zo, even wat op een rij gezet en overpeinst
Waar ik in elk geval uit ben is dat ik de G's ga fineren nadat ik bij Tony gezien heb hoe fraai dat is. Ik weet dat ik natuurlijk niet datzelfde afwerkingsniveau kan halen. Nu dus even zaak om uit te zoeken hoe&wat precies.
Het fineren met het amerikaanse notenhout past mooi bij mijn originele idee, namelijk het beplakken met HPL in anthraciet Highland Eiken. Later kwam ik de HotSpray tegen als alternatief voor het zeer moeilijk te bewerken HPL.
Allen bedankt voor de hulp en suggesties nu al, dat waardeer ik zeer

.
Hondasnl schreef:Misschien een ander idee dan....
Je kunt ook het kopse MDF bekleden met dun triplex (volledig verlijmen met houtlijm) als je bang bent dat de kopsekanten gaan uitzetten van het MDF.
Yep, thats the way to go, ik bekleed de kopse kanten met bijv MDF of het getipte vliegtuig-triplex, even zien hoe vlak dat is en de laag moet niet te dun voor mogelijke lijmdoorslag dus denk aan 2mm triplex of 3mm MDF.
Geenius schreef:MechanicalAnimal schreef:...........
Dat walnotenfineer stond ze erg goed afgelopen week bij Tony thuis 
Het gebruikte fineer is amerikaans noten op een papierrug drager. Het is verlijmd met contactlijm op het berkenmultiplex. De meubelmaker gebruikte een fijne spuit om het contactlijm aan te brengen. Dat werkt heel snel en geeft een zeer fijne en gelijkmatige verdeling van de lijm.
Als je bang bent voor onregelmatigheden onder het oppervlak: er bestaat ook een dikke variant fineer, dat heet Fineerplex NBL. Het bestaat uit één laag Okoumé met een fineer toplaag zonder zwarte lijmrand
"no black line". Totale dikte is 1,2mm terwijl standaard papier-fineer meestal 0,6mm dik is.
Tony, goeie tip, dat fineerplex kan volgens mij dienen als alternatief voor MDF/Triplex+Kuiperflex. Het scheelt een extra laag te bewerken/verlijmen door de okoumé-backing. En nog bedankt voor je kabelbindermailtje overigens!.
fgroen schreef:Maar eeehhhh... het onderbaggeren met hot spray van de baan?
uhm....ja......doordat die dingen zo prominent aanwezig zijn in de kamer wou ik er toch iets meer een meubelstuk van maken zeg maar. Ik had mazzel dat ik die laatste "galactica"-versie van Tony heb kunnen zien, dit gaf voor mij de doorslag.
markbakk schreef:MechanicalAnimal schreef:als ik het kopse MDF behandel met 'n
epoxy tegen het inwerken van vocht en dus het werken van het MDF...
Moet je daar een epoxy voor gebruiken? Is MDF niet te impregneren?
Die Poly-Pox injecteer van Polyservice is speciaal voor kops hout en MDF.
Kijk, dat zijn mooie platen, dan kan ik wat dunner dan 3mm MDF. Ikzelf denk aan 2mm vliegtuigtriplex. Dan is er geen kans op lijmdoorslag en is het nog goed te bewerken/schuren voor een strak resultaat. Het is even de vraag hoe vlak die platen zijn of ik daarop kan fineren. Weet jij dat toevallig?