[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef:
Dat begint er op te lijken! Ik neem aan dat je flinke spierpijn en blaren hebt van het zagen. Wat een werk :shock:
yup, een hoop werk. De fysieke schade valt gelukkig mee :lol: gelukkig ben ik links en rechts even onhandig dus ik kan af en toe eens ff wisselen :mrgreen:

Die topkasten worden wel lekker licht zo :lol:
Arno schreef:
Dat zijn juist die gave overwinningen 8) Als ze straks klaar zijn heb je ook echt iets gaafs om op terug te kijken :rock:
zekers, en de voldoening is ook erg groot als er weer een kaasstuk 10 kilo MDF afdondert :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en op pagina 26 is de tweede topkast ook 1 schuine zijde rijker :mrgreen:
P1020685small.jpg
Eerst maar eens ff een sappie en een bakje druiven :lol:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Dude »

Damn wat een werk zeg:O maar het resultaat mag er zeker wezen:D

En die bespaarde kilo's schelen ook weer als ze eenmaal naar beneden mogen haha:P
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door cobaltjeh »

Inderdaad wat een werk, mja in iedersgeval genoeg afvalhout voor in de kachel.

Maar de vorm begint al aardig duidelijk te worden. :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Lekkere degelijke massieve kasten!
Aardig stukje zagen :shock: .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

yup, kost ff dik een jaar bouwen...and then some...maar dan staat er straks wel wat hoor :wink:



eens zien wie dit weet:

als ik het kopse MDF behandel met 'n epoxy tegen het inwerken van vocht en dus het werken van het MDF; in hoeverre houdt witte PVAC houtlijm daarop als ik kuiperflex-houtfineer zou willen gaan plakken? Dat notenfineer stond ze erg goed afgelopen week bij Tony thuis :-#
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 25 aug 2011, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

niet
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Is die kuiperflex-houtfineer echt hout?
Volgens mij kun je dat ook heel goed aanbrengen met contactlijm.
Als dat zo is dan kun je je kasten voorzien van een laag polyester (epoxy) versterkt met glasvezelmatten.
Alabastine heeft van die setjes, maar kun je ook los kopen.
Is oersterk en kun je heel goed vlakschuren met zeer kleine toleranties.
Hoeken kun je zeer scherp schuren.
Hecht ook goed contactlijm op, dus ook het fineer.
Anders eerst een proefje doen!
Bijlagen
img5590ri0.jpg
img5729bd3.jpg
latten1ehelftyb2.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
niet
fukc! :lol:

wat zou jij aanraden als ondergrond bij kuiperflex? grondverf en dan plamuur? en dan met houtlijm fineren met de strijkboutmethode?

Hondasnl schreef:
Is die kuiperflex-houtfineer echt hout?
Volgens mij kun je dat ook heel goed aanbrengen met contactlijm.
Als dat zo is dan kun je je kasten voorzien van een laag polyester (epoxy) versterkt met glasvezelmatten.
Alebastine heeft van die setjes, maar kun je ook los kopen.
Is oersterk en kun je heel goed vlakschuren met zeer kleine toleranties.
Hoeken kun je zeer scherp schuren.
Hecht ook goed contactlijm op, dus ook het fineer.
echt hout op een papieren drager, contactlijm heeft de eigenschap dat het een flexibele tussenlaag blijft die na verloop van tijd toch gaat werken, als ik de verhalen over fineren goed begrijp. Dat gaat met een verlijmde fineerlaag dan niet goed komen :(

Wat voor meerwaarde heeft het werken met glasvezelmatten ten opzichte van een laag epoxy? Kun je dat uitleggen Marcus? Ben ik wel ff benieuwd naar.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Glasvezels versterken het geheel.
Net als wapening in beton.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
niet
fukc! :lol:

wat zou jij aanraden als ondergrond bij kuiperflex? grondverf en dan plamuur? en dan met houtlijm fineren met de strijkboutmethode?
Witte houtlijm hecht niet op grondverf en plamuur etc. Dan kom je toch uit bij contactlijm (of polyurethaanlijm, maar die moet je klemmen en kan niet met de strijkbout).
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Ben het eens met Arno.

Epoxyhars zonder wapening heb je niet veel aan, zal toch snel gaan scheuren, zeker bij een dunne laag.
Daarom versterken met glasvezelmatten.

Oerdegelijk dan.

Eerst proefje doen met wat je eraf hebt gezaagd.

Succes.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Uit de fineerles van de Arnhemse Houthandel:

contactlijm
De methode die het minste investeringen vraagt aan gereedschappen is het verlijmen met contactlijm. Wij kunnen u daarvoor Simsonkit leveren.
Het is echter niet de beste methode, vaak is het eindresultaat minder vlak dan onder persdruk gelijmd fineer. Het is ook kwetsbaarder omdat er een duidelijk aanwezige flexibele lijmlaag zit tussen plaat en fineer. Ook is het bekend dat na verloop van jaren de lijm uitgewerkt raakt en dan plaatselijk kan loslaten. (vooral smalle randafwerkingen hebben daar last van) Er ontstaan dan zichtbare naden tussen de afzonderlijke fineerstroken, met name als het oppervlak verwarmd wordt door zon of verwarming.
Contactlijm is blijvend elastisch en voorkomt krimp van het fineer niet. Als er TIJDENS de verlijming iets mis gaat dan is dat meestal onherstelbaar want aanraken is vastlijmen bij contactlijm.
Ten slotte kunnen oplosmiddelen uit lak de lijm weer zachtmaken met als gevolg dat het fineer loslaat.
Contactlijm is voor fineer geen aanrader.
Hondasnl schreef:
Glasvezels versterken het geheel. Net als wapening in beton.
ah juist, jij bedoelt bekleden met glasvezel zoals je op je bootromp laat zien (fraai staaltje trouwens!)
Ik ben echter niet zozeer op zoek naar een verstevigingsmethode, vandaar ook de reden dat ik alleen die poly-pox injecteer zou gebruiken (afsluiten tegen luchtvochtigheid) en geen verdere lagen epoxy. Helaas werkt dan de houtlijm/strijkbout-methode niet meer :(
Arno schreef:
Witte houtlijm hecht niet op grondverf en plamuur etc. Dan kom je toch uit bij contactlijm (of polyurethaanlijm, maar die moet je klemmen en kan niet met de strijkbout).
raad jij contactlijm sterk af bij kuiperflex, Arno?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Misschien een ander idee dan....

Je kunt ook het kopse MDF bekleden met dun triplex (volledig verlijmen met houtlijm) als je bang bent dat de kopsekanten gaan uitzetten van het MDF.
Daar kun je vervolgens netjes weer op fineren.
In de modelbouwwereld en wellicht bij de Gamma ook, kun je tot 3mm dun gaan?
Modelbouwzaak gaat dunner.
Ik ben er even uit wat dat betreft, maar is ook een hele goede ondergrond om te fineren.
Is berkentriplex as ik me niet vergis en is mooi glad.

Veel wegen naar Rome.
Vaak is de langste weg de beste.

Het is maar weer een idee.
Bijlagen
berken_triplex_a81dde0eb4.jpg
berken_triplex_a81dde0eb4.jpg (4.19 KiB) 1314 keer bekeken
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

MechanicalAnimal schreef:
........... Dat walnotenfineer stond ze erg goed afgelopen week bij Tony thuis :-#
Het gebruikte fineer is amerikaans noten op een papierrug drager. Het is verlijmd met contactlijm op het berkenmultiplex. De meubelmaker gebruikte een fijne spuit om het contactlijm aan te brengen. Dat werkt heel snel en geeft een zeer fijne en gelijkmatige verdeling van de lijm.

Als je bang bent voor onregelmatigheden onder het oppervlak: er bestaat ook een dikke variant fineer, dat heet Fineerplex NBL. Het bestaat uit één laag Okoumé met een fineer toplaag zonder zwarte lijmrand "no black line". Totale dikte is 1,2mm terwijl standaard papier-fineer meestal 0,6mm dik is. Fineerplex heb je in berken, beuken, amerikaans eiken, amerikaans esdoorn, essen, amerkiaans kersen, sapeli mahonie en amerikaans noten (allemaal dosse gezaagd).

Afbeelding

Het is maar weer een idee......... :wink:
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

Ik heb zelf de facetten bekleed met het dunste MDF wat ik kon krijgen (3mm meen ik me te herinneren) Heb daar rekening mee gehouden tijdens het afzagen van de facetten. Dus 3mm dikte extra eraf. De kleine kopse kantjes die je van de 3mm overhoudt spelen totaal niet op. Ook na een paar jaar niet. De door Marcus gesuggereerde oplossing van bijv. 1mm dik vliegtuig multiplex (inderdaad in de betere modelbouwzaak te krijgen) is ook een prima oplossing. Dat triplex heeft ook een veel betere consistentie dan de bagger kwaliteit die je bij Gamma kan krijgen.

Even over die Kuiperflex: Op zich prima spul, maar niet zo mooi als echt fineer. Ik heb nu zelf drie sets speakers met Kuiperflex gedaan: een set met esdoorn, een set met kersen en een set met genoesterd esdoorn. Vooral bij esdoorn zie je in de loop van tijd kleine haarscheurtjes ontstaan doordat het hout een beetje van de onderlaag delamineert. Ook is de textuur minder fijn.

Ik heb een set SOUP's met echt esdoorn gedaan (was wel een stuk lastiger) en het verschil is als dag en nacht. Smooth as baby bottoms, ook na een paar jaar.

Maar eeehhhh... het onderbaggeren met hot spray van de baan?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
als ik het kopse MDF behandel met 'n epoxy tegen het inwerken van vocht en dus het werken van het MDF...
Moet je daar een epoxy voor gebruiken? Is MDF niet te impregneren?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Henkjan »

"vliegtuig triplex" is er vanaf 0.4mm
http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
niet
fukc! :lol:

wat zou jij aanraden als ondergrond bij kuiperflex? grondverf en dan plamuur? en dan met houtlijm fineren met de strijkboutmethode?
Witte houtlijm hecht niet op grondverf en plamuur etc. Dan kom je toch uit bij contactlijm (of polyurethaanlijm, maar die moet je klemmen en kan niet met de strijkbout).
bij AF zie ik deze lijm staan:
KLEIBERIT 308
speciale lijm voor het lijmen van hout op kunststof of gelakte oppervlaktes. een van de twee oppervlaktes moet 'zuigend' zijn.
open tijd 6 minuten - perstijd 15 minuten
http://www.af.nl/voorraad/lijmen/
is die mss geschikt?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
bij AF zie ik deze lijm staan:
perstijd 15 minuten
Dat hangt van de persdruk af die bij die perstijd hoort. Maar sowieso: fineer persen...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

Dat is geen gewone pvac lijm. Dat noemen ze lacklijm of laklijm. Ik denk niet dat die met de strijkbout weer te activeren is, maar eerlijkgezegd heb ik dat nog nooit geprobeerd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Henkjan schreef:
bij AF zie ik deze lijm staan:
perstijd 15 minuten
Dat hangt van de persdruk af die bij die perstijd hoort. Maar sowieso: fineer persen...
is (afh van grootte van de kast) goed te doen hoor: stukkie tempex, dikke plank en gaan... heb meerdere stukken zo gedaan
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, even wat op een rij gezet en overpeinst :D

Waar ik in elk geval uit ben is dat ik de G's ga fineren nadat ik bij Tony gezien heb hoe fraai dat is. Ik weet dat ik natuurlijk niet datzelfde afwerkingsniveau kan halen. Nu dus even zaak om uit te zoeken hoe&wat precies.

Het fineren met het amerikaanse notenhout past mooi bij mijn originele idee, namelijk het beplakken met HPL in anthraciet Highland Eiken. Later kwam ik de HotSpray tegen als alternatief voor het zeer moeilijk te bewerken HPL.

Allen bedankt voor de hulp en suggesties nu al, dat waardeer ik zeer :D .


Hondasnl schreef:
Misschien een ander idee dan....

Je kunt ook het kopse MDF bekleden met dun triplex (volledig verlijmen met houtlijm) als je bang bent dat de kopsekanten gaan uitzetten van het MDF.
Yep, thats the way to go, ik bekleed de kopse kanten met bijv MDF of het getipte vliegtuig-triplex, even zien hoe vlak dat is en de laag moet niet te dun voor mogelijke lijmdoorslag dus denk aan 2mm triplex of 3mm MDF.
Geenius schreef:
MechanicalAnimal schreef:
........... Dat walnotenfineer stond ze erg goed afgelopen week bij Tony thuis :-#
Het gebruikte fineer is amerikaans noten op een papierrug drager. Het is verlijmd met contactlijm op het berkenmultiplex. De meubelmaker gebruikte een fijne spuit om het contactlijm aan te brengen. Dat werkt heel snel en geeft een zeer fijne en gelijkmatige verdeling van de lijm.

Als je bang bent voor onregelmatigheden onder het oppervlak: er bestaat ook een dikke variant fineer, dat heet Fineerplex NBL. Het bestaat uit één laag Okoumé met een fineer toplaag zonder zwarte lijmrand "no black line". Totale dikte is 1,2mm terwijl standaard papier-fineer meestal 0,6mm dik is.
Tony, goeie tip, dat fineerplex kan volgens mij dienen als alternatief voor MDF/Triplex+Kuiperflex. Het scheelt een extra laag te bewerken/verlijmen door de okoumé-backing. En nog bedankt voor je kabelbindermailtje overigens!.

fgroen schreef:
Maar eeehhhh... het onderbaggeren met hot spray van de baan?
uhm....ja......doordat die dingen zo prominent aanwezig zijn in de kamer wou ik er toch iets meer een meubelstuk van maken zeg maar. Ik had mazzel dat ik die laatste "galactica"-versie van Tony heb kunnen zien, dit gaf voor mij de doorslag.
markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
als ik het kopse MDF behandel met 'n epoxy tegen het inwerken van vocht en dus het werken van het MDF...
Moet je daar een epoxy voor gebruiken? Is MDF niet te impregneren?
Die Poly-Pox injecteer van Polyservice is speciaal voor kops hout en MDF.
Henkjan schreef:
"vliegtuig triplex" is er vanaf 0.4mm
http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
Kijk, dat zijn mooie platen, dan kan ik wat dunner dan 3mm MDF. Ikzelf denk aan 2mm vliegtuigtriplex. Dan is er geen kans op lijmdoorslag en is het nog goed te bewerken/schuren voor een strak resultaat. Het is even de vraag hoe vlak die platen zijn of ik daarop kan fineren. Weet jij dat toevallig?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vraagstukken ten behoeve voor het fineerwerk:

*MDF of triplex op de kopse kanten?
*Welke plaatdikte van bovenstaand materiaal?

Het fineren wil ik gaan doen in elk geval met de houtlijm/strijkboutmethode omdat ik toch overal lees dat dit een methode is die goed te leren is en ruimte bied voor correcties.

Houtfineer - Kuiperflex - Fineerplex
HIer moet ik nog eens induiken welke mogelijkheden er allemaal zijn met hun voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

MechanicalAnimal schreef:
Kijk, dat zijn mooie platen, dan kan ik wat dunner dan 3mm MDF. Ikzelf denk aan 2mm vliegtuigtriplex. Dan is er geen kans op lijmdoorslag en is het nog goed te bewerken/schuren voor een strak resultaat. Het is even de vraag hoe vlak die platen zijn of ik daarop kan fineren. Weet jij dat toevallig?
Ik heb (ik meen 1,5mm) triplex gebruikt voor de baffles van mijn A4 monitors (zie hier) en daaroverheen met echt perenfineer gefineerd, strijkbout methode. Ook die zien er momenteel nog uit om door een ringetje te halen. De kans op lijmdoorslag is denk ik klein, ook door de gebruikte lijm waarmee het triplex is gemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”