Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Die C van 100µ mag gerust (heel wat) groter,als er plaats is :o
De 47µ na de EZ81 mag niet groter,slecht voor de buis.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Die C van 100µ mag gerust (heel wat) groter,als er plaats is :o
De 47µ na de EZ81 mag niet groter,slecht voor de buis.
Anne
Dat wordt dan 250uF... Kan dat zomaar :shock:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ja ja! Het grote moment is daar. Ik ben begonnen met een opzetje voor de versterker.

Ik heb besloten om toch maar eerst een probeersel te maken op een houten plank. Gezien ik de ervaring mis zal het plaatsen van de componenten misschien wel een 2e of 3e poging nodig hebben. En omdat hout stukken makkelijk te bewerken is wil ik eerste een goed werkend concept hebben voordat ik uren bezig ben met plaatbewerking voor niets!

En nu reist bij mij meteen de eerste vraag alweer naar boven (ja ik hoor jullie denken, wat weet die jongen eigenlijk wél?). Kan ik mijn smoorspoel en Papierinolie condensator zo dicht mijn voeding'strafo plaatsen? Ik wilde hem er zo'n beetje half onder laten zitten. Aangezien hij nogal groot is en ik al zoveel er boven op heb staan.

Als al mijn spullen binnen zijn maak ik wel even een nieuw topic aan gericht op de bouw van deze bad-boy :mrgreen:
Dan kan het echte werk beginnen! Dat is al dat twijfelen of ik wel de goede spullen heb eindelijk afgelopen.

Over twijfelen :oops: :oops: Ik weet niet zo goed welke buizen ik het best kan pakken. Ik heb in een eerdere post 2 voorstellen gedaan. Weet iemand hoe goed die buizen klinken? En ik twijfelde of ik een balanced buis moet hebben in de voorversterking :oops:

Mvg Bart
Bijlagen
P1030425 (Medium).JPG
P1030426 (Medium).JPG
P1030427 (Medium).JPG
P1030423 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TubeHead »

Mooiste was geweest dat je de smoor of voeding een kwartslag gedraait had. Maar vrees dat er weinig kan gebeuren zo.
Kwestie van trail and error.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Dat kan altijd nog idd. Als het wss niet erg is ga ik het eerst ff zo proberen. Zat meer met afstand tussen die 2, omdat het hier nog wel allemaal wisselspanning is en dus kans geeft op brom. Als dat niet erg is komt het wel goed.

De voeding kan ik altijd een kwartslag draaien. De smoorspoel wordt wss lastiger omdat ik de ruimte aan de voorkant nodig heb voor mijn buizen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

Positie van trafo en smoorspoel gaat prima zo. De spoelkernen liggen haaks op elkaar.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad Robert,geen probleem :D
Bij de buizen in de voorversterker doet elke helft iets heel anders,hoeft helemaal niet gepaard.
Als al mijn spullen binnen zijn maak ik wel even een nieuw topic aan gericht op de bouw van deze bad-boy :mrgreen:
Pas op ! versterkers kunnen niet tegen water :lol:
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Positie van trafo en smoorspoel gaat prima zo. De spoelkernen liggen haaks op elkaar.
Och inderdaad.. Keek alleen maar naar het blikken pakket.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Zooooo, alles is besteld! :rock:

Nu wachten tot het binnen komt en dan kan ik beginnen met de opbouw en het echte werk. :mrgreen:

Iig wil ik hier vast iedereen bedanken voor de geweldige hulp bij de keuze van de materialen!
Zodra alles binnen is komen er foto's enzo. Beloofd een mooi project te worden! Ik heb ook middels iemand die mijn bodemplaat met een lasersnijder uit kan snijden. Dus dat word iig netjes.

kan ik weer lekker aan het tekenen!! :D

Bart
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

:cry: ohnee.

Mn UGTs gaan niet door :( Naar verluid waren de trafos die ik had geregeld niet meer goed ( kon de set wss compleet beter verkopen ) dus nu moet ik goeie UGTs zoeken.

Miss staan die zelfde als theok had gebruikt nog wel op MP.

Ill keep you posted!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

Deze staan op mijn HF10

http://cgi.ebay.nl/2-Klangfilm-output-T ... 3f0d0c8da7

Voldoet bij mij prima.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ik had ze zien staan ja.
Ik zit alleen een beetje met die 25 euro verzendkosten. Dat is toch wel erg overdreven nietwaar :?:

Ik zoek ondertussen even verder...
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

Je zou het kunnen proberen met de verkoper te onderhandelen.
Nee heb je. Ja kun je krijgen.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Goed plan :D De mail is onderweg!
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

Ik weet hoe moeilijk het is om koel en zakelijk naar zo'n trafosetje te kijken als je je zinnen er op hebt gezet, maar ik wil er toch nog even een lans voor breken. Het zijn vast hele goede trafo's, maar uiteindelijk zijn ze minder zeldzaam dan de gemiddelde verkoper je laat geloven. Ook aan deze kant van de grens duiken ze met regelmaat op.

Wie periodiek de rubrieken op Marktplaats bekijkt ziet dat er (bijna) altijd wel een leuke uitgangstrafo wordt aangeboden. De crux zit hem in het vinden van een 'tweeling' en dat is noodzakelijk voor een stereo versterker. Toch komt dat ook nog vaak genoeg voor. Mijn (onbewezen) stelling is dat je elke maand wel eens een goede deal kan sluiten voor een setje goede uitgangstrafo's onder de 50 euro. Alleen.... je bent nu aan het bouwen en je wilt je onderdelen nu compleet hebben.

Mocht je genoeg geduld kunnen opbrengen dan is het de moeite waard om een paar weken uit te trekken voor een leuk setje trafo's. Ondertussen kan je onder het sprokkelen lekker doorbouwen. :D

succes,

Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

Het zijn goeie trafotje's Paul. Robert heeft ze ook gehoord.
Maar tegen de Hammond kunnen ze niet op.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ja klopt. Het is altijd beter te zoeken als je de tijd hebt, dan kun je mooie setjes op de kop tikken.

Ik heb MP al gecheckt en er staat helaas niets op. Erg jammer dat mijn vorige deal niet doorging. De beste man had ze voor de zekerheid nogmaals nagemeten, en 1 trafo bleek kapot. (ik zelf denk dat hij de complete set voor een leuk bedrag heeft kunnen verkopen en daarom mijn geld terug heeft gestort)

Het probleem is een beetje dat ik nog niet echt aan de slag kan ik geen UGT's heb. Aangezien ik mijn grondplaat dan nog niet af kan maken weet ik ook niet hoe groot de omlijsting moet worden.

Verder is het probleem dat de prijs van die trafotjes middels al op minstens 55 dollar staat, dat met de verzendkosten erbij komt alweer op 80 euro. Dan koop ik liever voor 20 euro meer een setje nieuwe hammonds bij TT. Ik begreep dat die hammonds erg goed zijn.

Ik hou MP en Ebay nog wel even een tijdje in de gaten. Anders kan ik altijd alsnog die Hammonds scoren.
Of heeft iemand op het forum toevallig een mooie aanbieding voor me?

Mvg Bart
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

Dan zou ik persoonlijk voor de Hammonds gaan.
Maar als je wilt wachten is ook natuurlijk goed.
Ik ken het gevoel. je wilt zo gauw mogelijk aan de slag. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

In Polen kun je ook heel goedkoop terecht. Paul de Goede heeft er goede ervaringen mee.

http://translate.google.nl/translate?js ... 17&act=url

119 Zloty is ongeveer 25 euro...
Laatst gewijzigd door RobertD op ma 22 aug 2011, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

En voor als je met Hammonds wilt gaan werken: bij deze een pdf'je van de bovenplaat van mijn versterker. Als je de maten overneemt uit het gedeelte met de uitgangstrafo's kan je alvast aan het chassis van je versterker gaan werken en de Hammonds op het laatste moment bestellen.

succes,

Paul
Bijlagen
bovenplaat_met_Siemens_voedingstrafo[1].pdf
(143.47 KiB) 102 keer gedownload
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TubeHead »

AE europe heeft ook mooie trafo's helemaal op je eigen specificatie. Prijs is op zich niet te gek. Maar duurt altijd wel 3 weken voordat ze klaar zijn.

Zou die Poolse trafo boer gewoon proberen wat Robert al zegt.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

AE neemt op het moment geen opdrachten aan en 3 weken is wel heel optimistisch hoor, Glen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad Robert, van de website:

Vanaf 1 augustus zien wij ons helaas genoodzaakt een orderstop in te voeren voor onbepaalde tijd op onze AUDIO transformatoren. Dit i.v.m. extreme drukte en omdat we middenin de vakantie periode zitten met een halve bezetting qua personeel. Onze excuses.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TubeHead »

Oeff.. Dan maar toch proberen bij de Polski Transformater Klep" ;)
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

TubeHead schreef:
Oeff.. Dan maar toch proberen bij de Polski Transformater Klep" ;)
Tip: neem dan niet de PP trafo voor 2 x El84, maar die daar recht boven voor de 6AS7. Die is nog een paar Zlotty's goedkoper en met een Raa van 8k en 15 watt vermogen exact wat je nodig hebt!
Plaats reactie