Je gaf aan dat de Ebay advertentie niet klopte vanwege de Sd(CM2) van 300 en een beetje, dus dan gebruik ik de gegevens uit de tabel (volgens Skytronic). Dan kom je uit op een 120 liter kist (60 liter iso). Zoals hier:bartsegers schreef:je bent wel een beetje hardleers...
35 liter was er toch geschreven?
Nu maak je de box 60 liter?
Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
WinIsd komt ergens anders op uit, maar ook 60 liter werkt oke.
Echter kan het kleiner!
Je gaat richting een Q=0,8 als je naar die 35 liter schuift.
Echter kan het kleiner!
Je gaat richting een Q=0,8 als je naar die 35 liter schuift.
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Zelf wil ik het ook absoluut kleiner! Ging namelijk uit van de optimale Q en kreeg hierdoor die grotere inhoud. Dan ga ik de 20 isobarisch aanhouden en nieuwe kast berekening maken. Dan zou ik er een goed gesloten vierkant systeem van kunnen maken. (gaan alle berekeningen
)
*Edit
Nu ik je tabel zie dan ga ik het inderdaad nog kleiner maken. Bedankt hiervoor!
*Edit
Nu ik je tabel zie dan ga ik het inderdaad nog kleiner maken. Bedankt hiervoor!
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Update!
Heb vandaag de Visaton ontvangen en ze zien er leuk uit. Eerste speakers die ik ooit nieuw gekocht heb volgens mij
Heb ook het hout vandaag opgehaald en de eerste stukjes gelijmd. Morgen ga ik een aantal stukken hout goed laten zagen, 3 kloppen er niet van en ook beginnen met het verlijmen van nog meer stukken. Heb geen grote lijmklemmen, dus even een alternatief gezocht hiervoor 
Waar strooizout in de zomer wel niet goed voor kan zijn
Tijdens het drogen even aan mijn whitebox gewerkt (ga hem wit maken). Simpele voeding/versterker en hifi speaker combinatie.
Het kleine broertje van de blackbox 
Heb vandaag de Visaton ontvangen en ze zien er leuk uit. Eerste speakers die ik ooit nieuw gekocht heb volgens mij
Waar strooizout in de zomer wel niet goed voor kan zijn
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
dat gaat hard.
die basdriber, is dat de skytronic?
ziet er nog best stevig uit namelijk...
Hoe ga je het filterwerk aanpakken?
die basdriber, is dat de skytronic?
ziet er nog best stevig uit namelijk...
Hoe ga je het filterwerk aanpakken?
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Zet er inderdaad wat snelheid achter, volgende week dinsdag is de laatste dag dat ik er aan kan werken. Op de foto is inderdaad de Skytronic. Kan er meer foto's van maken mocht je ze beter willen bekijken. Ben ook blij dat ik ze een stuk kleiner kon maken (20L) anders was het wel erg groot geworden.
Het filterwerk weet ik nog niet, heb daar echt helemaal nog geen ervaring mee. Al wel gekeken hoe ik het kan doen, maar nergens vind ik opties voor de isobarische opstelling. Heb wel de volgende berekeningen gemaakt met online calculator. Ook de woofers nagemeten en de oude en nieuwe verschillen van impendantie dus moet verschillende filters maken. Verder als de woofers parallel worden aangesloten moet ik de halve impendantie nemen, ook hier de berekeningen voor gemaakt.
Gaat het de goede kant op zo?
Metingen:
Het filterwerk weet ik nog niet, heb daar echt helemaal nog geen ervaring mee. Al wel gekeken hoe ik het kan doen, maar nergens vind ik opties voor de isobarische opstelling. Heb wel de volgende berekeningen gemaakt met online calculator. Ook de woofers nagemeten en de oude en nieuwe verschillen van impendantie dus moet verschillende filters maken. Verder als de woofers parallel worden aangesloten moet ik de halve impendantie nemen, ook hier de berekeningen voor gemaakt.
Gaat het de goede kant op zo?
Metingen:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Even voor de goede orde...
Je basspeakers zijn 8 ohm.
de middentoner gewoon 4 ohm (ik zie 4,4 bij jouw invoer)
de tweeter is die gemeten? 8 ohm?
de totale impedantie moet natuurlijk niet te laag worden!
Verder is het even kijken of een 6db filter (1e orde) verstandig is.
Ik denk, dat je de middentoner met 12db moet afkappen.
Die wordt wat rommelig bij 5khz en hoger.
Moet Boxsim even aanslingeren hiervoor.
Als je lager kunt crossen tussen middentoner en basspeaker komt dit de klank wel ten goede denk ik.
wordt er wat rustiger van, het laag.
Nadeel hiervan zijn de zwaardere componenten.
Je basspeakers zijn 8 ohm.
de middentoner gewoon 4 ohm (ik zie 4,4 bij jouw invoer)
de tweeter is die gemeten? 8 ohm?
de totale impedantie moet natuurlijk niet te laag worden!
Verder is het even kijken of een 6db filter (1e orde) verstandig is.
Ik denk, dat je de middentoner met 12db moet afkappen.
Die wordt wat rommelig bij 5khz en hoger.
Moet Boxsim even aanslingeren hiervoor.
Als je lager kunt crossen tussen middentoner en basspeaker komt dit de klank wel ten goede denk ik.
wordt er wat rustiger van, het laag.
Nadeel hiervan zijn de zwaardere componenten.
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Heb alles gemeten met de multimeter en die waardes ingevoerd. Maar, zoals je zegt is de bas speaker inderdaad 8 ohm, midden 4 ohm en de tweeter 8 ohm.bartsegers schreef:Even voor de goede orde...
Je basspeakers zijn 8 ohm.
de middentoner gewoon 4 ohm (ik zie 4,4 bij jouw invoer)
de tweeter is die gemeten? 8 ohm?
de totale impedantie moet natuurlijk niet te laag worden!
Verder is het even kijken of een 6db filter (1e orde) verstandig is.
Ik denk, dat je de middentoner met 12db moet afkappen.
Die wordt wat rommelig bij 5khz en hoger.
Moet Boxsim even aanslingeren hiervoor.
Als je lager kunt crossen tussen middentoner en basspeaker komt dit de klank wel ten goede denk ik.
wordt er wat rustiger van, het laag.
Nadeel hiervan zijn de zwaardere componenten.
Als we de middentoner en basspeaker lager ga crossen, kom ik dan niet in de problemen met het vermogen van de middentoner? Zit aardig WATT verschil in met de basspeaker.
Zwaardere componenten vind ik persoonlijk niet heel erg als het geluid hier beter van wordt. Enige nadeel die ik kan bedenken is dat het veel duurder gaat worden en ik er meer vermogen in moet stoppen. Ben ook van plan om er nog een versterker bij te kopen, een overstuurde hifi versterker gebruiken zie ik echt niet zitten i.v.m. clippen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
tja, ik zit ook even in dubio hiermee.
de middentoner kan rustig wat verduren hoor, als je hem vanaf 150hz bijvoorbeeld inzet gaat de belastbaarheid flink omhoog.
maar, wil je de middentoner ook in het hoog afkappen, dat is even waarmee ik zit.
Wie kan daar iets over zeggen?
De twee laagspeakers parallel, levert je een 4 ohm laaggedeelte op, dat is filtertechnisch wat beter denk ik.
de middentoner kan rustig wat verduren hoor, als je hem vanaf 150hz bijvoorbeeld inzet gaat de belastbaarheid flink omhoog.
maar, wil je de middentoner ook in het hoog afkappen, dat is even waarmee ik zit.
Wie kan daar iets over zeggen?
De twee laagspeakers parallel, levert je een 4 ohm laaggedeelte op, dat is filtertechnisch wat beter denk ik.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Sowieso beter want online calculatoren gaan uit van ideale luidsprekers die niet in een behuizing geplaatst zijn. Daar kom je niet zo ver mee.bartsegers schreef:Moet Boxsim even aanslingeren hiervoor.
Die middentoner is trouwens al door visaton gemeten en in boxsim in te laden. Data zwerft hier ook wel ergens in het forum bij een low budget bijou.
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Dan laten we de middentoner het overnemen vanaf 150Hz, wat betreft het hoog durf ik het ook niet te zeggen.
Vandaag helaas weer niet kunnen werken aan de kist, door de regen kan ik helaas niet zagen.. Hoop er morgen een flink aantal gaten in te kunnen maken. En nieuw hout bestellen, foutje gemaakt
Vandaag helaas weer niet kunnen werken aan de kist, door de regen kan ik helaas niet zagen.. Hoop er morgen een flink aantal gaten in te kunnen maken. En nieuw hout bestellen, foutje gemaakt
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Gelukkig is het mooi weer, vandaag ga ik alle benodigde gaten zagen en boren. Daarna nog lijmen wat er te lijmen valt en is de behuizing zo goed als af. Hoop met jullie hulp dit weekend de filter onderdelen te bestellen, dan kan ik aankomende week deze solderen en aansluiten 
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Update!
Veel kunnen doen aan de behuizing, bijna alles is gezaagd en heb een groot deel gelijmd. Moet enkel de handvatten en speakon aansluiting nog zagen, maar doe ik als hij bijna dicht kan. Op de foto zie je het voor paneel, de interne plaat voor de woofer en 2 kleine 2 liter kastjes voor de Visaton middentoners. Had gevraagd om 15mm MDF, maar ze gaven 18mm MDF. Had geen zin om terug te gaan, dus daarom hebben ze geen mooi vierkant uiterlijk. Verdwijnt in de kist, dus zien we niet
Schiet alweer op!
Veel kunnen doen aan de behuizing, bijna alles is gezaagd en heb een groot deel gelijmd. Moet enkel de handvatten en speakon aansluiting nog zagen, maar doe ik als hij bijna dicht kan. Op de foto zie je het voor paneel, de interne plaat voor de woofer en 2 kleine 2 liter kastjes voor de Visaton middentoners. Had gevraagd om 15mm MDF, maar ze gaven 18mm MDF. Had geen zin om terug te gaan, dus daarom hebben ze geen mooi vierkant uiterlijk. Verdwijnt in de kist, dus zien we niet
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Wat is nu je plan m.b.t. de filtering?
ik kan even niet in je beurs kijken, maar ik denk dat het verstandig is, om componentjes te kopen, zodat je het filter kunt tweaken.
(beetje hoger crossen, beetje lager, beetje dempen (tweeter!)
Ik heb te weinig ervaring met actieve filters op de PC, maar misschien een idee om digitaal wat te filteren, alvorens te bouwen in de passieve vorm?
Het laag bijvoorbeeld, kun je crossen op 150 hz, maar misschien is 100 hz beter, of juist 200 hz.
die componenten zijn het duurste, dus daarvan even 3 spoelen kopen, is wat gortig denk ik.
hoeveel versterkers heb je in huis?
misschien dat een 3-weg crossover jou kan helpen met de juiste filterstanden.
Scheelt een hoop soldeerwerk....
ik kan even niet in je beurs kijken, maar ik denk dat het verstandig is, om componentjes te kopen, zodat je het filter kunt tweaken.
(beetje hoger crossen, beetje lager, beetje dempen (tweeter!)
Ik heb te weinig ervaring met actieve filters op de PC, maar misschien een idee om digitaal wat te filteren, alvorens te bouwen in de passieve vorm?
Het laag bijvoorbeeld, kun je crossen op 150 hz, maar misschien is 100 hz beter, of juist 200 hz.
die componenten zijn het duurste, dus daarvan even 3 spoelen kopen, is wat gortig denk ik.
hoeveel versterkers heb je in huis?
misschien dat een 3-weg crossover jou kan helpen met de juiste filterstanden.
Scheelt een hoop soldeerwerk....
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Het tweaken zal inderdaad wel moeten. Voornamelijk zoals je zegt voor de tweeter, dit moet wel in balans zijn. Heb zelf helemaal geen ervaring met actieve, digitale of passieve filter bouw. Weet dus ook echt niet hoe ik moet kijken welke filtering ik nodig heb.
Denk dat het beste is voor mij om iemand te vragen die hier wel de ervaring mee heeft, om in ieder geval een compleet filter te maken die ik direct kan gebruiken en dan kan ik zelf met eventuele losse componenten werken om het aan te passen. Zoals je zelf aangaf en twijfelde tussen 6dB en 12dB, dan gaat het mij niet lukken.
Het is namelijk zo dat ik alleen nog morgen ochtend en dinsdag middag heb om eraan te werken, dan ga ik 3 dagen weg, als verrassing.. Heb er daarna geen tijd meer voor..
Uiteraard, als iemand dit voor mij wil of kan bereken zodat ik weet welke componenten ik moet bestellen, wil ik hier best een vergoeding voor geven.
Ook een topic voor geopend in het marktplaats gedeelte: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 27&t=14220
Denk dat het beste is voor mij om iemand te vragen die hier wel de ervaring mee heeft, om in ieder geval een compleet filter te maken die ik direct kan gebruiken en dan kan ik zelf met eventuele losse componenten werken om het aan te passen. Zoals je zelf aangaf en twijfelde tussen 6dB en 12dB, dan gaat het mij niet lukken.
Het is namelijk zo dat ik alleen nog morgen ochtend en dinsdag middag heb om eraan te werken, dan ga ik 3 dagen weg, als verrassing.. Heb er daarna geen tijd meer voor..
Uiteraard, als iemand dit voor mij wil of kan bereken zodat ik weet welke componenten ik moet bestellen, wil ik hier best een vergoeding voor geven.
Ook een topic voor geopend in het marktplaats gedeelte: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 27&t=14220
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Heb iemand gevonden die me kan helpen met het filter. De volledige speaker is af en compleet, moet enkel nog het filter en een kleurtje.
Volgende week plaats ik er nog een aantal foto's van.
Volgende week plaats ik er nog een aantal foto's van.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
fotoooo's!
Ben heel benieuwd wat je nu (ook kwa filter) gemaakt hebt.
Hoe klinkt het laag met die isobarische opstelling?
Ben heel benieuwd wat je nu (ook kwa filter) gemaakt hebt.
Hoe klinkt het laag met die isobarische opstelling?
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Foto's ga ik morgen plaatsen!
Heb de filters helaas nog niet kunnen maken, had nog teveel te doen om het helemaal af te maken en werd te laat om het te maken. Krijg eind deze maand ook de specificaties van de tweeters en dan weet ik ook ongeveer hoe oud deze zijn. Wil misschien nog nieuwe tweeters kopen en hier dan het filter voor te maken mochten ze te oud zijn.
Binnenkort nog netjes schilderen, hoekprofielen en roosters erop. Ben ook erg benieuwd naar het geluid
Heb de filters helaas nog niet kunnen maken, had nog teveel te doen om het helemaal af te maken en werd te laat om het te maken. Krijg eind deze maand ook de specificaties van de tweeters en dan weet ik ook ongeveer hoe oud deze zijn. Wil misschien nog nieuwe tweeters kopen en hier dan het filter voor te maken mochten ze te oud zijn.
Binnenkort nog netjes schilderen, hoekprofielen en roosters erop. Ben ook erg benieuwd naar het geluid
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Hier de foto's! Heb nu nog geen tijd gehad om er verder aan te werken. Ga vandaag wat optische verbeteringen doen.
Binnenkant is niet heel mooi, de bouwmarkt had me 18mm gegeven i.p.v. 15mm en had geen zin om weer terug te gaan.
Achterkant en zijkant. De zijkanten krijgen handvaten en op de achterkant komen speakon aansluitingen.
Heb ook gegevens gekregen van de tweeters en dat is als volgt:
Ronde hoorntweeter met ingekapselde keramische magneet en hoorn in kunststof. Kleur zwart. Membraan uit fenolweefsel. Spreekspoeldiameter 25 mm. Geschikt voor tweeweg- of driewegluidsprekersystemen en te gebruiken in combinatie met een scheidingsfilter met een snijfrequentie van 7000 Hz of hoger en met een steilheid van 12 dB/octaaf.
Weergavebereik 5000 - 16000 Hz
Nominaal vermogen 20 W
Maximaal vermogen met 12 dB-filter vanaf 4000 Hz 80 W
Maximaal vermogen met 12 dB-filter vanaf 7000 Hz 120 W
Geluidsdruk bij 1 W/ 1 m 99 dB
Impedantie 8 Ohm
Magnetische flux 9000 Gauss
Gewicht magneet 78 g
Afmetingen doorsnede 100 x 78 mm
Als ik het zelf zo bekijk zijn ze goed te gebruiken, maar heb ik geen idee wat de levensduur is en of ze misschien alsnog beter vervangen moeten worden.
Ronde hoorntweeter met ingekapselde keramische magneet en hoorn in kunststof. Kleur zwart. Membraan uit fenolweefsel. Spreekspoeldiameter 25 mm. Geschikt voor tweeweg- of driewegluidsprekersystemen en te gebruiken in combinatie met een scheidingsfilter met een snijfrequentie van 7000 Hz of hoger en met een steilheid van 12 dB/octaaf.
Weergavebereik 5000 - 16000 Hz
Nominaal vermogen 20 W
Maximaal vermogen met 12 dB-filter vanaf 4000 Hz 80 W
Maximaal vermogen met 12 dB-filter vanaf 7000 Hz 120 W
Geluidsdruk bij 1 W/ 1 m 99 dB
Impedantie 8 Ohm
Magnetische flux 9000 Gauss
Gewicht magneet 78 g
Afmetingen doorsnede 100 x 78 mm
Als ik het zelf zo bekijk zijn ze goed te gebruiken, maar heb ik geen idee wat de levensduur is en of ze misschien alsnog beter vervangen moeten worden.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
woei, zie nu pas hoe klein die tweetertjes zijn...
Zet ze echt ook pas in vanaf 7Khz als ze dat aanraden.
Die kleine Phenol membraantjes zullen anders de geest geven.
kun je ze open maken, die tweeters?
Vaak zitten ze met wat ferrofluid gecentreerd op 3 of 4 punten. je kunt ze een goede schoonmaakbeurt geven eventueel.
(zeker als die ferrovloeistof dik en oud is geworden)
die LMC middentoner kun je wel laten doorlopen tot 7khz evt.
Zet ze echt ook pas in vanaf 7Khz als ze dat aanraden.
Die kleine Phenol membraantjes zullen anders de geest geven.
kun je ze open maken, die tweeters?
Vaak zitten ze met wat ferrofluid gecentreerd op 3 of 4 punten. je kunt ze een goede schoonmaakbeurt geven eventueel.
(zeker als die ferrovloeistof dik en oud is geworden)
die LMC middentoner kun je wel laten doorlopen tot 7khz evt.
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
De tweeters kan ik volgens mij niet open maken. Is een verlijmde kap. Ga wel even voorzichtig proberen of het eventueel op een andere manier kan om ze wat te vernieuwen.
Ga de informatie mee nemen bij het maken van het filter en voor de zekerheid koop ik nog een stel nieuwe tweeters.
Ga de informatie mee nemen bij het maken van het filter en voor de zekerheid koop ik nog een stel nieuwe tweeters.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
je ging deze speakers ook voor steviger werk gebruiken, nietwaar?
Of puur voor hifi?
Dan is het helemaal geen probleem om die foster units te gebruiken hoor!
Of puur voor hifi?
Dan is het helemaal geen probleem om die foster units te gebruiken hoor!
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Voornamelijk voor het stevige werk
Dan hou ik deze units. Ben alleen nog erg sceptisch over de middentoners
Maar moet goed komen!
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Zie ik boutjes en moertjes voor de bevestiging van de units?
Hoe moet dat nou als er iets defect raakt.
Of kan je nog een paneel van de box losschroeven.
Paul.
Hoe moet dat nou als er iets defect raakt.
Of kan je nog een paneel van de box losschroeven.
Paul.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw
Waarom precies?Auxilium schreef:Voornamelijk voor het stevige werkDan hou ik deze units. Ben alleen nog erg sceptisch over de middentoners
Maar moet goed komen!
ik denk dat deze middentoners juist het project gaan redden!
(zonder die was je nergens namelijk, tweeters MOET je hoog crossen)
En dat hoge crossoverpunt vinden die 12" units niks.
ik zou voorstellen om te crossen op 500 en 7000 hz....
Heb je L-pads toevallig? die kun je eventueel gebruiken om mid en/of hoog te temperen indien nodig.
