Carat Center speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Carat Center speaker

Bericht door Otto »

Goedenmiddag !

Ik ben Otto en zwerf al een hele tijd op jullie forum. Nu heb ik afgelopen week de keuze genomen om te beginnen met zelfbouw van een Carat center. En daarbij heb ik jullie hulp nodig :)

Filter zit al inelkaar en getest en werkt na toebehoren. Nu zit ik echter met het feit van het in elkaar zetten van mijn hout pakket. Ik ben handig maar ik heb nooit echt met hout gewerkt. Dus voordat ik iets verknal vraag ik aan jullie hoe ik het beste moet beginnen met het inelkaar zetten van mijn hout pakket. Wat is de beste stappen plan.

- Alle eerste het lijmen, met welke materiaal gebruiken jullie voor 22 mm mdf. Epoxy lijkt mij zo veel rotzooi geven en hout lijm, tja dat zou toch voldoende moeten zijn ?

- Hoe krijg ik de plankjes recht op de lijnen met de hout klemmen zonder dat dit gaat bewegen.... Ik wil beetje de techniek hierachter kennen waar ik aan moet denken. Wat is de volgorde enz.

Om alles mooi strak te krijgen heb ik toevallig MDF vuller tegen gekomen maar heeft iemand hier ook ervaring mee ? Of is er een betere manier waardoor de kiertjes ook na het spuiten van de kast niet meer zichtbaar terug komt.

Verder vroegt ik mij nog af of ik de scheidingsfilter, die ik tegen de achterschot ga bevestigen ook moet bedekken met dempings materiaal omdat ik de binnen kant helemaal bedek. Of kan ik de scheidingsfilter open laten, misschien inverband met warmte van de onderdelen ?

Verder snap ik eigenlijk niet waarom de center uit een holte bestaat. Dus de tweeter en de 2 woofers zitten in een kamer en niet uit verschillende holtes. Dit gaat toch eigenlijk elkaar beinvloeden of zie ik dit fout ? Foto's komen !!

In iedergeval alvast bedankt voor jullie lees moeite 8) Alvast fijne jaar wisseling !
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: Carat Center speaker

Bericht door markje »

Otto schreef:
Goedenmiddag !
- Alle eerste het lijmen, met welke materiaal gebruiken jullie voor 22 mm mdf. Epoxy lijkt mij zo veel rotzooi geven en hout lijm, tja dat zou toch voldoende moeten zijn ?
Ik werk met houtlijm. Als ik in 1 dag alles wil doen, schroef ik het, maar dat betekent extra werk met plamuren ed.
- Hoe krijg ik de plankjes recht op de lijnen met de hout klemmen zonder dat dit gaat bewegen.... Ik wil beetje de techniek hierachter kennen waar ik aan moet denken. Wat is de volgorde enz.
Dat is voor mij altijd een beetje pielen. Als het goed is gezaagd heb je een exacte haakse hoek en is klemmen dus voldoende. Eventuele niet perfect aansluitende panelen (als je secuur lijmt is dat minimaal) moet je schuren.
Om alles mooi strak te krijgen heb ik toevallig MDF vuller tegen gekomen maar heeft iemand hier ook ervaring mee ? Of is er een betere manier waardoor de kiertjes ook na het spuiten van de kast niet meer zichtbaar terug komt.
Gewoon plamuur. Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer: glad resultaat. MDF vuller wordt nogal eens verkocht onder de noemer 'in 1 keer glad', vergeet het, het krimpt altijd ietsjes. Dus een mooie afwerking vereist meerdere malen plamuren en schuren. Kiertjes krijg je bij goed lijmen bijna niet.
Verder snap ik eigenlijk niet waarom de center uit een holte bestaat. Dus de tweeter en de 2 woofers zitten in een kamer en niet uit verschillende holtes. Dit gaat toch eigenlijk elkaar beinvloeden of zie ik dit fout ? Foto's komen !!
Dan is de tweeter waarschijnlijk dicht aan de achterkant, anders is dat inderdaad zo.




Groeten Mark
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Bedankt alvast voor je bericht,

Gewoon plamuur bedoel je hiermee 2 compenenten plamuur, ik hoor hier en daar ook spuitplamuur.

Zodra alles is gelijmt kan ik beginnen met het behandelen van grondverf zowel binnen als buitenkant tegen de vocht. Moet ik eerst grondverf opleggen en dan plamuren of juist andersom.

het gaat om deze vifa tweeter type D27SG-15/06.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Otto schreef:
Gewoon plamuur bedoel je hiermee 2 compenenten plamuur, ik hoor hier en daar ook spuitplamuur.
Je kan gewone plamuur uit een tube gebruiken. Als het echt mooi moet worden gebruik je spuitplamuur.
Otto schreef:
Zodra alles is gelijmt kan ik beginnen met het behandelen van grondverf zowel binnen als buitenkant tegen de vocht. Moet ik eerst grondverf opleggen en dan plamuren of juist andersom.
Eerst een laagje grondverf schijnt beter te werken.

Als er twee woofers in één kamer zitten beïnvloeden ze elkaar niet, zolang ze perfect identiek zijn. Maar meestal is dat niet zo en daarom is het beter om ze elk een eigen kamer te geven.
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

het word een 2,5 systeem. 2 identieke woofers komen erin waarvan een als mid/woofer en dan de boven genoemde tweeter. En natuurlijk wil ik het mooi eruit laten zien, heb er veel voor geld en moeite al ingestoken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van van spuit of tube?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Carat Center speaker

Bericht door Henkjan »

Otto schreef:
- Hoe krijg ik de plankjes recht op de lijnen met de hout klemmen zonder dat dit gaat bewegen....
ikheb van die klemmen die het zooitje haaks houden, dat is dan voor de 1e 2 planken.
tegen t glijden op de lijm kan je een klein spijkertje in het te lijmen vlak slaan, en dan kop er af dan zit het stevig genoeg om niet te gaan glijden, maar je kan nog wel wat bewegen (MDF is slap genoeg)
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Re: Carat Center speaker

Bericht door Otto »

Henkjan schreef:
Otto schreef:
- Hoe krijg ik de plankjes recht op de lijnen met de hout klemmen zonder dat dit gaat bewegen....
ikheb van die klemmen die het zooitje haaks houden, dat is dan voor de 1e 2 planken.
tegen t glijden op de lijm kan je een klein spijkertje in het te lijmen vlak slaan, en dan kop er af dan zit het stevig genoeg om niet te gaan glijden, maar je kan nog wel wat bewegen (MDF is slap genoeg)
Je bedoelt hoekseklemmen ? Lijkt mij inderdaad een prettige gereedschap. Ik ga maar eens naar de locale klus boer wat handige klemmetjes halen. Die spijker trucje is natuurlijk best handig, zul je het alleen in een keer goed erop moeten zetten.
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Prima ik ga daar a.s weekend mee beginnen. Grondverf, is er een bepaald merk/type wat ik aan moet houden (zag laatst mdf grondverf) ?
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

*edit*
Laatst gewijzigd door Otto op di 30 dec 2008, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Je moet bij grondverf er vooral op letten of het geschikt is voor de verf die er overheen komt. De standaard grondverven (voor hout?) kan je meestal wel op MDF gebruiken.
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Vuurkat schreef:
Je moet bij grondverf er vooral op letten of het geschikt is voor de verf die er overheen komt. De standaard grondverven (voor hout?) kan je meestal wel op MDF gebruiken.
wederom bedankt voor de info,

Kan iemand mij nog even uitleggen waarom mijn carat center standaard uit een kamer bestaat.

Ik heb dus 2 identieke woofers + tweeter. alles in een kamer, geen briggse filter of apparte kamers wat wel bij de carats zuilen zit. Hoort dit nou ?
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Iemand die hierop voor mij een antwoord kan geven. Ik wil graag in weekend gaan beginnen, maar ik wil het meteen goed doen. Mvg, Otto
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Otto,

Kwa typenummer zijn je woofers misschien gelijk, maar als je puur naar de specs gaat kijken, zul je zien dat daar afwijkingen in zitten. Dit is zo, behalve als je gematchte units hebt, die zijn uitgezocht op specs.

Om nu die verschillen in units door productietoleranties zo weinig mogelijk invloed te laten hebben op het smanespel van de woofers worden ze wel eens in verschillende kamers geplaatst. Als je hier naar de ontwerpen van centers kijkt hier op het forum zul je echter zien dat dat bijna nooit wordt gedaan.

De tweeter kan meestal in dezelfde kast (dus zonder separate kamer) omdat deze in 95% van de gevallen een gesloten behuizing heeft en dus nauwelijks tot geen invloed ondervindt van de woofers. Als de tweeter een zwakke achterkant heeft zou je deze eventueel kunnen voorzien van een plaatje MDF of bitumen om resoneren met de woofers te voorkomen.

Succes met de bouw.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Ik ben vandaag ff bezig geweest met alvast in elkaar zetten van mijn eerste speaker. Vandaar de volgende vraagjes weer :lol:

Na aandachtig de bouwtekeningen te bestuderen ben ik er achter gekomen dat mijn midden steuntjes te groot zijn afgezaagd om precies te zijn 10cm wat eigenlijk 6cm had moeten zijn. Ik vind persoonlijk dat nu in het midden te weinig overblijft en eigenlijk nu te veel afsluit. Let op het gaat hier om een pakket zelfbouw van Speakerland Oss. Ik ben een beginner op het gebied van hout/mdf kasten, ben dus allang blij met deze fantastische website :lol:. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een vraag met betrekking van Pritex. Moet ik dit nu in het binnen kant aan alle kanten plaatsen ? Dus ook helemaal om de tussen steunen? En als ik mijn scheidings filter tegen de achterkant aan bevestig, moet ik deze dan vrijlaten van Pritex of kan ik Pritex ook over de Scheidingsfilter plaatsen ?

Nou dat waren de vraagjes voor eventjes, ik hoor het graag van jullie !!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Even ervan uitgaande dat je niet gelukkig bent met de breedte van de openingen tussen de verstevigingsplaatjes en die tussen de plaatjes en de buitenwand, zou je het volgende kunnen doen:

Verander de vorm van de rechthoekige plaatjes in een I, je versmalt ze dus in het midden, zo krijg je voldoende ademruimte.

edit: aangepaste foto toegevoegd.

Overigens kun je foto´s beter hier uploaden dan bij ImageShack. Deze schrappen eens in de zoveel tijd hun database en jij bent je foto´s kwijt en dit topic wordt volstrekt onduidelijk.

Groeten,
Mischa
Bijlagen
caratcenter1ta1.jpg
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Bedankt voor de info,

Blijft de stevig heid hetzelfde dan ? En wat betreft de Pitrex heb ik nog geen antwoord op :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Over de pritex: hoe is het origineel?

Ik heb ooit zonder tekeningen en berekeningen speakers gebouwd en die klonken beter met slechts 1 wand gedempt dan met alle 6 de wanden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Op de tekeningen word niet aangegeven waar ik het spul moet plaatsen. Ik ga nu niet zonder gokken doen, ik wil hier echt zeker van zijn :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Otto schreef:
Op de tekeningen word niet aangegeven waar ik het spul moet plaatsen. Ik ga nu niet zonder gokken doen, ik wil hier echt zeker van zijn :)
In dat geval zou ik Ruud van Speakerland even bellen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Duidelijk geval, ik laat het weten.
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

ik zie dat jullie soort tapijt spul gebruiken voor speakers, wat is de reden hiervoor qua demping en waar kan ik dit halen. Ik heb namelijk alleen pritex gekregen voor mijn center speaker, betwijfel of dit goed genoeg is voor de kast?

Verder heb ik de kast namelijk zo goed als af, en mischa idee aangenomen qua de middensteuntjes. Verder vind ik de standaard blowhole's niet mooi en heb dus de pijpjes aan de binnenkant gelijmt zodat ik de buitenkant kan af freezen.

Verder, ik zag iemand hier gebruik maken van het idee voor een front met magneetjes. Waar kan ik deze halen ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

magneetjes: Conrad

tapijt: het voordeel daarvan is dat dit ook vaak een bitumen rug heeft, waarmee je dus de trillingen van de wanden dempt.

edit: zie ook dit topic voor waar magneetjes te koop
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

Henkjan schreef:
tapijt: het voordeel daarvan is dat dit ook vaak een bitumen rug heeft, waarmee je dus de trillingen van de wanden dempt.
Goed,en waar halen jullie die vilt/tapijt stukken.

En wat betreft de filter. Kan ik hier gewoon met tripex over heen plaatsen. of moet filter vrij zijn van dempings materiaal ?
Gebruikersavatar
Otto
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 12:19
Locatie: Nijmegen

Bericht door Otto »

UP

EDIT:

Kan iemand mij hier antwoord opgeven, ik wil het graag eind vanmiddag Vilt ophalen. Ik weet niet waar ik dit kan halen. Is er EEN bepaald soort ? Graag ook de vraag over mijn filter beantwoorden.

vriendelijk bedankt !!

Otto
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Otto schreef:
Goed,en waar halen jullie die vilt/tapijt stukken.

En wat betreft de filter. Kan ik hier gewoon met tripex over heen plaatsen. of moet filter vrij zijn van dempings materiaal ?
Hoi Otto,

Het filter kan gewoon tussen het dempingsmateriaal. geen probleem.
Het vilt/ondertapijt wat ik gebruik haal ik bij een tapijthandel hier in het dorp. vaak hebben ze nog wat reststukken die ik dan voor weinig overneem.

Succes,
Edo
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”