AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even een kleine vordering in de bouw,,,

Een stukje coax kabel er in gesoldeerd ,voor de data lijn tussen receiver chip en dac chip,,hetzelfde al toegepast bij dac-6 :mrgreen:

[aan 1 kant afgeaard op de digitale aarde]


Tot later............................................... :mrgreen:
Bijlagen
coax.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de 33 ohm weerstandjes er ingesoldeerd.......................

De spanningen afgesteld [6x 5v en 1x-5v].

Touwtjes er tussen....................

De buizenbakken opgewarmd....................

En er was GELUID,,,,,,,,,,,,,,,,,,YES,,,,YES,,,,,,YES,,, :rock:

Helaas kan ik nog niets vertellen over het geluid,mijn oren zitten weer eens dicht,met dank aan het geweldige weer :( [snotter,,,snotter :| ]

De boel speelt nu een uurtje en blijft thermisch heel [wordt net iets warmer dan handwarm :mrgreen: ].

Enkele foto,s bijgevoegd................

Het ontwerp voor de print volgt later,na wat meer luisterwerk...........................


Tot later................................................ :mrgreen:
Bijlagen
A4-dac 1.JPG
A4-dac 2.JPG
A4-dac.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 25 jul 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De volgende tekeningen laten zien hoe de voeding is opgebouwd..........

6x 5V voeding met de IRF9540 FET,s

En 1x -5V ,ook volgens het schema van de 6 positieve regelaars,maar nu met 2x IRFP 240 FET,s

De verschillen met de positieve shunt regelaars,zitten in de aansluitingen van de 3,, 2SK170 FET,s,het omkeren van de diodes, het ompolen van de twee 220uF elco,s. ,
het gebruik van een BC 560 i.p.v. BC 550. en het ompolen van de elco na de diodes [The BIG one].............
Bijlagen
-5V.JPG
6x 5V shunt.JPG
A4 dac 4.JPG
7x voeding.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke, het gehoor komt een beetje terug :wink:

Nog niet optimaal,maar wel genoeg,om te horen dat de 100uH smoorspoeltjes in de digitale voedingen er uit gaan :rock:
Het klonk te ,,Braaf,, alle emotie werd er uitgefilterd :evil: [doorverbinden]

De rubycon,s ZL, in de voeding gaan er ook uit,heb er mijn twijfels over......
Deze doen het in dac- 6 geweldig [de 25v versies] dit zijn de 100v versies [JA,25v, even uitverkocht op EBAY ,had meer van de 25v versies moeten bestellen :evil: ]
Maar ja, achteraf kijk je een paard in de K.nt :mrgreen:

Dus het word kiezen ,ELNA,s of NICHICON muse KZ[deden het goed in de rest van de projecten] :mrgreen:

Ik weet het niet................................... :|

Toen maar besloten een euro in de lucht te gooien :mrgreen:

En het worden ,,,,,, ELNA,s silmic,,,,,,,,,,,,,[niet silmic 2] :rock:

Zo,weer een wetenschappelijke benadering verder :mrgreen:

Wat ik nog meer miste ,was de Punsh in de bas of base drum,als er dan een klap is,wil ik die ook horen :rock:

Dus worden er ,Nichicon KS elco,s besteld ,voor de analoge voeding van de dac chip :mrgreen:

En dan de vraag..........
Is de A4-dac een succes????
Ja,, we tweaken tot op het bot,en dat is DIY............................... :sure:


Tot later.......................................... :mrgreen:
Bijlagen
weg met 100uH.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Voor meer punch zou ik toch eens een andere uitgangstrap proberen. Buisjes maken het allemaal wat softer. Wellicht is de dac punchy genoeg, maar 'filtert' de uitgang dit weg

Misschien ben je nu een goed dac ontwerp aan het verslechteren...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Voor meer punch zou ik toch eens een andere uitgangstrap proberen. Buisjes maken het allemaal wat softer. Wellicht is de dac punchy genoeg, maar 'filtert' de uitgang dit weg

Misschien ben je nu een goed dac ontwerp aan het verslechteren...
Hallo,studiostevus...

Ik test de dac eerst zonder uitgangstrap,met de voorversterker op 10 geeft dit genoeg volume om de boel te beoordelen...
Dat verslechteren zou kunnen,daarom doe ik alles in stapjes. :sure:
Werkt het niet,dan kan ik altijd terug,of iets anders proberen. :mrgreen:

Het weglaten van de smoorspoeltjes had in ieder geval een positieve uitwerking,het geluid klinkt nu minder gesloten :mrgreen:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ok. Duidelijk... je bent naar de pure dac aan het luisteren, dus geen uitgangstrap die de klankkleur kan veranderen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,puur :mrgreen:

Pas als alles klopt, komen de buizen..............
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag een aantal uren geluisterd naar het ,,A4 tje,, :mrgreen:

De rubycon,s ZL,blijven nog even op hun plaats,er veranderde nogal wat in het geluidsbeeld,en ik weet niet of het gewenning is,inbrandgedrag,of het gehoor 8-[

Voor nu geduld........................................ :mrgreen:

Tot nu toe blijft de boel heel,wordt niet warm,en klinkt niet verkeerd.....................

Dus plaats ik het ontwerp :rock:

Niet als WORD bestand,maar als JPG[voor een WORD bestand was het te groot].

Ingepakt in een RAR bestand.

Printen op A4 formaat :mrgreen: [moet goed komen :sure: ]
Bijlagen
A4-dac.rar
(389.01 KiB) 80 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ring,Ring,,muziekje.....................................
Democles...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,,,de postbode,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Met een pakje uit Hong Kong,,,Elna.s ,,,YESSSS :kwijl: :kwijl:

Ja een pakje met een aantal Elna Silmic elco,s [220UF 16v] :mrgreen:
Dus de soldeerbout snel opgewarmd,,,,,,EN DAN DE VRAAG?,,,,,,,,,,,
Wat gaat er het eerste uit in het ,,A4 tje,,??? :rock:

Oke.............

2x een rubycon vervangen, in de analoge voeding, van de dac chip[de eerste na de eerste fets]
[ rustig aan beginnen dacht ik :sure: ]

De boel aangesloten en luisteren maar...................................... :mrgreen:

Dat was het dan ,,,einde tweaken,, =; =;

Met dit geluid kan ik oud worden[nog ouder?? :mrgreen: ]

Heeel,Heeeel,Mooi :mrgreen:

Tja,wat nu 8-[

Twee lullige elco,s verder en de sleutel past..............................

Eerst maar even genieten................

Of gaan we verder, dan welke kale ooit is geweest?.............................[Startrek geloof ik] :mrgreen: ...... [of,hoe verkloot ik een dac met,, WARP SPEED,, :rock: ]

Tot later.................................... :mrgreen:
Bijlagen
elna,s.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even een projectje tussendoor........................... zie: http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... zator.html

Na het lezen op die Lampizator site, over de pioneer DV-300,deze aanpassing al eens geprobeerd,helaas ging het toen verkeerd door het micro soldeer werk :evil:

Heb toen 30 seconden kunnen genieten van het geluid,waarna het ding het begaf...................................Het geluid heeft me nooit meer losgelaten.......

Dus de gebruikelijke marktplaatsen in de gaten gehouden......................

En jawel voor 17 euro ,een ander op de kop getikt........... :mrgreen:

Eens kijken of we deze ook binnen tien minuten naar de eeuwige jachtvelden kunnen helpen :wink:

Heb het schema eens goed bekeken,en probeer nu de aftakking voor het SPDIF signiaal net even een stukje verder te maken,als van die Pool.

Heb hier iets meer ruimte om te solderen,het blijft micro werk,maar misschien lukt het nu wel :sure:
Bijlagen
pioneer dv-300.jpg
pioneer.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

En is de boel al afgefikt?

:twisted:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nee nog niet :mrgreen:

Doe eerst wat joga oefeningen denk ik ,voordat de loep er bij gaat en de soldeerbout wordt opgewarmt :mrgreen:

De boel open geschroefd....................

EN HET IS NOG KLEINER,DAN IK IN GEDACHTEN HAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :rock:


SLIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

AFGEFIKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil: :evil:

In het begin ging alles volgens plan,het draadje vast kunnen solderen,toen de RCA plug er aan, en het draadje liet LOS............. :evil:

Ja en dan begint je de boel te verkloten,van slecht[draadje losgetrokken van de print incl. printbaan] tot erger, chip opgefikt[in een poging de boel maar even direct aan de chip te solderen] :evil:


Tja.......... soms zit het tegen!

Dan maar weer terug naar bekent terrein,,,,de dac,s,,,voor nu ben ik even genezen van micro soldeerwerk....................


Tot later........................................... :mrgreen:

[Kan ik een donatie doen aan de ,,Anti SMD club?]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even terug naar het,,A4tje,, :-$

Ergens in de ruimte, ver ,ver weg.................................. :mrgreen:
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (40.08 KiB) 1182 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (40.87 KiB) 1182 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (39.56 KiB) 1182 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja hoe klinkt het nu................. :|

Hoog en separatie van instrumenten klinkt goed......... :mrgreen:

Het laag klinkt onvervormd,niet boemerig,maar is nog wat vaag aanwezig,mag nog wel wat meer naar de voorgrond.............

Mis in het midden nog wat,klinkt nog niet echt vet [vrouwenstemmen]

Dus kwestie van inspelen denk ik......................

Of een beetje ,,modden,,

Tot later..................................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Misschien is het filter van je luidspreker wel de boosdoener. :mrgreen:

Waar luister je mee??
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

hannesie schreef:
Misschien is het filter van je luidspreker wel de boosdoener. :mrgreen:

Waar luister je mee??

Focal chorusline

Zal eens proberen ze dichter bij de muur te zetten................
Bijlagen
Focal.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Fu.k,dat was het dus,te ver van de muur!!!!!!!!!!!!!!! :wink:

Nooit gemerkt dat het zoveel uitmaakt.

Bedankt,Hannesie,,,,,was ik zelf niet zo snel opgekomen =D> =D>
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag mijn ,,CLASSIC ONE,, voorversterker gerepareerd.............. :mrgreen:

Er kwam een brom uit na het uitzetten van de voorversterker.
Toevallig kwam ik er achter ,dat als ik de stekker er uit trok nadat de versterker was uitgeschakeld,de brom ook weg was :?

Het zal toch niet de netschakelaar zijn ???????????

Netschakelaar gewisseld,probleem opgelost :mrgreen: :mrgreen:

Het ,,A4tje,, er aangeplugt ,,en ik wist niet hoe snel ik de boxen weer een halve meter van de muur moest zetten :rock:

HOEZO GEEN BAS EN GEEN SLAM,, alles was er wel ,maar werd niet weergegeven door mijn reserve voorversterker [anode/kathode volger met ECC99]

Vandaag zit het mee O:)

Tot later........................ :mrgreen:


[de reserve voorversterker gaat dus ook over de kop,haalt het niet meer bij de,, classic one,, vergeleken]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ergens ver,,ver,,,weg,, in HIFI Space............................................... :mrgreen:
Bijlagen
Dac-7.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen,niet veel bezig geweest met dac-7,maar met de modificaties aan het ,,A4tje,, :|

Wat ik geprobeerd heb: 2x Nippon chemcon elco,s [the BIG one,s] in de analoge voeding van de dac-chip vervangen door BC Phillips LL 6800uF,met als doel de bas wat gecontroleerder te maken,,een paar uur geluisterd en besloten ze er maar weer uit te halen,,klonk niet echt lekker,het geluidsbeeld kromp een beetje veel,no space,,

Toen in de analoge shunt,s van de dac-chip,de laatste elco vervangen door een kleinere elna silmic van 47uF i.p.v. 220uF rubycon ZL,misschien geeft dit wat meer snelheid,dacht ik?? Een paar uur geluisterd,maar het geluid klonk af en toe alsof ,,een stekker van een koptelefoon er niet goed in zit,, :(
Ergernis dus :evil: er uit met die dingen!!!!!!!!!!!!

Dan maar de elna,s in de analoge voeding van de dac-chip vervangen door elna silmic 2,,,220uF,,,,,,,BINGO :rock:
Misschien waren de elna silmic,s [de eerste versie] wel FAKE!!!!! [ebay china]. :cry:

Als laatste verandering,een elco in de digitale stroomvoorziening van de dac-chip vervangen door de,,BC Phillips LL 6800uF ,, OOK BINGO :rock:

SPACE is er weer,de bas klinkt gecontroleerd en zit niet ergens op de achtergrond zijn ding te doen,,vrouwenstemmen klinken weer overtuigend :mrgreen:
En de separatie van instrumenten is weer goed..............

Het,, A4tje,, klinkt nu als dac-6 en dat was de bedoeling :rock:

Klaar, op de buizen na,niets meer aan doen :mrgreen:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Tijdje niks meer vernomen... geen progressie meer?

Ik vroeg me nog af, heeft het nog een groot verschil gemaakt in sound om de shunts op de dac-pcb te zetten?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even niet veel van me laten horen,,,,,, :)

De vakantie zit er weer op en de winter laat niet lang op zich wachten :evil:

Ondertussen liggen hier nog 3 DAC,s te wachten op hun behuizing...................................... :(

Wel wordt er driftig gewisseld tussen dac3, dac6 en het A4,tje,met als referentie DAC 1 :mrgreen:

Wat betreft de behuizingen ,ben ik er nog niet uit...................
Wat betreft eindtrap ook nog niet [of 1 aparte, of 3x ingebouwd] :?

LUXE PROBLEEM DUSSSssssss :rock:

Om het nog even ingewikkelder te maken,een Sqeezebox duet aangeschaft,[die nu nog niet op kan tegen de geluidskaart,maar,, OO ..ZOO,, verslavend is kwa afstandsbediening. :mrgreen: ]

Of het,,A4,tje beter is kwa geluid,mijn gevoel zegt me ,dat het ,,iets,, cleaner klinkt als dac 6.
Maar of het een goede vergelijking is weet ik niet,op beide zijn verschillende FETS en condensatoren gebruikt,en alles beinvloed het uiteindelijke geluid.......... :mrgreen:
Het A4,tje wordt wel het allerminste warm van allemaal.................... :mrgreen:

Al met al genoeg vooruitzichten voor de winter................

En de uiteindelijke,,,BATTLE OF THE DAC,S,,,, :rock:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Mmmm... beetje dezelfde status als ik.
Ik ben overigens erg tevreden over de geluidskwaliteit van de squeezebox, nadat deze direct via i2s is verbonden met de dac, en op dezelfde 11mhz masterclock draait als de dac.

Ik ga dit weekend de psu van de squeezebox aanpakken... nieuwe salas shunts in de maak
Plaats reactie