[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hannesie »

MechanicalAnimal schreef:
Juist, daar verzeilde ik inderdaad ook al, bootrompen, vliegtuigvleugels etcetera.

die allergie begreep ik ja....lekker lastig...dat bouw je op en daarna kom je d'r nooit meer af. Ik zal voorzichtig zijn, thanks.
Dat is je geraden. :sure:

Zegt "Een gevoelige epoxyman". :sure: :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

hier nog zo`n gevoelig iemand! :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Verwar jij een passief-agressieve carbon-aversie niet met een epoxy-allergie? :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zagerij is ook weer terug van de bouwvak blijkbaar, kon vanmiddag het MDF voor de baffle en de achterzijde ophalen :D
De platen zijn iets breder (5 mm weerszijden) dan de kasten zodat ik ze passend kan affrezen op de kast.
P1020575small.jpg
Maar voor ik daar aan ga mag beginnen, zijn eerst de topkasten aan de beurt voor frees en een stukje handzaagwerk :-#
P1020577small.jpg
P1020583small.jpg
Nog even twee latjes onder de geleider frutten and we're good to go :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Terminal-keuze krijgt ook al vaste vormen.....met dank aan projectsupporter Dre :rock:

Staalplaatje van:
- 4 of 6 mm dik (wat er voor handen is);
- 110mm x 150 mm;
- 10 mm radiusjes op de hoeken.

Alvast bedankt voor het fiksen Dre, mooi aanbod van je :D



Nou maar eens zien wat voor mooie WBT's ik daar in ga steken :kwijl:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

Het terminalplaatje kan beter niet van ijzerhoudend materiaal zijn. Beter is iets van kunststof, aluminium of hout. :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

op zo`n afstand kan ik me geen problemen voorstellen,tenzij je het filter in de kast zet.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
Het terminalplaatje kan beter niet van ijzerhoudend materiaal zijn. Beter is iets van kunststof, aluminium of hout. :wink:
oh oh :shock:

wat voor invloed heeft dat precies Tony? is het puur dat je zo'n stalen plaat niet dicht (en wat is dicht) op een filter wilt hebben? of heeft dat staal zelfs invloed op je signaal dat door de in de plaat gemonteerde terminals gaat?
dre schreef:
op zo`n afstand kan ik me geen problemen voorstellen,tenzij je het filter in de kast zet.
ik krijg geen extern filter, en wil alle ruimte kunnen gebruiken in de kast want volgens mij komt er een filter in met monsterlijke afmetingen :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

Er zijn mensen die beweren dat de Eddy Currents (wervelstromen) die ontstaan wanneer je een signaal door een gat in een metalenplaatje stuurt storend kunnen zijn.
http://www.mundorf.com/english%201.1/Br ... rminal.pdf

In hoeverre dat nou echt wat negatiefs doet met het signaal weet ik niet, ik heb nooit een "vergelijkend warenonderzoek" gedaan. Het kan ook gewoon marketing-praat zijn.

Wervelstromen (Engels: eddy current), Foucaultstromen of Foucaultse stromen zijn elektrische stromen die bedoeld of onbedoeld geïnduceerd worden in een (platte) geleider. Het is een natuurkundig verschijnsel dat optreedt wanneer bijvoorbeeld in een metalen plaat (niet per se ferromagnetisch) zich een veranderlijk magnetisch veld bevindt. Dit kan een wisselend veld van een elektrische spoel zijn maar ook een beweging waarbij de veldlijnen gesneden worden door de plaat. Wanneer een geleider magnetische veldlijnen snijdt dan wordt er in die geleider een stroom geïnduceerd. Deze stroom is door de geleidende plaat kortgesloten. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door bertor »

Aangezien 99.9% van de versterkers ook zo'n doorvoer hebben zou ik me er niet al te veel zorgen over maken...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

bertor schreef:
Aangezien 99.9% van de versterkers ook zo'n doorvoer hebben zou ik me er niet al te veel zorgen over maken...
Of 99% van de versterkers hebben zo'n doorvoer uit kostenoverwegingen. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door jeroen_d »

Kostenoverwegingen? Een plastic achterkant is goedkoper lijkt me.

Het punt is, dat elektromagnetische veld is er altijd, met of zonder metalen plaat. Het boeit niet dat er in die metalen plaat wervelstromen ontstaan. Het magnetisch veld dat rond een filterspoel ontstaat is veel relevanter. Je moet je dus meer zorgen maken over invloed van filtercomponenten op elkaar dan van deze doorvoer.

Waar je wel degelijk last van kan hebben is een veranderende spoelwaarde als de spoel te dicht bij een metalen plaat in de behuizing ligt. Maar als die voldoende ver er vandaan ligt is er geen probleem.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

okay, thanks voor de bijdragen en jullie inzichten.

Voor mij geldt nu dat ik met minimale inspanning invloeden van mogelijke wervelstromen kan voorkomen door voor een niet-ijzerhoudende terminalplaat te kiezen. Dat lijkt mij de juiste beslissing nu :D

Weer wat geleerd :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

whoehoeeee!!! de eerste freesbewerking van de topkast is een feit!
P1020583small.jpg
P1020587small.jpg
P1020599small.jpg
P1020602small.jpg
P1020603small.jpg
P1020606small.jpg
P1020608small.jpg
P1020609small.jpg
P1020611small.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

Heel netjes!
Wat een klont mdf is dat zeg. :)
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Ziet er wel weer netjes uit hoor.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door piet1955 »

Erg mooi en indrukwekend.
Nu nog effe zagen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks :D 't wordt wel steeds minder gelukkig :lol: ik hoop van de 80 kilo zo'n 40-45 over te houden.

zojuist de 2de onderzijde ook al gedaan, nu twee mallen maken van 44 cm hoog om de bovenzijdes te vlakken.


MechanicalAnimal schreef:
okay, thanks voor de bijdragen en jullie inzichten.

Voor mij geldt nu dat ik met minimale inspanning invloeden van mogelijke wervelstromen kan voorkomen door voor een niet-ijzerhoudende terminalplaat te kiezen. Dat lijkt mij de juiste beslissing nu :D
lumineus idee: ik frees 2 plaatjes uit een stuk laminaat dat hier nog rondzwerft :mrgreen:

Heb ik een echt high-end wervelstroomloos/anti-Eddy C. eiken-look-a-like terminal :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hannesie »

MechanicalAnimal schreef:
lumineus idee: ik frees 2 plaatjes uit een stuk laminaat dat hier nog rondzwerft :mrgreen:

Heb ik een echt high-end wervelstroomloos/anti-Eddy C. eiken-look-a-like terminal :rock:
:mrgreen:
Doe je er dan wel wat ondertapijt tegenaan, anders dreunt het zo. :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zal d'r om denken :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, knabbel en babbel beginnen al aardig vorm te krijgen. Zowel de onderkant als de bovenkant zijn nu afgefreest.
De topkasten staan nu dus 7 graden voorover en hebben een horizontale bovenkant die parallel loopt met de onderzijde.

Van 1 kast is nu een schuine zijde afgezaagd. Vandaag staat in de planning voor de andere 3, zal wel een aangenaam warm klusje worden :-#

P1020636small.jpg
P1020641small.jpg
P1020647small.jpg
P1020648small.jpg
P1020653small.jpg
P1020656small.jpg
P1020657small.jpg
P1020659small.jpg
P1020660small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
Nou vooruit dan maar. :twisted:

Omdat ze nog een paar weken in de folie blijven staan (er moet eerst nog een andere speaker af), hierbij een tweetal foto's uit de werkplaats, nog voordat ze naar de spuiterij gingen.
Er komen dus twee 11-inchers voor en twee 11-inchers achter.
galactica 4 x 11inch.jpg
Woensdagavond nog even bij Tony op bezoek om 3 matjee Damping30 op te halen en wat te praten over filteronderdelen, montagewijze en afmetingen daarvan. Viel ik toch ff met me neus in de boter, stonden deze kneiters daar te draaien :rock: Superstrak in de amerikaanse walnotenfineer met een ietwat glossy blanke lak. Wat een superlatieven weer.


Gezellig even koffie gedronken en gebabbeld en weer aardig wat opgestoken. Bedankt weer Tony. O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

potverdorie wat een klus zeg, maar er is inmiddels 1 ruwe topkast :rock:

Het zaagwerk duurt zo'n 2 á 3 uur voor ik er doorheen ben :-#
P1020664small.jpg
P1020669small.jpg
P1020671small.jpg
P1020673small.jpg
P1020677small.jpg
P1020679small.jpg
De kast steekt iets verder omdat een schuine zijde nu eenmaal langer is dan het 2D-schema op het bruine MDF.
Tevens moet er nog aan de achterzijde een blokje af omdat de achterzijde schuiner afloopt dan de 7 graden die de voorzijde vooroverhelt.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 21 aug 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Kalimba »

Dat begint er op te lijken! Ik neem aan dat je flinke spierpijn en blaren hebt van het zagen. Wat een werk :shock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
potverdorie wat een klus zeg, maar er is inmiddels 1 ruwe topkast :rock:

Het zaagwerk duurt zo'n 2 á 3 uur voor ik er doorheen ben :-#
Dat zijn juist die gave overwinningen 8) Als ze straks klaar zijn heb je ook echt iets gaafs om op terug te kijken :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”