee gaan zonder de boel 'zompig' te laten klinken.
Nu kun je wel wat winst in het laag boeken door de sub in een hoek van een kamer te plaatsen, maar 20Hz met volle geluidsdruk zul je niet halen.
Kortom deze subdriver is prima voor een PC-setje, maar niet voor het echte subwerk ;).

Het is trouwens wel de moeite waard om de parameters zelf op te (laten) meten, veel van die oem drivers hebben een nogal gore spreiding in parameters.
De boemerigheid kan daar een oorzaak van zijn, maar ook wijzen op een verkeerde afstemming.
De poortruis is simpel te verhelpen door een grotere poort te kiezen.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Chris_T schreef:
Kortom deze subdriver is prima voor een PC-setje, maar niet voor het echte subwerk ;)
Daar was ik al bang voor...

Welke driver zou wel (veel) lager kunnen komen in een acceptabele kast en redelijke prijs?
Mivoc AWM104?
Ik denk dat ik het beste voor gesloten kan gaan voor een strakke basweergave?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Henkjan »

als t wat groter mag zijn, kan je een TL proberen, hier een 2tal configuraties:
TL met Conrad woofer.png
TL met Conrad woofer 2.png
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Joland »

Ik herken je probleem, ik heb er destijds ook mee geworsteld. Je wil vier dingen:
- de sub moet compact zijn.
- hij mag niet te veel kosten.
- hij moet echt laag gaan.
- hij mag niet te veel vervormen.

Helaas is dit een bijna onmogelijke combinatie... Probleem is kort samengevat het volgende: Voor echt sublaag (zeg, lager dan 35hz) moet je behoorlijk wat lucht verplaatsen. Dat kan op 2 manieren: een grote woofer OF een kleine woofer met een grote uitslag. Een kleine woofer die veel xmax heeft én weinig vervormt (bv. de Peerles XXLS 10") is meestal vrij duur omdat de constructie van een dergelijke woofer lastig is. Daarnaast vragen dit soort woofertjes vaak (zeker in een kleine kast) ook nog eens om een flinke versterker, waardoor deze combinatie relatief duur is.

Blijven de grote woofers over. Omdat je compact wil, zal je een woofer moeten hebben die goed presteert in een kleine kast. Ook hier geldt (tot mijn spijt ontdekt) dat woofers die veel druk geven in een kleine behuizing, de neiging hebben om flink aan de prijs te zijn. Ik heb daarom zelf uiteindelijk ook een 18" sub (MIVOC AWX184) van 130 liter gebouwd, omdat dat tot mijn grote verbazing met afstand de goedkoopste oplossing was om in de buurt van the holy 20hz te komen.

IN mijn topic staan wat van de overwegingen opgenomen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12851

Een dergelijke woofer kan je voor zo'n 250 euro bouwen, ervan uitgaande dat je je huidige versterker hergebruikt. De 100w conrad heeft ook meer dan genoeg punch voor zo'n sub, omdat het rendement hoog is. De buren zullen niet blij met je zijn.

EDIT: ik kan me voorstellen dat ie gewoon veel te groot is... Wellicht moet je je eisen tav de onderfrequentie iets bijstellen. 40hz is voor muziek ook al echt laag, maar dat is veel makkelijker te realiseren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Henkjan »

Joland schreef:
40hz is voor muziek ook al echt laag, maar dat is veel makkelijker te realiseren.
:roll:
Ik wil de sub gebruiken voor een virtueel pijporgel (software met samples) waarbij een 32 voets register tot 16Hz kan gaan, dit komt niet veel voor maar een 20-25 Hz wil ik toch wel halen
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Joland »

Henkjan schreef:
Joland schreef:
40hz is voor muziek ook al echt laag, maar dat is veel makkelijker te realiseren.
:roll:
Ik wil de sub gebruiken voor een virtueel pijporgel (software met samples) waarbij een 32 voets register tot 16Hz kan gaan, dit komt niet veel voor maar een 20-25 Hz wil ik toch wel halen
I know... Ik zeg ook alleen dat het niet haalbaar is met een echte budgetsub en dat ie misschien naar een iets kleiner pijporgel moet kijken :sure:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Vuurkat »

Met de Conradmodule kan je ook nog wat boosten (ten koste van maximale geluidsdruk en impulsgedrag). Standaard zit er al een boost ingebouwd, je kan die veranderen door twee weerstandjes te vervangen. Hoe dat moet staat hier beschreven.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

ik heb deze sub ook doorgemeten zelf, zie:

Afbeelding

Als ik er iets mee zou moeten maken, neig ik ook naar een lekker grote TL
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Zo zo wat een reacties :shock: Bedankt hoor! :wink:
Henkjan schreef:
als t wat groter mag zijn, kan je een TL proberen, hier een 2tal configuraties
Wat zouden die 'doen'? Helaas kan ik de lengte niet kwijt. Aangezien het in de speeltafel-kast moet komen zit ik aan de maten: 35x40x45 (bruto +/- 63L) of eventueel maximaal 35x75x45 (bruto +/- 118L).
Joland schreef:
Een dergelijke woofer kan je voor zo'n 250 euro bouwen, ervan uitgaande dat je je huidige versterker hergebruikt. De 100w conrad heeft ook meer dan genoeg punch voor zo'n sub, omdat het rendement hoog is. De buren zullen niet blij met je zijn.
De kosten wil ik ook rond de €200-250 houden (dit is dus exclusief de amp want die heb ik al) maar ik denk dat al behoorlijk budget is met deze eisen. Het liefste heb ik gewoon de 16Hz natuurlijk :oops: En ja voor hobby-tintje geef ik het liefste niets uit maar probeer ik het gewoon met de conrad woef :D
Joland schreef:
Henkjan schreef:
Joland schreef:
40hz is voor muziek ook al echt laag, maar dat is veel makkelijker te realiseren.
:roll:
Ik wil de sub gebruiken voor een virtueel pijporgel (software met samples) waarbij een 32 voets register tot 16Hz kan gaan, dit komt niet veel voor maar een 20-25 Hz wil ik toch wel halen
I know... Ik zeg ook alleen dat het niet haalbaar is met een echte budgetsub en dat ie misschien naar een iets kleiner pijporgel moet kijken :sure:
:lol: :lol:
Casper schreef:
Met de Conradmodule kan je ook nog wat boosten (ten koste van maximale geluidsdruk en impulsgedrag). Standaard zit er al een boost ingebouwd, je kan die veranderen door twee weerstandjes te vervangen. Hoe dat moet staat hier beschreven.
Bedankt, dit had ik ook al gevonden. Ik zag het in de WinISD tutorial hier ook voorbij komen en dat deze boost ook te simuleren was dmv highpass filter, heb ik dus ook even gedaan.

:!: Hoe laag komt de minisub eigenlijk? viewtopic.php?f=3&t=5783&hilit=minisub
Laatst gewijzigd door Nick18 op di 30 aug 2011, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

bartsegers schreef:
ik heb deze sub ook doorgemeten
Enig idee wat de xmax van 't ding is? Dat kan ik nergens vinden.
bartsegers schreef:
Als ik er iets mee zou moeten maken, neig ik ook naar een lekker grote TL
Waarom als ik dat vragen mag, waar zie je dat aan? HenkJan komt er ook al direct mee! Wat zijn de eigenschappen van een TL als sub? Ik ben dus op zoek naar een strakke (droge) bas die niet hard hoeft te zijn, zou dat lukken met een TL?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

Mijn tip voor dit soort projectjes blijft de Peerless XLS-10 (kopen bij BK electronics). Erg lage Fs en perfect om laag te gaan in kleine kastjes. Daarbij veel xmax en lage vervorming. Helemaal mooi is om 'm te voorzien van een eenvoudig Linkwitz Transform circuitje...

Hoe strak je bas klinkt hangt voor het overgrote deel af van je kamer. Je kunt kamerresonanties verminderen door meer subs te gebruiken (verspreid).
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 30 aug 2011, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door b_force »

Helemaal mee eens, en dat voor zo'n 100 euro (huidige koers)
Shipping is ook niet heel veel.

Vergeet trouwens niet een highpass bij die Linkwitz-Transform.

Of bestel anders meerdere woofers :wink: :lol: :lol:
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Ik denk dat ik dan zou moeten gaan voor een gesloten kast en geen PR...
Ivm met 'snellere' bas.

Heeft iemand een referentie ontwerpje met een XLS? al dan niet met Linkwitz transform?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door b_force »

Een PR zou ik sowieso niet doen, je zit heel snel aan limiet van PR zelf.
Enige voordeel is dan vermogen.
Dan zou ik nog eerder een BR kiezen.

Die XLS10 kun je gewoon in 15-20 liter doen
Vorm mag je helemaal zelf bedenken :D

Aan de andere kant, wil je echt een beetje hard kunnen gaan, dan kan een XLS10 niet tot 20Hz.
Het is namelijk altijd een afweging, diepgang vs hoe hard je kunt spelen.
Eigenlijk is het ook gewoon onmogelijk, compact en tot 20Hz gaan.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

Een XLS zou ik in 20 liter stoppen met een Linkwitz Transform. Met 15 liter heb je wel erg veel vermogen nodig en krijg je 'm niet aan xmax. Je kunt het LT-circuitje vervolgens berekenen met de gegevens op Linkwitzlab.com.

Ik heb 'm zelf ook gecorrigeerd tot 20 Hz. Het kan hard zat, maar misschien dat sommigen wel meer output zouden willen. Je hebt op lage frequenties gelukkig nog wat boundary gain door de vloer en evt. een wand. Je zou er misschien twee kunnen kopen als je je budget iets kunt stretchen.

Maar ik denk eigenlijk niet dat er een betaalbare driver is die geschikter is. De prijs-prestatieverhouding is erg goed!
Laatst gewijzigd door Ronkel op wo 31 aug 2011, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

De klank van een TL spreekt mij gewoon aan, vandaar dat een TL sub in mijn ogen prettig klinkt.

Als je de plaats hebt ervoor, is dat echt een mooie optie om te bekijken.
maar idd 20hz, en lager, op "broekspijpwapper" niveau haal je niet met dergelijke speaker.
Wellicht dat er in de car-audio wereld xmax monsters goedkoop gevonden kunnen worden?

neem bv de crunch CDS 12: (gooi hem eens in winisd)
(xmax 19mm!)

http://www.audiodesign.de/downloads/tsp/Crunch.pdf

En die koop je voor echt weinig!

http://link.marktplaats.nl/477101344
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

EDIT: volgende keer beter lezen :oops:
Laatst gewijzigd door Ronkel op wo 31 aug 2011, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

Wat wil je met de post zeggen?
Op welke reactie is het een antwoord?

de crunch speakers hebben een FS van 23hz, en een qts onder de 0,3....
Wat wil je nog meer?

Twee stuks isobarisch in een 50 liter kastje met wat boosten hier en daar, dan haal je die 20hz wel denk ik.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Tom Magchielse »

Met een bandpass kast kom je vrij eenvoudig aan 20 Hz. Daar heb je een Qtb van ongeveer 0.5-0.7 nodig, en die krijg je bij drivers die een lage Qts hebben, al bij heel kleine volumes. Eerder postte ik een Excel sheet om de berekening te helpen uitvoeren. Het forumlid Chris-T maakte me attent op een foutje daarin, dat in de versie die hierbij gaat, is gerepareerd.
Voor de Conrad driver zou een gesloten volume van 30 liter, en een afgestemd volume van 12 liter goed passen. De afstemming komt dan op 49 Hz, een poort van 7cm doorsnede, en 37 cm lang is daarvoor nodig. De bandbreedte loopt dan van 22.5 Hz tot 106 Hz. Doe dat met een TL maar eens na!
vr groet,
Tom
bandbas.xls
(18.5 KiB) 96 keer gedownload
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

weet je zeker dat dat gaat werken, met of zonder boosts ?

zie:
Bijlagen
conrad.JPG
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Ronkel »

Rendement van zo'n bandpass lijkt wel laag te zijn, of niet?
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Allen bedankt voor de reacties, ik ga vanavond even op mn gemak alle posts door :wink:
Tom Magchielse schreef:
Met een bandpass kast kom je vrij eenvoudig aan 20 Hz. Daar heb je een Qtb van ongeveer 0.5-0.7 nodig, en die krijg je bij drivers die een lage Qts hebben, al bij heel kleine volumes. Eerder postte ik een Excel sheet om de berekening te helpen uitvoeren. Het forumlid Chris-T maakte me attent op een foutje daarin, dat in de versie die hierbij gaat, is gerepareerd.
Voor de Conrad driver zou een gesloten volume van 30 liter, en een afgestemd volume van 12 liter goed passen. De afstemming komt dan op 49 Hz, een poort van 7cm doorsnede, en 37 cm lang is daarvoor nodig. De bandbreedte loopt dan van 22.5 Hz tot 106 Hz. Doe dat met een TL maar eens na!
vr groet,
Tom
bandbas.xls
Is een bandpass geschikt voor mijn doel?
Ik las dit namelijk in een ander topic:
morca schreef:
Tom zijn optie is zeer goed kan ik je verzekeren.
Hij heeft voor mij pas ook wat uitgerekend ,ik wilde een Bandpass naast mijn gesloten sub voor film kijken.
Als je er vaak film op kijkt kan ik dat zeker aanraden,het is een beest geworden.daarnaast klinkt hij met muziek nog niet eens zo slecht.
Niet zo strak en detailrijk als de gesloten maar wel erg goed ,maar als je vaak film kijkt is een bandpass wel erg gaaf kijken(horen) :wink:
Betekend dit dat de bas niet 'snel' is? Met een PR kan ik denk ik ook wel laag komen maar is te 'traag', geldt dat dus ook voor bandpass?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door bartsegers »

een bandpass kan beter, maar niet op de manier zoals Tom hem omschreef eigenlijk.

een 6e orde bandpass kastje zou ook kunnen, maar een liter of 70 zit je wel aan.
(om die 20hz te halen, en met een of andere boost)

zoals je aangeeft kan een bandpass wat wollig klinken, dit heeft te maken met de group delay die soms erg fors wordt!
Idem voor een basreflex hoor overigens.
Nick18
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 01 jul 2011, 9:57

Re: Subwoofer 20Hz (budget) ?

Bericht door Nick18 »

Is het trage/wollige een probleem? Het gaat tenslotte niet over snelle beats maar over traag aanzwellende orgelpijpen :wink:
Deze sub zal nooit voor HT worden gebruikt het gaat dus ook niet om harde explosies maar om droge en constante (met een zo vlak mogelijk responsie?) bas op een vrij laag/plezierig volume.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”