Het nut van een goede FM tuner

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Martin66 »

ray5150 schreef:
Komt op mij over als "uit de tent willen lokken"..
Lijkt mij ook :(
Ben zelf vrij nieuw op het forum, maar dit soort discussies zelden/nooit hier gelezen...

Dank voor de link :dank: ik kijk eigenlijk veel te weinig op circuitsonline.net. voor dit soort zaken :?
Ga eerst maar is voor deze http://www.circuitsonline.net/forum/sho ... dipool.JPG mogelijkheid.
Simpel stukje koper heb ik nog wel, denk ik :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Pjotr »

Hier nog eentje: http://www.wryr.org/Antenna_instructions.pdf

Deze doet het beter dan een simpele dipool. Afhankelijk van de polarisatie moet je deze horizontaal of verticaal houden (geldt ook voor een dipool). Hij is 300 ohm, dus je tuner moet wel een 300 ohm ingang hebben (en 300 ohm z.g.n. "Lint" kabel gebruiken). Als er alleen 75 ohm coax aan je tuner kan dan heb je een klein 300 ohm --> 75 ohm balun trafootje nodig.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Martin66 »

Pjotr schreef:
Hier nog eentje: http://www.wryr.org/Antenna_instructions.pdf
Deze doet het beter dan een simpele dipool. Hij is 300 ohm, dus je tuner moet wel een 300 ohm ingang hebben (en 300 ohm z.g.n. "Lint" kabel gebruiken). Als er alleen 75 ohm coax aan je tuner kan dan heb je een klein 300 ohm --> 75 ohm balun trafootje nodig.
Dit ontwerp heb ik al langs zien komen, echter...
De tuner staat bij 2 PC's die behoorlijk wat troep uitstralen die je met een 300 ohm antenne té goed opvangt.

Daarom is het idee om 75 ohm naar buiten te gaan en dan dipooltje eraan :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Barry2001 »

Martin66 schreef:
Pjotr schreef:
Hier nog eentje: http://www.wryr.org/Antenna_instructions.pdf
Deze doet het beter dan een simpele dipool. Hij is 300 ohm, dus je tuner moet wel een 300 ohm ingang hebben (en 300 ohm z.g.n. "Lint" kabel gebruiken). Als er alleen 75 ohm coax aan je tuner kan dan heb je een klein 300 ohm --> 75 ohm balun trafootje nodig.
Dit ontwerp heb ik al langs zien komen, echter...
De tuner staat bij 2 PC's die behoorlijk wat troep uitstralen die je met een 300 ohm antenne té goed opvangt.

Daarom is het idee om 75 ohm naar buiten te gaan en dan dipooltje eraan :D
Lijkt me in deze situatie verstandig. En dan vertikaal, is alles tegenwoordig niet vertikaal gepolariseerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Pjotr »

Martin66 schreef:
Dit ontwerp heb ik al langs zien komen, echter...
De tuner staat bij 2 PC's die behoorlijk wat troep uitstralen die je met een 300 ohm antenne té goed opvangt.
Je moet dat balun trafootje natuurlijk wel aan de antenne knopen en met coax naar beneden dan. Ik heb zo'n ding lange tijd op zolder gehad in de nok, daar verweert hij niet en deed hij het net zo goed als buiten.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Martin66 »

Pjotr schreef:
Ik heb zo'n ding lange tijd op zolder gehad in de nok, daar verweert hij niet en deed hij het net zo goed als buiten.
De pc's staan op zolder ! :? zal verder weg moeten dan in de nok ... 8-[
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Arno »

Martin66 schreef:
:? zal verder weg moeten dan in de nok ... 8-[
Hoe is de ontvangst in de kelder? :D
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Martin66 »

Heu, wel euhm... Kan em dan wel kwijt IN de rioolbuis :^o
gerardv
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 20:23

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door gerardv »

Vincent Bruinink schreef:
Wat voor nut heeft het om een "duurdere" tuner aan te schaffen met betrekking tot de kwaliteit van het audio? Of anders gezegd, wat kan ik aanpassen om het audio te verbeteren?
Ik luister erg veel naar de FM radio.
Het bovenstaande heb ik mezelf ooit ook afgevraagd.

Bij voorgaande set's had ik ook een redelijk "plat" geluid met de tuner (op de kabel).
Na me eens wat in de tuner's te hebben verdiept viel het me op dat de meeste tuners een vrij lage kanaalscheiding hadden.
Na enig speurwerk kwam ik een tuner van rega (type radio3) tegen die een aanmerkelijk betere kanaalscheiding had.
Stereo Separation: 1K 53dB 6K 50dB 10K 39dB

Dit was voor mij zeker een "duurdere" tuner à €700,- maar door de betere muziekweergave is die uitgave het mij zeker waard geweest.
Door de betere weergave klinkt de muziek ruimtelijk en krijgt het diepte etc etc.
Een aantal zenders zoals radio 2 4 en 6 , klassiek en arrowjazz klinken erg goed, maar uiteraard zijn er ook een aantal zenders die minder klinken.

Of alle verbeteringen door de betere kanaalscheiding komen, of dat deze tuner ook andere dingen beter doet weet ik niet.
Maar voor mij is het antwoord op de bovenstaande vraag: Ja, voor mij heeft het nut gehad om een duurdere tuner te kopen.


Een kwalitatief betere cd speler kan een cd-schijfje met muziek beter laten klinken, dat is een redelijk geaccepteerde mening.
Waarom zou een kwalitatief betere tuner muziek via FM niet beter kunnen laten klinken?

(ook het experimenteren met kabeltjes heeft bij mij nog iets positiefs toegevoegd, maar goed dat is een ander verhaal....)

Gerard
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Martin66 »

Ik heb inmiddels een rond dipooltje op het dak met goede coax.
Resultaat is verbluffend.

Zeker de zenders die je noemt hebben een goed gebruik van apparatuur hoog in het vaandel staan.
Heb 4 van de 5 streepjes, redelijk ruisvrij een duitse zender.

Heerlijk die ouderwetse FM radio :goedzo:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door VT4C »

Martin66 schreef:
Heerlijk die ouderwetse FM radio :goedzo:
Voor zolang het nog duurt. Vooral in Engeland is DAB-radio al aardig ingevoerd.

Wanneer je regelmatig de Britse eBay bezoekt, kun je vaststellen dat daar zelfs zeer dure analoge tuners voor een prikkie te koop zijn.

**************

In de jaren 70 t/m 90 een draaibare 7 element FM yagi met H-reflector van Fuba op 't dak gehad. Prima voor-achter verhouding.
Dempingsarme home-made 1:4 balun uit coax, schema hieronder.
Geweldige analoge tijd was dat met vervormingsvrije ontvangst op de betere FM tuners van Tandberg, Philips en Denon.
Tijdens temperatuurinversies in vooral de zomermaanden ook veel Europese FM stations ontvangen.
Je kon ook te veel horen. Hinderlijk was de ruis op de jingle-cassettetapes (8-track?), überhaupt het uitzenden van opgenomen muziek (vlak, ruiserig). Verschil tussen CD en LP/jingle was doorgaans ook goed waarneembaar, waarbij CD erg analytisch klonk.
Bijlagen
Fuba 8 el. FM antenne
Fuba 8 el. FM antenne
principeschema 300 ohm symmetrisch naar 75 ohm a-symmetrisch (coax)
principeschema 300 ohm symmetrisch naar 75 ohm a-symmetrisch (coax)
Dempingsarme DIY balun in de praktijk
Dempingsarme DIY balun in de praktijk
Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Re: Het nut van een goede FM tuner

Bericht door Videopac »

Als je besloten hebt dat je nog naar FM uitzendingen wilt luisteren: een goede tuner maakt echt wel wat uit!
En omdat in het algemeen mensen er massaal mee stoppen kun je voor weinig geld een echt goede tuner op de kop tikken.
Een Revox of een Onkyo T-9900 / T-9090 zijn nog steeds niet goedkoop, maar er zijn veel onbekendere echt goede tuners te vinden voor max. 100 euro via http://www.veilingkijker.nl.

Een echt goede site met veel info is: http://www.fmtunerinfo.com/
Kijk op een shootout pagina voor een lijst met kwalitatief goede tuners.

Zelf heb ik ook erg goede herinneringen aan de jaren '80. Fuba was echt een top antennemerk en ik luisterde veel naar Radio FFN (Duits).
Plaats reactie