Luisterervaring gevraagd Audio-GD DAC en Burson

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

jordo81

Luisterervaring gevraagd Audio-GD DAC en Burson

Bericht door jordo81 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb mij aangemeld omdat ik met mensen in contact zou willen komen die een Audio-gd NFB-7 of -8 hebben staan en daarover graag ervaringen uit zou willen wisselen.
Ik ben namelijk zeer onder de indruk van hoe deze aparaten in elkaar zitten.
Ook de Burson DAC lijkt mij zeer mooi om eens te horen dus als er iemand is.....

Ik zat er namelijk over na te denken zelf een DAC te gaan bouwen. Toen zag ik de Audio-gd en die zit eigenlijk helemaal precies zo in elkaar als dat ik het zelf zou willen doen. 2 maal mono opgebouwd en 3 aparte powersupplies.
Alleen voordat ik ook overweeg te kopen zou ik hem graag gehoord willen hebben. Er is namelijk ook nog een keuze tussen de -7 en de -8 welke aparte eigenschappen toegeschreven zijn...

Ik kan me ook helemaal vinden in Burson's overtuigingen alleen vind ik het jammer dat deze niet in een 17" casing zit. Ze hebben daarintegen wel een hoofdtelefoon aansluiting erin zitten welke de Audio-gd niet heeft.

Kortom, het beste van deze twee werelden combineren zou het perfecte resultaat kunnen opleveren, maar dan zal ik het wel zelf moeten doen denk ik. Maar dat wordt een ander draadje :)

Graag hoor ik of er mensen zijn die mij kunnen helpen aan een luistersessie :)

Mvrgr,

Jordo
Zweitse

Re: Luisterervaring gevraagd Audio-GD DAC en Burson

Bericht door Zweitse »

Je zou ook eens kunnn kijken naar de BIII DAC van Twisted Pear Audio. Deze heeft de zelfde Sabre DAC als de NFB-7. Ik zou ook nog eens goed kijken wat de transportkosten zijn voor het verzenden van een NFB-7.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Zweitse,

Dank je voor je reactie.
Ja, op de website staat wel iets gepubliceerd van prijzen... Er zou zomaar 200 euro bij kunnen komen. Dan komen de douanekosten en importkosten plus btw er nog bij (geen idee hoe dat allemaal zit)....
Dan wordt ie wel weer wat duurder ja....

Over de Buffalo heb ik ook al veel goeds gelezen. Dit is zeker een aanrader zodra ik zelf besluit te gaan bouwen...
Zou dat uiteindelijk ik de transportkosten schelen denk je? Als je alle onderdelen her en der los koopt, blijf je vaak onder de grens van 350 euro waarbij je importkosten moet betalen. Dat scheelt maar je zal wel weer wat meer aan transportkosten moeten betalen.
Als het zo ver komt maakt me dat ook allemaal niet zo veel uit hoor :)

De opbouw van alle componenten om de chip heen bepalen voor een groot gedeelte hoe de rest gaat klinken.
Wellicht dat er toch een karakterastiek van de chip doorheen komt schijnen.
In dat geval is het nuttig om wat onderzoek te doen naar de algemene opvattingen over de ES9018 en WM8741...
Dan zul je te horen krijgen dat de ene neutraal klinkt en de andere warm en soepel... Dan moet je weten of je daar van houdt of niet en dat durf ik eigenlijk niet zo te zeggen......

Ik heb een Lyngdorf SDAI2175 en die voegt eigenlijk geen karakterastieken van zichzelf toe. Die is heel strak afgeregeld hetgeen opzich wenselijk is.
Ik heb wat lopen experimenteren met de KRK ERGO en de V-DAC (lichtelijk gemodificeerd). Het verschil was gigantisch!!

Ik denk dat ik later nog wel een draadje open over de ERGO zodra ik mijn versterker terug heb. Die is nu even met vakantie terug naar de fabriek omdat hij opeens helemaal niet meer goed klonk (e.o.a. jittergeluid uit de linker speaker).

Maar dat triggerde me wel over wat voor 'n belangrijke schakel de DAC eigenlijk is.
Toen ik de V-DAC weer aansloot ginger er opeens gordijntjes weg voor de speaker (ik noem het ook wel eens alsof er een handrem vanaf ging) zo transparant, soepel en helder kwam het uit de speakers.
Dus ik zou ook wel een aanleg kunnen hebben tot een wat warmer en soepel geluid.
Maar transparant moet het zeker zijn!

Pfff luxe problemen he ;)
dre

Bericht door dre »

de gd kun je volgens mij beluisteren bij pacific audio,kun je gelijk de xindak dac-9 in je verhaal meenemen :wink:
jordo81

Bericht door jordo81 »

De Xindak heb ik reeds een keer beluisterd, vond ik niet zo heel goed presteren op mijn set.
Ik ben wel een beetje bekend met Xindak. Ik heb verschillende kabels en interlinks van ze en een netfilter.

Jammer van Xindak vind ik dat het bijna alleen maar in een zilveren casing geleverd wordt.
En hun DAC heeft weer een keuze met een buisje erin en dan moet ik weer kiezen haha!
Ik heb liever gewoon de indruk dat het geluid dat er uit komt hét geluid is en dat het niet anders kan :)

Pacific heb ik contact mee gehad. Zij kunnen inderdaad wel een NFB-7 of -8 leveren met niet-goed-omruil garantie.
Opzich best aardig. Maar als ik dan de NFB-7 wil luisteren op mijn eigen set en dan weer de NFB-8, maar toch besluit voor de -7 te gaan... Weet niet of dat kan.
Ik heb niets meer van ze gehoord....

Ik heb inmiddels ook contact gehad met Art Speak. Daar kwam ik via de Site van Burson.
Hij vind de Burson DAC niet zo goed en beveelt de d-DAC aan van tentlabs. Eventueel zou hij ook wel aan de Audio-gd kunnen komen.
Ik probeer volgende week, anders over 2 weken een afspraak met deze meneer te maken.

Thx voor je reply!

Jordo
Leon

Bericht door Leon »

Ik heb hier een echte dual mono BII. Dus met 2 DAC borden, 2 I/V stages, 4 voedingen (2 digitaal, 2 analoog). Kost heel wat, maar dan ben je ook echt voorlopig wel klaar. Is dat niet iets om te gaan bouwen, maar dan met de nieuwe BIII?
jordo81

Bericht door jordo81 »

:rock: !!

Mag ik plaatjes zien?! :kwijl:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

@Leon, nog niet aan de BIII!
Leon

Bericht door Leon »

@Zweitse: Nee, de BIII heeft vertraging. Ben druk bezig met de documentatie.

Wat plaatjes:
http://www.twistedpearaudio.com/forum/d ... sts&t=1287
Maar plaatjes zijn niet bepaald het belangrijkste bij een dergelijke setup.

N.B. Sinds de foto's genomen zijn is de 2e IVY3 natuurlijk weer geplaatst, en zijn 2 sets Tridents toegevoegd. Wat nog moet komen is de AC2 en de USB receiver, mogelijk gaat daarvoor de hele bodem weer op de schop, want de lay-out is eigenlijk niet optimaal voor high-res.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik zou graag eens wat willen doen met de DAC van TPA, maar telkens als ik denk dat ik weet wat ik nodig heb om een DAC samen te stellen zoals ik hem wi,l komen ze met iets nieuws. De DAC die jij hebt spreekt mij wel aan, maar de BII is dus niet meer te bestellen bij TPA.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Wow ziet er goed uit!
Zelfs nog meer voedinkjes ook.
Ja je kunt natuurlijk gaan lego-en wat je wil...

Plaatje zegt helemaal niet alles natuurlijk maar laat wel zien in welke richting we zitten...
Het is juist ook een beetje het probleem dat plaatjes niets over het geluid zeggen daarom ben ik dit draadje begonnen :)

Ik ben nog niet thuis in alles maar deze is nog niet helemaal discreet is het niet?
Zijn dat OpAmp's in het analoge gedeelte?

Wat zijn I/V's eigenlijk? Ik las dat de ontwerper van TP deze niet in het design wilde hebben van de BIII.

Waar heb je de kast vandaan gehaald? Die ziet er zeker wel discreet uit :)

Grt,

Jordo
Leon

Bericht door Leon »

Volledig discreet is ook geen heilige graal. Als je discrete componenten gaat gebruiken krijg je langere signaalwegen in de print, wat soms helemaal niet gunstig is. De IVY3 (deze, met opamps) meet bijv. een stuk beter dan de Legato (discreet). Ook een meting zegt niet alles, maar diverse mensen hebben beide I/V stages en sommige gebruiken de IVY3 weer, sommige wisselen af en toe. Beide uitvoeringen zijn zeer, zeer goed.

Weet niet waar je dat vandaan hebt. Ik heb veel contact met Russ en dat is zeker geen uitspraak van hem. De I/V stage is voor een ES9018 nodig, omdat deze chip de beste prestaties levert als deze als current source gebruikt wordt.

Kast is een van de bekende Hifi2000 modellen.

@Zweitse: de BIII is eigenlijk een BII, maar dan met Tridents erop, een ingebouwde volumeregeling en met meer input mogelijkheden. Door de opzet is het een stuk goedkoper de BIII te gebruiken dan de BII met alle extra's, en nog eenvoudiger ook.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

@Leon, ja dat had ik al wel een beetje begrepen. Ik wacht de ervaringen met de BIII even af, en kijk ondertussen ook of er al BII DAC's voor verkoop worden aangeboden.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Leon,

Ik moest even zoeken waar ik dat ookalweer vandaan had gehaald maar het is dit draadje:

http://www.diyaudio.com/forums/twisted- ... d-dac.html

Maar dat ging niet over de Buffalo...

Wel goed om te weten dat Full Discrete niet je-van-het is.
Het is toch alles bij elkaar wat het resultaat geeft.

Ik kwam op de site van Buson een stukje tegen over 'why OpAmps are bad'.

http://bursonaudio.com/the_naked_truth_about_opamp.htm

Over metingen en realiteit heb ik ook wat gelezen op de site van Audio-gd.
Daar staat dat hij express heeft gekozen voor een speciaal ontwerp dat niet goed uit de metingen komt maar wel goed tot het menselijke oor.

Heb jij alles bij TP bestelt, ook de voedingen?
Ik zag dat er verschillende voedingen worden aangeboden die weer speciale eigenschappen meebrengen,
hoe ben jij tot jouw samenstelling gekomen?
Leon

Bericht door Leon »

De Opus is een WM-serie DAC. Dat zijn voltage output DACs. Let wel dat Russ zegt dat een I/V stage daar niet vereist is. Bij de ES9018 is dat ook niet zo. Maar die chip presteert wel echt veel beter met een I/V stage erachter.

Opamps zijn niet per definitie slecht. Er zijn veel dingen waarin ze juist uitblinken. En voor het gemak vergeten ze bij Burson maar even dat groot ook niet altijd goed is. Veel van de componenten met lage toleranties zijn tegenwoordig SMD. Die zijn ook niet echt heel groot. Als opamps echt zo slecht waren zouden niet zoveel mensen de IVY3 toch wel lekker vinden klinken.

Over het expres kiezen van een slecht metend ontwerp zal ik maar niet beginnen, of toch wel? Laat ik in ieder geval zeggen dat mensen sommige vervormingen prettig vinden klinken. Dat een merk daar speciaal op selecteert is op zich niet slecht, maar ik zou zelf een zo neutraal mogelijke DAC en versterker willen. De klank kun je beter bijsturen bij het filteren dan dat je daar ook nog allerlei rotzooi op moet ruimen van de voorgaande stappen.

Ik heb niet alles bij TP besteld, de transformators zijn R-cores, van Selectronic.Dat was goedkoper, want de verzendkosten van trafo's ligt nogal hoog. Bovendien zijn de R-Cores heel lekker om mee te werken. De selectie was heel eenvoudig:
2x BII
2x Placid
2x IVY3 (destijds was er geen Legato)
2x Placid BP
1x Mux
1x Toslink
2x Ballsie Lite (gebruik ik eigenlijk nooit meer)
1x Volumite
Later is daar bij gekomen:
2x comboset Trident
Toen ik de set bestelde was er geen Trident of Legato, dus de keuze was vrij makkelijk: de Placid & Placid BP gaf de beste prestaties.
Nu zou ik een aantal dingen anders doen, maar dat komt ook doordat ik nu een gebalanceerde versterker heb en er nieuwe onderdelen zijn en nog meer onderdelen aan zitten te komen.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Vertel, vertel. Wat zit er dan allemaal aan te komen. Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig.
Leon

Bericht door Leon »

De AC2 natuurlijk. Die hebben Russ en Brian eigenlijk al bevestigd op hun forum en diyaudio, maar ze zijn nog bezig met het bepalen van de samenstelling van de kit.
Verder heeft Russ al de nieuwe USB module aangekondigd, maar die zal nog wel een tijdje niet beschikbaar blijven.
Ook zijn ze nog bezig met een 1 poorts S/PDIF/TTL converter kaartje voor de BIII (kun je totaal 8 inputs mee maken). Is allemaal na te lezen, nauwelijks iets geheims aan.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ja, maar al die benamingen zeggen mij zo weinig, en ben ook niet zo goed in technich engels. Dat bordje waar je het over hebt is dat net zoiets als een mux!
Leon

Bericht door Leon »

AC2 = audio controller 2, dat is de oude "uber controller". Het is een Atmel gebaseerde controller, voor display, IR, I2C aansturing van de DAC, etc.
De nieuwe BIII heeft allerlei extra mogelijkheden die altijd al in de ES9018 zaten, maar nooit naar buiten aangesloten zijn op de oudere borden. Een ingebouwde mux voor 8x S/PDIF hoort daar ook bij. Dat converter kaartje zorgt voor de omzetting van consumer S/PDIF naar TTL S/PDIF, zodat je de DAC kunt gaan gebruiken als mux. In combinatie met de AC2 krijg je dan relatief goedkoop een leuke, afstandbedienbare DAC/pre. Ik ben al druk bezig met de nieuwe handleiding voor de BIII, is wel in het Engels, sorry.

@jordo: PM me even waar je zit, als het niet te ver is kan ik misschien eens langskomen. Bedenk wel dat een opzet zoals ik die gebouwd heb stevig aan de prijs is. Met overal shunt regulators ed. wordt het niet bepaald een opzet zoals van een normale 9018. Zelfs een McIntosh MCD500 is absoluut geen partij heb ik gemerkt.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Leon,

Ik moet nog even goed op jouw post studeren hoor zodra ik tijd heb maar ik zie dat met I/V Stroom en Spanning bedoelt wordt.

Ik ben voor het zo neutraal mogelijk klinken. Ik heb een Lyngdorf SDAI 2175 versterker. Deze heb ik juist gekozen vanwege het feit dat hij zelf geen eigenschappen van zichzelf overbrengt op de muziek en vanwege de grote controle op de speakers.
Dus de ES9018 zoals in de Audio-gd NFB-7 wordt gebruikt zou aan te bevelen zijn?

Ik had me laatst ook even verdiept in transformatoren omdat ik me afvroeg waarom Audio-gd geen ringkerntrafo's gebruikte. Nu blijkt dat Toroidal trafo's, welke ook een ronde kern hebben, nog beter presteren dan ringkerntrafo's.
In datzelfde stukje stond ook dat R-Type's weer meer geschikt zijn voor bepaalde audiotoepassingen en een zeer klein strooiveld hebben.

R-cores theoretically offer less capactive coupling between primary and secondary (less noise getting through) than toroids. Offer better efficiency than EI cores. Sort of most of the advantages of both without the penalties of both.

Ik hoorde ook van een leverancier dat je goed op moet letten dat je een Keumakeur en/ of een CE keur moet hebben op je trafo. Alleen dan vodoet deze aan de europese normen.

Zou je mij/ons misschien nog iets meer kunnen vertellen waarom OpAmps niet altijd slecht zijn?

Ook je lijstje ga ik bestuderen en ik zal je even een PM sturen.

Thx!

Jordo
jordo81

Bericht door jordo81 »

Oja die hifi2000 site heeft hele mooie cases zeg!

Ik heb een plaatje bij gevoegd van eentje die ik wel mooi zou vinden staan bij mijn Lyngdorf, maar dan wel in het zwart :)

Maar moet er een volumeknop op zitten bijvoorbeeld?
Bijlagen
21785858.jpg
dre

Bericht door dre »

er staat ook een heel fraaie stello dac op mp :wink:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja, ziet er strak uit dat ding!
Veel aansluitingen, mooi clean van binnen.

Alleen verkeerde kleur ;)
dre

Bericht door dre »

heb je zo`n ding wel eens in je set gehad?

echt heel erg goed! :wink:

dan wordt de kleur ineens minder belangrijk! :mrgreen:
Leon

Bericht door Leon »

@Dre:
Stello DA220 MKII heb ik ook. Geloof me, die is erg goed maar niet zo goed als mijn zelfbouw. Maar de Stello kost dan ook minder.

@Jordo:
De WM.... chips klinken ook heel lekker, maar zijn iets minder neutraal als de ES9018.

Ik heb de R-cores geselecteerd omdat ik er behoorlijk wat bij elkaar wilde zetten, en het strooiveld nog kleiner is dan bij gewone ringkerntrafo's. Selectronic is gewoon een Franse firma, dus over dat CE keurmerk maak ik me niet zo'n zorgen. Wel over hoe sommige mensen e.e.a. intern aansluiten. Als ik een fabrikant was zou ik daar meer op hameren.

Opamps hebben heel korte signaalwegen, domweg omdat ze relatief klein zijn. Bovendien zijn opamps tegenwoordig vrij goed: je moet al echt behoorlijk wat moeite doen om een goede opamp op alle punten te verslaan. Even een voorbeeld: de IVY3 is nagemeten met een AP, en het ruisniveau lag ruimschoots beneden de -120dB. De Burson DAC zit op -101dB.

Gebruik bij voorkeur de 2U behuizing met 3mm covers. Die buigen minder door, en met de 2U heb je genoeg hoogte om de hele stack van I/V stage, DAC bord en AVCC/Trident regelaars te plaatsen. Anders moet je heel erg moeilijk gaan doen met de afstandhouders.

De configuratie die ik gebruik is een DAC/Pre, ik heb er alleen nog een dual mono UCD 700 poweramp achter hangen. Dus de volumeregeling is voor mij heel erg handig, het zou anders wat luid worden. :lol:
Plaats reactie