De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)
Moderator: Beheerdersteam
De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)
Ja ja! Het moment is eindelijk daar. Na 7 pagina's vol met 7 paginas vol en conceptwijzigingen is eindelijk alles besteld en binnengekomen
Dankzij de superhulp van jullie allemaal kan dan eindelijk beginnen met de bouw van mijn versterker(s)
Ik heb vanmiddag mijn spullen binnen gekregen van TubeTown, en 3 dagen terug al mijn bestelling bij Dick Best. Maar de spullen die ik nodig heb voor afmetingen kwamen allemaal van TubeTown. Dus vanmiddag meteen aan het tekenen geslagen!
Voedingstrafos en smoorspoelen zijn van Gardner overgenomen van Disco 250 - 0 - 250 V 120mA (ik meet onbelast 265 - 0 - 265)
UGT's zijn 2 stuks Hammond 1608
Elco's zijn JJ en de 6uF in de voeding is een PIO van TCC
Buizen zijn van JJ. de EZ81 is van EH
Heb een opstelling gemaak zoals hij aan de bovenkant eruit gaat zien. De grote smoorspoel en de grote 6uF condensator PIO komen in de behuizing. Dat wordt nog even passen en meten.
Het worden 2 monoblokken volgens een gemod Philips HF10 schema, 10 watt per blok. Daarbij komt een passieve voorversterker met een schitterende volumeknop en 3 ingangskanalen.
Ik ga jullie op de hoogte houden!
Bart
Dankzij de superhulp van jullie allemaal kan dan eindelijk beginnen met de bouw van mijn versterker(s)
Ik heb vanmiddag mijn spullen binnen gekregen van TubeTown, en 3 dagen terug al mijn bestelling bij Dick Best. Maar de spullen die ik nodig heb voor afmetingen kwamen allemaal van TubeTown. Dus vanmiddag meteen aan het tekenen geslagen!
Voedingstrafos en smoorspoelen zijn van Gardner overgenomen van Disco 250 - 0 - 250 V 120mA (ik meet onbelast 265 - 0 - 265)
UGT's zijn 2 stuks Hammond 1608
Elco's zijn JJ en de 6uF in de voeding is een PIO van TCC
Buizen zijn van JJ. de EZ81 is van EH
Heb een opstelling gemaak zoals hij aan de bovenkant eruit gaat zien. De grote smoorspoel en de grote 6uF condensator PIO komen in de behuizing. Dat wordt nog even passen en meten.
Het worden 2 monoblokken volgens een gemod Philips HF10 schema, 10 watt per blok. Daarbij komt een passieve voorversterker met een schitterende volumeknop en 3 ingangskanalen.
Ik ga jullie op de hoogte houden!
Bart
- Bijlagen
-
- baseplate HF10.PDF
- Tekening van de bovenplaat
- (57.17 KiB) 101 keer gedownload
Laatst gewijzigd door bcvdb op vr 28 okt 2011, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ben benieuwd Bart.
Zal het blijven volgen.
Ga jij ook die 22K weerstand plaatsen?
Die heb ik achterwege gelaten.
Zal het blijven volgen.
Ga jij ook die 22K weerstand plaatsen?
Die heb ik achterwege gelaten.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
't Blijft leuk, die EL84 push-pull versterkers.
Plaats in je oorspronkelijke topic even een link naar dit topic, dan blijven je trouwe lezers niet verstoken van het vervolg.
(Waarom ben je trouwens een nieuw topic begonnen?)
Plaats in je oorspronkelijke topic even een link naar dit topic, dan blijven je trouwe lezers niet verstoken van het vervolg.
(Waarom ben je trouwens een nieuw topic begonnen?)
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Wat doen al die kathode ontkoppelelco's in de schakeling? En waarom een ECC83? daarmee wordt je bandbreedte duidelijk beperkt!
John
John
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
johnrtd2 schreef:Wat doen al die kathode ontkoppelelco's in de schakeling? En waarom een ECC83? daarmee wordt je bandbreedte duidelijk beperkt!
John
De ECC83 is voor Audio echt breedbandig genoeg.
De ontkoppelelco in de tweede triode is een must. Eigenlijk zou die oneindig moeten kunnen versterken.
Bij de EL84's ontkoppel je de elco's omdat je anders een heel iel, basloos geluid overhoudt....
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Dat is hij ook maar in deze schakeling begint hij rond de 16KHz al af te vallen, het zit hem in de vrij hoge uitgangsimpedantie van de ECC83 die een RC tijdconstante vormt met de millercapaciteit van de eindbuis (ca 90pF)RobertD schreef:johnrtd2 schreef:Wat doen al die kathode ontkoppelelco's in de schakeling? En waarom een ECC83? daarmee wordt je bandbreedte duidelijk beperkt!
John![]()
De ECC83 is voor Audio echt breedbandig genoeg.
Doordat de kathode niet ontkoppeld is van de bovenste buis is de uitgangsimpedantie nog hoger dan normaal, die schat ik op zo'n 100K. Deze wordt dan wel weer iets verlaagd door de weerstanden van 180K en en 220K en 475K parallel maar dan nog blijft de uitgangsimpedantie behoorlijk hoog.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Als het alleen over de Miller capaciteit hebben : Bij de specs van de EL84 zie een Cag van 0,5pF staan. Voor een berekende Millercapaciteit van 90pF zou de EL84 ca. 180x moeten versterkenMr Tube schreef:Dat is hij ook maar in deze schakeling begint hij rond de 16KHz al af te vallen, het zit hem in de vrij hoge uitgangsimpedantie van de ECC83 die een RC tijdconstante vormt met de millercapaciteit van de eindbuis (ca 90pF)
groet,
Aat
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Sorry je hebt gelijk, ik dacht dat Cag 6pF was (zat hem in het woordje execpt. ....verkeerd gekeken dus).AatV schreef:Als het alleen over de Miller capaciteit hebben : Bij de specs van de EL84 zie een Cag van 0,5pF staan. Voor een berekende Millercapaciteit van 90pF zou de EL84 ca. 180x moeten versterkenMr Tube schreef:Dat is hij ook maar in deze schakeling begint hij rond de 16KHz al af te vallen, het zit hem in de vrij hoge uitgangsimpedantie van de ECC83 die een RC tijdconstante vormt met de millercapaciteit van de eindbuis (ca 90pF)Lijkt me wat veel..
groet,
Aat
In dat geval komen we op zo'n 20pF uit in totaal, dan gaan we de kant van 50 a 60KHz op wat realistischer is.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ook nog even een cent in het bakkie doen (en een dubbeltje eruit halen
)
Robert schreef
Zie m'n bezigheids-therapie,tijdje terug (30juli)
Anne
Robert schreef
Omdat ie verre van oneidig versterkt zit er die 22kDe ontkoppelelco in de tweede triode is een must. Eigenlijk zou die oneindig moeten kunnen versterken.
Zie m'n bezigheids-therapie,tijdje terug (30juli)
Anne
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ik zal idd even een linkje maken.
Ik heb alleen mijn volumeknop nog niet binnen, de rest al wel. Morgen wordt mijn bovenplaat uitgesneden met de laser
en dan kan ik gaan monteren en solderen.
Foto's komen spoedig!!
Ik heb alleen mijn volumeknop nog niet binnen, de rest al wel. Morgen wordt mijn bovenplaat uitgesneden met de laser
Foto's komen spoedig!!
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
TheoK schreef:Ben benieuwd Bart.
Zal het blijven volgen.
Ga jij ook die 22K weerstand plaatsen?
Die heb ik achterwege gelaten.
Ik begreep dat die weerstand was om verschillen in de buizen op de heffen... Dus ik kijk even hoe hij het doet zonder die weerstand, hij is er altijd nog zo bijgezet ...
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Vanavond komt mijn bovenplaat binnen, ik kan haast niet wachten.

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Hij kan ook niet wachtenNou?? Mooi ?
Ik ook niet,wat is het geworden
Anne
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Ohhhh wat mooi
Gister was het er niet meer van gekomen, dus vanmiddag maar meteen de hele middag eraan gezeten. En al een heel eind opweg!!
Nu loop ik tegen een probleem
Welke aansluiting op die 6uF elco is nu de plus?
Is er een manier omdat te testen? Ik kan geen enkele aanwijzing vinden.
Of is het zo dat als je de tekst normaal kunt lezen dat dan de linkse de plus is?
Foto's komen spoedig!! (17:30 ong
)
Gister was het er niet meer van gekomen, dus vanmiddag maar meteen de hele middag eraan gezeten. En al een heel eind opweg!!
Nu loop ik tegen een probleem
Is er een manier omdat te testen? Ik kan geen enkele aanwijzing vinden.
Of is het zo dat als je de tekst normaal kunt lezen dat dan de linkse de plus is?
Foto's komen spoedig!! (17:30 ong
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
De beloofde foto's!!
Zoals jullie zien wil ik eigenlijk een ringleiding maken voor de nul.
Het geheel weegt ongeveer een kilo of 8. En ze krijgt de naam "Yo-C" (vernoemd naar mijn vriendin Josy)
Zijn er al mensen die rare dingen zien? Dingen waar ik waarschijnlijk problemen mee krijg?
Mvg Bart
Zoals jullie zien wil ik eigenlijk een ringleiding maken voor de nul.
Het geheel weegt ongeveer een kilo of 8. En ze krijgt de naam "Yo-C" (vernoemd naar mijn vriendin Josy)
Zijn er al mensen die rare dingen zien? Dingen waar ik waarschijnlijk problemen mee krijg?
Mvg Bart
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Oei, probleem nummer 2 :S
Ik heb even gegoogled hoe ik die hammond aan moet sluiten, maar ik twijfel een beetje omdat er iets gemod was in dit schema, in het origineel zit het anders namelijk.
Klopt het zoals ik het getekend (ge-paint) heb hieronder?
Mvg Bart
Ik heb even gegoogled hoe ik die hammond aan moet sluiten, maar ik twijfel een beetje omdat er iets gemod was in dit schema, in het origineel zit het anders namelijk.
Klopt het zoals ik het getekend (ge-paint) heb hieronder?
Mvg Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Strak hoor, die gelaserde plaatjes, fraai! Maar je bent al aan he topbouwen zie ik, ga je de plaat nog bewerken, spuiten oid? Wil je dat niet eerst doen?
Ringleiding voor de nul, dat gaat niet goed. Neem 1 massapunt onderaan je topplaat, en zorg dat dit ook goed contact maakt me de plaat. Sluit vanaf hier afzonderlijk de massa aan naar elk punt waar dit nodig is, en dus niet rondleiden.
Ringleiding voor de nul, dat gaat niet goed. Neem 1 massapunt onderaan je topplaat, en zorg dat dit ook goed contact maakt me de plaat. Sluit vanaf hier afzonderlijk de massa aan naar elk punt waar dit nodig is, en dus niet rondleiden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Oja, die gloei, is dat AC (volgens mij zie ik 'm rechtstreeks vd trafo komen, kan het niet helemaal goed zien)? Dan mag je rustig wat strakker twisten, en de getwiste draad (als dat inderdaad AC is) zo dicht mogelijk tegen de topplaat aanleggen. Twisten gaat mooi door bv een accuboormachine te gebruiken, en het andere het eind vd draad in een banklschroef te klemmen.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
kijk even op de doos van de Hammond UGT. Je moet voor acht ohm (ik neem aan dat dat je voorkeur heeft) een paar secundaire draden doorverbinden. De groene met de groen-gele geloof ik en de zwarte met de gele. Het staat ook op de site van Hammond.
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
De 4ohm-windingen parallel,zou best kunnen.Die twee in serie levert 16ohm op dat is veel spanning,weinig stroom(draad hoeft niet dik).Bij 4ohm is't net andersom.Met 8ohm. zit je er tussenin.Om bij een grotere stroom de koperverliezen laag te houden,een dikke wikkeldraad,of twee parallel zoals hier.Die 4ohm's moeten wel precies hetzelfde aantal wikkelingen hebben,maar als het de bedoeling van Hammond is zit dat wel snor.
Wat betreft de 6µF,is geen elko,niet gepolariseerd.Soms zit er op een C bij één aansluiting een streep,aan de minst gevoelige kant in de schakeling aansluiten.Kun je zo voorstellen,een strook alu aan weerszijde van een isolator(bijv.papier)en elke strook is een plaat van de C.Als je het spul oprolt komt een kant aan de buitenkant,kan makkelijker storingen oppikken,daar staat een streep.
Nu nog de nul.Zo'n dikke draad om alles aan te zetten gaat wel als je goei volgorde aanhoud.Tussen de elkos alleen het midden van de trafo-HS.Dan eindtrap,6µF,voorversterker.NIKS aan het chassis.Het verbinden van de nul met chassis gebeurt bij de ingang van de versterker.De verbinding aan de nul van de LS bij de kathodeweerstand van de ingangstriode,in verband met mogelijk achteraf toevoegen tegenkoppeling.
Anne
Wat betreft de 6µF,is geen elko,niet gepolariseerd.Soms zit er op een C bij één aansluiting een streep,aan de minst gevoelige kant in de schakeling aansluiten.Kun je zo voorstellen,een strook alu aan weerszijde van een isolator(bijv.papier)en elke strook is een plaat van de C.Als je het spul oprolt komt een kant aan de buitenkant,kan makkelijker storingen oppikken,daar staat een streep.
Nu nog de nul.Zo'n dikke draad om alles aan te zetten gaat wel als je goei volgorde aanhoud.Tussen de elkos alleen het midden van de trafo-HS.Dan eindtrap,6µF,voorversterker.NIKS aan het chassis.Het verbinden van de nul met chassis gebeurt bij de ingang van de versterker.De verbinding aan de nul van de LS bij de kathodeweerstand van de ingangstriode,in verband met mogelijk achteraf toevoegen tegenkoppeling.
Anne
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Oh, dat klinkt wel weer als een groot risico op brom ja. Dan wordt het wss toch een sterpunt. Heb nog een gaatje over naast mijn elco. Dan zet ik daar het sterpunt in.
Over de bewerking: omdat het monoblokken zijn moet ik er 2 maken natuurlijk
en dit is een testopstelling. Als dit allemaal goed gaat dan laat ik nog een zelfde plaat bijsnijden, dan demonteer ik deze (ik kan gewoon alles losschroeven voorstichtig en aan elkaar laten zitten...) en dan gaat ze samen naar mijn oom die ze op het werk doet stralen en poedercoaten. Ik denk gewoon zwart.
IK heb het zo druk dit weekend dat er niet van komt verder te werken, zodra ik weer kan, komen er meer foto's. Ik zal iig ff de gloeispanningsdraden tegen de behuizing leggen, heel veel strakker twisten gaat helaas niet omdat het vrij stugge draad is. Mocht dit problemen geven heb ik die nog altijd zo vervangen...
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik weer ontwikkelingen heb!
Over de bewerking: omdat het monoblokken zijn moet ik er 2 maken natuurlijk
IK heb het zo druk dit weekend dat er niet van komt verder te werken, zodra ik weer kan, komen er meer foto's. Ik zal iig ff de gloeispanningsdraden tegen de behuizing leggen, heel veel strakker twisten gaat helaas niet omdat het vrij stugge draad is. Mocht dit problemen geven heb ik die nog altijd zo vervangen...
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik weer ontwikkelingen heb!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Slim, om eerst een test opstelling te bouwen. Als er nog eens een gaatje bij moet.... ik blijf het volgen!
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Over de UGT's... Ik heb op de doos gekeken, maar daar kan ik niets op vinden, alleen op de site van Hammond. Maar staan 2 aftakkingen vanaf de buis, en dat was niet zoals het in het gemodde schema stond... Vandaar dat ik twijfelde :S ( en wat betekenen die letters P en SG bij dat schema. Positive en Shared Ground?)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken
Die P staat voor Plate, en die SG staat voor Screen Grid of Shield Grid wordt 'ie ook wel genoemd, in elk geval je schermrooster.
