plus dat je die W8Q het beste onder de 150Hz in kan zettenMartijn H schreef:Daar keek ik ook naar, de beperkende factor is echter niet vd, maar toegestaan vermogen en rendement.wouter schreef:Even een onelegant voorstel: http://oaudio.de/Lauts
precher-Bausaetze/Subwoofer/Dipol-W8Q-Bausatz::642.html
333cm^2 bij 12mm Xmax. Er is ook een kleiner broertje
Een slanke dipool
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Die begrijp ik niet.Martijn M schreef:Wellicht komt dat doordat je aan de voorzijde die reflectie hebt tegen de onderkant van de constructie. Zo'n dun laagje BAF haalt natuurlijk weinig uit.b_force schreef:De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant![]()
Ik heb de driver gewoon omgedraaid, dus de constructie en alles is exact hetzelfde gebleven.
(om die reden heb ik dat ook op die manier gedaan)
Re: Een slanke dipool
Henkjan,
hoeveel vermogen kunnen die SDX7 woofers langdurig aan? Ik kan geen cijfers vinden.
hoeveel vermogen kunnen die SDX7 woofers langdurig aan? Ik kan geen cijfers vinden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Zou dat niet ongeveer gelijk zijn aan de Extremis 6.8 ?
Dat was 100W, hoewel ik dat altijd wat rooskleurig heb gevonden.
Een Tangband W6-1139 is 70W.
Dus ergens tussen de 70W en 100W

Dat was 100W, hoewel ik dat altijd wat rooskleurig heb gevonden.
Een Tangband W6-1139 is 70W.
Dus ergens tussen de 70W en 100W
Re: Een slanke dipool
Je begrijpt best waardoor het misverstand is ontstaan, je doet slechts alsof je het niet begrijptb_force schreef:Die begrijp ik niet.Martijn M schreef:Wellicht komt dat doordat je aan de voorzijde die reflectie hebt tegen de onderkant van de constructie. Zo'n dun laagje BAF haalt natuurlijk weinig uit.b_force schreef:De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant![]()
Ik heb de driver gewoon omgedraaid, dus de constructie en alles is exact hetzelfde gebleven.
(om die reden heb ik dat ook op die manier gedaan)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Niet? (ff terug lezen)Martijn M schreef:Je begrijpt best waardoor het misverstand is ontstaan, je doet slechts alsof je het niet begrijpt. Je hebt er niet bij gezegd dat je de driver hebt omgedraaid voor het meten van de voorzijde en de foto's laten slechts één configuratie zien.
Ow, hahah ik weet het weer, dat heb ik met Martijn M via MSN besproken
Dacht dat ik het hier ook bij had gezet.
Scherp!
Ik zal het er gelijk even bijzetten, is die onduidelijkheid ook weer uit de wereld geholpen
Re: Een slanke dipool
Met een highpass maken die dingen natuurlijk minder uitslag bij een gegeven vermogen dan in een typische toepassing, de power handling zakt daardoor ook nog wat.b_force schreef:Zou dat niet ongeveer gelijk zijn aan de Extremis 6.8 ?
Dat was 100W, hoewel ik dat altijd wat rooskleurig heb gevonden.
Een Tangband W6-1139 is 70W.
Dus ergens tussen de 70W en 100W![]()
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Volgens mij is de power handling typisch een waarde om te kijken of je spreekspoel + koelsysteem (en alles eromheen) het uithoudt.
AES heeft daar een bepaalde richtlijn voor.
Een honderd uur test die direct het leven van een luidspreker voor 10 jaar zou moeten simuleren ofzo.
Weet het ook niet exact, maar is vast op te zoeken
AES heeft daar een bepaalde richtlijn voor.
Een honderd uur test die direct het leven van een luidspreker voor 10 jaar zou moeten simuleren ofzo.
Weet het ook niet exact, maar is vast op te zoeken
Re: Een slanke dipool
Hmm. Zie je nou amper bundelling optreden bij die w15 op deze baffle? Ik neem aan dat de 15 staat voor 15 cm? De omnes is maar een 3" en je ziet bij de "naakte" meting de bundelling wel op gaan treden boven de 2kHz. Bij mijn gebruik durf ik de omnes niet veel lager als 1kHz in te zetten. Op zich zijn er dan nog behoorlijke volumes te halen. Met een 4e orde LR filter heb ik maar een lichte boost (+/-2dB) vergeleken met een omnes in een gesloten behuizing. Die w15 doet het vast beter dan de omnes op alle vlakken als hij onder de 2kHz wordt ingezet. Waarom de bundelling niet goed te zien is, is me een raadsel. John K heeft in een van zijn stukken een hypothese dat het toepassen van een baffle de bundelings effecten enigzins beperkt kunnen worden. Uit mijn metingen leek het dat dit niet zo goed werkte. Misschien heeft hij toch wel een punt 
Bart, zou je de meting van de w15 in een sonogram willen zetten?
Bart, zou je de meting van de w15 in een sonogram willen zetten?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
U vraagt, wij draaien
Richtingsgevoeligheid genormaliseerd op de nul as
Voorkant: Achterkant: En als toegift nog THD meting.
90dB en 95dB op 1 meter (gekalibreerd met een B&K 4230 kalibrator)
Mic daarna verplaatst naar 30cm (vandaar dat het niveau wat hoger ligt natuurlijk
)
100dB durfde ik niet meer

Richtingsgevoeligheid genormaliseerd op de nul as
Voorkant: Achterkant: En als toegift nog THD meting.
90dB en 95dB op 1 meter (gekalibreerd met een B&K 4230 kalibrator)
Mic daarna verplaatst naar 30cm (vandaar dat het niveau wat hoger ligt natuurlijk
100dB durfde ik niet meer
Laatst gewijzigd door b_force op di 30 aug 2011, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Een slanke dipool
Mooie metingen Bart, ik wou dat ik dat ook allemaal zelf zo kon uitvoeren! Maar ik heb A de apparatuur niet en B blijkbaar te lui om me er echt in te verdiepen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Zoveel apparatuur heb je er niet voor nodig hoorWalt schreef:Mooie metingen Bart, ik wou dat ik dat ook allemaal zelf zo kon uitvoeren! Maar ik heb A de apparatuur niet en B blijkbaar te lui om me er echt in te verdiepen.
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Hier nog even de niet-genormaliseerde plots
De reden dat ze maar tot 7kHz zijn, is om er op 8kHz een flinke piek is.
Deze verkl**t het hele plaatje anders.
De reden dat ze maar tot 7kHz zijn, is om er op 8kHz een flinke piek is.
Deze verkl**t het hele plaatje anders.
Re: Een slanke dipool
Dan rest nu nog het ontwerpen van de baffles!
Denk dat er wat ge'cnc'd moet gaan worden!
Denk dat er wat ge'cnc'd moet gaan worden!
Re: Een slanke dipool
Mooie metingen! Leuk om te zien dat er hele lichte bundeling optreedt waarna de baffle blijkbaar toch weer zorgt voor het breder worden van het afstraalpatroon.
Re: Een slanke dipool
Ik zou moeten uitzoeken wat mooi aansluit op de tweeter. Nauwelijks baffle of juist toch wat. Met staal zijn slanke stevige contructies mogelijk.
Minder baffle is wellicht niet altijd de beste keuze?
Minder baffle is wellicht niet altijd de beste keuze?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Omdat plaatjes maken zo leuk is 
Duidelijk een dipool
Bij 2500Hz gaat hij idd ineens weer iets meer rondstralen.
Waarschijnlijk diffractie/bafflestep?
Om dan gelijk de vraag van Martijn H te beantwoorden.
Nadeel vaan een kleinere baffle is eigenlijk alleen dat je nog meer moet boosten.
Zowel de diffractie dip als dit rondstralen schuift omhoog.
Dit is nu op 18cm.
Je kunt minimaal gaan tot de driver diameter, welk 14,5cm is.
Daar win je een factor 1,24 mee (even zuiver theoretisch genomen)
edit:
Detail toegevoegd van stukje bij 2500Hz.
Opvallend is dat 0 graden constant blijft, maar vooral de rest verandert.
Duidelijk een dipool
Waarschijnlijk diffractie/bafflestep?
Om dan gelijk de vraag van Martijn H te beantwoorden.
Nadeel vaan een kleinere baffle is eigenlijk alleen dat je nog meer moet boosten.
Zowel de diffractie dip als dit rondstralen schuift omhoog.
Dit is nu op 18cm.
Je kunt minimaal gaan tot de driver diameter, welk 14,5cm is.
Daar win je een factor 1,24 mee (even zuiver theoretisch genomen)
edit:
Detail toegevoegd van stukje bij 2500Hz.
Opvallend is dat 0 graden constant blijft, maar vooral de rest verandert.
Re: Een slanke dipool
Dat matched goeeeddd!
De trio 8 was mijn eerste keus vanwege de belastbaarheid, maar dat zou de baffle te breed maken. De breedte van de sdx7 + 1 cm zal ongeveer de bafflebreedte moeten worden. De tweeter en mid wil ik zo vrij mogelijk plaatsen.
Alle ideeen, schetsen voor wat betreft de looks zijn van harte welkom!
De trio 8 was mijn eerste keus vanwege de belastbaarheid, maar dat zou de baffle te breed maken. De breedte van de sdx7 + 1 cm zal ongeveer de bafflebreedte moeten worden. De tweeter en mid wil ik zo vrij mogelijk plaatsen.
Alle ideeen, schetsen voor wat betreft de looks zijn van harte welkom!
Re: Een slanke dipool
De tweeter gebruik ik momenteel..
Frontje als de http://www.emotionalaudio.nl/wp-content ... turen1.JPG ?
Frontje als de http://www.emotionalaudio.nl/wp-content ... turen1.JPG ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Een slanke dipool
Zou de W15LY001 ook geschikt kunnen zijn? Als we dan toch naar looks kijken, vind ik een mooiere driver
.
Wel echt heeeeel vet zo'n rijdje van die SDX7's!
Wel echt heeeeel vet zo'n rijdje van die SDX7's!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een slanke dipool
Denk niet dat die beter is, gezien de dikke magneet aan de achterkantJvS schreef:Zou de W15LY001 ook geschikt kunnen zijn? Als we dan toch naar looks kijken, vind ik een mooiere driver.
Wel echt heeeeel vet zo'n rijdje van die SDX7's!
Re: Een slanke dipool
Misschien moet ik het membraan donkerder kleuren, meer in de richting van de sdx7..
Re: Een slanke dipool
Misschien is een afwijkende mid-driver juist mooi. Geeft een visueel aandachtspunt aan je speaker. Zo'n W15 lijkt me daar juist prachtig voor.
