Vincent Bruinink schreef:Wat voor nut heeft het om een "duurdere" tuner aan te schaffen met betrekking tot de kwaliteit van het audio? Of anders gezegd, wat kan ik aanpassen om het audio te verbeteren?
Ik luister erg veel naar de FM radio.
Het bovenstaande heb ik mezelf ooit ook afgevraagd.
Bij voorgaande set's had ik ook een redelijk "plat" geluid met de tuner (op de kabel).
Na me eens wat in de tuner's te hebben verdiept viel het me op dat de meeste tuners een vrij lage kanaalscheiding hadden.
Na enig speurwerk kwam ik een tuner van rega (type radio3) tegen die een aanmerkelijk betere kanaalscheiding had.
Stereo Separation: 1K 53dB 6K 50dB 10K 39dB
Dit was voor mij zeker een "duurdere" tuner à €700,- maar door de betere muziekweergave is die uitgave het mij zeker waard geweest.
Door de betere weergave klinkt de muziek ruimtelijk en krijgt het diepte etc etc.
Een aantal zenders zoals radio 2 4 en 6 , klassiek en arrowjazz klinken erg goed, maar uiteraard zijn er ook een aantal zenders die minder klinken.
Of alle verbeteringen door de betere kanaalscheiding komen, of dat deze tuner ook andere dingen beter doet weet ik niet.
Maar voor mij is het antwoord op de bovenstaande vraag: Ja, voor mij heeft het nut gehad om een duurdere tuner te kopen.
Een kwalitatief betere cd speler kan een cd-schijfje met muziek beter laten klinken, dat is een redelijk geaccepteerde mening.
Waarom zou een kwalitatief betere tuner muziek via FM niet beter kunnen laten klinken?
(ook het experimenteren met kabeltjes heeft bij mij nog iets positiefs toegevoegd, maar goed dat is een ander verhaal....)
Gerard