Zagerij is ook weer terug van de bouwvak blijkbaar, kon vanmiddag het MDF voor de baffle en de achterzijde ophalen
De platen zijn iets breder (5 mm weerszijden) dan de kasten zodat ik ze passend kan affrezen op de kast.
Maar voor ik daar aan ga mag beginnen, zijn eerst de topkasten aan de beurt voor frees en een stukje handzaagwerk
Nog even twee latjes onder de geleider frutten and we're good to go
Het terminalplaatje kan beter niet van ijzerhoudend materiaal zijn. Beter is iets van kunststof, aluminium of hout.
oh oh
wat voor invloed heeft dat precies Tony? is het puur dat je zo'n stalen plaat niet dicht (en wat is dicht) op een filter wilt hebben? of heeft dat staal zelfs invloed op je signaal dat door de in de plaat gemonteerde terminals gaat?
dre schreef:
op zo`n afstand kan ik me geen problemen voorstellen,tenzij je het filter in de kast zet.
ik krijg geen extern filter, en wil alle ruimte kunnen gebruiken in de kast want volgens mij komt er een filter in met monsterlijke afmetingen
Er zijn mensen die beweren dat de Eddy Currents (wervelstromen) die ontstaan wanneer je een signaal door een gat in een metalenplaatje stuurt storend kunnen zijn. http://www.mundorf.com/english%201.1/Br ... rminal.pdf
In hoeverre dat nou echt wat negatiefs doet met het signaal weet ik niet, ik heb nooit een "vergelijkend warenonderzoek" gedaan. Het kan ook gewoon marketing-praat zijn.
Wervelstromen (Engels: eddy current), Foucaultstromen of Foucaultse stromen zijn elektrische stromen die bedoeld of onbedoeld geïnduceerd worden in een (platte) geleider. Het is een natuurkundig verschijnsel dat optreedt wanneer bijvoorbeeld in een metalen plaat (niet per se ferromagnetisch) zich een veranderlijk magnetisch veld bevindt. Dit kan een wisselend veld van een elektrische spoel zijn maar ook een beweging waarbij de veldlijnen gesneden worden door de plaat. Wanneer een geleider magnetische veldlijnen snijdt dan wordt er in die geleider een stroom geïnduceerd. Deze stroom is door de geleidende plaat kortgesloten. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
Kostenoverwegingen? Een plastic achterkant is goedkoper lijkt me.
Het punt is, dat elektromagnetische veld is er altijd, met of zonder metalen plaat. Het boeit niet dat er in die metalen plaat wervelstromen ontstaan. Het magnetisch veld dat rond een filterspoel ontstaat is veel relevanter. Je moet je dus meer zorgen maken over invloed van filtercomponenten op elkaar dan van deze doorvoer.
Waar je wel degelijk last van kan hebben is een veranderende spoelwaarde als de spoel te dicht bij een metalen plaat in de behuizing ligt. Maar als die voldoende ver er vandaan ligt is er geen probleem.
okay, thanks voor de bijdragen en jullie inzichten.
Voor mij geldt nu dat ik met minimale inspanning invloeden van mogelijke wervelstromen kan voorkomen door voor een niet-ijzerhoudende terminalplaat te kiezen. Dat lijkt mij de juiste beslissing nu
Thanks 't wordt wel steeds minder gelukkig ik hoop van de 80 kilo zo'n 40-45 over te houden.
zojuist de 2de onderzijde ook al gedaan, nu twee mallen maken van 44 cm hoog om de bovenzijdes te vlakken.
MechanicalAnimal schreef:
okay, thanks voor de bijdragen en jullie inzichten.
Voor mij geldt nu dat ik met minimale inspanning invloeden van mogelijke wervelstromen kan voorkomen door voor een niet-ijzerhoudende terminalplaat te kiezen. Dat lijkt mij de juiste beslissing nu
lumineus idee: ik frees 2 plaatjes uit een stuk laminaat dat hier nog rondzwerft
Heb ik een echt high-end wervelstroomloos/anti-Eddy C. eiken-look-a-like terminal
Zo, knabbel en babbel beginnen al aardig vorm te krijgen. Zowel de onderkant als de bovenkant zijn nu afgefreest.
De topkasten staan nu dus 7 graden voorover en hebben een horizontale bovenkant die parallel loopt met de onderzijde.
Van 1 kast is nu een schuine zijde afgezaagd. Vandaag staat in de planning voor de andere 3, zal wel een aangenaam warm klusje worden
Omdat ze nog een paar weken in de folie blijven staan (er moet eerst nog een andere speaker af), hierbij een tweetal foto's uit de werkplaats, nog voordat ze naar de spuiterij gingen.
Er komen dus twee 11-inchers voor en twee 11-inchers achter.
Woensdagavond nog even bij Tony op bezoek om 3 matjee Damping30 op te halen en wat te praten over filteronderdelen, montagewijze en afmetingen daarvan. Viel ik toch ff met me neus in de boter, stonden deze kneiters daar te draaien Superstrak in de amerikaanse walnotenfineer met een ietwat glossy blanke lak. Wat een superlatieven weer.
Gezellig even koffie gedronken en gebabbeld en weer aardig wat opgestoken. Bedankt weer Tony.
potverdorie wat een klus zeg, maar er is inmiddels 1 ruwe topkast
Het zaagwerk duurt zo'n 2 á 3 uur voor ik er doorheen ben
De kast steekt iets verder omdat een schuine zijde nu eenmaal langer is dan het 2D-schema op het bruine MDF.
Tevens moet er nog aan de achterzijde een blokje af omdat de achterzijde schuiner afloopt dan de 7 graden die de voorzijde vooroverhelt.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 21 aug 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.