Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Sonus faber look-a-like

Bericht door Edo »

In navolging van Isis en Dayton units op dit forum, het begin van een testproject.

In de toekomst is het de bedoeling om een wat grotere Sonus Faber look-a-like kast te gaan maken.
Doelstelling zal zijn "anders dan anders", dus geen 6 planken, "profi"-look en betaalbaar.
'T is alleen niet de makkelijkste kast, vandar dit "oefen"-project met kleinere units en dus ook een kleinere kast.
De kast zal er ongeveer uit gaan zien als onderstaande foto.

Afbeelding

De te gebruiken units zijn voor de helft bekend, een Dayton 5" woofertje in een ~4 liter kast. De tweeter ben ik nog niet uit maar zit te denken aan een Seas. Dus als er iemand suggesties heeft....ik hoor het graag....

De kast zal dus wat ronde vormen krijgen en bestaan uit...tjsa, dat wordt dus nog brainstormen hoe dit aan te gaan pakken.
Het front en het wat puntige achterstuk zal waarschijnlijk uit massief hardhout worden met een donkere kleur. Beetje Wenge-achtig, dus bijna zwart, maar wel met houtnerf. (ietswat afwijking van het orgineel dus).

Misschien dat er in de toekomst nog een soortgelijke sub bijkomt, maar da's voor veel later. Eerst maar hierop gaan storten.

Zoals ik al schreef is dit het echte begin van het project dus veel is er nog niet te zien, geen tekening of foto's....wel wat kladjes, maar om die nu te laten zien is ook zo wat.

Wel de gebruikte woofer dan als eerste foto even:

Afbeelding

En voor wat gegevens van de woofer zijn hier te vinden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Effies niets te doen op het werk.....dus maar even Photoshoppen...
Idee:

Afbeelding

Een bijkomend voordeeltje is dat de wanden bestaan uit gebogen hout.
Dit houdt in dat door het gebogen zijn, de wanden erg sterk zijn en minder snel zullen resoneren als rechte planken. Kast kan dus minder dikwandig worden.
Iets van Kersenhout in combinatie met (bijna) zwart Wenge leek me wel een leuke combi qua kleur.

Qua tweeter ben ik er nog niet uit. De Sas 27TFF (H831) is en bekende of de nieuwe Noferro 550 (H1149) zat ik aan te denken. Iemand nog eventuele betere en/of andere ideeen? (bijvoorbeeld de H1147, Noferro 600G).
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Ahhh, doet me ergens aan denken:

Afbeelding Afbeelding

inmiddels staan de compleet klaar zonder speakerbezetting al een jaar in de kast, de tijd tijd tijd...

Ben benieuwd hoe je de zwarte lijntjes tussen de stroken kersen gaat maken.

Ralph
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Als je eens kijkt naar het project "Hummingbird" van Edgar Beers dan heeft die ook van die "Sonus Faber lijntjes" zonder te zitten klooien met 2 soorten fineer.

Gewoon in de laatste laag buigtriplex fijne, regelmatige en evenwijdige lijntjes frezen en die opvullen met epoxy.

zie http://members.home.nl/edgar.beers/µ

Lijkt mij wat eenvoudiger....

Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je zou je fronplaat ook kunnen maken vam mdf en dan beplakken met leder, zoals de sonussen ook hebben. Ik von het bij de cremona van m'n neefje erg mooi staan, achter dien gekke draadjes-frontjes
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dinobe schreef:
Als je eens kijkt naar het project "Hummingbird" van Edgar Beers...

....Lijkt mij wat eenvoudiger....
Of zie ik iets over het hoofd?
Mmmm, kan, maar dat zijn niet meer te verkrijgen snijplanken van Ikea.
Op zich eenvoudig, maar wat kostbaar en weer vierkant.

Wowly schreef:
Je zou je fronplaat ook kunnen maken vam mdf en dan beplakken met leder
Tsja, leer..leer..misschien. Gaat ie wel nog meer op SF lijken... :)
ralph schreef:
Ahhh, doet me ergens aan denken:
inmiddels staan de compleet klaar zonder speakerbezetting al een jaar in de kast, de tijd tijd tijd...
Ben benieuwd hoe je de zwarte lijntjes tussen de stroken kersen gaat maken.

Ralph
Dit soort foto's was ik dus op zoek. Vertel eens wat meer wat je gedaan hebt met die ringen. Zijn ze gebogen? MDF? afwerking? etc etc...vertel vertel..

Ja, tijd is het magische woord...had ik maar wat meer. Maar goed, de lijntje ben ik nog niet uit. Is een combinatie van hoe gaat de kast gemaakt worden.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Dinobe schreef:
Dit soort foto's was ik dus op zoek. Vertel eens wat meer wat je gedaan hebt met die ringen. Zijn ze gebogen? MDF? afwerking? etc etc...vertel vertel..
Foto's?

van scheef...
Afbeelding

naar recht:
Afbeelding

Het is natuurlijk net wat anders dan jij wil, maar misschien toch instiratie ;)

Ik hou het mischien toch proberen met stroken fineer. Misschien kun je gewoon een testtrookje maken.

Leer op de baffle is volgens mij wel erg lekker idd :o
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Iemand dit wel eens getest?

Schuinlopende kast maken, beplakken met massief hout en schuren maar tot de gewenste vorm is gemaakt.

Afbeelding

Is een optie maar aangezien dit best kostbaar is hoop ik een andere oplossing (die bruikbaar is)...Tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien kun je het MDF in deze optie gewoon weglaten ;) Scheelt alvast een beetje. Hout kun je misschien op een rommelmarkt kopen ofzo, maar je hebt toch behoorlijk wat nodig denk ik zo.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

In de jachtbouw werkt men als volgt; Men neme een balk van donker hout en plakke daar een plank van een lichte kleur op. Na het drogen ,zaag je planken van de kombinatie balk en je hebt planken met een bies. (Uiteraard is een flinke cirkelzaag en vandikte bank gewenst).

Heel bewerkelijk. natuurlijk. Als de planken dan ook nog een bocht moeten gaan maken zit je vast aan de hout soorten die eventueel onder stoom gevormd kunnen worden. Wellicht is mahonie dan geschikter als kersen. Mahonie wordt onder die omstandig heden bijna zo slap als een vaatdoek.

Echt iets voor een meester timmerman als je mij vraagt. Ik vind het werkelijk fantastisch om zo iets te zien tijdens de productie. Ook is het ongetwijfeld heel spannend om een dergelijk experiment te starten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het mooiste (en goedkoopste) lijkt me het hout te buigen (i.p.v. massiefhout weg schuren). Ik denk dat ik binnenkort eens ga babbelen met botenbouwer/meubelmaker. Op jacht naar tips.

Ohja, ondertussen nog iemand gevonden die met stroken fineer bezig is geweest. Daar met een spuitbus zwarte lijntjes op gespoten en dat geheel in de lak gezet. Kan natuurlijk. Buigplex (wat best een leuke nerfstructuur heeft) en daar zwarte lijntjes op schilderen....maar liever puur hout...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Edo schreef:
... Daar met een spuitbus zwarte lijntjes op gespoten en dat geheel in de lak gezet. Kan natuurlijk.
Plak er dan meteen plakplastic met parketmotief op. :(

Als je met echt hout wil werken moet je er voor waken dat het werken in de breedterichting van het hout groter is dan in de lengterichting. Hierbij moet je met het maken van de verbindingen tussen de houten delen rekening houden anders gaat het onheroepelijk scheuren.
Edo schreef:
Tsja, leer..leer..misschien. Gaat ie wel nog meer op SF lijken... :)
Lijkt me geen schande, de luidsprekers van SF behoren wat mij betreft tot de fraaiste die op de markt zijn.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

richard schreef:
Als je met echt hout wil werken moet je er voor waken dat het werken in de breedterichting van het hout groter is dan in de lengterichting. Hierbij moet je met het maken van de verbindingen tussen de houten delen rekening houden anders gaat het onheroepelijk scheuren.
Tsja... Haardhout is toch minder buigzaam dan ik dacht...goed...op naar de volgende test. Deze versie kwam niet door de keuring.

Afbeelding

:?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Over die lijntjes van die Sounus Faber look:

Zoiets ben ik ook van plan met een speaker waar ik mee bezig ben.. Zoals ik het kan bekijken plak ik straks losse stroken fineer op de kast met daartussen 2 mm ruimte. Als je die ruimte van te voren al zwart lakt dan onstaat ook door de dikte van het fineer het idee van verschillende segmenten.

Als ik het namelijk goed gezien heb zijn die zwarte lijntjes niet zomaar een bies die in zwart erop is gezet. Ik heb het vermoeden dat dat dus eerst gedaan is, en dat daarna de stroken fineer erop zijn gezet..

Het is maar een idee..
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Het is maar een idee..
Alle ideeen zijn welkom. Ik ben nog niet uit de constructie dus meedenkende forumleden is heel hulpzaam.

Ondertussen heb ik wel een idee wat ik wil gaan proberen. De latten voor het buigen verlijmen met elkaar met tussenvoeging van strookje fineer.
Dus plank/fineer/plank/fineer/etc etc. Daarna dit geheel om de buigplex mal "vouwen". Geen flauw idee of dit werkt, maar heb nogwat spul hiervoor in een hoekje staan in de schuur. Dus kost wat tijd en zeker leuk proefje.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Doet me trouwens ergens aan denken:

Ik heb voor mijn middentoner een setje B&W DM600 s3 uit elkar gehaald, waarvan ik de tweeters nog heb liggen.. Het zijn er volgens het Nautilus principe, maar stelt in de praktijk niet veel meer voor dan een plastic tuitje wat er achterop de magneet geplakt zit met watten erin...

Ik zal een fotootje ervan maken, wellicht kan je er iets mee..

hier alvast een linkje..

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fus ... DM600%20S3

Groet,

JJ
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Edo,

Ik heb in autocad een profiel van een rib gemaakt, deze heb ik een heel aantal keer laten uitfrezen (sociale werkplaats in ede) de ribben hebben twee gaten zodat zo op een draadeinde zijn te stapelen en zodoende zonder zwemmen zijn te verlijmen. Helaas waren de gaten met de hand ingeboord dus de ribben kwamen niet volledig over elkaar heen te liggen maar met een bandschuurmachine kom je een eind.

De ratios voldoen "bijna" aan de gulden snede.

Ik zal vanavond de tekeningen van de profielen eens opzoeken, deze hebben een getaperde vorm om nog beter de kracht van de box op te vangen (inert).

Het orginele plan was om de baffle op de vullen met MDF, hier een uitsparing in de frezen en een 10mm Aluplaat te bestllen bij "scheaffer" waar de drivers in komen.

Als je hardhout wil buigen (was mijn eerste idee) dan kan je het beste een stoomkamer maken:

Neem een rioolpijp 10 mm met aan 2 kanten een eindkap boor hier 1 gat (aan de onderkant, linkerzijde) in waarin je een pijp stopt vanaf een theeketel naar de rioolpijp en 1 kleiner gaatje (aan de bovenkat rechterzijde) als stoomaflaat klep. Zet water op en leg een balkje eik(zeer lastig buigen) maple (neem dan sugar maple, de normale noord amerikaanse is niet te buigen) of een wat zachter houtsoort minstens 1 uur in de stoomkamer wel op twee steunbalkjes leggen zodat de stoom er aan alle kanten omheen kan. Wel regelmatig water (al voorgekookt) bijvullen in de theeketel.
Na 1 uur blakje uit de pijp halen en direct (binnen 2 minuten) in een persmal klemmen en deze een week laten zitten. En dit dan x keer dus tijd tijd tijd.
Hou wel rekening dat de vorm die je buigt niet volledig behouden blijft als je de balk uit de klem haalt (iets terugspringen van het hout)

Ralph
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Mmmm, kan, maar dat zijn niet meer te verkrijgen snijplanken van Ikea.
Op zich eenvoudig, maar wat kostbaar en weer vierkant.
Edo: ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt:

Wat ik bedoel is: je kleeft het fineer in verschillende stroken op de speaker met een tussen ruimte van 1mm (je kan spacers gebruiken om de afstanden gelijk te houden). De groefjes die nu onstaan zijn vul je op met epoxy, zoals de hummingbird.

Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie, zoveel ervaring heb ik niet (geen) maar ik denk gewoon maar hoe ik dit effect zou proberen bereiken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hoi Dinobe,

Had ik inderdaad verkeerd begrepen, maar nu snap ik het. Goede tip.
Denk dat dit nog de meest makkelijke manier is inderdaad. Stroken fineer met kleine (1mm) strookjes openlaten en die opvullen met iets.
Ik weet dat in de modelbouw hele kleine strookjes hardhout te krijgen zijn. 1mm dik en 2 mm breedt. (ongeveer).
Misschien deze strookjes afwisselen met bredere stroken fineer, opschuren en lakken kan een goede optie zijn.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Net even gesproken met modelbouwzaak en donkere strookjes modelbouwhout zijn te krijgen in bijvoorbeeld 0,7 mm x 3 mm.
Kost 11 cent per strook....scheelt weer zelf snijden. Moet ik alleen die bredere fineerstroken nog snijden op ongeveer 5cm breedt.
Geloof dat dit toch best wel een goede optie kan gaan worden zo...
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Afbeelding

2 ribben een baffle en een achterakantje, de ribben zijn getapered

Ralph
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Ralph,

Heel netjes. Wel wat zaag/frees werk, maar wel gelijk een stevige body.
Je schreef al eerder dat je het had laten doen bij de sociale werkplaats.
Volgens mij ken ik daar ook nog iemand...eens onderzoeken of dat daar mogelijk is en wat daar de kosten van zouden zijn.

Ondertussen vandaag nog een gesprek gehad met timmerman.
Massieve delen zijn eigelijk alleen te buigen met stoom (water/warmte)
En dat een tijd in de klemmen te laten staan. Ik heb nogal wat plankjes nodig, dus denk dat dit af gaat vallen. Oh ja, teak latten zou het makkelijkste gaan. Kost alleen iets meer dan 5 euro per meter....tsja, met het oog op de latere grote kast wordt dat erg duur.

Vanavond nog een test gedaan met de ronding van de kast die ik in gedachte heb en daar overheen een netjes op maat gesneden strook fineer gemaakt. Gaat erg goed. Combineren met de 3mm modelbouwstrookjes (die ik donderdag voor een test ga kopen) denk ik dat dit een goed kans van slagen heeft.

Update: Naam van het project wordt Ares. De griekse god van oorlog en conflicten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waarom zou je de massieve delen buigen? Je kunt ze ook gebogen uit een dikker stuk hout zagen. Lijm er eerst een dunnere strook met een afwijkende kleur op en je hebt ook je bies.
Misschien zijn de teak dekdelen ook te buigen. In de naden tussen de teakdelen hoort eigenlijk een rubbercompound als Sikaflex.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hoi Richard,

Zou een optie kunnen zijn. Zeker voor deze kleine versie van de toekomstige speaker. Nu zou ik 5 ribben (bij ongeveer 5 cm hoog per rib) nodig hebben per kant, da's 10 ribben per speaker. Zo'n uiteindelijke grote broer wordt 1 meter hoog en dieper, dus ik denk dat als ik dan de ribben uit massief hout op maat ga zagen dat dit best wel in de kosten kan gaan lopen.
Op het zagen na is dit wel een mooie oplossing. Scheelt weer paar lagen buigplex. Ik ga uitrekenen wat de kosten van div. methode zijn.

Teak dekdelen zijn zeker te buigen. Die naden zijn 3x5mm per kant, dus bij gebruik daarvan worden de donkere voegen 6mm. Maar daar is wel een stukje vanaf te zagen per lat zodat er een smalle groef overblijft.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Voor hout in allerlei vormen en ribben uit mdf zou je eens hier moeten informeren:

http://www.kochhoutkonstrukties.nl
Plaats reactie