Een slanke dipool

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Henkjan »

Martijn H schreef:
wouter schreef:
Even een onelegant voorstel: http://oaudio.de/Lauts
precher-Bausaetze/Subwoofer/Dipol-W8Q-Bausatz::642.html
333cm^2 bij 12mm Xmax. Er is ook een kleiner broertje
Daar keek ik ook naar, de beperkende factor is echter niet vd, maar toegestaan vermogen en rendement.
plus dat je die W8Q het beste onder de 150Hz in kan zetten
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
b_force schreef:
De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant :mrgreen:
Wellicht komt dat doordat je aan de voorzijde die reflectie hebt tegen de onderkant van de constructie. Zo'n dun laagje BAF haalt natuurlijk weinig uit.
Die begrijp ik niet.
Ik heb de driver gewoon omgedraaid, dus de constructie en alles is exact hetzelfde gebleven.
(om die reden heb ik dat ook op die manier gedaan)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Henkjan,

hoeveel vermogen kunnen die SDX7 woofers langdurig aan? Ik kan geen cijfers vinden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Zou dat niet ongeveer gelijk zijn aan de Extremis 6.8 ?
Dat was 100W, hoewel ik dat altijd wat rooskleurig heb gevonden.
Een Tangband W6-1139 is 70W.

Dus ergens tussen de 70W en 100W :wink: :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:
Martijn M schreef:
b_force schreef:
De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant :mrgreen:
Wellicht komt dat doordat je aan de voorzijde die reflectie hebt tegen de onderkant van de constructie. Zo'n dun laagje BAF haalt natuurlijk weinig uit.
Die begrijp ik niet.
Ik heb de driver gewoon omgedraaid, dus de constructie en alles is exact hetzelfde gebleven.
(om die reden heb ik dat ook op die manier gedaan)
Je begrijpt best waardoor het misverstand is ontstaan, je doet slechts alsof je het niet begrijpt :wink: . Je hebt er niet bij gezegd dat je de driver hebt omgedraaid voor het meten van de voorzijde en de foto's laten slechts één configuratie zien.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Je begrijpt best waardoor het misverstand is ontstaan, je doet slechts alsof je het niet begrijpt :wink: . Je hebt er niet bij gezegd dat je de driver hebt omgedraaid voor het meten van de voorzijde en de foto's laten slechts één configuratie zien.
Niet? (ff terug lezen)

Ow, hahah ik weet het weer, dat heb ik met Martijn M via MSN besproken :lol:
Dacht dat ik het hier ook bij had gezet.
Scherp! :goedzo:

Ik zal het er gelijk even bijzetten, is die onduidelijkheid ook weer uit de wereld geholpen :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Een slanke dipool

Bericht door Ronkel »

b_force schreef:
Zou dat niet ongeveer gelijk zijn aan de Extremis 6.8 ?
Dat was 100W, hoewel ik dat altijd wat rooskleurig heb gevonden.
Een Tangband W6-1139 is 70W.

Dus ergens tussen de 70W en 100W :wink: :mrgreen:
Met een highpass maken die dingen natuurlijk minder uitslag bij een gegeven vermogen dan in een typische toepassing, de power handling zakt daardoor ook nog wat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Volgens mij is de power handling typisch een waarde om te kijken of je spreekspoel + koelsysteem (en alles eromheen) het uithoudt.

AES heeft daar een bepaalde richtlijn voor.
Een honderd uur test die direct het leven van een luidspreker voor 10 jaar zou moeten simuleren ofzo.
Weet het ook niet exact, maar is vast op te zoeken :P
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Een slanke dipool

Bericht door k.p. »

Hmm. Zie je nou amper bundelling optreden bij die w15 op deze baffle? Ik neem aan dat de 15 staat voor 15 cm? De omnes is maar een 3" en je ziet bij de "naakte" meting de bundelling wel op gaan treden boven de 2kHz. Bij mijn gebruik durf ik de omnes niet veel lager als 1kHz in te zetten. Op zich zijn er dan nog behoorlijke volumes te halen. Met een 4e orde LR filter heb ik maar een lichte boost (+/-2dB) vergeleken met een omnes in een gesloten behuizing. Die w15 doet het vast beter dan de omnes op alle vlakken als hij onder de 2kHz wordt ingezet. Waarom de bundelling niet goed te zien is, is me een raadsel. John K heeft in een van zijn stukken een hypothese dat het toepassen van een baffle de bundelings effecten enigzins beperkt kunnen worden. Uit mijn metingen leek het dat dit niet zo goed werkte. Misschien heeft hij toch wel een punt :?:

Bart, zou je de meting van de w15 in een sonogram willen zetten?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

U vraagt, wij draaien

Richtingsgevoeligheid genormaliseerd op de nul as

Voorkant:
Sonogram voorkant.png
Achterkant:
Sonogram achterkant.png
En als toegift nog THD meting.
90dB en 95dB op 1 meter (gekalibreerd met een B&K 4230 kalibrator)
Mic daarna verplaatst naar 30cm (vandaar dat het niveau wat hoger ligt natuurlijk :) )
THD 90dB.png
THD 95dB.png
100dB durfde ik niet meer :sure: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door b_force op di 30 aug 2011, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een slanke dipool

Bericht door Walt »

Mooie metingen Bart, ik wou dat ik dat ook allemaal zelf zo kon uitvoeren! Maar ik heb A de apparatuur niet en B blijkbaar te lui om me er echt in te verdiepen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Walt schreef:
Mooie metingen Bart, ik wou dat ik dat ook allemaal zelf zo kon uitvoeren! Maar ik heb A de apparatuur niet en B blijkbaar te lui om me er echt in te verdiepen.

Groetjes Walter
Zoveel apparatuur heb je er niet voor nodig hoor :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Hier nog even de niet-genormaliseerde plots

De reden dat ze maar tot 7kHz zijn, is om er op 8kHz een flinke piek is.
Deze verkl**t het hele plaatje anders.
Bijlagen
Sonogram voorkant non-norm.png
Sonogram achterkant non-norm.png
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Dan rest nu nog het ontwerpen van de baffles! :D

Denk dat er wat ge'cnc'd moet gaan worden! :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Een slanke dipool

Bericht door Ronkel »

Mooie metingen! Leuk om te zien dat er hele lichte bundeling optreedt waarna de baffle blijkbaar toch weer zorgt voor het breder worden van het afstraalpatroon.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik zou moeten uitzoeken wat mooi aansluit op de tweeter. Nauwelijks baffle of juist toch wat. Met staal zijn slanke stevige contructies mogelijk.

Minder baffle is wellicht niet altijd de beste keuze?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Omdat plaatjes maken zo leuk is :wink:

Duidelijk een dipool :mrgreen:
Polar.png
Bij 2500Hz gaat hij idd ineens weer iets meer rondstralen.
Waarschijnlijk diffractie/bafflestep?

Om dan gelijk de vraag van Martijn H te beantwoorden.
Nadeel vaan een kleinere baffle is eigenlijk alleen dat je nog meer moet boosten.
Zowel de diffractie dip als dit rondstralen schuift omhoog.

Dit is nu op 18cm.
Je kunt minimaal gaan tot de driver diameter, welk 14,5cm is.
Daar win je een factor 1,24 mee (even zuiver theoretisch genomen)

edit:
Detail toegevoegd van stukje bij 2500Hz.
Opvallend is dat 0 graden constant blijft, maar vooral de rest verandert.
Bijlagen
Polar 2500Hz detail.png
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Dat matched goeeeddd! :mrgreen:

De trio 8 was mijn eerste keus vanwege de belastbaarheid, maar dat zou de baffle te breed maken. De breedte van de sdx7 + 1 cm zal ongeveer de bafflebreedte moeten worden. De tweeter en mid wil ik zo vrij mogelijk plaatsen.

Alle ideeen, schetsen voor wat betreft de looks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Nu willen we natuurlijk die bulk speakers ook weleens zien! 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

De tweeter gebruik ik momenteel..

Frontje als de http://www.emotionalaudio.nl/wp-content ... turen1.JPG ?
Bijlagen
sdx7.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Waaaauuww...
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Een slanke dipool

Bericht door JvS »

Zou de W15LY001 ook geschikt kunnen zijn? Als we dan toch naar looks kijken, vind ik een mooiere driver :o.

Wel echt heeeeel vet zo'n rijdje van die SDX7's!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

JvS schreef:
Zou de W15LY001 ook geschikt kunnen zijn? Als we dan toch naar looks kijken, vind ik een mooiere driver :o.

Wel echt heeeeel vet zo'n rijdje van die SDX7's!
Denk niet dat die beter is, gezien de dikke magneet aan de achterkant
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Misschien moet ik het membraan donkerder kleuren, meer in de richting van de sdx7..
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Een slanke dipool

Bericht door Ronkel »

Misschien is een afwijkende mid-driver juist mooi. Geeft een visueel aandachtspunt aan je speaker. Zo'n W15 lijkt me daar juist prachtig voor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”